MBygga skrev:
Både HQ 305 och 308 har 17 cm diameter på knivtallriken, 308 klipper 800 +/- 20%, dvs. upp till 960 kvm under gynnsamma förhållanden, vilket ju m.a.o. är likvärdigt med LD M. HQ308 avverkar alltså 0,38 m/s * 17 cm = 0,0646 kvm/s = 232,56 kvm/timma och LD M avverkar 0,356 * 18 cm = 0,06408 kvm/s = 230, 69 kvm/timma. Hyffsat likvärdiga i avverkningshastighet rakt fram alltså. Men när effektiv klippning skall mätas så skriver alltså Worx att 27 tim/vecka skall räcka för 1000 kvm yta i normalfallet medan HQ i sin manual skriver;

Fabriksinställning på timern är 05:00-24:00
(07:00-23:00 för Automower® 305) och tillåtelse att
köra alla veckans dagar. Denna inställning passar
bra för en arbetsyta på cirka 800 m2 (500 m2 för
Automower® 305).

Det innebär att HQ tycker klipparen behöver vara igång eller ladda under 19 tim/dag * 7 dagar = 133 timmar för att göra sitt jobb. Talande siffror till Worx fördel vill jag påstå :rolleyes:
Härligt, mer räkneexempel...
Jag tror HQ med sin mångåriga erfarenhet tar rejäl höjd med sina rekommendationer för att det ska passa även på extremt välgödslade gräsmattor. På en mager matta går det säkert minska tiderna ganska mycket.
Sen är det säkert så att LD klipper mer effektivt än andra men skillnaderna är inte så extrema som räknas fram här i diverse inlägg.

Du skriver själv att du bara behöver klippa varannan eller tom. var tredje dag, det bör väl vara uppenbart att det säger mer om din gräsmatta än om vilken klippare du har.

Jag kan ta min egen gräsmatta som exempel, den gödslas 2-3 ggr/sommar och den växer så det knakar Det är bara att glömma att hålla upp i två dagar, för att få en perfekt täckning måste klipparen vara ute varje dag.
Jag är ganska övertygad om att även en LD hade fått klippa ganska många timmar varje dag för att få ett bra resultat på min matta.
 
MBygga skrev:
Då kan man fråga sig vilken robot rcjofo har själv som måste vara ute och klippa varje dag dessutom för att få jobbet gjort.
Nu vekser min gresmatta så myket at jag bør klippe var enda dag før at den skal se fin ut. Den består av mosefritt gress som får gjødning 3-4 gånger i sesongen.

Miin robot, den gjør som du vet jobben på en dryg timma på mine 250m2.
 
legion skrev:
Härligt, mer räkneexempel...
Jag tror HQ med sin mångåriga erfarenhet tar rejäl höjd med sina rekommendationer för att det ska passa även på extremt välgödslade gräsmattor. På en mager matta går det säkert minska tiderna ganska mycket.
Sen är det säkert så att LD klipper mer effektivt än andra men skillnaderna är inte så extrema som räknas fram här i diverse inlägg.

Du skriver själv att du bara behöver klippa varannan eller tom. var tredje dag, det bör väl vara uppenbart att det säger mer om din gräsmatta än om vilken klippare du har.

Jag kan ta min egen gräsmatta som exempel, den gödslas 2-3 ggr/sommar och den växer så det knakar Det är bara att glömma att hålla upp i två dagar, för att få en perfekt täckning måste klipparen vara ute varje dag.
Jag är ganska övertygad om att även en LD hade fått klippa ganska många timmar varje dag för att få ett bra resultat på min matta.
Vissa räknar med de fakta som finns till hands, andra spekulerar och ifrågasätter utan underbyggt underlag ... :rolleyes:
Min gräsmatta skäms jag inte för :cool:
Trädgård vänster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård höger.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dojjan_kga och 3 till
  • Laddar…
Mäta är kul, men detta blev för dåligt för att gå att använda. Det jag fick ut var gångtiden på 1:37 på en full laddning. Sträckan är i rätt härad, men jag ser på röda strecket att det är mycket fel mot var klipparen vänder IRL. Åter i laddstationen med 33% kvar. Klipptiden var nästan exakt på sekunden 1.5h.

Nåväl lägger upp bilden bara på kul och hoppar över siffrorna eftersom jag inte vill någon skall börja gissa, när jag försöker mäta. (den vände mot huset på högra sidan flera gånger och den var uppe i vänstra hörnet också. På denvägen följde den ytterkant från nedre vänstra hörnet, men det syns inte heller, så det fattade inte min GPS :surprised:

r91ulz.png[/IMG]
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
legion skrev:
Det är mycket räknande och hemmaknåpade exempel i denna tråden nu.
Mycket av detta kan antagligen avfärdas som inget annat än personliga teorier, dock verkar det sannolikt att vissa landroidägare är drabbade av hybris;-)
Visst är det surt när det kommer en liten ful och billig robot som gör jobbet betydligt snabbare och effektivare än den fina och dyra HQ Automowern som man själv betalat 2-3 gånger så mycket för. :p
 
  • Gilla
Davil och 2 till
  • Laddar…
Installerad och klar, puh! Nu har han börjat gå runt på mattan. Jäklar anamma vad tyst den är, mycket imponerande.

Innan installation så klippte jag hela gräsmattan med min gamla Klippo. Därefter installation och det gick åt mindre tråd än jag trodde. Landade på knappa 300 meter och klippytan ligger som sagt på dryga 1000 kvm. Börjar med en klipphöjd på 60 mm och låter den gå några dagar. Det är en extremt mossbeklädd yta så jag har inte några stora förhoppningar.
 
... FerroGent från granngården tar hand om mossan :)
 
Nicke Nyfiken
legion skrev:
Nä, Nicke Nyfikens räkneexempel är förstås helt felaktigt (som flera andras också), det finns fler parametrar att ta hänsyn till, den viktigaste är att det tar tid i anspråk även för en LD att vända vid slingan och den verkliga skillnaden blir förstås betydligt mindre.
Klart det är helt felaktigt. Konstigt annars, suck.

Att det tar tid för en LD att vända vid kanttråden får du förklara.

Den stannar inte, utan vrider bara ut framdelen av klipparen från kanttråden, och när den gör det så klipper den samtidigt på en ny yta eftersom klippskivan sitter framför vridcentrum, så den klipper med "sidan" av klippskivan under svängen. Det är möjligt att det blir en obetydlig fartsänkning just under kursändringsmomentet men den klipper oavbrutet ny yta, till skillnad från de klippare som stannar när de kommer till kanttråden och sedan backar och vänder utan att klippa ett enda nytt strå.

Förklara gärna också varför skillnaden blir betydligt mindre...
 
Nicke Nyfiken
Frandas skrev:
Skulle tro att du har räknat fel på antalet ggr den studsar. Om du får det till 330 studs på en timme innebär det 5,5 studs per minut, eller ungefär en var 10e sekund. Med hastigheten den har så skulle det innebära att den i snitt träffar på kanttråden igen efter 3m?

Kan ju vara jag som missuppfattat någonting, och jag har inte kontrollerat om siffrorna på prestanda du angav är korrekta.
Jag var själv överraskad att det blev så många studs per timme och jag tänkte räkna igen imorgon om jag får tid.

Men jag har som sagt en ganska komplicerad gräsyta med många öar och smala långa ytor och passager.
Jag har en yta som är 6 meter lång men inte mer än 1,7 meter mellan trådarna och en annan yta som är 15x3 meter och har 4 öar dessutom. Värstingen är runt lekstugan och sandlådan. Den är bara 1,2 meter bred och 10 meter lång. Jag har egentligen inte någon större sammanhängande gräsyta som är lättklippt.

Att klipparen skulle stöta på kanttråden var 4e meter (inte 3e som felaktigt angivits ovan) är nog inte helt uteslutet, men en ny räkning kommer att göras så jag inte far med osanning. :surprised:
 
Någon som vet ett bra pris i nutid för M modellen?
 
Kan man få denna att gå över en grusgång till min andra gräsmatta?
 
Nån som råkat ut för att den inte ens e fulladdad på morgonen?
Idag när jag kom ut så lös den fortfarande rött. körde senast i gårkväll. Borde ju va grön för länge sen.
Startade om den o då va den klar plötsligt. Ångrade sen att jag startat om den för att se om den gick ut enl. schema. Detta är andra gången jag ser detta.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Visst är det surt när det kommer en liten ful och billig robot som gör jobbet betydligt snabbare och effektivare än den fina och dyra HQ Automowern som man själv betalat 2-3 gånger så mycket för. :p
Håller med om det mesta men ful, nja det tycker inte jag, snarare tvärtom (y)
 
  • Gilla
dojjan_kga
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Nån som råkat ut för att den inte ens e fulladdad på morgonen?
Mja, inte på morgonen men på eftermiddagen så sa displayen 93%. Jag är inte helt införstådd med hur den laddar än och skall mäta upp detta. När jag avbröt så ångrade den sig och sa 100%.

Det är ju lite olika saker att ta hänsyn till så som hur den mäter kapaciteten, om den underhållsladdar i idle eller om den som en mobiltelefon tappar procent över natten/dagen när den står stilla.
 
martin43 skrev:
[bild]
Update: 4 verkar ange vilket steg i hemkörningssekvensen den är i (0 ej hemkörning, 2 följer slingan, 4 har dockat, 5 laddar).
Slingivarnas "signalstreck" försvinner när de är nära slingan.

Ska det vara två krocksensorer? I så fall funkar inte min högra (se bild).
.
Jag skruvade isär min klippare idag för att se om accelerometrarna sitter monterade utanför moderkortet så att man kan justera positionen. Det kan man inte. I övrigt såg det rätt gediget ut under skalet med ordentliga tätningar mm.

Såg då att det finns bara en krockgivare (vänster fram) och en lyftgivare (mitten fram), men det finns uttag för två krockgivare på moderkortet, kanske därför den jag markerat som "krock?" aldrig gör något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.