MBygga skrev:
Antar du menar gränstråden då LD inte har Guidetråd (Endast HQ som har). Frågan är hur lång gränstråd du har lagt ut, både totalt och utefter tomtgränsen.
Sorry, gränstråd är det förstås.

- Totalt så är det ungefär 300 meter gränstråd.
- Vid "installation" så ställde jag maskinen enligt anvisningen och därefter sökte den sig till gränstråden och gick hela varvet runt. Dock så tog batteriet slut två (!) meter från laddaren. Jag satte på den igen och den använde det sista i kraftväg för att ta sig de sista metrarna in i laddaren.
- Efter detta så har den klippt och laddat i vart fall två gånger utan problem.
- Svårt att säga hur många meter det är efter tomtgränsen.
- Den har inte kört fast, ytan är helt plan.

Bifogar en bild för att visualisera. Observera att kartan inte är skalenlig. (Notera att jag har använt kartan i en annan tråd, men då trodde jag att ytan var några hundra kvm större. Det stämde alltså inte efter en provmätning.)

Tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Glenn K skrev:
Japp, då är man med i Landroid-ligan (y)



Har en nätt liten sträcka på 5-6 meter med betongsten jag eventuellt vill att lille Robo ska knotta hem efter klippning, men antar att det är skillnad att lägga slingan 20 cm ner i jord eller under betongsten....

Fungerar det verkligen att lägga slingan under t.ex 50mm sten/plattor i betong? någon här som testat med Landroid?
Har en liten gång, ca 1,5 m bred, där slingan ligger under 50mm betong. Inga problem. Kanske kan variera Hur lång slingan är och hur stark signalen är
 
fotogen skrev:
Har en liten gång, ca 1,5 m bred, där slingan ligger under 50mm betong. Inga problem. Kanske kan variera Hur lång slingan är och hur stark signalen är
Ett krav som LD har är att det får vara max 20m till slinga. Så 5cm verkar safe :)

Vi uttrycker oss lite för enkelt när vi säger att den detekterar slingan.
Alla klippare detekterar alltid slingan. Annars skulle de inte kunna stanna om tråden går av.
Däremot, när den passerar slingan så polvänds signalen. - Och det detekteras.
Det handlar om att vara innanför eller utanför en stor spole.
 
Elsklingstuna skrev:
Sorry, gränstråd är det förstås.

- Totalt så är det ungefär 300 meter gränstråd.
- Vid "installation" så ställde jag maskinen enligt anvisningen och därefter sökte den sig till gränstråden och gick hela varvet runt. Dock så tog batteriet slut två (!) meter från laddaren. Jag satte på den igen och den använde det sista i kraftväg för att ta sig de sista metrarna in i laddaren.
- Efter detta så har den klippt och laddat i vart fall två gånger utan problem.
- Svårt att säga hur många meter det är efter tomtgränsen.
- Den har inte kört fast, ytan är helt plan.

Bifogar en bild för att visualisera. Observera att kartan inte är skalenlig. (Notera att jag har använt kartan i en annan tråd, men då trodde jag att ytan var några hundra kvm större. Det stämde alltså inte efter en provmätning.)

[bild]
Som skrivits tidigare lovar ju Worx att klara 1000 kvm med max 200 m gränslina. Allt över det är ju bonus och du verkar ha träffat gränsen för hur mycket lina den orkar ta sig hem utefter när den behöver ladda. Oftast kommer det säkert att fungera men vid de tillfällen den träffar på linan på "fel" sida om laddaren och måste gå hela varvet runt kan du ju få bekymmer.

Prova genom att när den vill gå och ladda ställa den strax efter laddaren så den hakar på och går hela varvet, så ser du ju hur långt den orkar gå.
 
Redigerat:
erikk skrev:
Är det någon mer än jag som tänkt på hur bristfällig säkerheten är i maskinen? När klipparen är igång så kan man gå in i menyn och stänga av PIN-koden, utan att behöva bekräfta detta genom att skriva PIN! Eller en bugg i min maskin?
Hade inte alls tänkt på detta men testade nu och du har ju rätt, en jättebrist i mjukvaran tycker jag. Är ju väldigt enkelt för någon illasinnad att då ta den medan den står i laddningsstationen eftersom det bara är några enstaka knapptryck.
 
davvel skrev:
Hade inte alls tänkt på detta men testade nu och du har ju rätt, en jättebrist i mjukvaran tycker jag. Är ju väldigt enkelt för någon illasinnad att då ta den medan den står i laddningsstationen eftersom det bara är några enstaka knapptryck.
Hade jag ingen aning om. Har dock alltid tyckt att det varit konstigt att man kan lyfta upp den samt bära runt på den utan att behöva slå in pin-kod igen. Men det här tog ju priset :)
 
Varför laddar den inte?
Min klippare var ute på jobb idag. Tiden var slut och den tog sig till laddstationen. Men den laddade inte? Lampan lyste grön direkt.... Sen var jag ut till den och började programmera om den (förlänga klipptiden). Då fick jag upp i displayen att det var MYCKET LÅG batterinivå..... det slutade med att det gick ner till 0% batterinivå....
Fick problem att få den att ta laddning men fick lampan att lysa röd efter ett tag...
Som sagt....ska den inte ladda VARJE gång den kommer till laddstationen? Även fast den gått tillbaka på grund av att klipptiden och inte batterinivån är slut?

Anders
 
Ckruz skrev:
Hade jag ingen aning om. Har dock alltid tyckt att det varit konstigt att man kan lyfta upp den samt bära runt på den utan att behöva slå in pin-kod igen. Men det här tog ju priset :)
Fattar heller inte vad man ska ha pinkoden till. Används ju bara när man stänger vad den.
 
CAH skrev:
Varför laddar den inte?
Min klippare var ute på jobb idag. Tiden var slut och den tog sig till laddstationen. Men den laddade inte? Lampan lyste grön direkt.... Sen var jag ut till den och började programmera om den (förlänga klipptiden). Då fick jag upp i displayen att det var MYCKET LÅG batterinivå..... det slutade med att det gick ner till 0% batterinivå....
Fick problem att få den att ta laddning men fick lampan att lysa röd efter ett tag...
Som sagt....ska den inte ladda VARJE gång den kommer till laddstationen? Även fast den gått tillbaka på grund av att klipptiden och inte batterinivån är slut?

Anders
Jo, det skall den. Tycker du skall ringa och prata med Hasse på supporten om det.
 
CAH skrev:
Varför laddar den inte?
Anders
Manualen avhandlar felsökning vid dålig laddning, börja där. Vi såg dessutom någon med liknande problem som hade en avhoppad fjäder i klipparens ladduttag.
 
  • Gilla
CAH
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Det är bara att lägga ner kanttråden i gruset och göra en passage, men det är inget att rekommendera för du får antagligen byta knivarna varje gång den passerat grusgången. :thumbdown:

Bättre är om du har möjlighet att lägga 2 meter brett med betongplattor eller liknande som en överfart, då kommer klipparen gladeligen köra fram och tillbaka utan problem. Kanttråden kan du lägga under plattorna. (y)
Så du tror att knivarna virvlar upp materialet så pass att knivarna kommer att ta skada? Det är inga problem när jag går över med gräsklipparen idag. Materialet är inte egentligen grus utan mer eller mindre packad stenkross. Att lägga en gång med plattor precis där roboten skall köra över kommer att se dumt ut och sen tror jag inte det kommer att hålla när man kör över med bil.
Får titta lite närmare på Clipper 1200 på Rusta den skall klara av det enligt reklamen.
 
Henke2 skrev:
Mja, inte på morgonen men på eftermiddagen så sa displayen 93%. Jag är inte helt införstådd med hur den laddar än och skall mäta upp detta. När jag avbröt så ångrade den sig och sa 100%.

Det är ju lite olika saker att ta hänsyn till så som hur den mäter kapaciteten, om den underhållsladdar i idle eller om den som en mobiltelefon tappar procent över natten/dagen när den står stilla.
Lustigt. Min stod oxå på 93%.......men full efter omstart.
 
Tanken har faktiskt slagit mig att köpa ytterligare en Landroid eftersom de är relativt billiga. :D Då skulle jag kunna dela tomten i två delar - en på ca 600 kvm och den andra på ca 450 kvm - och då skulle jag slippa problemet (?) med för lång gränslina. Det är ändå inget gräs på den passage som är mellan de två gräsplättarna.
 
MBygga skrev:
Jo, det skall den. Tycker du skall ringa och prata med Hasse på supporten om det.
Kollar närmsta dagarna.....
 
D
En enkel fråga.. om man har den på högsta läget 1000m2 och väljer att utöka klipptiden med %, klipper den ännu längre eller är den redan "maxad"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.