Har skrivit in de sensorerna jag vet i bifogad bild, önskar hjälp att identifiera 1-7!
20140519_191101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Update: 4 verkar ange vilket steg i hemkörningssekvensen den är i (0 ej hemkörning, 2 följer slingan, 4 har dockat, 5 laddar).
Slingivarnas "signalstreck" försvinner när de är nära slingan.

Ska det vara två krocksensorer? I så fall funkar inte min högra (se bild).

Min klippare drar fortfarande åt vänster. När den var ny körde den rakt fram!
Enligt testbilden tror den att den alltid åker i en svag sidolutande uppförsbacke. Det borde gå att nolla accelerometrarna! Jag tror att det är därför den inte kör rakt. Vänster hjul snurrar LITE långsammare än det högra då en ligger och kompenserar lutningen hela tiden.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
Toomaster skrev:
Jag hör vad ni säger men den kan väl ändå inte vara SÅ mycket effektivare?
Jag tror det är lätt att underskatta skillnaden mellan att studsa ut från slingan utan att stanna som Landroiden gör, och att stanna, backa, stanna och svänga, som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 gör.

I brist på sysselsättning har jag försökt räknat lite på vad det innebär i effektivitet.

Efter att ha kollat ett antal klipp på youtube på HQ 305/308 och Gardena r40/r70 klippare, har jag konstaterat att det tar ca 5 sekunder för att svänga en gång (stanna, backa, stanna igen och sedan svänga). Det krävs också 2 sådana manövrar i snitt innan klipparen lämnat kanttråden och är på väg in i arbetsområdet igen. (I ungefär hälften av tillfällena räcker det med en sväng men i de andra fallen krävs det både 2 3 och ibland 4 svängar innan klipparen lämnar kanttråden).

Hur som haver… tidsåtgången är ca 10 sekunder i snitt varje gång klipparen kommer till kanttråden.

Sedan räknade jag hur många gånger min Landroid svänger vid kanttråden på min ganska komplicerade gräsmatta. På 30 minuter studsade den 165 ggr mot kanttråden. Det blir alltså 330 ggr per klipptimme.

Om Landroiden ”tjänar” 10 sekunder varje gång den når kanttråden och går med 0,356 meter/sekund innebär det att den hinner gå 1175 meter extra per klipptimme. Med en klippbredd på 18 cm blir det 211 m2 klippt gräsyta, samtidigt som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 spenderat tiden till att stå stilla och svänga, och backa i samma spår som den precis klippt.

Summa summarum: På min gräsmatta hinner Landroiden klippa 211m2 extra yta varje drifttimme i jämförelse med en HQ 305/308 eller Gardena r40/r70 bara genom att svänga på ett effektivt sätt.

Nu väntar jag på alla inlägg med rättelser och ifrågasättande…:surprised:
 
  • Gilla
Toomaster och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror det är lätt att underskatta skillnaden mellan att studsa ut från slingan utan att stanna som Landroiden gör, och att stanna, backa, stanna och svänga, som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 gör.

I brist på sysselsättning har jag försökt räknat lite på vad det innebär i effektivitet.

Efter att ha kollat ett antal klipp på youtube på HQ 305/308 och Gardena r40/r70 klippare, har jag konstaterat att det tar ca 5 sekunder för att svänga en gång (stanna, backa, stanna igen och sedan svänga). Det krävs också 2 sådana manövrar i snitt innan klipparen lämnat kanttråden och är på väg in i arbetsområdet igen. (I ungefär hälften av tillfällena räcker det med en sväng men i de andra fallen krävs det både 2 3 och ibland 4 svängar innan klipparen lämnar kanttråden).

Hur som haver… tidsåtgången är ca 10 sekunder i snitt varje gång klipparen kommer till kanttråden.

Sedan räknade jag hur många gånger min Landroid svänger vid kanttråden på min ganska komplicerade gräsmatta. På 30 minuter studsade den 165 ggr mot kanttråden. Det blir alltså 330 ggr per klipptimme.

Om Landroiden ”tjänar” 10 sekunder varje gång den når kanttråden och går med 0,356 meter/sekund innebär det att den hinner gå 1175 meter extra per klipptimme. Med en klippbredd på 18 cm blir det 211 m2 klippt gräsyta, samtidigt som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 spenderat tiden till att stå stilla och svänga, och backa i samma spår som den precis klippt.

Summa summarum: På min gräsmatta hinner Landroiden klippa 211m2 extra yta varje drifttimme i jämförelse med en HQ 305/308 eller Gardena r40/r70 bara genom att svänga på ett effektivt sätt.

Nu väntar jag på alla inlägg med rättelser och ifrågasättande…:surprised:
Hur fort kjør konkurentene ?
 
Henke2 skrev:
Nähä du... Henke2 way så gäller det till 25/5 ;) Står inget i tidningen att de reserverar sig för tryckfel heller!

PS. 7789kr tog de förra veckan, det är en fuling att höja priset i reklambladet och benämna det med "LÅGPRIS", det gillar nog inte Sverker

[bild]
Kan nog bli svårt att hävda, sen är det lite kul att man inte tycker om att de sänker priserna :eek:
 
Köpte den på Jem&Fix hade papperna med oss på netonnets pris, De sprang i väg och sa att de skulle bara ringa ett samtal. Tog nästan 2 dygn innan de ändrade den till 7735:-. :surprised:
Fick den för ca 6200:-
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
Nu har jag köpt en klippare på Claes Ohlson Jag blev tipsad om en rabatthäfte som säljs via idrottsklubbar för 200 kronor. Där fanns en remsa som gav 20% på CO i Västerås. 6396 kronor + 200 kronor för häftet gav ett pris på 6596 kronor, vilket är klart godkänt. Tack för alla tips så här långt!
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
martin43 skrev:
Ska det vara två krocksensorer? I så fall funkar inte min högra (se bild).

Z är ju hur många grader(?!) den svängt, hur den mäter på vet i tusan.

Den skall ju ha lyftsensor och även förstå när den är upp och ned. Kanske är någon av sensorplupparna för det?

Den bör även mäta klipptallrikens ström och varvtal?! Den kan ju gnälla på att den är blockerad tex.
 
HQ 305/308 o Gardena R40/R70 är ju framhjulsdrivna och kan således inte "studsa" mot linan som Landroiden gör.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror det är lätt att underskatta skillnaden mellan att studsa ut från slingan utan att stanna som Landroiden gör, och att stanna, backa, stanna och svänga, som HQ 305/308 och Gardena r40/r70 gör.
Ritade lite bara på kul för att illustrera videon nedan, hur dålig konkurrenten blir kan vi dividera länge om, men vi vet att landroid alltid gör det perfekt! :)

Landroid svänger alltid utåt
nqsjk5.png

Konkurrenterna slumpar vid slingan
n36a04.png

[video=youtube;Ihwavp7be2I]http://www.youtube.com/watch?v=Ihwavp7be2I[/video]
 
Redigerat:
I din bild förutsätter du att "konkurrenterna" är fullkomligt slumpmässiga, det är inte min uppfattning. Alla har någon typ av algoritm. Som att grunda sitt beslut angående vinkel på hur långt man nyss körde från förra krocken.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Jag tycker också att Landroid är bäst. I den här tråden :(y)
I en annan tycker jag att Tianchen S510 är bäst :p
Men det känns som om tråden vandrar åt fel håll om det blir för mycket av jämförelser och pinkande mellan olika modeller...
 
Håller med. Bättre med delning av erfarenheter.

Själv så tänker jag prova 1000+ kvm och 300+ m kabel för att se om det fungerar. Det ska bli intressant att se.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Det är mycket räknande och hemmaknåpade exempel i denna tråden nu.
Mycket av detta kan antagligen avfärdas som inget annat än personliga teorier, dock verkar det sannolikt att vissa landroidägare är drabbade av hybris;-)
 
eleson skrev:
Jag tycker också att Landroid är bäst. I den här tråden :(y)
I en annan tycker jag att Tianchen S510 är bäst :p
Men det känns som om tråden vandrar åt fel håll om det blir för mycket av jämförelser och pinkande mellan olika modeller...
Gissar att det var ett skämt, för inte vänder du kappan efter vinden? :p Genom att förstå hur klipparen fungerar så kan man ju optimera mycket mera. Tex lägga gränskabel runt huset istället för att låta den krocka och åka iväg på slump, om det nu är slumpen som avgör och inte en algoritm. Det enda man kan jämföra mot är ju andra klippare av samma märke eller annat märke.

Elsklingstuna skrev:
Håller med. Bättre med delning av erfarenheter.
Själv så tänker jag prova 1000+ kvm och 300+ m kabel för att se om det fungerar. Det ska bli intressant att se.
Det är ju erfarenheter vi delar. Finns ju ingen anledning att prova mer än 1000m² om du inte trott på teorierna om att den är rätt smart när den täcker ytan och klarar mer än vad som står på kartongen. Eller hur?

Perfekt med en bred tråd som tar hand om allt. :)
 
legion skrev:
Det är mycket räknande och hemmaknåpade exempel i denna tråden nu.
Mycket av detta kan antagligen avfärdas som inget annat än personliga teorier, dock verkar det sannolikt att vissa landroidägare är drabbade av hybris;-)
Eller att vissa av dem är lite mer intresserade, insatta eller till och med smartare än andra? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.