Flaska rödvin, Damana Crianza, Tempranillo, 2020, Ribera del Duero, slät yta, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spontanköpte den här spanjoren från tillfälliga sortimentet tänkt som kompis t boeuf bourguignon.
God men ingen supermatch

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mitt eniga chardonnay lager börjar sina.

Någon som testat denna?

[länk]
Duger under kriget, annars kan du pröva en Chardånaaaaj från Nya Zeeland, finns en del mumsiga lagrade på ekfat.

Mitt eniga chardonnay lager börjar sina.

Någon som testat denna?

[länk]
"Eniga chardonnay lager"? Vad menas med det?

No matter, jag har druckit denna Lynx ett flertal gånger. Jag tycker om den, den närmar sig den lite smörigare chardonnay-stil som de flesta numera fnyser åt. Men det är ett välgjort vin, och jag gillar den stilen. Sen får andra tycka vad de vill.

H hhallen skrev:
"Eniga chardonnay lager"? Vad menas med det?

No matter, jag har druckit denna Lynx ett flertal gånger. Jag tycker om den, den närmar sig den lite smörigare chardonnay-stil som de flesta numera fnyser åt. Men det är ett välgjort vin, och jag gillar den stilen. Sen får andra tycka vad de vill.
Autokorrekt ekigiga. Aka fatkaraktär.
Jag gillar också smörig ekig stil. Vilka fnyser åt det. Om det är gott nog för sushi sho är det gott nog till mig

Fanns inte så mycket med tydlig fatkaraktär. Hittar denna

[länk]

Lynxen var bra enligt review på nätet
Nyzeeländaren är lite mer modern i karaktären, fruktigare och med lite mer syra. Också ett välgjort vin.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ikväll ryker sista Bread and butter 2020. Har en eller två 2021 också.

Jag gillar också smörig ekig stil. Vilka fnyser åt det. Om det är gott nog för sushi sho är det gott nog till mig
Många som ser sig själva som vinexperter tenderar likväl att följa trender som sätts av skribenter i diverse tidskrifter och på nätet. Och under åtminstone ett och ett halvt decennium har det - åtminstone så långt jag har uppfattat saken - varit ute med ekiga, smöriga chardonnay-viner.

Det går inte att förneka att en del producenter tog det för långt med ekigheten. Man tog genvägar (ekspån) och var förmodligen inte så noga med vinhantverket över huvud taget, eftersom det en tid (80- och 90-tal) var inne med ekiga chardonnayer och det gällde att rida på vågen.

Reaktionen var inte oväntad, men den gjorde att även de välgjorda exemplen på den stilen blev sällsynta. Nu verkar det dock som om pendeln kanske börjar svänga tillbaka mot ett normalläge, där man kan hitta såväl fylliga, smöriga, lätt ekiga chardonnayer, som mer fruktiga och friska sådana.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Kanske denna eller någon från samma vingård fast BS.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/saint-clair-218801/

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T
Var på vinprovning igår på Spritmuseum (fast jag vill ju säga Spritmuseet...) och jag bokade redan i december eftersom jag fann detta tema så intressant - Vulkanviner.

De allra bästa vita viner jag druckit har varit lokala viner från Azorerna, Madeira och La Palma - lätta och med naturlig "spritz" som ger en känsla av bubbel utan kolsyra. Gott, och går knappt att köpa på plats då tillgången är så liten så den går till hotell och restauranger.

Men igår fick jag testa ett vitt vin och tre röda - det vita från San Torini är inte något jag rekommenderar alls, två röda från Neapeltrakten och från Sicilien men - tadaaah! - det i mitt tycke godaste och ett som jag drack på plats för knappa två månader sedan - underbara 7 Fuentos från Tenerife. https://www.suertesdelmarques.com/
Tror det doftar tillräckligt med stall för att göra dig nöjd @AndersMalmgren till ett mycket rimligt pris.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/7-fuentes-276301/

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
J
Maria T Maria T skrev:
Var på vinprovning igår på Spritmuseum (fast jag vill ju säga Spritmuseet...) och jag bokade redan i december eftersom jag fann detta tema så intressant - Vulkanviner.

De allra bästa vita viner jag druckit har varit lokala viner från Azorerna, Madeira och La Palma - lätta och med naturlig "spritz" som ger en känsla av bubbel utan kolsyra. Gott, och går knappt att köpa på plats då tillgången är så liten så den går till hotell och restauranger.

Men igår fick jag testa ett vitt vin och tre röda - det vita från San Torini är inte något jag rekommenderar alls, två röda från Neapeltrakten och från Sicilien men - tadaaah! - det i mitt tycke godaste och ett som jag drack på plats för knappa två månader sedan - underbara 7 Fuentos från Tenerife. [länk]
Tror det doftar tillräckligt med stall för att göra dig nöjd @AndersMalmgren till ett mycket rimligt pris.
[länk]
Jag är själv svag för vulkanviner, framförallt från Sicilien. Men druckit mest rött, och lite rosé. Väldigt lite vitt.

Man får dock se upp lite, då det inte alls är ovanligt att vulkanviner kan vara rätt så utpräglade naturviner med. Kan vara klokt att läsa kommentarer på ex. Vivino och bilda sig en uppfattning.

Just vinet som du föreslog vill jag minnas är ett naturvin med rätt mycket funk? I all fall för ett antal år sedan.

Du kanske gillar naturviner ;) eller är nyfiken. Rekommenderar då att beställa Little Fred som släpptes på halvflaska igår.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/strekov-1075-9426102/

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Nyfiken, ja. Älskar naturviner? Nja. Finns väldigt goda sådana men också riktiga stolpskott (de faller inte mig i smaken, men gör säkert någon annan lycklig).

Besökte igår Tavernan Rival och drack en mycket god Riesling från Spanien, Waltraud från producenten Miguel Torres. Inte en helt igenom typisk Riesling, jag fann den mer åt det friska hållet.
Tyvärr inte tillgänglig på Systembolaget för närvarande.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/waltraud-7391401/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.