Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Ingen Roseälskare, dricker hellre en torr Riesling då. Men det kan gå ner om det är riktigt torr Rose. Undvik de röda, de är söta
Hmm, rätt rejäl sötma.KnockOnWood skrev:
Men det är kanske ett utmärkt partyvin, när man bara går omkring och sippar medan man minglar.
Den kan nog också funka rätt hyggligt med rätter med chili, där tycker jag rödviner alltid går bort sig. Nog för att jag brukar välja öl till Tacos, chiligryta och allt sånt, men ett halvtorrt eller halvsött vitt kan ofta funka.
Men ev provar jag en sån box i sommar, vintips måste man ju ta på allvar (åtminstone viner man har råd med).
Den här tråden är helt och hållet skyldig till att jag i förrgår lät en 109:- flaska komma med från bolaget.
Men tänkte försöka hitta på någon köttbit med mycket smak i helgen, eller kanske nästa, och då kan väl en sådan här lite fylligare sak passa bra.
Jag får återkomma med hur den var.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/valpolicella-ripasso-7180501/
Redigerat:
Helg och dags att hinka lite nektar så jag kan väl passa på att nämna vad mitt val är. Jag vill ha giftfri mat och dryck både för mig själv och för att inte förstöra naturen så jag håller mig till ekologiskt odlad mat så långt som möjligt. Och de flesta har väl hört att vindruvor tillhör de absolut mest besprutade frukterna så ekologiskt vin är givetvis självklart för mig. Dock är det ju så att franska bönder är ungefär duktigast i världen på att blockera vägar och strejka sig till det de vill ha, så franska vinbönder har fått till det så att i ekologiskt vin är ett typ ett trettiotal gifter tillåtna... Min lever vill bara suga på ett gift åt gången så de övriga trettio är trettio för många. Så då får man gå till nästa nivå. Naturvin. Det är en lite mer oorganiserad värld men i princip så är inga andra gifter än svavel tillåtna och man får inte tillsätta indrustrijäst utan vinet ska spontanjäsa på de jästsvampar som råkar finnas på druvorna.
Intressant är att den stora moderna uppsvingen för naturvin uppkom när några franska vinbönder insåg att de blev mindre bakfulla på sitt vin om de inte tillsatta något gift. Verkligen ingen revolutionerande insikt, men i alla fall så gjorde de alltså naturvin för att kunna hinka mer vin och det är en tanke jag ställer mig hundra procent bakom. Och i vetenskapens namn har jag gjort stora, djupa och långtgående studier i ämnet och kan kategoriskt säga att de här bönderna hade absolut inte fel. Man blir mindre bakis på naturvin.
Om man nu inte prioriterar ekologisk odling och har turen att inte bli bakis på en flaska gift så finns det ett tredje skäl att hinka naturvin. I modern industriproduktion så har man tagit fram ett helt artilleri av olika jästsvampar för att göra det ohyggligt viktiga jobbet att äta druvsocker och bajsa alkohol. Så ett av vinmakarens jobb är att välja exakt vilken industrijäst som ska tillsättas just de druvor man har från årets skörd för att få just den smak och de egenskaper man vill ha. Det ökar helt enkelt sannolikheten för att man får ett säljbart vin. Naturvin spontansjäser istället på de jästsvampar som finns precis överallt i naturen och som då råkar finnas på druvorna just när de plockas. Fullkomligt okontrollerat. Vinet blir olika från år till år. Räligt förra året och fantastiskt i år. Nässlor och läder i näsan i år och utedass och blöt häst nästa. En skrämmande tanke för en anal industriekonom som bara bryr sig om vinstmaximering. En spännande tanke för en skäggig hippiebonde som bryr sig om njutningsmaximering.
Så naturvin ger definitivt mer ögonbrynhöjande upplevelser. Man tar en sipp och tänker 'vad i hela friden?'. En klunk och undrar 'ska det verkligen vara så här?'. Ett glas senare 'ha ha!'. En flaska senare går man och lägger sig och vaknar mindre bakis än vanligt.
Dock ska sägas att industrijästen har en del fördelar också. Personligen vill jag ha hög syra i vita viner men det verkar som om mycket av syran kommer från att man optimerat fram jäster som tar fram just den egenskapen. I de röda vinern tar de naturliga jästerna mer fram udda, spontana och mjukare toner och inte de fullt så koncentrerade smakerna som en industrijäst kan ge. Personligen skulle mina ideala viner vara på giftfri och riktig ekologisk odling men med industrijäst, men konstigt nog verkar inte den kategorin av vin finnas idag.
Så om man nu vill hinka naturvin hur gör man? Går till en krog som serverar det eller tar mössan i handen och går till Bolaget. Tror det var så att förra VDn för sossemonopolet sa att hen 'inte tror på naturvin', en äcklig ekonom helt enkelt, så det var riktigt svårt att köpa naturvin. Nu är det lite enklare, dock är det inget som finns på hyllorna i butikerna. Där ska det vara billigt bulkvin och en tråkig uppsjö av amarone och ripasso för det är det som just nu ger mest vinst till staten. Jag går idag till de svenska importörernas websidor och letar upp vilka viner de tar in och har man tur så finns de i beställningssortimentet, och har alltså ett systembolagsnummer, och då är det bara att leta upp det på systembolagets hemsida och beställa hem det. Har de inget nummer i monopolet så listar man istället vad vinet och importören heter. Priset listar då importören. Är man mer entusiastisk så går det att tvinga sossemonopolet att ta hem vilket vin som helst på planeten men det är krångligare och dyrare, iom frakten, men det går det också.
För och nackdelar med allt. Själv prioriterar jag naturen så jag kör med naturvin. Ni får själv väga för och nackdelar, men jag vill också ha noterat att medan jag skrivit detta inlägg så har jag druckit en hel flaska vitt, franskt naturvin så som ni ser så blir man också intelligentare på naturvin. Och vackrare.
Intressant är att den stora moderna uppsvingen för naturvin uppkom när några franska vinbönder insåg att de blev mindre bakfulla på sitt vin om de inte tillsatta något gift. Verkligen ingen revolutionerande insikt, men i alla fall så gjorde de alltså naturvin för att kunna hinka mer vin och det är en tanke jag ställer mig hundra procent bakom. Och i vetenskapens namn har jag gjort stora, djupa och långtgående studier i ämnet och kan kategoriskt säga att de här bönderna hade absolut inte fel. Man blir mindre bakis på naturvin.
Om man nu inte prioriterar ekologisk odling och har turen att inte bli bakis på en flaska gift så finns det ett tredje skäl att hinka naturvin. I modern industriproduktion så har man tagit fram ett helt artilleri av olika jästsvampar för att göra det ohyggligt viktiga jobbet att äta druvsocker och bajsa alkohol. Så ett av vinmakarens jobb är att välja exakt vilken industrijäst som ska tillsättas just de druvor man har från årets skörd för att få just den smak och de egenskaper man vill ha. Det ökar helt enkelt sannolikheten för att man får ett säljbart vin. Naturvin spontansjäser istället på de jästsvampar som finns precis överallt i naturen och som då råkar finnas på druvorna just när de plockas. Fullkomligt okontrollerat. Vinet blir olika från år till år. Räligt förra året och fantastiskt i år. Nässlor och läder i näsan i år och utedass och blöt häst nästa. En skrämmande tanke för en anal industriekonom som bara bryr sig om vinstmaximering. En spännande tanke för en skäggig hippiebonde som bryr sig om njutningsmaximering.
Så naturvin ger definitivt mer ögonbrynhöjande upplevelser. Man tar en sipp och tänker 'vad i hela friden?'. En klunk och undrar 'ska det verkligen vara så här?'. Ett glas senare 'ha ha!'. En flaska senare går man och lägger sig och vaknar mindre bakis än vanligt.
Dock ska sägas att industrijästen har en del fördelar också. Personligen vill jag ha hög syra i vita viner men det verkar som om mycket av syran kommer från att man optimerat fram jäster som tar fram just den egenskapen. I de röda vinern tar de naturliga jästerna mer fram udda, spontana och mjukare toner och inte de fullt så koncentrerade smakerna som en industrijäst kan ge. Personligen skulle mina ideala viner vara på giftfri och riktig ekologisk odling men med industrijäst, men konstigt nog verkar inte den kategorin av vin finnas idag.
Så om man nu vill hinka naturvin hur gör man? Går till en krog som serverar det eller tar mössan i handen och går till Bolaget. Tror det var så att förra VDn för sossemonopolet sa att hen 'inte tror på naturvin', en äcklig ekonom helt enkelt, så det var riktigt svårt att köpa naturvin. Nu är det lite enklare, dock är det inget som finns på hyllorna i butikerna. Där ska det vara billigt bulkvin och en tråkig uppsjö av amarone och ripasso för det är det som just nu ger mest vinst till staten. Jag går idag till de svenska importörernas websidor och letar upp vilka viner de tar in och har man tur så finns de i beställningssortimentet, och har alltså ett systembolagsnummer, och då är det bara att leta upp det på systembolagets hemsida och beställa hem det. Har de inget nummer i monopolet så listar man istället vad vinet och importören heter. Priset listar då importören. Är man mer entusiastisk så går det att tvinga sossemonopolet att ta hem vilket vin som helst på planeten men det är krångligare och dyrare, iom frakten, men det går det också.
För och nackdelar med allt. Själv prioriterar jag naturen så jag kör med naturvin. Ni får själv väga för och nackdelar, men jag vill också ha noterat att medan jag skrivit detta inlägg så har jag druckit en hel flaska vitt, franskt naturvin så som ni ser så blir man också intelligentare på naturvin. Och vackrare.
I tillfälligt sortiment dyker det också upp en del naturviner, det svåra är ju att veta vilka som är det. Lika svårt för de som tycker om funkiga naturisar, som de som avskyr dem.S segv skrev:Helg och dags att hinka lite nektar så jag kan väl passa på att nämna vad mitt val är. Jag vill ha giftfri mat och dryck både för mig själv och för att inte förstöra naturen så jag håller mig till ekologiskt odlad mat så långt som möjligt. Och de flesta har väl hört att vindruvor tillhör de absolut mest besprutade frukterna så ekologiskt vin är givetvis självklart för mig. Dock är det ju så att franska bönder är ungefär duktigast i världen på att blockera vägar och strejka sig till det de vill ha, så franska vinbönder har fått till det så att i ekologiskt vin är ett typ ett trettiotal gifter tillåtna... Min lever vill bara suga på ett gift åt gången så de övriga trettio är trettio för många. Så då får man gå till nästa nivå. Naturvin. Det är en lite mer oorganiserad värld men i princip så är inga andra gifter än svavel tillåtna och man får inte tillsätta indrustrijäst utan vinet ska spontanjäsa på de jästsvampar som råkar finnas på druvorna.
Här blev det en pet nat rosé på burk från just tillfälliga sortimentet. Praktisk storlek. Hög syra, lite funk, inga bubblor dock - helt ok men ännu ej fastnat för pet nat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Supertrevlig ribera del duero, väldigt stiltypisk. Köpt från Decantalo pga recensentbetyg, 25€ för en flarra vilket jag ändå tyckte var prisvärt för den smaken. Köprekommendation, men köp framförallt på er ett flaskor Aalto om ni nu råkar beställa...riktigt fynd trots sin prisklass - dessutom 120:- billigare än på systemet (finns väl ändå inte att beställa längre).
https://www.decantalo.com/uk/en/aba...n-especial.html#/1-volume-75_cl/180-year-2017
https://www.decantalo.com/uk/en/aba...n-especial.html#/1-volume-75_cl/180-year-2017
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg