Henke2 skrev:
Den kan ju även vara 175x36meter och fortfarande funka, om nu maskinen hinner med 1000m² per 27h :)
Jo, för att klara 18 m villkoret ja men då kanske man överstiger max slinglängd som är preciserad till 200 m i manualen och i så fall handlar det om 64 * 36 m = 2304 kvm som störst tomt, om man inga öar har, vilket ju inte är dåligt det :)
Sen vet jag att flera har upp till 300 m slinga utan problem men som sagt Worx jobbar med höga säkerhetsmarginaler för att inte lova för mycket.
 
rcjofo skrev:
Klippebredden er 17cm Hastigheten er ca 3,5km/t Arealet den kan klippe på 1 timme er 0,17x3500 = 595 kvm

En slumpklippare behøver at gå 4 gånger over gräsmattan før at klippa øveralt sejes det ... da vil det bli 595kvm : 4 = 148,75kvm pr timme

Hvis din gresmatta er 1000kvm vil den klippa i ca 6,7 timmer. Så tilkommer laddningstiden son i følge manualen er 1,5 timme pr arbetstimme.

Det blir da 1,5 timmer x 6 = 9 timmer laddning.

Totalt vil den bruke ca 15 timmer + + .... på å klippa 1 gang ... overalt...
Dessutom är klippbredden 18 cm och inget annat, du får hålla dig till fakta om du skall vara trovärdig :eek:
 
HasseTeknik skrev:
Är det någon mer som får klipparen att stänga av sig vid strömavbrott ? Finns det någon bot mot detta? Ett åskväder första semesterdagen kan ju annars resultera i att inget blir klippt på flera veckor.
Med det menar du att din klippare stänger av sig vid strömavbrott, eller? Tror inte min gör det men den blir förvirrad och snurrar runt runt till den tror den är utanför arbetsområdet och då stannar.
 
MBygga skrev:
Jo, för att klara 18 m villkoret ja men då kanske man överstiger max slinglängd som är preciserad till 200 m i manualen och i så fall handlar det om 64 * 36 m = 2304 kvm som störst tomt, om man inga öar har, vilket ju inte är dåligt det :)
Sen vet jag att flera har upp till 300 m slinga utan problem men som sagt Worx jobbar med höga säkerhetsmarginaler för att inte lova för mycket.
Det finns folk som gillar stora rektangulära gräsmattor utan öar med :) Där klipptid dygnet runt inte spelar någon roll direkt och risken för fastkörning är minimal.

attachment.php
 
  • Gilla
Strega och 1 till
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Det finns folk som gillar stora rektangulära gräsmattor utan öar med :) Där klipptid dygnet runt inte spelar någon roll direkt och risken för fastkörning är minimal.

[bild]
Och blir man tillräckligt duktig att landa och starta med modellplan så räcker det väl med vingbredden för att få det att fungera... ;-) Då kan man få en hiskeligt lång yta klippt....
 
CAH skrev:
Och blir man tillräckligt duktig att landa och starta med modellplan så räcker det väl med vingbredden för att få det att fungera... ;-) Då kan man få en hiskeligt lång yta klippt....
Sant!
 
HasseTeknik skrev:
Är det någon mer som får klipparen att stänga av sig vid strömavbrott ? Finns det någon bot mot detta? r.
Upptäckte samma sak efter att ha dragit ut strömmen när det åskade. Satte i kontakten på kvällen och allt såg ok ut på displayen. Morgon efter var den helt död. Fick startas med pinkod.
 
Henke2 skrev:
Snälla rara... hastigheten ÄR 0.356m/s!! inget annat.

Sen är den inte slumpstyrd...
0.356m/s blir 1281.6m/timma, 0.18x1286.6 = 230m3/h, inte 595 som vissa har skrivit.
 
rcjofo skrev:
Klippebredden er 17cm Hastigheten er ca 3,5km/t Arealet den kan klippe på 1 timme er 0,17x3500 = 595 kvm

En slumpklippare behøver at gå 4 gånger over gräsmattan før at klippa øveralt sejes det ... da vil det bli 595kvm : 4 = 148,75kvm pr timme

Hvis din gresmatta er 1000kvm vil den klippa i ca 6,7 timmer. Så tilkommer laddningstiden son i følge manualen er 1,5 timme pr arbetstimme.

Det blir da 1,5 timmer x 6 = 9 timmer laddning.

Totalt vil den bruke ca 15 timmer + + .... på å klippa 1 gang ... overalt...

Skall då vara 230.6/4 = 57.65 per timme, har du 1000kvm gräsmatta så tar det 17.35 timmar + laddning.
 
Nicke Nyfiken
Pivi skrev:
Jag har samma klonk på min, (1 år gammal, dock med senaste uppdateringen). Omstart avhjälper problemet. Verkar vara mjukvarufel på styrningen av elmotorn.

Jag kommer tyvärr inte ihåg om det var samma problem innan uppdateringen till senaste mjukvaran.
Efter omstart så var klånket borta på min också. Det är säkert som ni säger ett mjukvarufel, och då borde det gå att fixa med en mjukvaru-uppdatering.

Är det någon som med säkerhet kan säga att det klånkat från höger hjul? Verkar som de flesta, liksom jag, upplevt att det bara är vänsterhjulet som klånkar.
 
MBygga. Det som hände mig var:
Klipparen står i laddstationen och har inte klippt de senaste dygnet (helt enl. schema).
Jag släcker nätspänningen p.g.a omdragning av kablage.
Slår efter ett tag ( c:a 0.5 timmar) på nätspänningen igen.
Klipparen har helt släckt display och måste väckas med Start och PIN.

Jag tycker att det beteendet verkar lite konstigt. Är det möjligen så att den släcker displayen och låter en realtidsklocka väcka enheten när det är dags att klippa nästa gång ?
 
HasseTeknik skrev:
Jag släcker nätspänningen p.g.a omdragning av kablage.
Slår efter ett tag ( c:a 0.5 timmar) på nätspänningen igen.
Klipparen har helt släckt display och måste väckas med Start och PIN.

Jag tycker att det beteendet verkar lite konstigt.
Det är väl stöldskyddet helt enkelt? Om någon snor klipparen och laddaren så ska det inte bara vara att stoppa i sladden och köra vidare.
 
Henke2600 skrev:
Skall då vara 230.6/4 = 57.65 per timme, har du 1000kvm gräsmatta så tar det 17.35 timmar + laddning.
Då stämmer det ju ganska bra, lägger du till lika många laddtimmar och minskar 4 gånger till 3 eftersom Worx inte är en ren slumpklippare som redan skrivits, så hamnar man ganska nära de 27 timmarna (y)
 
HasseTeknik skrev:
MBygga. Det som hände mig var:
Klipparen står i laddstationen och har inte klippt de senaste dygnet (helt enl. schema).
Jag släcker nätspänningen p.g.a omdragning av kablage.
Slår efter ett tag ( c:a 0.5 timmar) på nätspänningen igen.
Klipparen har helt släckt display och måste väckas med Start och PIN.

Jag tycker att det beteendet verkar lite konstigt. Är det möjligen så att den släcker displayen och låter en realtidsklocka väcka enheten när det är dags att klippa nästa gång ?
Någon har skrivit att den skulle väcka sig när det är dags att klippa men jag har inte fått min till det utan är den släckt så är den avstängd. Det är för övrigt samma beteende som om du placerar klipparen utanför arbetsområdet (vilket klipparen upplever när du stänger av strömmen), då stängs den också av efter ett tag och måste väckas med PIN kod.
 
Kanske det, men det borde väl då kanske kombineras med att klipparen har lyfts upp eller tiltats. När den står i laddstationen, bör den ju ha någon form av återstart, för annars funkar det ju inte att åka ifrån den en längre tid och då måste jag nog överväga att sätta in en UPS. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.