Mikael_L
D dilemma skrev:
Vill man ha ett bra rött till grillad entrecôte så är alltid amerikanska viner ett bra tips, husfavoriten är [länk] . 179 kr kan tyckas dyrt men räkna om det så är det bara som en öl och ett glas vin på krogen ;)
Ja den där torde vara rätt krävande på viken mat man kombinerar med, mat med lätta fina smaker blir nog ihjälslagen.
En rejält fin Entrecote med mycket smak och potatisgratäng till funkar nog finfint. (y)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är skittråkig när det gäller vitt, brukar be om en torr riesling :) eller ta vad köket rekommenderar
Torr riesling eller bourgogne är viner jag föredrar - mest för att jag kan dricka maximalt 1 dl rött. Har med tiden fått några favoriter; främst Emrich Schönleber Halenberg (2012). Inte billig men väl värd att prova! Allra helst på Siljas vinbar bredvid Bon Vivant på både Symphony eller Serenade där den fanns att köpa på glas för 5 år sedan. Tyvärr kan man nog bara köpa hela flaskor nu - men den är minst sagt lättdrucken… :love:

https://www.vivino.com/SE/en/weingut-emrich-schonleber-halenberg-riesling-gg/w/89061?year=2012

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Inser lite sent att jag verkar kunna allt om vin, men nej - vet bara vad jag gillar…

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Wow, äntligen en vintråd. (y)

Tyvärr gick den direkt ner i diket med en massa nördighet, skitnödighet och översittarfinfasoner. :cry:

Jag tänker inte bidra med mer sånt.
Och frågan är om jag kan bidra alls, jag köper ytterst sällan en vinflaska för mer än 100 kronor. Ska tråden utvecklas till en tråd för inbördes beundran mellan människor med mer pengar än förstånd kan jag också hoppa.

I övrigt har mitt vinintresse under många år varit att förstå hur vin och mat fungerar tillsammans och kompletterar varandra, och jag letar alltså flarror för uppåt 89:- för detta behov.
I övrigt vill jag bara bli lite lagom salongsberusad av vinet och ibland odrägligt onykter, där är min kravbild. :)
Annat än dekanteringsdiskussionen så har det väl inte varit farligt alls?

Kan annars varmt rekommendera tillfälliga sortimentet, massor av fynd under 200:- och ibland även under 150:-. Mycket mer småskaligt, och ofta lite mer utmanande än ordinarie sortimentet. I min mening är det något högre priset väl värt det. Ex. Winetable och Sofia Ander brukar provsmaka det mest i alla priskategorier inför släppen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Torr riesling eller bourgogne är viner jag föredrar - mest för att jag kan dricka maximalt 1 dl rött. Har med tiden fått några favoriter; främst Emrich Schönleber Halenberg (2012). Inte billig men väl värd att prova! Allra helst på Siljas vinbar bredvid Bon Vivant på både Symphony eller Serenade där den fanns att köpa på glas för 5 år sedan. Tyvärr kan man nog bara köpa hela flaskor nu - men den är minst sagt lättdrucken… :love:

[länk]
Riesling är fina grejer. Så där exklusiv riesling har jag nog aldrig köpt faktiskt. Brukar ligga på runt 200-300 på bolaget de jag köper. Sekt däremot. Köpte en Riesling Sekt på PH Huset för något år sedan, en av de bästa bubbel jag druckit. Tyvärr mins jag inte vad den hette. Men den kostade också runt 500 kronor så inte mycket billigare är skumpa :D

J Jonobe skrev:
Annat än dekanteringsdiskussionen så har det väl inte varit farligt alls?

Kan annars varmt rekommendera tillfälliga sortimentet, massor av fynd under 200:- och ibland även under 150:-. Mycket mer småskaligt, och ofta lite mer utmanande än ordinarie sortimentet. I min mening är det något högre priset väl värt det. Ex. Winetable och Sofia Ander brukar provsmaka det mest i alla priskategorier inför släppen.
Tråkiga med tillfälliga är att de sällan är drickfärdiga, iaf inte Bordeaux. Men jag brukar också köpa mycket därifrån. Bordeauxen i inlägg #1 var ett drickfärdigt vin från tillfälliga.

D dilemma skrev:
Vill man ha ett bra rött till grillad entrecôte så är alltid amerikanska viner ett bra tips, husfavoriten är [länk] . 179 kr kan tyckas dyrt men räkna om det så är det bara som en öl och ett glas vin på krogen ;)
Jag var i Napa Valley för några år sedan, 11 år sedan, tiden går fort. Vi var på några olika vingårdar. På första stället gjorde vi misstaget att prova storsäljaren (Zinfandel om jag mins rätt). Fyfan säger jag. Smakade saft :p Jänkare gillar söta viner! :D

Men efter det misstaget så fick vi prova på riktigt bra viner på nebbiolo, merlot osv

edit: Hittade några bilder :p

Mogna druvklasar på vinstock i Napa Valley, solbelysta med gröna löv och trädstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man i keps håller ett vinglas med rosévin i en vinprovningssal.
Skapa konto

Vette fan vad jag dricker där, kan det vara det söta vinet kanske? :p

Sådär, bättre färg på det vinet
Kvinna provar vin i vingårdens smakrum med tegelvalv och belysning i bakgrunden.
Skapa konto

Kvinna sitter i en vit cabriolet med en vinflaska framför vingårdsrad.
Skapa konto

• Gilla
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
J
Tråkiga med tillfälliga är att de sällan är drickfärdiga, iaf inte Bordeaux. Men jag brukar också köpa mycket därifrån. Bordeauxen i inlägg #1 var ett drickfärdigt vin från tillfälliga.
Ja, men det är å andra sidan ännu värre med ordinarie, i tillfälliga dyker det upp lite äldre viner då och då. Ofta då till överraskande bra priser. Sällan Bordeaux dock.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ja, men det är å andra sidan ännu värre med ordinarie, i tillfälliga dyker det upp lite äldre viner då och då. Ofta då till överraskande bra priser. Sällan Bordeaux dock.
Fast med ordinarie så vet personalen vilka som är redo.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Fast med ordinarie så vet personalen vilka som är redo.
På rätt bolag eller om du träffar på rätt person har dom bra koll på TS också.

A
efter att ha vänt hö på sen eftermiddag så blev det ett glas Tania.. (vitt vin)
till kycklingsalladen.. ljuvligt gott vin.. (y)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
J jonko skrev:
På rätt bolag eller om du träffar på rätt person har dom bra koll på TS också.
Sant,jag drar till PK huset ofta . men det är ju inte närmsta bolaget

Redigerat:
Jag drack ett jävligt bra Sauterne till foie gras idag men känns fel dra fram kamera när kyparen serverar :)

Sant,jag drar till PK huset ofta . men det är ju inte närmsta bolaget
Jag har turen att ha väldigt kompetent personal på mitt lokala som dessutom har koll på vad jag gillar och kommer med rekommendationer utifrån det.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J jonko skrev:
Jag har turen att ha väldigt kompetent personal på mitt lokala som dessutom har koll på vad jag gillar och kommer med rekommendationer utifrån det.
Jo det har jag också fast utbudet och kompetensen på pk huset är bäst i Sverige. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.