A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kan jag tycka att vi har fått gå tillräckligt offtopic :oops: , för mig får tråden gärna återvända till vintips av alla slag.
Ursäkta mig.. (y)

A
DeBortoli köpte jag en butelj av till helgen..
riktigt gott till kebabpizzan efter hö intaget..

härlig lime ton och marsipan..
Kanske frukt?..

T
S segv skrev:
Helg och dags att hinka lite nektar så jag kan väl passa på att nämna vad mitt val är. Jag vill ha giftfri mat och dryck både för mig själv och för att inte förstöra naturen så jag håller mig till ekologiskt odlad mat så långt som möjligt. Och de flesta har väl hört att vindruvor tillhör de absolut mest besprutade frukterna så ekologiskt vin är givetvis självklart för mig. Dock är det ju så att franska bönder är ungefär duktigast i världen på att blockera vägar och strejka sig till det de vill ha, så franska vinbönder har fått till det så att i ekologiskt vin är ett typ ett trettiotal gifter tillåtna... Min lever vill bara suga på ett gift åt gången så de övriga trettio är trettio för många. Så då får man gå till nästa nivå. Naturvin. Det är en lite mer oorganiserad värld men i princip så är inga andra gifter än svavel tillåtna och man får inte tillsätta indrustrijäst utan vinet ska spontanjäsa på de jästsvampar som råkar finnas på druvorna.

Intressant är att den stora moderna uppsvingen för naturvin uppkom när några franska vinbönder insåg att de blev mindre bakfulla på sitt vin om de inte tillsatta något gift. Verkligen ingen revolutionerande insikt, men i alla fall så gjorde de alltså naturvin för att kunna hinka mer vin och det är en tanke jag ställer mig hundra procent bakom. Och i vetenskapens namn har jag gjort stora, djupa och långtgående studier i ämnet och kan kategoriskt säga att de här bönderna hade absolut inte fel. Man blir mindre bakis på naturvin.

Om man nu inte prioriterar ekologisk odling och har turen att inte bli bakis på en flaska gift så finns det ett tredje skäl att hinka naturvin. I modern industriproduktion så har man tagit fram ett helt artilleri av olika jästsvampar för att göra det ohyggligt viktiga jobbet att äta druvsocker och bajsa alkohol. Så ett av vinmakarens jobb är att välja exakt vilken industrijäst som ska tillsättas just de druvor man har från årets skörd för att få just den smak och de egenskaper man vill ha. Det ökar helt enkelt sannolikheten för att man får ett säljbart vin. Naturvin spontansjäser istället på de jästsvampar som finns precis överallt i naturen och som då råkar finnas på druvorna just när de plockas. Fullkomligt okontrollerat. Vinet blir olika från år till år. Räligt förra året och fantastiskt i år. Nässlor och läder i näsan i år och utedass och blöt häst nästa. En skrämmande tanke för en anal industriekonom som bara bryr sig om vinstmaximering. En spännande tanke för en skäggig hippiebonde som bryr sig om njutningsmaximering.

Så naturvin ger definitivt mer ögonbrynhöjande upplevelser. Man tar en sipp och tänker 'vad i hela friden?'. En klunk och undrar 'ska det verkligen vara så här?'. Ett glas senare 'ha ha!'. En flaska senare går man och lägger sig och vaknar mindre bakis än vanligt.

Dock ska sägas att industrijästen har en del fördelar också. Personligen vill jag ha hög syra i vita viner men det verkar som om mycket av syran kommer från att man optimerat fram jäster som tar fram just den egenskapen. I de röda vinern tar de naturliga jästerna mer fram udda, spontana och mjukare toner och inte de fullt så koncentrerade smakerna som en industrijäst kan ge. Personligen skulle mina ideala viner vara på giftfri och riktig ekologisk odling men med industrijäst, men konstigt nog verkar inte den kategorin av vin finnas idag.

Så om man nu vill hinka naturvin hur gör man? Går till en krog som serverar det eller tar mössan i handen och går till Bolaget. Tror det var så att förra VDn för sossemonopolet sa att hen 'inte tror på naturvin', en äcklig ekonom helt enkelt, så det var riktigt svårt att köpa naturvin. Nu är det lite enklare, dock är det inget som finns på hyllorna i butikerna. Där ska det vara billigt bulkvin och en tråkig uppsjö av amarone och ripasso för det är det som just nu ger mest vinst till staten. Jag går idag till de svenska importörernas websidor och letar upp vilka viner de tar in och har man tur så finns de i beställningssortimentet, och har alltså ett systembolagsnummer, och då är det bara att leta upp det på systembolagets hemsida och beställa hem det. Har de inget nummer i monopolet så listar man istället vad vinet och importören heter. Priset listar då importören. Är man mer entusiastisk så går det att tvinga sossemonopolet att ta hem vilket vin som helst på planeten men det är krångligare och dyrare, iom frakten, men det går det också.

För och nackdelar med allt. Själv prioriterar jag naturen så jag kör med naturvin. Ni får själv väga för och nackdelar, men jag vill också ha noterat att medan jag skrivit detta inlägg så har jag druckit en hel flaska vitt, franskt naturvin så som ni ser så blir man också intelligentare på naturvin. Och vackrare.

Jag stod i kö på Systembolaget en gång, damen framför mig hade med sig en halvfull flaska. Konversationen med kassörskan gick ungefär såhär:

- Hej, det var något fel på det här vinet, jag vill lämna tillbaka det.
- Ah, nej, det är inget fel, det är ett naturvin. Det ska smaka illa.
- Oj, jaha.
- Ingen fara, du får givetvis pengarna tillbaka. Det är jättemånga som lämnar tillbaka naturviner.

Själv har jag ett öppet sinne, så jag har lovat mig själv att testa naturviner. Fast först när jag jobbat mig igenom standardvinerna, så det lär ta ett tag.

• Haha
  • Gilla
claym och 3 till
  • Laddar…
A
T tanaris skrev:
Jag stod i kö på Systembolaget en gång, damen framför mig hade med sig en halvfull flaska. Konversationen med kassörskan gick ungefär såhär:

- Oj, jaha.
- Ingen fara, du får givetvis pengarna tillbaka. Det är jättemånga som lämnar tillbaka naturviner.

Själv har jag ett öppet sinne, så jag har lovat mig själv att testa naturviner. Fast först när jag jobbat mig igenom standardvinerna, så det lär ta ett tag.
Kan man få pengarna tillbaka?
Jag brukar alltid dricka upp varan även om den inte är så god.. För jag trodde inte man fick pengarna tillbaka... Och sprit häller man inte ut.. det är missbruk;)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
np.
Men huvudsaken är väl att vi inte låter den fina tråden haverera.

Vanligtvis köper jag ganska fylliga till mycket fylliga rödviner, för det mesta med en hygglig strävhet.
Men till denna rätten (som jag tycker är riktigt god) så slår sådana viner ihjäl rätten. Det slutade med att jag väljer en försiktig Beaujolais, typ klassikern
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/beaujolais-royal-540801/
Det finns kanske bättre val.

Så mitt tips blir att prova receptet och testa med ett försiktigare vin, inte så fylligt, lite halvhyfsad strävhet klarar det nog med tanke på fett och salt i rätten.

En tallrik med laxfilé, potatismos, rödbeta och persilja, matchande middagen i inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Recept på bacontryfferad fläskfilé med ingredienser och tillagningssätt.
Skapa konto

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
np.
Men huvudsaken är väl att vi inte låter den fina tråden haverera.

Vanligtvis köper jag ganska fylliga till mycket fylliga rödviner, för det mesta med en hygglig strävhet.
Men till denna rätten (som jag tycker är riktigt god) så slår sådana viner ihjäl rätten. Det slutade med att jag väljer en försiktig Beaujolais, typ klassikern
[länk]
Det finns kanske bättre val.

Så mitt tips blir att prova receptet och testa med ett försiktigare vin, inte så fylligt, lite halvhyfsad strävhet klarar det nog med tanke på fett och salt i rätten.

[bild]
[bild]
Och gärna servera det vin som är i maten..
Så blir det lättare med smakerna.. när de ska blanda sig...

T
Maskintok skrev:
Jag brukar alltid dricka upp varan även om den inte är så god.. För jag trodde inte man fick pengarna tillbaka... Och sprit häller man inte ut.. det är missbruk;)
Ja, så länge det är en skvätt kvar. Tror inte ens det behöver vara hälften. Jag har även reklamerat utan kvitto.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har gått tillbaka med öppna flaskor utan kvitto och det har inte varit några problem. Är man nu ett statligt monopol så anser jag att servicen ska vara på topp annars ska de avskaffas.

• Gilla
1
  • Laddar…
Precis kvitto är inte ett krav.

T tanaris skrev:

- Oj, jaha.

Låter som en okunnig kassörska. Sen kan hon säkert ha rätt i att folk kan tycka att några naturvin är konstiga och vill reklamera dom. Man får väl ändå säga att det är bra service av monopolet att tillåta reklamation av icke defekta varor.

Det brukar alltid finnas någon i personalen som är riktigt vinkunnig och intresserad av naturvin men bolagets uppgift numera är maximering av vinst och inte kvalitet så ekonomerna plockar givetvis in mängder av vin i plastpåse och lägger exakt noll krut på naturvin så personalen får nog ingen utbildning på det. Vill man lära sig och ha någon att diskutera just naturvin med så finns det alltfler bättre krogar och vinbarer med naturvin i sortimentet. Och de kan ju då filtrera bort de mer ’funkiga’ sorterna till nybörjare.

Nu låter det här som om naturvin är jättekonstiga och det är de ju inte. Det är bara jästa vindruvor precis som människan har gjort i årtusende och smakar inte så annorlunda. Lite mindre gifter och lite mindre industrialiserad produktion bara.

• Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mikael_L
Jadu, naturliga viner vs konstgjorda är ibland en het potatis.
Var ska öht gränsen dras. 100% naturlig process genererar bara vinäger... :thinking:

Lite lätt snabb läsning:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-tillverkas-vinet-du-dricker
https://www.svd.se/nastan-alla-medel-ar-tillatna-i-vinindustrin

En bok kom för några år sedan och blev ganska uppmärksammad:
Chateau vadå: Det okända fusket med ditt vin
https://www.adlibris.com/se/bok/chateau-vada-det-okanda-fusket-med-ditt-vin-9789177750062
Jag har inte själv läst den, men vet lite om innehållet. T.ex hur vintillverkare använder olika jäst och olika tillsatser för att smakmässigt designa sina viner, hur vinet kan sägas vara från en viss region, men inte alls vara därifrån osv.
7 minuter radio om bokens innehåll
https://sverigesradio.se/artikel/7046434

Sen finns det en del motreaktion mot denna bok också, förstås, även från rätt kunnigt och vettigt håll.

Den här t.ex. är bra, men rätt lång
https://www.bkwine.com/sv/debatt/fu...d-ditt-vin-av-mats-eric-nilsson-bokrecension/

Finns mer kortfattade:
https://www.expressen.se/allt-om-vin/vin/mikael-molstad-naturvin-ar-inte-losningen-pa-allt-/

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J
Testade beställa från Grythyttan vintage selection för första gången. Nätbutik som säljer lagrade viner. Lite kryptisk hemsida, men frakten var bara 50:- och man lägger beställning via mail. Fungerade bra.

Detta var ett Loire-paket och två småflaskor. Inga dyra grejer. Inte testat så mycket lagrade viner ännu, så kul att kunna köpa istället för att vänta 20 år :)
Fem flaskor lagrade viner från Loire och Porto på ett bord, Quinta do Castelinho och andra etiketter.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Den där Bordeauxen från 2002 får du berätta hur den smakade!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Drack denna Bordeaux idag från tillfälliga, skulle må bra av några år lagring. Men den har helt klart potential.

En kylväska med en kylklamp ger vinet perfekt serveringstemp, tips om du campar eller är på landet :)

Flaska Bordeauxvin på en träplattform med natur och vatten i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
J
Här blev det en syrah-grenacheblend från Kalifornien. En naturis faktiskt, märkte det först då jag läste på flaskan. Minimalt med funk, men naturtonerna finns där. Mycket frukt och relativt hög syra. Välbalanserat naturvin som nog även hade passat en skeptiker. Tillfälligt sortiment systemet.
Ett glas med rödvin och en vinflaska med etiketten "Ampelos Syrache 2016" och en Coravin vinöppnare.
Skapa konto

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.