2 305 läst · 55 svar
2k läst
55 svar
Var fästa denna tråd?
Undrar varför biledarens 1mm2 tvärsnittsarea skulle utgöra ett problem att använda den som skyddsledare? Någon som vet?
Jag funderar. Men kommer inte på det.
Om man utgår från SS 436 40 00 så väljs minsta tvärsnittsarea på skyddsledare genom tabellen i 500-delen eller så räknar man på det. Det är de två metoderna jag känner till i alla fall för en skyddsledare som ingår i en kabel.
Det finns ju vissa kablar typ FQAR-G och liknande som bara har "biledare" och ingen gröngul och är specade för 150/250V.
Jag funderar bara generellt här. Alltså inte om frågan ni diskuterar ovan med försäkringsbolaget. Tyckte det var lite intressant ämne.
Om man utgår från SS 436 40 00 så väljs minsta tvärsnittsarea på skyddsledare genom tabellen i 500-delen eller så räknar man på det. Det är de två metoderna jag känner till i alla fall för en skyddsledare som ingår i en kabel.
Det finns ju vissa kablar typ FQAR-G och liknande som bara har "biledare" och ingen gröngul och är specade för 150/250V.
Jag funderar bara generellt här. Alltså inte om frågan ni diskuterar ovan med försäkringsbolaget. Tyckte det var lite intressant ämne.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 817 inlägg
Det kommer från 524.1 som kräver minsta area 1.5 mm² för kraft- och belysningskretsar i en fast installation.
Men jag ser inga hinder för att skyddsjorda manteln på en kabel med 1 mm². Man kan även gå med på att den parallellkopplas med den skyddsledare som ingår i kabeln.
Men jag ser inga hinder för att skyddsjorda manteln på en kabel med 1 mm². Man kan även gå med på att den parallellkopplas med den skyddsledare som ingår i kabeln.
????ÅkeSun skrev:Biledaren har med gnagarskydd att göra. Om man drar el i en miljö som har risk för råttor som gnager på kablarna används biledaren som ett extra skydd mot brand
Den kopplas till skyddsjord i centralen Längs med ledningen skall biledarna kopplas ihop hela vägen. Den ska inte kopplas ihop med gulgrön på annat ställe än i centralen
Allra minst ska den kopplas ihop med jord i matande ände, dvs i alla på vägen befintliga kopplingsdosor
Detta för att skydda kaben mot mekanisk åverkan.
I andra änden kan den kopplas ihop eller läggas åt sidan och den ska skyddas med genomskinlig skyddsslang
Den kabeln är ingen kraft eller installationskabel.A avh67f skrev:Undrar varför biledarens 1mm2 tvärsnittsarea skulle utgöra ett problem att använda den som skyddsledare? Någon som vet?
Nexans har den med två olika areor, 0,5 och 1,0 kvadrat så den är inte jämförbar med en installationskabel med biledare
Det tycker jag också, men ändå gör vi två olika tolkningar.ÅkeSun skrev:
För att göra det tydligt - om vi tänker oss en ledningssträcka skarvad på mitten i en kopplingsdosa.
Detta är din / LF:s tolkning [ledningssträckan består av en enda kabel]:
Detta är min tolkning [ledningssträckan består av två separata kablar]:
Som sagts, inget av dem är nödvändigtvis fel, men det är ändå intressant hur man kan tolka texten så olika och ändå tycka det är tydligt.
Redigerat:
524.1 anger ledararean för linjeledare alltså fas eller dess motsvarighet i likspänningskretsar. Den ska nog inte gälla för skyddsledare tror jag Bo. Har ni haft någon diskussion om detta förut?
Kabeln kan driva en farlig spänning >50V som måste frånkopplas om den används till klass 1-grejer tänker jag.U Uffe A skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 817 inlägg
Och som jag skrev ljuger ESV oss direkt i ansiktet. Historien finns beskriven här:ÅkeSun skrev:På uppmaning av LFs besiktningsman kopplade vi biledarna enligt Elsäkerhetsvarket, citat frän deras hemsida
Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2022:1
Eftersom biledare i kablar av typen EKLK har en tvärsnittsarea som endast är 1 kvadratmillimeter kan den inte användas som skyddsledare utan endast för jordning av kablarnas metallmantlar. Därigenom uppfyller den inte kravet på minsta area för skyddsledare och ska därför inte märkas med grönt och gult i kombination.
Eftersom biledaren inte kan användas som skyddsledare enligt ovan finns inget krav på kontinuitet. Generellt är rekommendationen att endast en ände bör anslutas i syfte att undvika EMC-störningar. Detta måste dock avgöras i varje enskilt fall.
För tolkning av standarder hänvisar vi till SEK Svensk elstandard.
https://www.byggahus.se/forum/threads/klippt-biledare-pa-ekrk-hur-illa.186775/post-1453913
https://www.byggahus.se/forum/threads/biledare.114139/post-1853826
https://www.fluxio.se/forum/produktnyheter/20865-biledare-till-ekrk.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 817 inlägg
Nej, jag kommer inte ihåg att vi har ifrågasatt det. Arean för specifikt skyddsledare tycker jag framgår otvetydigt i tabell 54.2. Man kan möjligen hitta en lucka i 543.1.2 men det är ingenting jag tänker förorda.A avh67f skrev: