C cope skrev:
Nej inte alla bara de som inte förstår skillnaden eller vill göra sig lite märkvärdiga
Dekantering är när man häller upp ett vin på karaff. Det gör man för att låta vinets smaker och aromer komma till sin fulla potential genom att utsättta vinet för syre.
Länk med titeln Hur länge bör ett vin dekanteras?

https://vinoteket.se/magasin/hurlangeborettvindekanteras

Fyfan. metadiskussion är så meningslöst

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Jag som hade hoppats på en oförstörd tråd utan påhopp o tjafs då vintips alltid är välkommet o kul!
Men, tyvärr, höll inte det så länge.
Lägg undan prestigen o ös på med goda, trevliga o gärna udda viner istället så blir alla nöjda.

Jag blev så bitter så jag får väl bidra med mitt tips då, för att dränka min besvikelse.:cool:
Skål!:crysmile:

Skämt åsido.
Fortsätt gärna tipsa.
Der uppskattas!(y)
Flaska Explorer Vodka med blå kork och etikett med segelbåt, på en mobilskärmsbild från Systembolaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
Att dekantera betyder väl annars specifikt att avskilja bottensatsen?

Edit: Och jag bestämde mig för att ta min asperger och lägga mig i :cool:

• Gilla
  • Haha
rndhero och 4 till
  • Laddar…
Stämmer bra, äldre vin dekanteras för att inte få med bottensatsen.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer bra, äldre vin dekanteras för att inte få med bottensatsen.
Precis, och därför är ju inte frågan om hur länge ett vin då även bör luftas helt irrelevant?

(Där jag jobbade som servitris en gång i tiden hade vi vissa viner som behövde förbeställas ett par dagar i förväg just för att de behövde dekanteras flera gånger och dessutom luftas ett par dygn innan de skulle inmundigas)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Här luftas eller dekanteras ingenting i onödan. Men vi dricker endast vitt bubbel i vårt hushåll så det kanske inte behövs, vad vet jag. Däremot rekommenderas Bolla.
Två champagneflöjtar med bubbel och en flaska Bolla Prosecco på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
Undrar om de tagit namnet för att man ska förväxla det med Bollinger :)

Personligen tycker jag Prosecco är för sött, dricker hellre champagne, cremant eller cava

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar om de tagit namnet för att man ska förväxla det med Bollinger :)

Personligen tycker jag Prosecco är för sött, dricker hellre champagne, cremant eller cava
Namnet är nog ingen slump. Visst, champagne är trevligt men som vardagsdryck duger Prosecco alldeles utmärkt. Det här var faktiskt inte så sött utan hyggligt torrt. Och ett fynd för bara 79 bagis :D

Keiller Keiller skrev:
Här luftas eller dekanteras ingenting i onödan. Men vi dricker endast vitt bubbel i vårt hushåll så det kanske inte behövs, vad vet jag. Däremot rekommenderas Bolla.
[bild]
Nej öppna å dricka är melodin, efter en timme då är man ju på flaska 2 eller 3 :)

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Nej öppna å dricka är melodin, efter en timme då är man ju på flaska 2 eller 3 :)
Va fan lufta?
Är väl inga jävla bromsar heller..
Jag öppnar kranen och sedan dricker jag..
Skulle man behöva vänta på att det ska stå, så blir man ju så törstig att man måste svepa ölen eller dricka vatten... :rofl:

Kan aldrig bli någon större alkoeffekt på dessa viner.. de tar för lång tid:crysmile::crysmile:

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Därför man måste äga fler än ett dekanteringskärl!

Jag föredrar ekologiska viner, och då är ju tyvärr utbudet ganska begränsat..

Särskilt om man ser till champagne

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Därför man måste äga fler än ett dekanteringskärl!
Haha vad 17 är det :D

nino nino skrev:
Typ karaffer ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
avluftningsventil för bromsar:crysmile::crysmile:

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Typ karaffer ;)
Lät som en kamelsort:thinking:

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.