Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 885 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 885 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 885 inlägg
Frågan är varför. Kanske för att tyngdpunkten inte ska hamna så högt i luften --> mindre vältrisk. Clever!
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Det krävs en tom volym i glaset för att vinet ska komma till sin rätt, men det är olika för olika viner och vintyper. Vissa viner vinner mycket på att ha rejäl kupa, andra inte. Tom formen på kupan spelar in.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 885 inlägg
Jag har hört denna vals ett antal gånger och tycker själv att det är sommelierbullshit för att det ska låta finare. Ungefär som denna nonsens med högtalarkablar.AndersMalmgren skrev:
Faktiskt har Anders rätt vad gäller vinglas. Aromen hos ett vin är svår att uppfatta om det serveras i glas av fel form, eller om glaset fylls för högt upp. Jag avser då vanliga icke-mousserande lättviner (både vita och röda).T Thomas_Blekinge skrev:
Om du tycker detta är nonsens så har du antingen inte provat viner av bättre klass, eller också har du problem med att uppfatta arom över huvud taget. Inget fel i det, i så fall, men trist för dig som missar en dimension i vinupplevelsen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg
Du är en sån som hör när gräset växer också antar jag?H hhallen skrev:Faktiskt har Anders rätt vad gäller vinglas. Aromen hos ett vin är svår att uppfatta om det serveras i glas av fel form, eller om glaset fylls för högt upp. Jag avser då vanliga icke-mousserande lättviner (både vita och röda).
Om du tycker detta är nonsens så har du antingen inte provat viner av bättre klass, eller också har du problem med att uppfatta arom över huvud taget. Inget fel i det, i så fall, men trist för dig som missar en dimension i vinupplevelsen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 732 inlägg