AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta var en trevlig spanjor med lite ålder. Billig också.

[bild]
Lite väl tidigt på dagen kanske? :rofl:

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Lite väl tidigt på dagen kanske? :rofl:
Gammal bild :)

Egentligen ingen bra match med anklever men man tar vad man haver på landet .

Denna Bordeaux hade jag som mitt husvin länge i årgång 2012 den var riktigt bra, utvecklad och med lite stallighet. Denna 2014 är okej men inte lika utvecklad som sin äldre bror .

En flaska och ett glas rött vin på ett bord utomhus med ost, kex och utsikt över en sjö, omgiven av grönska och några klädesplagg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
j.erkers
Vad har den samlade expertisen för synpunkter/erfarenhet av Vinturi (https://www.coolstuff.se/Vinturi_Vinluftare) vinluftare? Jag har en och anser att den lyfte de flesta viner, dessutom bra de gånger man inte har tid att lufta sitt vin i flera timmar.
(Ös på och berätta hur fel jag har / hur lättlurad jag är...)

j.erkers j.erkers skrev:
Vad har den samlade expertisen för synpunkter/erfarenhet av Vinturi ([länk]) vinluftare? Jag har en och anser att den lyfte de flesta viner, dessutom bra de gånger man inte har tid att lufta sitt vin i flera timmar.
(Ös på och berätta hur fel jag har / hur lättlurad jag är...)
Lär inte funkar på viner som behöver flera timmars dekantering tänker jag, men inte provat

Hur löser den fällning?

j.erkers
Häller försiktigt och låter ev fällning bli kvar i flaskan - men så gör man väl alltid?

j.erkers j.erkers skrev:
Häller försiktigt och låter ev fällning bli kvar i flaskan - men så gör man väl alltid?
Jo sant men med ett extra kärl har du två hällningar ,först till kärlet sedan från kärlek till glaset.

Jo sant men med ett extra kärl har du två hällningar ,först till kärlet sedan från kärlek till glaset.
Nu har jag druckit lite öl så jag blir styv i korken... Men alltså va har ni för fel... sitta å hälla drickat fram å tillbaka bara för att kunna dricka? :D

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Nu har jag druckit lite öl så jag blir styv i korken... Men alltså va har ni för fel... sitta å hälla drickat fram å tillbaka bara för att kunna dricka? :D
Äsch, ta boxen öppna pipen och häll upp..
hålla på med karaffer och annat... :rofl:

Fan om man skulle gjort så med ölen eller groggen... Fick man ju aldrig dricka någon gång... ;)

inte ens whiskyn ska upp i annat än glaset...
:D

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Många mer utvecklade viner eller viner med mycket tanniner behöver luftas för att nån sin fulla potential! ;)

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
A
tog några glas apothic red till maten..
(y)
bra vin.. liten sötma, djup smak med lite krydda.. muskot ton i bakgrunden..
vanilj och liten syra...

apothic red... påminner mig om den där mannen som skulle berätta att han köpt ny bil..

Det är ju ingen Honda sa vännen.. det är en Mitsubishi..
Ja va fan försök att säga det utan löständer :rofl:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
Många mer utvecklade viner eller viner med mycket tanniner behöver luftas för att nån sin fulla potential! ;)
ah garvsyra säger en annan..

Vit plastburk med etikett för Garvsyra (Tannin), 500 gram, med bild av ett vinglas och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Maskintok skrev:
ah garvsyra säger en annan..

[bild]
Ahh, perfa, då kan man köpa ett billigt skitvin, och krydda upp det med lite tanniner till en fin Bordeaux. :D

12797_3000.jpg

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Nu kan jag tycka att vi har fått gå tillräckligt offtopic :oops: , för mig får tråden gärna återvända till vintips av alla slag.

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahh, perfa, då kan man köpa ett billigt skitvin, och krydda upp det med lite tanniner till en fin Bordeaux. :D

[bild]
Nä det vete tusan :rofl:
ett dyrt vin har väl andra saker än bara högre halt av garvsyra... även om jag säkert tagit för mycket av den syran ibland.... (garv) :cool:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.