martin43 skrev:
Jag skruvade isär min klippare idag för att se om accelerometrarna sitter monterade utanför moderkortet så att man kan justera positionen. Det kan man inte. I övrigt såg det rätt gediget ut under skalet med ordentliga tätningar mm.

Såg då att det finns bara en krockgivare (vänster fram) och en lyftgivare (mitten fram), men det finns uttag för två krockgivare på moderkortet, kanske därför den jag markerat som "krock?" aldrig gör något.
Man måste ju fotografera om man plockar isär saker! 😉
 
Hur ofta spolar ni rent era robotar från gräs mm?
 
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Håller med om det mesta men ful, nja det tycker inte jag, snarare tvärtom (y)
* Sett med Automowerägares ögon;)
 
Nicke Nyfiken
nissenhj skrev:
Kan man få denna att gå över en grusgång till min andra gräsmatta?
Det är bara att lägga ner kanttråden i gruset och göra en passage, men det är inget att rekommendera för du får antagligen byta knivarna varje gång den passerat grusgången. :thumbdown:

Bättre är om du har möjlighet att lägga 2 meter brett med betongplattor eller liknande som en överfart, då kommer klipparen gladeligen köra fram och tillbaka utan problem. Kanttråden kan du lägga under plattorna. (y)
 
gnuttisch skrev:
Hur ofta spolar ni rent era robotar från gräs mm?
Jag spolar aldrig, borste funkar för det mesta bra, möjligen fuktig trasa då och då. Men egentligen renar den sig själv för det mesta när den blir "regnad" på och sedan går runt i torrt väder.
 
OpiMaza
Kan vi komma överens om att den här tråden handlar om Worx Landroid 2.0 och inte tävla så mycket om vilken som är snyggast snabbast osv.

§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar ett småhus. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

§ 4.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker. All diskussion i Byggahus forum ska innehålla ämnen som rör bygge och renovering, inget annat.

§ 4.6 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Var kreativ och driv frågan framåt istället för att bara säga emot eller ha enstaviga kommentarer. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.


//Moderator
 
  • Gilla
buregatan och 7 till
  • Laddar…
Jag justerade min schemalagda tid på min Worx Landroid 2.0 lite eftersom det inte är någon poäng med att avsluta med en laddning. start kl 23 på kvällen och 4.9 timmar ger ju klipp-ladda-klipp-ladda-slut. Samma som 4 timmar givit. Jag ökade till 7 timmar vilket bör ge 3st klippningar per natt. Låter det tänket lämpligt ?
 
Redigerat av moderator:
Henke2 skrev:
Jag justerade min schemalagda tid på min Worx Landroid 2.0 lite eftersom det inte är någon poäng med att avsluta med en laddning. start kl 23 på kvällen och 4.9 timmar ger ju klipp-ladda-klipp-ladda-slut. Samma som 4 timmar givit. Jag ökade till 7 timmar vilket bör ge 3st klippningar per natt. Låter det tänket rimligt?
Jo, förutsatt att den är stabil i sina klipptider. Förmodligen blir de kortare längre fram i sommar när gräset växer som bäst och den får jobba mer per klippomgång men då får du väl justera igen bara.
 
MBygga skrev:
Jo, förutsatt att den är stabil i sina klipptider. Förmodligen blir de kortare längre fram i sommar när gräset växer som bäst och den får jobba mer per klippomgång men då får du väl justera igen bara.
Kunde ju varit en variant att programmera också i antal klippningar och inte tidsintervall. "Börja kl 23 och klipp 3ggr"
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Nu har min nyinköpta Landroid gått över natten och när jag vaknade i morse så hittade jag den längs guidetråden. Det verkar som att den har en lång väg att vandra från den bortre ändan, vilket innebär att den inte orkar hela vägen tillbaka när det är dags för laddning.

Går detta att programmera bort på något sätt? Till exempel att man "tvingar" den "hem" när den är nere på en viss batterinivå, för att undvika samma problem? Tacksam för hjälp!
 
Elsklingstuna skrev:
Nu har min nyinköpta Landroid gått över natten och när jag vaknade i morse så hittade jag den längs guidetråden. Det verkar som att den har en lång väg att vandra från den bortre ändan, vilket innebär att den inte orkar hela vägen tillbaka när det är dags för laddning.

Går detta att programmera bort på något sätt? Till exempel att man "tvingar" den "hem" när den är nere på en viss batterinivå, för att undvika samma problem? Tacksam för hjälp!
Antar du menar gränstråden då LD inte har Guidetråd (Endast HQ som har). Frågan är hur lång gränstråd du har lagt ut, både totalt och utefter tomtgränsen.
 
Elsklingstuna skrev:
Nu har min nyinköpta Landroid gått över natten och när jag vaknade i morse så hittade jag den längs guidetråden. Det verkar som att den har en lång väg att vandra från den bortre ändan, vilket innebär att den inte orkar hela vägen tillbaka när det är dags för laddning.

Går detta att programmera bort på något sätt? Till exempel att man "tvingar" den "hem" när den är nere på en viss batterinivå, för att undvika samma problem? Tacksam för hjälp!
En kontrollfråga: slutkontrollen vid installation är att ställa klipparen när guide trådens start, och trycka 'home' för att säkra att den kan gå hela varvet runt. Är det gjort?
Kan det vara så att den helt enkelt fastnat?
I så fall så kan den stå still och spinna tills den får soppatorsk.
Det syns enklast på de gropar som hjulen grävde där den blir stående...
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
Nicke Nyfiken skrev:
Jag var själv överraskad att det blev så många studs per timme och jag tänkte räkna igen imorgon om jag får tid.

Men jag har som sagt en ganska komplicerad gräsyta med många öar och smala långa ytor och passager.
Jag har en yta som är 6 meter lång men inte mer än 1,7 meter mellan trådarna och en annan yta som är 15x3 meter och har 4 öar dessutom. Värstingen är runt lekstugan och sandlådan. Den är bara 1,2 meter bred och 10 meter lång. Jag har egentligen inte någon större sammanhängande gräsyta som är lättklippt.

Att klipparen skulle stöta på kanttråden var 4e meter (inte 3e som felaktigt angivits ovan) är nog inte helt uteslutet, men en ny räkning kommer att göras så jag inte far med osanning. :surprised:
Då var dagens räkning gjord.
30 minuter = 186 studs vid kanttråden. Dvs 372 på en timmes klippning.

Sedan kan var och en själv räkna ut vad det skulle innebära om jag i stället haft en klippare som stannar och backar varje gång den kommer till kanttråden.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Då var dagens räkning gjord.
30 minuter = 186 studs vid kanttråden. Dvs 372 på en timmes klippning.

Sedan kan var och en själv räkna ut vad det skulle innebära om jag i stället haft en klippare som stannar och backar varje gång den kommer till kanttråden.
Jag räknade lite på min GPS-bild och kom fram till ungefär 80 studsar. Jag tog tiden för vad min Worx Landroid 2.0 tar från den träffar kabeln till den är iväg. Gjorde likadant för den där konkurrenten vi inte får nämna och det hamnade på allt från samma 3sekunder till 12sekunder beroende på hur många studsar den gjorde, snittade på ca 9sek innan den var iväg igen i nya riktningen.

80 studsar och 6sek per studs ger styvt 8minuter. 8minuter motsvarar ca 10% av klipptiden. Dock är många av mina studsar mot fasta objekt och inte gränslinan.

Frågan är om man vinner på att göra huset till en Ö och om det ev tar med sig problem vid hemkörning.


186*6= 18.5min mer klipptid för sig eller 20%
 
Japp, då är man med i Landroid-ligan (y)

Nicke Nyfiken skrev:
Kanttråden kan du lägga under plattorna. (y)
Har en nätt liten sträcka på 5-6 meter med betongsten jag eventuellt vill att lille Robo ska knotta hem efter klippning, men antar att det är skillnad att lägga slingan 20 cm ner i jord eller under betongsten....

Fungerar det verkligen att lägga slingan under t.ex 50mm sten/plattor i betong? någon här som testat med Landroid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.