Mikael_L
Nu är det dags för mig att välja.
Kandidaterna är:
Fyra vinflaskor med olika etiketter, närbild, dubbel guldmedalj syns, internationella röda viner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maten är (huvudrätt) oxfilé, typ chauteubriand, hasselbackspotatis och troligen en rödvinssås eller rödvinsky med mycket timjan.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
någon som vet hur höga kusten vinet är?

edit:
Jaja, nu har jag valt och öppnat Selvarossa.
Jag meddelar imorgon hur det passade.

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
någon som vet hur höga kusten vinet är?

Jaja, nu har jag valt och öppnat Selvarossa.
Jag meddelar imorgon hur det passade.
Öppna cotes du rhonen med och jämför ;)

Mikael_L
J Jonobe skrev:
Öppna cotes du rhonen med och jämför ;)
Vi är inget sällskap ikväll, så att öppna två flaskor på
två personer + bubbel ... nja ... ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi är inget sällskap ikväll, så att öppna två flaskor på
två personer + bubbel
Kvällen är lång. 😉

J
Detta blev laguppställningen ikväll. Det tilltänkta värdparets dotter blev kräksjuk, så det blev firande hemma med gravid fru istället. Så fick tänka om och köra halvflaskor/coravin:at. Supernöjd med alla vinerna.

• Ett glas bubbel, champagneflaska, kork och muselet på en disk. Festlig stämning eller firande.
    Skapa konto
  • Ett glas vitt vin bredvid en flaska Mullineux Old Vines White.
    Skapa konto
  • Rödvin i glas bredvid öppnad flaska, etikett visar "Chateau Pas de l'Ane", köksmiljö i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
nino och 3 till
  • Laddar…
Grattis 🙂

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mikael_L
Selvarossa funkade bra. Tillräckligt med tanniner för köttet, och syran räckte bra, även fast den har börjat rundas av lite i det vinet.

J
Flaska vin, "Domaine Faiveley Mercurey Clos Rochette Monopole", Burgund, Frankrike, vitetikett, druvmönster, årgång 2021.
Skapa konto

Denna släpptes i TS förra veckan för runt 300:-. Riktigt fynd trots priset, supertrevlig vit bourgogne. Något för @AndersMalmgren

Vinflaska och glas med rödvin, köksredskap i bakgrunden, modern inredning, Viña Ardanza Reserva 2015.
Skapa konto

Och denna för någon månad sedan tror jag men finns att att beställa. Också runt 300:-. Väldigt bra rioja i klassisk stil.

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Inte druckit vin på flera dagar, katastrof. Men idag blev det en trevlig överraskning iform av en vit bourgogne. Tveksam etikett men levererar :)

Vinflaska hålls, färgrik etikett med dansande figurer, marmorbänk, inomhus, hand med armband.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte druckit vin på flera dagar, katastrof. Men idag blev det en trevlig överraskning iform av en vit bourgogne. Tveksam etikett men levererar :)

[bild]
Inte så ofta man stöter på aligote i Sverige, är lite ambivalent till druvan men ändå helt okej.

J Jonobe skrev:
Inte så ofta man stöter på aligote i Sverige, är lite ambivalent till druvan men ändå helt okej.
Passade riktigt bra till Torsken jag hade till lunch

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Vin, rött, gott. 🫣 Flaska av Faustino I Rioja Gran Reserva 2011 vin, närbild, fyllt vinglas i bakgrunden, köksmiljö.
Skapa konto

Till gratäng, rostbiff, grönsaker och bea.
😇😍

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
J
Köpte denna trevliga australiensare från Philipson wine för 230:-. Mycket prisvärd. Synd att det knappt går att köpa viner med lite ålder på systemet...

• Ett rödvinsglas och en flaska vin med etikett "Two Hands Fields of Joy Shiraz", interiör bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Köpte denna trevliga australiensare från Philipson wine för 230:-. Mycket prisvärd. Synd att det knappt går att köpa viner med lite ålder på systemet...
Systemets webbsajt listar 20 stycken rödviner från 2015 eller tidigare enbart från Australien. 8 av dessa viner kostar mer än 1000 kronor flaskan, men det finns ändå 8 som ligger under 500 kronor flaskan. Så att Systemet knappt skulle ha några viner med lite ålder tycks vara en överdrift.

Sen är det väl också så att om man vill ha lagrade viner så är det smart att själv köpa in och lagra dem innan de har hunnit bli gamla och (i de flesta fall) onödigt dyra.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.