22 120 läst · 62 svar
22k läst
62 svar
Vinglig carport. Vad hade ni gjort?
Jag tror konstruktionen i övrigt med avsaknad av ordentlig krysstagning och där den är gjord rätt svagt infäst och i svagt material (tex dina uppdelade träreglar i vänstra väggen) talar mot att få något helt perfekt. Frågan är väl var du vill hamna mellan vad upplever som en vinglig konstruktion idag (dvs att inte göra något) och en perfekt lösning som förmodligen innebär ett större ingrep. Kanske en demontering av rätt mycket panel i väggar, tank och kombinera detta med en stålstolpe mm. Oavsett hur bra infäst din främre högra stolpe är så övergår likväl infästningen till trä och i och med att du säger att det högre främre hörnet och i djupled är där du upplever instabiliteten. Smeden ser ju ut att ha gjort ett bättre jobb än snickarna så här långt men helt problemfritt kommer det naturligtvis inte bli även med en stålstolpe.A Alex Holmén skrev:
Ett alternativ du kan överväga som kommer styva upp konstruktionen på högra sidan i djupled är om du kan tänka dig en kort vägg i bakkant enligt rött i min kladd med antingen krysstag i blått för uppstyvning alt skivmaterial. Du åker givetvis på ytterligare ett besök till smeden som måste dra igång svetsen igen....

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör inte vara några problem att bygga det så det blir stadigt även utan förråd. Det handlar mest om att någon som kan räknar på det och sen att den som gör det följer ritningen.Anna_H skrev:
De förbättringar som nämns i tråden som kryss, skivor och bättre i fästning i marken drar inte upp kostnaden så mycket så att nå enda fram från början blir antagligen inte hutlöst dyrt. Iofs behöver man nästan alltid förråd så det kanske inte är en nackdel I sig.
De har velat att sätta upp en stolpe till i det högra sidan men jag sade nej. Det är bara 60 cm mellan carporten och huset och att sätta upp en vägg där blir väldigt trångt att gå emellan.M myrstack skrev:Jag tror konstruktionen i övrigt med avsaknad av ordentlig krysstagning och där den är gjord rätt svagt infäst och i svagt material (tex dina uppdelade träreglar i vänstra väggen) talar mot att få något helt perfekt. Frågan är väl var du vill hamna mellan vad upplever som en vinglig konstruktion idag (dvs att inte göra något) och en perfekt lösning som förmodligen innebär ett större ingrep. Kanske en demontering av rätt mycket panel i väggar, tank och kombinera detta med en stålstolpe mm. Oavsett hur bra infäst din främre högra stolpe är så övergår likväl infästningen till trä och i och med att du säger att det högre främre hörnet och i djupled är där du upplever instabiliteten. Smeden ser ju ut att ha gjort ett bättre jobb än snickarna så här långt men helt problemfritt kommer det naturligtvis inte bli även med en stålstolpe.
Ett alternativ du kan överväga som kommer styva upp konstruktionen på högra sidan i djupled är om du kan tänka dig en kort vägg i bakkant enligt rött i min kladd med antingen krysstag i blått för uppstyvning alt skivmaterial. Du åker givetvis på ytterligare ett besök till smeden som måste dra igång svetsen igen....
[bild]

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att jag har ställt så många frågor är för att få veta ifall snickarna har byggt fel. Jag har redan betalt 35k och en faktura på 227k är på väg. De säger att arbetet är klart och att carporten aldrig kommer rasa. Jag vill inte betala 227k förrän jag är hundra på att inget kan hända med carporten om 15-20 år.
Enligt vad vi kommit fram till här är att snickarna har missat:
- Dålig förankring i marken.
- Inga krysstag i den bakre väggen .
- Vad jag och elektrikern kommer ihåg så satte de inte heller upp några krysstag i undertaket men när jag frågade dem framför deras chef så sade de att det är krysstag i taket. Detta får jag svar på imorgon när elektrikern kommer och kollar genom ta ner spotarna.
- När smiden kom (snickarna kallade hit honom när de märkte att carporten vinglade mkt) så såg smiden att det inte var några krysstag i det vänstra väggen (då var det redan paneler på den bakre väggen och undertaket). Då satte de upp skarvade krysstag.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De vill inte ta bort paneler i taket och i den bakre väggen och sätta upp krysstag. De säger att det vinglar ytterst lite och att takets tyngd gör att carporten blir mer stabil. Säger även att carporten ligger så lågt att vinden aldrig kunna ta tag i den. Vad kan jag kräva av dem? Hur lång garanti har man på en carport? Ta in en konstruktör eller besiktningsman?
Elektrikern tog ner spoten vid stolpen och filmade var inga krysstag i taket (som de garanterade att de gjort). Så nu vet vi med säkerhet att det bara är krysstag i vänstra väggen (skarvade krysstag) men inga krysstag i bakre och taket.M myrstack skrev:Jag tror konstruktionen i övrigt med avsaknad av ordentlig krysstagning och där den är gjord rätt svagt infäst och i svagt material (tex dina uppdelade träreglar i vänstra väggen) talar mot att få något helt perfekt. Frågan är väl var du vill hamna mellan vad upplever som en vinglig konstruktion idag (dvs att inte göra något) och en perfekt lösning som förmodligen innebär ett större ingrep. Kanske en demontering av rätt mycket panel i väggar, tank och kombinera detta med en stålstolpe mm. Oavsett hur bra infäst din främre högra stolpe är så övergår likväl infästningen till trä och i och med att du säger att det högre främre hörnet och i djupled är där du upplever instabiliteten. Smeden ser ju ut att ha gjort ett bättre jobb än snickarna så här långt men helt problemfritt kommer det naturligtvis inte bli även med en stålstolpe.
Ett alternativ du kan överväga som kommer styva upp konstruktionen på högra sidan i djupled är om du kan tänka dig en kort vägg i bakkant enligt rött i min kladd med antingen krysstag i blått för uppstyvning alt skivmaterial. Du åker givetvis på ytterligare ett besök till smeden som måste dra igång svetsen igen....
[bild]
Är det för mkt begärt att kräva att de ska plocka ner panelerna och sätta ditt krysstag? Om de använder samma paneler så kommer det väl finnas märken?
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror i detta läget du bör ha en konstruktör inne som kollar på det. Det är svårt att hjälpa dig vidare även med flera bilder och videor. Vi har ju ingen möjlighet att hjälpa dig då man inte vet hur mycket det vinglar osv och vad du tycker är ostabilt.A Alex Holmén skrev:Elektrikern tog ner spoten vid stolpen och filmade var inga krysstag i taket (som de garanterade att de gjort). Så nu vet vi med säkerhet att det bara är krysstag i vänstra väggen (skarvade krysstag) men inga krysstag i bakre och taket.
Är det för mkt begärt att kräva att de ska plocka ner panelerna och sätta ditt krysstag? Om de använder samma paneler så kommer det väl finnas märken?
[video] [bild]
Det man dock ser på videon är en rätt robust takkonstruktion omsluten av råspont både uppåt (förväntat) och nedåt (där det skulle kunna varit klenare panel). Utifrån videon ser man inget onormalt så en gissning utifrån denna info är inte att utmaningen sitter i taket utan väggar och stolpe. Givet mängden råspont och hur välpepprat det är med spik ser jag inte något uppenbart problem i det du visar och det jag tidigare tänkte mig med krysstag utifrån vad jag befarade vara en rätt klen konstruktion börjar jag ny tvivla på om de kommer bidra så mycket. Hade man själv stått och puttat på främre högra stolpen och sett vad som rört sig hade man kunnat resonera annorlunda och det är detta du bör ha en oberoende part till.
Hade man sett uppenbara spår av endast gles panel nedåt och klassiska tecken på "snabbt och billigt" inne kanske man hade tyckt annorlunda men beslag osv verkar rimligt infästa med ankarskruv och man ser spikningsplåtar som förväntat.
En sak som skaver är givetvis om firman medvetet säger att det är stagat medans det inte är detta oavsett behovet av detta.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"

Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 949 inlägg
I början på filmen ligger det en bräda ovanpå "hanbjälken" ovanför en grå elslang, är det strävan?
Jag har en del stora garage med gavlarna i stort sett öppna och har gjort lite vinklar för att stabilisera.
Behöver ju inte vara med 45 grader om det får plats.
sätts mellan limträbalken och stolparna i framkant
Jag har en del stora garage med gavlarna i stort sett öppna och har gjort lite vinklar för att stabilisera.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver ju inte vara med 45 grader om det får plats.
sätts mellan limträbalken och stolparna i framkant
STORT TACK, dina svar hjälpt mycket.M myrstack skrev:Tror i detta läget du bör ha en konstruktör inne som kollar på det. Det är svårt att hjälpa dig vidare även med flera bilder och videor. Vi har ju ingen möjlighet att hjälpa dig då man inte vet hur mycket det vinglar osv och vad du tycker är ostabilt.
Det man dock ser på videon är en rätt robust takkonstruktion omsluten av råspont både uppåt (förväntat) och nedåt (där det skulle kunna varit klenare panel). Utifrån videon ser man inget onormalt så en gissning utifrån denna info är inte att utmaningen sitter i taket utan väggar och stolpe. Givet mängden råspont och hur välpepprat det är med spik ser jag inte något uppenbart problem i det du visar och det jag tidigare tänkte mig med krysstag utifrån vad jag befarade vara en rätt klen konstruktion börjar jag ny tvivla på om de kommer bidra så mycket. Hade man själv stått och puttat på främre högra stolpen och sett vad som rört sig hade man kunnat resonera annorlunda och det är detta du bör ha en oberoende part till.
Hade man sett uppenbara spår av endast gles panel nedåt och klassiska tecken på "snabbt och billigt" inne kanske man hade tyckt annorlunda men beslag osv verkar rimligt infästa med ankarskruv och man ser spikningsplåtar som förväntat.
En sak som skaver är givetvis om firman medvetet säger att det är stagat medans det inte är detta oavsett behovet av detta.
Har nu varit ute och ”puttat” på stolpen, vet inte om det beror på kylan eller att den satt sig men nu vinglar den ytterst ytterst lite
Låter bra att den känns bättre nu.
Min spontana känsla är att det viktigaste är att du får en bra känsla för det.
Om det innebär att du ska hitta en konstruktör/besiktningsman som du har fullt förtroende för som godkänner konstruktionen, om kryss-stag i taket ska monteras, om du ska ha något avtal med byggarna där de förlänger garantin eller om det är något annat som är vad som krävs för dig kan vi inte svara på, bara ge förslag.
Blir du inte nöjd kommer du gå och oroa dig/irritera dig över det varje dag och känna på stolpen varenda gång du passerar.
Visst, det går att få konstruktionen styvare. Men om du kollar så finns det gott om carports som har ännu klenare konstruktion och svajar till om man knuffar på dem i "rätt" riktning utan att ha rasat på 50 år.
Även om det är lite svårt att avgöra hur mycket svaj som är för mycket så tror jag nog att den kommer att stå kvar. Viss rörelse i träkonstruktioner sker ju alltid, utan att det förminskar livslängden.
Grannen har en carport med två stabila väggar (hus+garage) men utöver det enbart två 70x70 stolpar och takbalkar som gjorde att det såg ut som att han byggde en pergola.
Det såg inte ut som att den skulle klara av vikten när han la på råsponten, men den står fortfarande kvar några vintrar senare.
Min spontana känsla är att det viktigaste är att du får en bra känsla för det.
Om det innebär att du ska hitta en konstruktör/besiktningsman som du har fullt förtroende för som godkänner konstruktionen, om kryss-stag i taket ska monteras, om du ska ha något avtal med byggarna där de förlänger garantin eller om det är något annat som är vad som krävs för dig kan vi inte svara på, bara ge förslag.
Blir du inte nöjd kommer du gå och oroa dig/irritera dig över det varje dag och känna på stolpen varenda gång du passerar.
Visst, det går att få konstruktionen styvare. Men om du kollar så finns det gott om carports som har ännu klenare konstruktion och svajar till om man knuffar på dem i "rätt" riktning utan att ha rasat på 50 år.
Även om det är lite svårt att avgöra hur mycket svaj som är för mycket så tror jag nog att den kommer att stå kvar. Viss rörelse i träkonstruktioner sker ju alltid, utan att det förminskar livslängden.
Grannen har en carport med två stabila väggar (hus+garage) men utöver det enbart två 70x70 stolpar och takbalkar som gjorde att det såg ut som att han byggde en pergola.
Det såg inte ut som att den skulle klara av vikten när han la på råsponten, men den står fortfarande kvar några vintrar senare.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Utlåtande från konstruktör i inlägg #11, o helt gratisDowser4711 skrev:
Låter bra att den känns bättre nu.
Min spontana känsla är att det viktigaste är att du får en bra känsla för det.
Om det innebär att du ska hitta en konstruktör/besiktningsman som du har fullt förtroende för som godkänner konstruktionen, om kryss-stag i taket ska monteras, om du ska ha något avtal med byggarna där de förlänger garantin eller om det är något annat som är vad som krävs för dig kan vi inte svara på, bara ge förslag.
Blir du inte nöjd kommer du gå och oroa dig/irritera dig över det varje dag och känna på stolpen varenda gång du passerar.
Visst, det går att få konstruktionen styvare. Men om du kollar så finns det gott om carports som har ännu klenare konstruktion och svajar till om man knuffar på dem i "rätt" riktning utan att ha rasat på 50 år.
Även om det är lite svårt att avgöra hur mycket svaj som är för mycket så tror jag nog att den kommer att stå kvar. Viss rörelse i träkonstruktioner sker ju alltid, utan att det förminskar livslängden.
Grannen har en carport med två stabila väggar (hus+garage) men utöver det enbart två 70x70 stolpar och takbalkar som gjorde att det såg ut som att han byggde en pergola.
Det såg inte ut som att den skulle klara av vikten när han la på råsponten, men den står fortfarande kvar några vintrar senare.![]()
Derome dimensionerar i allmänhet inte sina leveranser för för vindlaster, totalstabilitet är något som ligger på beställaren. Det brukar framgå med tydlighet av deras bygghandlingar/montageinstruktioner. Du har fått bra tips om stärkning med t ex hålband. Dock ska dessa vara väl spända, annat fall fyller de ingen funktion. Det finns särskilda beslag för detta. Alternativ till hålband är att de monterar något skivmaterial innanför panelen. Även yttertaket måste fungera som en skiva för att det ska bli stabilt.A Alex Holmén skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fick dessa ritningar från Derome, där snickarna beställde taket från. Enligt snickarnas chef har de byggt exakt enligt konstruktionsritningarna från Derome. Han nästan ”skyllde” på att Derome borde sagt att EN stolpe inte skulle räcka utan behövde en till. Och att eftersom jag inte ville ha två stolpar så skulle vi gjort stolpen av metall. Snickarna påstår att jag sagt att jag absolut inte ville ha en metallstolpe, vilket jag inte sagt för det hade kvittat om de ändå ska klä in stolpen med paneler.
[bild]
Menar du att det står med skivmaterial i konstruktionsritningarna och att de har ”fuskat” och inte satt upp dem? Jag har ingen kontakt med Derome utan anlitat denna snickarfirma och de får hjälp av Derome med ritningarna. Enligt deras chef har de byggt exakt enligt ritningarna och att det är inga krysstag med på ritningarna
Båda talar sanning. De som säger att det duger talar om ett perspektiv på några år. Så länge att byggföretaget kan undvika juridiskt ansvar. Det räcker för dem.A Alex Holmén skrev:
Vi som säger att det inte duger talar om ett tidsperspektiv på årtionden. Så länge att byggnaden har tjänat ut sitt syfte.
Enklaste är att riva ner alla panel invändigt, sätt 15mm plywood, kan limmas och skruvas om man vill lyxa till det. Hålband funkar också, men som tidigare nämnts måste dem vara spända!
Sen tillbaka me panelen, då kommer konstruktionen att vara så stabil som det går.
Grundvingligheten kommer med stor sannolikhet ifrån dem där ingjutba balkskorna. Hade dem använt plintjärn så hade konstruktionen varit mycket starkare. Nu ställs stora krav på väggarna krysstabilitet, och den uppnås inte med bara panel, typ så.
MVH Erik
Sen tillbaka me panelen, då kommer konstruktionen att vara så stabil som det går.
Grundvingligheten kommer med stor sannolikhet ifrån dem där ingjutba balkskorna. Hade dem använt plintjärn så hade konstruktionen varit mycket starkare. Nu ställs stora krav på väggarna krysstabilitet, och den uppnås inte med bara panel, typ så.
MVH Erik
Produkter som diskuteras: "plintjärn"

Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Vaaaa nu blir jag orolig igen. Menar du alla sex stolpar med trä som är en cm från marken kommer börja ruttna efter 5-10 år? Hur lång garanti har man i en carport som är byggd med totalentreprenad? Jag vill ha en carport som ska hålla i minst 15-20 årH heimlaga skrev:
Populärt i forumet
-
Grannens byggnad går in över tomtgräns
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kommunen kräver nedrivning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Samma NCS-färg?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Flytta en bod. Hur? Vilken firma gör sådant?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Leca eller lösvirke till orangeri
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus