Mikael_L Mikael_L skrev:
np.
Men huvudsaken är väl att vi inte låter den fina tråden haverera.

Vanligtvis köper jag ganska fylliga till mycket fylliga rödviner, för det mesta med en hygglig strävhet.
Men till denna rätten (som jag tycker är riktigt god) så slår sådana viner ihjäl rätten. Det slutade med att jag väljer en försiktig Beaujolais, typ klassikern
[länk]
Det finns kanske bättre val.

Så mitt tips blir att prova receptet och testa med ett försiktigare vin, inte så fylligt, lite halvhyfsad strävhet klarar det nog med tanke på fett och salt i rätten.

[bild]
[bild]
tackar för receptet, låter gott & ska provas (y)
Spontan tanke - har du provat med ett kraftigare vitt till eller en tysk riesling som lättar upp (inte helt ovanligt i södra Tyskland t ex t schweinehaxen lr diverse surkålsgrytor)

Mikael_L
D dilemma skrev:
Spontan tanke - har du provat med ett kraftigare vitt till eller en tysk riesling som lättar upp (inte helt ovanligt i södra Tyskland t ex t schweinehaxen lr diverse surkålsgrytor)
Jodå, det kunde också vara ett val att göra.
Själv tror jag att denna maträtt vinner lite på att vinet har en del strävhet, ty tanninerna kombineras sig bra med sältan och köttet, nu är det väl främst halvråa köttbitar som gifter sig bäst med ett tanningrikt vin, här är det ju fläskkött som nog inte lika uppenbart gör en winwin mot ett strävt rödvin.

Men ändå, lite strävhet tror jag är bra, jag skulle tänka mig att kl5 - kl 7 ungefär på systemets smakklockor blir bra. Vitt vin har som regel väldigt lite tanniner.
Men samtidigt ska jag kanske inte överdriva här, det kanske är så det är vinet med mycket tanniner som vinner mest på att maten har mycket proteiner.
Hmm, en sak att undersöka kom jag på. ;)

Men visst, nästa gång testar jag kanske något vitt.
Kanske denna:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/mont-redon-281301/
Eventuellt liten risk att det vinet kommer dominera lite för mycket, men det går nog att stå ut med.

Eller kanske någon australiensare, många vita chardonnay därifrån är oblygt ekfatslagrade (säkert en del ekspån också ibland), vilket säkert passar bra till denna rätt
Den här köper jag ibland, rätt prisvärd, inte så väldigt mycket fat.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/lindemans-bin-65-210601/

Riesling som du skriver, är tyvärr ett nästan outforskat område för mig. Jag har bara hemska minnen från ungdomen med de billigaste vinerna som fanns att köpa
(Vem kan glömma Beyaz? (OK inte en Riesling, men men))

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
Mikael_L
Jag råkade på denna site nu.
Verkar rätt bra. Kanske en bra start för den som vill börja utforska kombinationen mat/vin.
Det finns fler länkar på sidan
https://2goda.se/lasvart/att-kombinera-smaker/item/182-om-tanniner-i-vin

edit:
Nu har jag surfat runt lite på sidan. Nåja, den var kanske inte fullt så bra som jag först trodde. Inte dålig, en bra start i alla fall...

Redigerat:
Maskintok skrev:
Jajemän tack för tipset..
Ska ändå fylla på vissa lager så då kan jag kolla. tack(y)
Hur gick det maskintoken, fick du provat handkraften?
Och vad tyckte du i så fall?

A
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur gick det maskintoken, fick du provat handkraften?
Och vad tyckte du i så fall?
gick si så där.. Fick beställa..
kommer nog nästa vecka..
(y)
leverans datum 14 juli.. Så med lite tur så hinner jag få smaka vid hö skörden..

Redigerat:
Flaska Bregottelli och ölburk på bord med vinglas, tänd ljus och smörpaket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gott

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
J
Kul vin. Mycket russin, hög sötma och samtidigt relativt hög syra.
Glas med gyllene vin och en flaska Château Pierre-Bise Savennières på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
[bild]
Gott
sort guld är väldigt god. (y)

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Kul vin. Mycket russin, hög sötma och samtidigt relativt hög syra.
[bild]
Låter bra, fisk eller kanske ost till den?

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Låter bra, fisk eller kanske ost till den?
Testade lite ost till, ingen supermatchning. Kanske lite kyckling, men ärligt talat fungerade det bra rumstempererat på egen hand.

j.erkers
En ensam vinflaska på ett bord med tända ljus i bakgrunden.
Skapa konto

Hittade längst in i matkällaren. Har nog legat ensam och övergiven där i ca fem år sedan hans fem kamrater rymde på min 50-års dag.
God, mycket godare än vad jag kommer ihåg att hans kamrater var.

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
J
j.erkers j.erkers skrev:
[bild]
Hittade längst in i matkällaren. Har nog legat ensam och övergiven där i ca fem år sedan hans fem kamrater rymde på min 50-års dag.
God, mycket godare än vad jag kommer ihåg att hans kamrater var.
Några ålderstoner? Länge sen jag drack den sist, men druckit en del rioja i samma ålder som varit svårflörtade.

j.erkers
Ålderstoner? Nu förstår jag inte riktigt men den var inte dålig på något sätt. Åldrats och mognat med värdighet till något bättre än den en gång var.
Jag har haft flaskor på hyllan några år som inte blivit bättre, snarare tvärtom. Gran Reservorna har hittills mognat och utvecklats på ett angenämt sätt. 42:an bästa utvecklingen än så länge. Men, men... Jag är ingen sommelier heller...

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Jag föredrar ekologiska viner, och då är ju tyvärr utbudet ganska begränsat..

Särskilt om man ser till champagne
Jag har tyckt att ekologiska viner smakar inte bra, beskare än vad jag tycker om.

D dilemma skrev:
tackar för receptet, låter gott & ska provas (y)
Ingen tysk dricker vin till Schweinshaxn eller surkålsgrytor. Till dess saker ska man ha öl och snaps.
Riesling dricker man helst till gås/anka eller fisk. Möjligen en lätt nötstek.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.