Eller så står det en jordad stationär dator med en skrivare 50 cm från elementet.
Man kan inte ha regler som ändras pga hur rummet för tillfället används.

nej såklart inte men man borde kunna använda sunt förnuft även inom elskrået borde man kunna tycka. 95% av alla apparater inomhus behöver inte ens jord nuförtiden så man kan ju egentligen fråga sig varför det är så viktigt förutom de risker man målar upp som ändå är försvinnande små.
Det är ju som sagt mycket som KAN hända inom så mycket annat också men just i dylika frågor skrivs reglerna ungefär som att det är en otroligt vanlig olycksform.
I folkmun så är ju nästan det här lika dödligt som en nanopartikel asbest funnit i ett hem. Proportionerna blir ju så fel även om rätt ska vara rätt som sagt. Jag har full förståelse för det tekniska men samtidigt skapar man ju nästan ett problem som är farligt som inte finns typ.......

Men hur skulle det se ut om man skulle ha elinstallationer utförda efter nått så "luddigt" som sunt förnuft.
Det du tycker är sunt förnuft kanske din granne tycker är rena dårskapen.
Ps
Reglerna skrivs inte efter hur olyckorna sker utan för att förebygga att olyckor sker och absolut inte grundade på nått så flummigt som "sunt förnuft" utan dom baseras på kunskap och förståelse hos folk med stor sakkunskap och förståelse för ev faror.

Jag tycker syfte och risker framgår väldigt tydligt i den länkade tråden om historiens början. TS får själv bestämma om de vill göra denna höjning av säkerheten.

fast nu spånar jag bara.......regler är regler och jag vill inte försöka ändra på dessa men tycker ingen elektriker själv att det är aningen stelbent ibland om det ska vara "rätt" Jag menar inte att regler skrivs för att det sker olyckor vartefter men ibland är det precis som att de som skriver reglerna befinner sig i sin egen lilla värld. Nu har man ju kommit fram till att detta är olämpligt men varför liksom? I en miljö där mer och mer apparater inte behöver vara jordade så måste det vara oerhört strikt ändå.....
Det behöver ju inte handla om just ts problematik utan samma blir ju med jordade uttag och ickejordade taklampor eller liknande. Det är ju heller inte tillåtet på samma vis men man menar ändå att det kan ske olyckor........fråga mig inte hur men det kan ske.
Skulle jag vara ts i tråden så skulle jag låta radiatorerna sitta och vara inkopplade precis som det är och låta allt vara bara. Risken att det händer nåt är liksom så försvinnande liten att det inte är värt ens att krångla......

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej igen, kul att så många skriver!

Tack Bo för att du länkade till en av mina 'historik-trådar'..!

Flera har frågat varför jag ens tänker tanken på att sätta stickproppar på fastinstallerade element.. Anledningen till att tanken dykt upp är att då ansluts elementen garanterat till samma fas som ett flertal klass0-lampor som är runtom här och var.. Samt att med stickpropp så kan vi sätta dit portabla jordfelsbrytare (utöver de befintliga i centralen, 1 för frysarna och 1 för resten).
Men, på något vis känns det läskigt att göra detta, så vi skulle såklart kunna ta hit en el-firma igen istället och be dem att försöka 'omgruppera' i centralen, men då kommer vårt (numera inte alltför höga) förtroende för elektriker in i bilden, så, tanken är (eller var) helt enkelt, att med stickproppar så har vi 'full koll'.. Men i slutändan har vi nog ändå inte 'full koll' ;)..
Men som sagt, så känns det läskigt, så kanske/förmodligen slår vi det hela ur hågen.. Vi måste ju isf dessutom försäkra oss om att varje grupp inte riskerar att dra för mycket ström och då kommer vi förmodligen ändå behöva en behörig elektriker ;)

Redigerat:
O Okal1os skrev:
så kan vi sätta dit portabla jordfelsbrytare (utöver de befintliga i centralen,
Jag har säkert läst slarvigt men varför vill du ha "dubbla" jordfelsbrytare?

Alfredo Alfredo skrev:
Hej Alfredo,
Det har jag nog inte förklarat i just denna tråden.. Elementen är klass1 och befinner sig i, för övrigt helt 'ojordade rum', så vi överväger starkt att koppla bort skyddsjorden för elementen, som då blir klass0, alternativt köpa nya element klass2.. Och då tänker vi att vi höjer säkerheten något med portabla jfb.. Sen skrev Bo Siltberg (har jag bestämt för mig att det var), i en annan av mina trådar, att portabel jfb t o m kan skydda vid en viss typ av scenario, som inte jfb/personskyddsbrytaren i centralen skyddar emot, minns dock inte vad det var just nu..

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det står i historietråden....
O Okal1os skrev:
Anledningen till att tanken dykt upp är att då ansluts elementen garanterat till samma fas som ett flertal klass0-lampor som är runtom här och var.
Glöm inte vad jag sa om att uttag inte garanterar att allting kommer från samma fas. När vi pratade om uttag tror jag du menade dina befintliga uttag i rummet. Du kan inte plugga in alla elradiatorer där för då går säkringen. Du behöver nyttja elvärmegruppen. För att få samma fas där som för uttag i rummet krävs ev ommöblering i elcentralen.

Dessutom behöver du inte som sagt en JFB i alla uttag. Det räcker med att den ena apparaten har detta extra skydd. Så att ersätta anslutningspunkten för elradiatorer med uttag har ett ganska lågt värde, förutsatt att alla elradiatorer inom räckhåll i samma rum matas från samma fas.

Du skulle behöva ta detta från början lite mer sammanhållet. Nu spretar det i flera olika trådar.

H hempularen skrev:
Anslutningskabel med stickpropp är ofta av en typ som inte är godkänd att anslutas fast.
Ge mig ett enda skäl eller i reglerna för installation av EL-element, till varför inte en kabel med stickpropp är godkänd, den är i storlek mm2 för den effekt som elementet har och godkänd för det och med stickpropp.

J jonaserik skrev:
Ge mig ett enda skäl eller i reglerna för installation av EL-element, till varför inte en kabel med stickpropp är godkänd, den är i storlek mm2 för den effekt som elementet har och godkänd för det och med stickpropp.
Anslurtningskablar är väldigt sällan så grova som 1,5 kvadrat, så redan där faller det.

useless useless skrev:
Anslurtningskablar är väldigt sällan så grova som 1,5 kvadrat, så redan där faller det.
Och vad mebar du med det. lika som Hempularen då. Hur många element har du kopplat in, som har en kabel inkopplad i elementet och sitter med en stickpropp, som ska sättas in i en dosa som ska skruvas på väggen. Är det 1,5 mm2 på den. Så komma med att kabeln inte skulle hålla måttet, är nog att gå över gränsen, som att svara någon som frågar.
Så till TS, det går utmärkt att klippa stickproppen och koppla direkt i en dosa som har dragavlastning.

A
Om du försöker göra ditt bästa för att ha en felfri anläggning så tycker jag inte du behöver planera för mer än ett fel som det låter som detta handlar om. Det blir fel sätt att utgå ifrån.

Som anläggningsinnehavare ansvarar du för att din elanläggning fortlöpande kontrolleras så den håller ett bra skick och alltid ger betryggande säkerhet vid ett fel.

Anslutningskabel är förövrigt ett borttaget begrepp.
Det heter numera flexibel kabel eller sladd och är en ledning som är gjord för det ändamålet.

521.9.3
Stationär utrustning som flyttas temporärt vid t ex anslutning, rengöring etc, t ex spisar och infällda
enheter, ska anslutas med flexibla kablar eller sladdar.

Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Glöm inte vad jag sa om att uttag inte garanterar att allting kommer från samma fas. När vi pratade om uttag tror jag du menade dina befintliga uttag i rummet. Du kan inte plugga in alla elradiatorer där för då går säkringen. Du behöver nyttja elvärmegruppen. För att få samma fas där som för uttag i rummet krävs ev ommöblering i elcentralen.
Jag hade isf tänkt att två av elementen (som sitter bredvid varandra) 900W/st, skulle anslutas till ett och samma uttag (befintligt ojordat), men ja, jag får tänka om, speciellt då det är 10A/1,5mm2 i huset.. Det skulle nog precis bli tillräckligt över till tv och belysning (allt är led), men så kan man ju inte ha det..

Historien kommer troligen sluta med, känns det som just nu, att vi kopplar bort skyddsjorden till elementen och låter bli att ändra till stickpropp, eller mer troligt, för att slippa alla funderingar, införskaffar nya element klass2 för fastinstallation..

2 x 900 W ger 1800 W, så det blir 500 W över till dina lampor. Det kanske räcker. Men, detta har jag inte sagt tidigare, du ska under inga omständigheter plugga in radiatorerna i din befintliga gamla uttag, om de är gamla, för då riskerar du elda upp huset. Du behöver nya fräscha uttag av god kvalitet.

Att koppla bort skyddsjorden från elradiatorerna är ett första steg i rätt riktning, även om det går att diskutera sannolikheter. Men då sannolikheten för fel är störst i armaturerna så är det rätt att göra så, såvida inte radiatorerna är asgamla och ruttna.

Sedan har du nästa enkla och billiga steg att ge varje armatur en egen portabel JFB, även om det inte är tillåtet. Men vill du köra med krockkudde i bilen med tveksamma bromsar så får du väl göra det, bara du inte utsätter andra för fara.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.