Toomaster skrev:
Jag hör vad ni säger men den kan väl ändå inte vara SÅ mycket effektivare?
Och varför begränsas kvm till 1000 om den klarar det på 27timmar i veckan? I så fall borde dem ju klara närmare 7000 kvm om den kör max?
Har nog med att göra hur långt den hinner på en laddning med. Lång driftstid per laddning ger ju fördelar så som att den kan åka längre bort innan den behöver ladda även om den aktiva klipptiden är samma per tidsrymd där den ena laddar en gång och klipper 4timmar eller som landroiden ladda 4ggr för 4 timmars gångtid. 7000m² blir ju en rejäl bit att åka för att nå bortre regionerna. Men jag håller med dig om att antingen är 1000m² eller 27h en smula fel. Jag har som sagt justerat ner min till i regionen rek automattid nu och ska se om det räcker för mina ~800m²
 
Nicke Nyfiken
Toomaster skrev:
Jag hör vad ni säger men den kan väl ändå inte vara SÅ mycket effektivare?
Och varför begränsas kvm till 1000 om den klarar det på 27timmar i veckan? I så fall borde dem ju klara närmare 7000 kvm om den kör max?
Jag tror den skulle klara 2000 m2 okomplicerad gräsyta utan problem om man kör den kontinuerligt. Men Worx är tydligen väldigt försiktiga med alla typer av angivelser. T ex klipptid och laddtid är uppgiven till ca 60 respektive 90 minuter, fast det är tvärtom i realiteten. Min avstånd mellan gränstrådarna kan i praktiken nästa halveras. Max begränsningkabel är angiven till 200 meter men det finns de som har ökat med 50% utan problem. Osv. Tror Worx bestämt sig för att ingen ska kunna hävda att klipparen inte uppnår det dom anger.

HQ har gjort precis tvärtom och de uppger maxyta vid idealiska förhållanden och har tyvärr hamnat i en situation där många som ligger på kapacitetsgränsen är besvikna. Jag själv blev rekommenderad av en HQ återförsäljare att välja en AM 220 för att garanterat inte bli besviken. Jag har ca 400 m2 ganska komplicerad gräsyta och ÅF var väldigt tveksam till om en AM 308 skulle klara av det. Det var han som helt ärligt berättade om kapacitetsproblemen som många AM ägare har fast de kör på max drifttid.
 
Redigerat:
Raketn skrev:
Hände nått lustigt idag. såg att klipparen stog å stångade sig blodig i laddstationen, in å ut hela tiden. i displayen stog det trapped. nån som vart med om det
Jag fick detta problem efter att en gren från en buske åkt in i ena luckan för ladduttaget. Grenen var lätt att ta bort men den började köra in och ut laddstationen tills den gav upp. Från undersidan skruvade jag bort den lilla låda där laddpinnarna går in i, visade sig att en liten fjäder som trycker ner luckan hade hoppat ur sitt läge, lätt att fixa och nu har jag inte haft några mer problem. Lite klen konstruktion kanske.
 
1. Kan jag på något sätt kontrollera att båda sling-sensorerna fungerar?

2. I meny 2, vad kan jag ha för nytta av den?
Jag kunde se att lutningssensor fungerar, men vad mer kan jag kontrollera eller se att det verkar ok där?

Mvh David
 
Davil skrev:
1. Kan jag på något sätt kontrollera att båda sling-sensorerna fungerar?

2. I meny 2, vad kan jag ha för nytta av den?
Jag kunde se att lutningssensor fungerar, men vad mer kan jag kontrollera eller se att det verkar ok där?

Mvh David
Tryck fram Meny 2 och för klipparen i olika vinklar över gränstråden så ser du de båda slinsensorerna aktiveras, dvs. bli ömsom mörka och ljusa.
Du kan se samtliga sensorer arbeta om du lufter, lutar stöter i den mm.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Davil skrev:
1. Kan jag på något sätt kontrollera att båda sling-sensorerna fungerar?

Mvh David
Så länge den svänger från slingan och "studsar" ut mot arbetsområdet oavsett vilket håll den kommer ifrån, så funkar båda slingsensorerna. Om en sensor är trasig svänger klipparen alltid åt samma håll vid begränsningsslingan, även om det betyder att den svänger mot slingan.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Toomaster skrev:
Jag hör vad ni säger men den kan väl ändå inte vara SÅ mycket effektivare?
Och varför begränsas kvm till 1000 om den klarar det på 27timmar i veckan? I så fall borde dem ju klara närmare 7000 kvm om den kör max?
Det finns ett mått som begränsar möjlig yta som Landroid M kan hantera och det är att den måste vara högst 18 m från närmaste gränstråd. Har du helt kvadratisk tomt innebär det att den får vara 36 * 36 m = 1296 m som störst, med säkerhetsmarginal har man väl därför bestämt sig för att gå ut med 1000 kvm. Det tror jag är begränsningen, inte tiden den behöver för att underhålla sina 1000 kvm, det klarar den som sagt galant på drygt 5 tim/dag, notera att den inte vill eller behöver jobba helger heller :cool:
 
  • Gilla
Toomaster och 1 till
  • Laddar…
Klippebredden er 17cm Hastigheten er ca 3,5km/t Arealet den kan klippe på 1 timme er 0,17x3500 = 595 kvm

En slumpklippare behøver at gå 4 gånger over gräsmattan før at klippa øveralt sejes det ... da vil det bli 595kvm : 4 = 148,75kvm pr timme

Hvis din gresmatta er 1000kvm vil den klippa i ca 6,7 timmer. Så tilkommer laddningstiden son i følge manualen er 1,5 timme pr arbetstimme.

Det blir da 1,5 timmer x 6 = 9 timmer laddning.

Totalt vil den bruke ca 15 timmer + + .... på å klippa 1 gang ... overalt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Elsklingstuna
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Klippebredden er 17cm Hastigheten er ca 3,5km/t Arealet den kan klippe på 1 timme er 0,17x3500 = 595 kvm

En slumpklippare behøver at gå 4 gånger over gräsmattan før at klippa øveralt sejes det ... da vil det bli 595kvm : 4 = 148,75kvm pr timme

Hvis din gresmatta er 1000kvm vil den klippa i ca 6,7 timmer. Så tilkommer laddningstiden son i følge manualen er 1,5 timme pr arbetstimme.

Det blir da 1,5 timmer x 6 = 9 timmer laddning.

Totalt vil den bruke ca 15 timmer + + .... på å klippa 1 gang ... overalt...
Snälla rara... hastigheten ÄR 0.356m/s!! inget annat.

Sen är den inte slumpstyrd...
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Det finns ett mått som begränsar möjlig yta som Landroid M kan hantera och det är att den måste vara högst 18 m från närmaste gränstråd. Har du helt kvadratisk tomt innebär det att den får vara 36 * 36 m = 1296 m som störst, med säkerhetsmarginal har man väl därför bestämt sig för att gå ut med 1000 kvm. Det tror jag är begränsningen, inte tiden den behöver för att underhålla sina 1000 kvm, det klarar den som sagt galant på drygt 5 tim/dag, notera att den inte vill eller behöver jobba helger heller :cool:
Den kan ju även vara 175x36meter och fortfarande funka, om nu maskinen hinner med 1000m² per 27h :)
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Henke2 skrev:
Den kan ju även vara 175x36meter och fortfarande funka, om nu maskinen hinner med 1000m² per 27h :)
Ha ha... 6300 m2 max kapacitet. Nu börjar du räkna som HQs marknadsföringsavdelning :)
 
D
Hur får man den att klippa kontinuerligt?
 
Är det någon mer som får klipparen att stänga av sig vid strömavbrott ? Finns det någon bot mot detta? Ett åskväder första semesterdagen kan ju annars resultera i att inget blir klippt på flera veckor.
 
MeanMike skrev:
Jo det e sant.
Men håller du med om att klonket isf är ett mjukvarufel? eller tänker jag fel?
Jag har samma klonk på min, (1 år gammal, dock med senaste uppdateringen). Omstart avhjälper problemet. Verkar vara mjukvarufel på styrningen av elmotorn.

Jag kommer tyvärr inte ihåg om det var samma problem innan uppdateringen till senaste mjukvaran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.