J
  • En skärmdump på en vinapp som visar Ses Marjades 2010, rött vin, med betyg och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
Köpte ett gäng av dessa för att lagra för några år sedan men de har varit så bra att jag inte lyckats hålla fingrarna borta. Endast en flaska kvar tyvärr.
Vintage port är verkligen värt de extra kronorna.

• Portvin, glas, flaska, sil, mot svart marmorbänkskiva. Taylors Vargellas Vintage Port 2005.
    Skapa konto
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Ska på nyårsmiddag och värdparet har missat att köpa rött till maten.
Vi tror att det blir oxfile gratäng och whiskysås

Vilken av dessa skulle ni säga att passar bäst

Tre olika vinflaskor med etiketter, uppställda bredvid varandra, med fokus på mellersta.
Skapa konto

Det var allt rött jag hade i min vinkällare 😄😄
Misstänker att en går bort direkt

J
nino nino skrev:

[bild]

Monastrell är en fantastisk druva, samma som mourvedre i Frankrike. Funkar utmärkt till lite kraftigare kött. Den hade jag kört på. Eller börjat med, de andra sedan.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
La Vecchia via med barberadruvan är den jag själv provat och har därför en aning koll på.

Jag tycker personligen att det vinet inte är tillräckligt fylligt för att möta upp de rätt kraftfulla smakerna på den mat du planerar.
Den har å andra sidan hyggligt pigg syra vilket iofs kan matcha potatisgratäng bra, så det ramlar nog till sist ner i personliga preferenser över hur fylliga viner man tycker om och om man vill att vinet eller maten ska framträda lite mer tydligt.

Protos vet jag inget om, Från Spanien kommer det tyvärr en del lätt överlagrade viner med lite trött syra, som kan saknas lite till rätter som trivs med lite mer syra för att matcha rättens smak eller lindra en fet känsla. Men denna behöver ju inte alls vara en sådan.

Jag har lite svårt att råda, men då jag själv är en sucker på fylliga viner skulle jag nog chansa på en av de 2 till höger, och låta La Vecchian stå kvar till någon gång med lite mindre kraftfulla rätter.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:

[bild]

Jag har bara provat den italiensk och den är inte så kraftig, jag hade valt Protos baserat på att jag druckit andra årgångar av den som jag tyckte var riktigt bra. PH är vad jag vet ett kändisvin vilket i sig kanske inte är ett problem, men det har fått rätt låga betyg i provningar. Jag tror spanjoren kommer bli bra.

ullberg
Lustigt, i mitt val inför gårdagens middag stod jag med följande tre val då jag inte orkade skotta ner till vinförrådet

Tre flaskor vin på köksbänk, rödvin, kakelvägg i bakgrunden, keramiklock bredvid.
Skapa konto

Som det kanske syns valde vi den du inte hade på listan :)

Av dina val tror jag Protos är det bättre vinet, minns dock inte helt hur förra flaskan var men tycker mig komma ihåg en bra upplevelse ihop med en entrecote. La Vecchia tror jag som andra sagt är lite lätt, PH har jag inte provat men när jag kollar på systembolagets beskrivning verkar inte det som en given match till det du tror dig komma äta ikväll.

/U

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
J
Har inte heller smakat PH men inbillar mig att det ligger nära smakmässigt med kusinen Juan Gil med silvrig etikett. I så fall blir det kanon. Undrar varifrån bolaget fick att det passar till vegetariskt, vafalls?

Hoppas @Jonobe vaknar snart och också kan komma med ett förslag

ullberg
givet detta inlägg kan man gissa vad han kommer säga, förvisso en Gran reserva och annan årgång men ändå :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
J
nino nino skrev:

[bild]

Barberban går bort då den är för tunn.

Protos är ett riktigt bra vin, sannolikt det bästa i laguppställningen, men fatad spanjor och whiskysås är kanske inte det man brukar köra även om det kommer vara fint till maten i övrigt. Det har både tanniner och syra.

Jag vet inget om monastrellen. Det verkar vara ett kändisvin, men enl vivino är producenten Juan Gil som annars är bra. Monastrell brukar vara fylligt och bärigt.

Egentligen hade nog monastrell varit bäst till maten, men jag hade ändå gått på Protos då det är kvalitetsvin och det är nyårsafton :) kan behöva luftas 1-2 h. Men så är protos en av mina favoriter...

Både barberan och monastrellen fungerar bra som efter maten-viner annars.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Ska väl vara helt ärlig och det är väl ingen som är nåt vidare kräsen när det kommer till vin 😄

Men 2h luft, kylskåpskall ta ut och öppna då så är det lagom temp efter 2h eller hur gör man? 😄

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
nino nino skrev:
Ska väl vara helt ärlig och det är väl ingen som är nåt vidare kräsen när det kommer till vin 😄

Men 2h luft, kylskåpskall ta ut och öppna då så är det lagom temp efter 2h eller hur gör man? 😄
Ja risken finns då att man istället träffar fel med ett sådant vin om det är fruktigt och bärigt som uppskattas :)
Häll upp i en karaff 1h innan, kärvare viner lugnar ner sig med lite luft. Man brukar rekommendera att ha rödvin i kylen 20-30 min innan servering, men jag brukar inte bry mig om det.

Snabbluftare är faktiskt väldigt bra, och jag brukar ibland hälla upp en liten slatt utan och med snabbluftare och jämföra för att se om vinet vinner på mer luftning eller inte.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
Luftning ska väl ske genom att hälla över i karaff, typ ..?

Själv är jag för lite finsmakare och kanske dessutom generellt går på lite för billiga viner att det inte spelar någon roll, jag har nämligen aldrig luftat/dekanterat och sånt.

Nu kommer jag troligen få mothugg ... :D

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Luftning ska väl ske genom att hälla över i karaff, typ ..?

Själv är jag för lite finsmakare och kanske dessutom generellt går på lite för billiga viner att det inte spelar någon roll, jag har nämligen aldrig luftat/dekanterat och sånt.

Nu kommer jag troligen få mothugg ... :D
Ja, luftning i flaska är nog ganska meningslöst tror jag. Så liten yta med syrekontakt.

Alla viner vinner inte på luft såklart. Men yngre tannin- eller syrarika viner kan lugna ner sig, och störande dofter kan ibland luftas bort. Men det går också att lufta sönder ett vin.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.