8 268 läst · 63 svar
8k läst
63 svar
Element - stickpropp vs 'fast installation'
Ujuj, en grej till alltså, tack för infon..! Uttagen är troligen från 1970, då huset byggdes.Bo.Siltberg skrev:
Det är oljefyllda LVI-element (t ex MET-308) med elektronisk termostat, samtliga från 2008..Bo.Siltberg skrev:
Vill bara ta ett exempel. Det var en person som stod på diskbänken och skulle byta lampa, personen fick strömgenomgång och behövde inte byta lampor någon mer gång.S Stefan1972 skrev:fast nu spånar jag bara.......regler är regler och jag vill inte försöka ändra på dessa men tycker ingen elektriker själv att det är aningen stelbent ibland om det ska vara "rätt" Jag menar inte att regler skrivs för att det sker olyckor vartefter men ibland är det precis som att de som skriver reglerna befinner sig i sin egen lilla värld. Nu har man ju kommit fram till att detta är olämpligt men varför liksom? I en miljö där mer och mer apparater inte behöver vara jordade så måste det vara oerhört strikt ändå.....
Det behöver ju inte handla om just ts problematik utan samma blir ju med jordade uttag och ickejordade taklampor eller liknande. Det är ju heller inte tillåtet på samma vis men man menar ändå att det kan ske olyckor........fråga mig inte hur men det kan ske.
Skulle jag vara ts i tråden så skulle jag låta radiatorerna sitta och vara inkopplade precis som det är och låta allt vara bara. Risken att det händer nåt är liksom så försvinnande liten att det inte är värt ens att krångla......
Detta är ingen skröna, det har hänt. Jag har inte exakt årtal tyvärr.
Vill bara ta ett exempel. Det var en person som stod på diskbänken och skulle byta lampa, personen fick strömgenomgång och behövde inte byta lampor någon mer gång.S Stefan1972 skrev:fast nu spånar jag bara.......regler är regler och jag vill inte försöka ändra på dessa men tycker ingen elektriker själv att det är aningen stelbent ibland om det ska vara "rätt" Jag menar inte att regler skrivs för att det sker olyckor vartefter men ibland är det precis som att de som skriver reglerna befinner sig i sin egen lilla värld. Nu har man ju kommit fram till att detta är olämpligt men varför liksom? I en miljö där mer och mer apparater inte behöver vara jordade så måste det vara oerhört strikt ändå.....
Det behöver ju inte handla om just ts problematik utan samma blir ju med jordade uttag och ickejordade taklampor eller liknande. Det är ju heller inte tillåtet på samma vis men man menar ändå att det kan ske olyckor........fråga mig inte hur men det kan ske.
Skulle jag vara ts i tråden så skulle jag låta radiatorerna sitta och vara inkopplade precis som det är och låta allt vara bara. Risken att det händer nåt är liksom så försvinnande liten att det inte är värt ens att krångla......
Jag vill bara flika in att det är inte säkert att alla uttag i ett rum går på samma säkring. Det är mycket vanligt med en grupp vägguttag som går genom flera rum, och en annan grupp som tar belysning samt uttag vid dörr.O Okal1os skrev:Hej igen, kul att så många skriver!
Tack Bo för att du länkade till en av mina 'historik-trådar'..!
Flera har frågat varför jag ens tänker tanken på att sätta stickproppar på fastinstallerade element.. Anledningen till att tanken dykt upp är att då ansluts elementen garanterat till samma fas som ett flertal klass0-lampor som är runtom här och var.. Samt att med stickpropp så kan vi sätta dit portabla jordfelsbrytare (utöver de befintliga i centralen, 1 för frysarna och 1 för resten).
Men, på något vis känns det läskigt att göra detta, så vi skulle såklart kunna ta hit en el-firma igen istället och be dem att försöka 'omgruppera' i centralen, men då kommer vårt (numera inte alltför höga) förtroende för elektriker in i bilden, så, tanken är (eller var) helt enkelt, att med stickproppar så har vi 'full koll'.. Men i slutändan har vi nog ändå inte 'full koll' ..
Men som sagt, så känns det läskigt, så kanske/förmodligen slår vi det hela ur hågen.. Vi måste ju isf dessutom försäkra oss om att varje grupp inte riskerar att dra för mycket ström och då kommer vi förmodligen ändå behöva en behörig elektriker
Tack för infliket .. Ja det ska gudarna veta att det inte är mycket som är säkert när det gäller el och 'el-ritningar' (oftast i form av en enkel förteckning i centralen i ett hus. T ex nu senast så var el-firman här och 'gjorde om' ett elements (kasserat) ledningar till vägguttag, men lämnade ingen notis om det på förteckningen i centralen, för där står fortfarande bara elvärme.. Men kanske var lika bra det, elementet (nu uttag) kanske inte gick/går till 'el-värme'.. Och man bör ju ändå inte lita fullt ut på vad som står 😬.hjelmen1 skrev:
Det brukar vara ett problem att fåplats och skriva presis allt som finns på en grupp när man gör gruppförteckningen. Så därför kan man inte lita till hundra procent att inget mer ligger på den gruppen än vad som står på gruppförteckningen.O Okal1os skrev:Tack för infliket .. Ja det ska gudarna veta att det inte är mycket som är säkert när det gäller el och 'el-ritningar' (oftast i form av en enkel förteckning i centralen i ett hus. T ex nu senast så var el-firman här och 'gjorde om' ett elements (kasserat) ledningar till vägguttag, men lämnade ingen notis om det på förteckningen i centralen, för där står fortfarande bara elvärme.. Men kanske var lika bra det, elementet (nu uttag) kanske inte gick/går till 'el-värme'.. Och man bör ju ändå inte lita fullt ut på vad som står 😬.
Därför ska man alltid mäta först innan man pillar.
Jag har en kompis med ett el-element som har en "fast" kabel från toan där elementet sitter till ett uttag i källaren. Där har hen ett uttag dom styr med Zigbee för att starta/stoppa elementet.
Det är alltså fast anslutet i toan, fast kabel ner i källaren och där är kabeln klamrad i taget till en stickkontakt.
Jag sa att detta antagligen (jag är inte behörig elektriker) inte är lagligt utan installationen måste vara fast.
Så om elektriker kopplar in elementet direkt (fast) i uttaget där stickproppen sitter borde det vara OK
Har jag rätt?
Kommer naturligtvis inte göra det själv eller rekommendera då vi inte är behöriga
Det är alltså fast anslutet i toan, fast kabel ner i källaren och där är kabeln klamrad i taget till en stickkontakt.
Jag sa att detta antagligen (jag är inte behörig elektriker) inte är lagligt utan installationen måste vara fast.
Så om elektriker kopplar in elementet direkt (fast) i uttaget där stickproppen sitter borde det vara OK
Har jag rätt?
Kommer naturligtvis inte göra det själv eller rekommendera då vi inte är behöriga
En vanlig installationskabel är inte godkänd att montera med stickpropp, på grund av att den har entrådiga ledare som kommer att böjas av om man håller på att rycka ur och sätta in i ett uttag. Men han kan avsluta den kabeln från elementet i en anslutningsdosa med dragavlastning för mjukkabel intill vägguttaget och därifrån dra en mjukkabel med stickpropp till vägguttaget. Eller montera kabeln från elementet fast i vägguttaget. Beroende på varför man har gjort som man gjort.T turbo100 skrev:Jag har en kompis med ett el-element som har en "fast" kabel från toan där elementet sitter till ett uttag i källaren. Där har hen ett uttag dom styr med Zigbee för att starta/stoppa elementet.
Har jag rätt?
Tillverkaren anger hur deras produkt är tänkt att installeras. Det finns alltså inget som säger att ett element alltid ska vara fast installerat eller anslutas med stickkontakt.T turbo100 skrev:Jag har en kompis med ett el-element som har en "fast" kabel från toan där elementet sitter till ett uttag i källaren. Där har hen ett uttag dom styr med Zigbee för att starta/stoppa elementet.
Har jag rätt?
Det har kommit ett par sena svar på frågor som vi ställt till Elsäkerhetsverket..
Vi tänker att det kan vara kul/intressant för andra att ta del av, så här följer ett av svaren (hoppas att man får lov att förmedla svar från dem), jag hoppar dock över att infoga den 'långa frågehistoriken' pga att svaret nog är tillräckligt 'avslöjande'..
"Hej igen,
Eftersom ni valt att inte följa vår rekommendation och istället låter rummet ”vara ojordat” även i fortsättningen är den mest logiska följden att inte ansluta någonting ALLS i rummet till skyddsjord. Låt den nya elradiatorn med jordad stickpropp sitta i ett ojordat vägguttag, be ert elinstallationsföretag att frånkoppla skyddsjorden i de fast ansluta elradiatorerna osv. Hela tanken med ”isolerad miljö” haltar annars. Att man förr blandade ojordade uttag med skyddsjordade elradiatorer var ett tankefel som man numera eliminerar genom att skyddsjorda allt.
Med vänlig hälsning..."
Vi tänker att det kan vara kul/intressant för andra att ta del av, så här följer ett av svaren (hoppas att man får lov att förmedla svar från dem), jag hoppar dock över att infoga den 'långa frågehistoriken' pga att svaret nog är tillräckligt 'avslöjande'..
"Hej igen,
Eftersom ni valt att inte följa vår rekommendation och istället låter rummet ”vara ojordat” även i fortsättningen är den mest logiska följden att inte ansluta någonting ALLS i rummet till skyddsjord. Låt den nya elradiatorn med jordad stickpropp sitta i ett ojordat vägguttag, be ert elinstallationsföretag att frånkoppla skyddsjorden i de fast ansluta elradiatorerna osv. Hela tanken med ”isolerad miljö” haltar annars. Att man förr blandade ojordade uttag med skyddsjordade elradiatorer var ett tankefel som man numera eliminerar genom att skyddsjorda allt.
Med vänlig hälsning..."
Hej,
Oklart om jag förstår. Hela hans hus är jordat med jfb.
El-elementet levererades med en kopplingsplint (fas, nolla och Jord) , ingen sladd alltså och ingen information om det skulle anlsutas med kontakt eller fast vad han minns och som läskunnig kollade han manualen.
Så vad han gjorde var att dra en fast kabel av typ EKK som jag tycker mig se (hittade ingen märkning men 1.5mm2 enkelledare utan mantel) ner till källaren via ett schakt och sedan klamra den till närheten av ett uttag.
Som en temporär lösning monterades en stickpropp så det funkade tills elektrikern kunde komma med permanent förslag, denna elektriker ställde dock tofflorna oväntat och hastigt så projektet haltade och fastnade i den temporära stickproppslösningen.
Man kan låta någon installera en fast installation direkt på uttaget (då blir elementet avsäkrat på samma säkring som andra uttag samt källarbelysning) eller dra fram en ny säkring till en dosa och i denna montera zigbee-brytaren, detta alternativ tror jag blir dyrare och hans central är ganska chokad vad jag kan se.
Så är det bäst att koppla in fast på ett befintilgt uttag eller säkra av elementet separat?
Att gå från EKK till 3-ledad FK som jag kan anluta till stick-kontakt via en dosa med dragavlastare fattade jag inte riktigt när jag diskuterade med min kompis (tänkte efter lite sent..) .. Men en intressant idé för många andra ändamål!!
hjelmen1: Ge gärna ett exempel på dosa - låter användbart!!
El-elementet levererades med en kopplingsplint (fas, nolla och Jord) , ingen sladd alltså och ingen information om det skulle anlsutas med kontakt eller fast vad han minns och som läskunnig kollade han manualen.
Så vad han gjorde var att dra en fast kabel av typ EKK som jag tycker mig se (hittade ingen märkning men 1.5mm2 enkelledare utan mantel) ner till källaren via ett schakt och sedan klamra den till närheten av ett uttag.
Som en temporär lösning monterades en stickpropp så det funkade tills elektrikern kunde komma med permanent förslag, denna elektriker ställde dock tofflorna oväntat och hastigt så projektet haltade och fastnade i den temporära stickproppslösningen.
Man kan låta någon installera en fast installation direkt på uttaget (då blir elementet avsäkrat på samma säkring som andra uttag samt källarbelysning) eller dra fram en ny säkring till en dosa och i denna montera zigbee-brytaren, detta alternativ tror jag blir dyrare och hans central är ganska chokad vad jag kan se.
Så är det bäst att koppla in fast på ett befintilgt uttag eller säkra av elementet separat?
Att gå från EKK till 3-ledad FK som jag kan anluta till stick-kontakt via en dosa med dragavlastare fattade jag inte riktigt när jag diskuterade med min kompis (tänkte efter lite sent..) .. Men en intressant idé för många andra ändamål!!
Hej, jag känner att er diskussion kanske förtjänar en helt egen tråd istället för att fortsätta i denna.. Ok?T turbo100 skrev:Hej,
Det finns dragavlastningar som tillbehör till u-dosan eller så kan man använda en avslutningsdosa sådana som sitter när man har infälld installation och ska koppla in tex tvättmaskin (vanligt förr när de inte var anslutna med stickpropp). Jag såg att du skrivit (koppla in FK) det ska du inte göra, du ska ha en 3x1,5 kvadrat mjuk kabel typ anslutningskabel till tvättmaskin eller torktumlare med monterad stickpropp. Hoppas att du förstår, jag har inga e-nummer tillgängliga.T turbo100 skrev:Hej,
Ja, för om skyddsjorden är inkopplad på elementet så har man förstört skyddsmetoden "isolerad miljö" (vilket är vad elsäkerhetsverket syftar på).Bo.Siltberg skrev:
För att sammanfatta (med tanke på att det finns kommentarer en bit upp som tyder på detta inte varit helt klart för alla):
Om man har ett skyddsjordat system så ligger säkerheten i att säkringen går för fel som spänningssätter metalldelar.
Om man har ett system med isolerad miljö (vilket numera inte får nyinstalleras) så bygger det på att ett enkelfel där en metalldel blir spänningssatt inte blir någon farlig ström då det inte finns något jordat i närheten som den kan avledas till. (Sedan finns det tveksamheter i hur det egentligen ligger till med inget jordat i närheten i verkliga fall.)
Så i båda fallen har man en extra skyddsnivå som hindrar att felet blir farligt ifall ett hölje skulle bli spänningssatt.
Men en blandning av jorda och ojordat gör att man saknar en skyddsnivå (om man berör trasig ojordad apparat och skyddsjordad hel apparat samtidigt), och kan därmed ge livsfara vid enkelfel. Och har aldrig varit tillåtet (angående kök+matplats med blandning av uttag så såg man det som olika rum och man skulle ha ett minimiavstånd mellan uttagen för att hålla isär zonerna - och i just detta fallet är min rekommendation att bygg om till jordat vid matplatsen för är detta med isolerad miljö högst tveksamt här.)
Så att koppla ur skyddsjorden i elementen som Bo säger höjer säkerheten, för man återställer då skyddsnivån (till den nivå som det gamla regelverket krävde - sedan är det en tolknings/tänjningsfråga om installation tillåter att man kan falla tillbaka på det, men det är iallafall inte uppenbart otillåtet). Sedan kan det vara så att tillverkaren inte tillåter sådan inkoppling av andra skäl som EMC, men just MET-308 finns i en version med stickpropp, vilka då enligt regelverket får kopplas in i ojordade uttag i isolerad miljö. (Jag har gamla ojordade klass 0 element i plåt från 70-talet liggande, dessa var vanliga förr i tiden.)
Finns inget krav på att alla ojordade uttag i en isolerad miljö behöver ligga på samma fas, man klarar ändå enkelfel där en apparat spänningssätter höljet, och det är inom (det gamla) regelverket. (Men om två gör det, mycket värre än de ligger på samma fas, så bra är det inte.)
Den stora svagheten med isolerad miljö (utöver att om den verkligen är isolerad) är att det är svårt att upptäcka enkelfel, men man kan ju minska den risken genom att vara uppmärksam på oväntade kittlingar och kontrollmäta apparathöljen, både för kortslutning mot nolla ("fuskjord") och fas, regelbundet eller vid misstanke.
Så lokala jordfelsbrytare på elementen höjer säkerheten då den hanterar dubbelfel, men jag har inte sett några portabla jordfelsbrytare som inte måste återställas efter strömavbrott (undantaget byggcentraler och liknande byggen med normapparater), så jag skulle personligen avstå. Samt att stickpropp inför en viss brandrisk då vägguttag generellt är designade för tillfällig inkoppling (och det är milsvid skillnad på kvalité - själv använder jag bara ELKO.). Bättre då att ta tjuren vid hornen och bygga om de specifika rummen ifråga till jordad miljö än att bygga vidare i den isolerade miljön.