nino nino skrev:
Haha vad 17 är det :D
En speciell karaff med stor area så vinet luftas.
Fyra olika vinstilar av olika former och storlekar, designade för att lufta vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Violina Violina skrev:
Jag föredrar ekologiska viner, och då är ju tyvärr utbudet ganska begränsat..

Särskilt om man ser till champagne
En del kan vara bra, naturviner har ofta för mycket stallighet dock.

J
Etnaviner levererar alltid. Inget stort fan av vitt, men detta gick hem. Mycket mineraler, tankarna vandrar mot ostron med citron. Gott.

• Flaska vitvin av märket Terra Costantino de Aetna på ett bord bredvid ett vinglas, maträtter i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Etnaviner levererar alltid. Inget stort fan av vitt, men detta gick hem. Mycket mineraler, tankarna vandrar mot ostron med citron. Gott.
Jag är skittråkig när det gäller vitt, brukar be om en torr riesling :) eller ta vad köket rekommenderar

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar om de tagit namnet för att man ska förväxla det med Bollinger :)
...eller för att det ska passa att dricka på sin ”balle”.:crysmile:
”Ska vi dricka Bollan på ballen?”, typ...

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Champagneglas och flaska med ostkrokar och myggmedel på ett trädgårdsbord, grill i bakgrunden.
Skapa konto

Champagne, ostkrokar och djungelolja. Glad midsommar!

• Gilla
  • Haha
Karlia och 4 till
  • Laddar…
J
För lite aktivitet i denna tråden.
Ett glas rödvin bredvid en öppnad Beaujolais-flaska och en tallrik med pasta, sallad och tomat på ett träbord.
Skapa konto

Coravinat för några veckor sedan, korkade upp idag. Fortfarande inga tecken på att tappat. Ovanligt fruktig och ganska fyllig beaujolais, trevlig men kanske inte det jag vill ha då jag öppnar en flarra beaujolais.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
För lite aktivitet i denna tråden.
[bild]
Coravinat för några veckor sedan, korkade upp idag. Fortfarande inga tecken på att tappat. Ovanligt fruktig och ganska fyllig beaujolais, trevlig men kanske inte det jag vill ha då jag öppnar en flarra beaujolais.
Kan tipsa om en Pulltex Antiox, i Kylen kan ett rödvin hålla karaktär i två veckor eller mer med den. Utanför kylen håller den också bra du ser den på mina bilder ovan

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan tipsa om en Pulltex Antiox, i Kylen kan ett rödvin hålla karaktär i två veckor eller mer med den. Utanför kylen håller den också bra du ser den på mina bilder
Har väldigt svårt för vin som stått ens över natten i vanliga fall. Tycker coravin är helt ok då man talar om veckor-någon månad men inte som bra som påståtts. Systemets vingas fungerar med för kortare tider, kanske något att kombinera med ditt tips.

• Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
A
J Jonobe skrev:
Har väldigt svårt för vin som stått ens över natten i vanliga fall. Tycker coravin är helt ok då man talar om veckor-någon månad men inte som bra som påståtts. Systemets vingas fungerar med för kortare tider, kanske något att kombinera med ditt tips.
får jag tipsa om casa camarone..
ett lättdrucket rödvin.
Och håller sig bra fast det stått ett tag. (y)

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det absolut bästa är ju ett system som fyller flaskan med argongas och samtidigt pressar ut vinet genom en tunn nål genom korken,dessa utsätter aldrig vinet för syre.

Men den jag länkade till fungerar riktigt bra. Min tjej dricker inte så mycket så en flaska räcker hela helgen och den smakar lika bra på söndagen som på fredagen

Mikael_L
Wow, äntligen en vintråd. (y)

Tyvärr gick den direkt ner i diket med en massa nördighet, skitnödighet och översittarfinfasoner. :cry:

Jag tänker inte bidra med mer sånt.
Och frågan är om jag kan bidra alls, jag köper ytterst sällan en vinflaska för mer än 100 kronor. Ska tråden utvecklas till en tråd för inbördes beundran mellan människor med mer pengar än förstånd kan jag också hoppa.

I övrigt har mitt vinintresse under många år varit att förstå hur vin och mat fungerar tillsammans och kompletterar varandra, och jag letar alltså flarror för uppåt 89:- för detta behov.
I övrigt vill jag bara bli lite lagom salongsberusad av vinet och ibland odrägligt onykter, där är min kravbild. :)

• Gilla
frasen_36 och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
" gammalt vin och möglig ost" inte en så dum kombination.
Här måste jag säga att jag i flera år höll på och pinade mig med röda viner tillsammans med grön och blåmögelostar.
Sen kom uppenbarelsen, Röda viner med sin avsaknad av sötma, sina tanniner och strävhet och syra lämpar sig som regel ruskigt dåligt till grönmögelost, ja blåmögelost också.
Satsa istället på ett halvsött eller helsött portvin (Grådask är ett mycket prisvärt alternativ) eller ett halvsött eller helsött fylligt vitt vin, så ska ni se att det händer grejer.

Detta har jag bevisat några gånger för bekanta, låtit de testa vitt sött eller port gentemot "vanligt rött", och alla har menat att de nu skådat ljuset. :cool:

Idag köper jag väldigt sällan grön/blå-mögelost, utan håller mig till Brie och Camenbert och tar ett fruktigt rött vin till.

Vill man trots allt köra med ett rött vanligt vin till blå/grön-mögelost leta efter ett mycket fruktigt utan allt för kraftig strävhet, så funkar det lite bättre. Har det en liten uns sötma så kan det bara bli bättre.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Ett annat vin som passar bra till ost, framförallt tycker jag det gifter sig bra med hårda lagrade ostar, typ parmesan, Grana Padano, Parmigiano-Reggiano... är Zensa Primitivo
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/zensa-7396601/
89 spänn på gröna kiosken
842231_200.png
Jag ser att det är en ny årgång nu, som jag inte testat än, har fortfarande kvar någon enstaka flarra av förra, så en viss risk finns att denna inte fungerar lika bra. En del tillverkare får stora skillnader mellan årgångarna, andra är betydligt mer stabila.

Denna är helt klart drickbar till huvudrätten också, bara den är tillräckligt kraftig för att inte slås sönder smakmässigt av detta ganska fylliga vin.
Så allt med kött som smakar mycket bör gå bra, fast det är inget perfekt grillvin, utan hellre någon gryta eller Pizza osv. Baconlinade kycklingfileér gick bra t.ex.
Fast inte skäms det till någon grillad köttbit heller, men jag väljer nog något annat då, ...om det nu inte ska vara lite ost efter, för då kan det vara trevligt att ha en deciliter kvar av denna till osten. :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.