En kompis ville bygga en precis sådan carport, men hans snickare sade att det inte går, de tvingade honom att lägga till ett förråd i bakkant för att få stabilitet.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 7 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Återigen ett stort tack.
Har nu kollat med smiden som säger att han redan gjort metallfötter till stolparna i de fyra hörnen och förankrat dem väl, därför tror han inte att byta till en metallstolpe skulle lösa problemet helt.
Jag tror konstruktionen i övrigt med avsaknad av ordentlig krysstagning och där den är gjord rätt svagt infäst och i svagt material (tex dina uppdelade träreglar i vänstra väggen) talar mot att få något helt perfekt. Frågan är väl var du vill hamna mellan vad upplever som en vinglig konstruktion idag (dvs att inte göra något) och en perfekt lösning som förmodligen innebär ett större ingrep. Kanske en demontering av rätt mycket panel i väggar, tank och kombinera detta med en stålstolpe mm. Oavsett hur bra infäst din främre högra stolpe är så övergår likväl infästningen till trä och i och med att du säger att det högre främre hörnet och i djupled är där du upplever instabiliteten. Smeden ser ju ut att ha gjort ett bättre jobb än snickarna så här långt men helt problemfritt kommer det naturligtvis inte bli även med en stålstolpe.

Ett alternativ du kan överväga som kommer styva upp konstruktionen på högra sidan i djupled är om du kan tänka dig en kort vägg i bakkant enligt rött i min kladd med antingen krysstag i blått för uppstyvning alt skivmaterial. Du åker givetvis på ytterligare ett besök till smeden som måste dra igång svetsen igen....

Under konstruktion, träväggar, byggställning, blå och röd markering, ouppackad belysning, våt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Knoparen och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En kompis ville bygga en precis sådan carport, men hans snickare sade att det inte går, de tvingade honom att lägga till ett förråd i bakkant för att få stabilitet.
Det bör inte vara några problem att bygga det så det blir stadigt även utan förråd. Det handlar mest om att någon som kan räknar på det och sen att den som gör det följer ritningen.
De förbättringar som nämns i tråden som kryss, skivor och bättre i fästning i marken drar inte upp kostnaden så mycket så att nå enda fram från början blir antagligen inte hutlöst dyrt. Iofs behöver man nästan alltid förråd så det kanske inte är en nackdel I sig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Jag tror konstruktionen i övrigt med avsaknad av ordentlig krysstagning och där den är gjord rätt svagt infäst och i svagt material (tex dina uppdelade träreglar i vänstra väggen) talar mot att få något helt perfekt. Frågan är väl var du vill hamna mellan vad upplever som en vinglig konstruktion idag (dvs att inte göra något) och en perfekt lösning som förmodligen innebär ett större ingrep. Kanske en demontering av rätt mycket panel i väggar, tank och kombinera detta med en stålstolpe mm. Oavsett hur bra infäst din främre högra stolpe är så övergår likväl infästningen till trä och i och med att du säger att det högre främre hörnet och i djupled är där du upplever instabiliteten. Smeden ser ju ut att ha gjort ett bättre jobb än snickarna så här långt men helt problemfritt kommer det naturligtvis inte bli även med en stålstolpe.

Ett alternativ du kan överväga som kommer styva upp konstruktionen på högra sidan i djupled är om du kan tänka dig en kort vägg i bakkant enligt rött i min kladd med antingen krysstag i blått för uppstyvning alt skivmaterial. Du åker givetvis på ytterligare ett besök till smeden som måste dra igång svetsen igen....

[bild]
De har velat att sätta upp en stolpe till i det högra sidan men jag sade nej. Det är bara 60 cm mellan carporten och huset och att sätta upp en vägg där blir väldigt trångt att gå emellan.
Digital illustration, carport, modern architecture, driveway, shrubs, neutral colors, minimalist design, shaded car parking area.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att jag har ställt så många frågor är för att få veta ifall snickarna har byggt fel. Jag har redan betalt 35k och en faktura på 227k är på väg. De säger att arbetet är klart och att carporten aldrig kommer rasa. Jag vill inte betala 227k förrän jag är hundra på att inget kan hända med carporten om 15-20 år.

Enligt vad vi kommit fram till här är att snickarna har missat:
- Dålig förankring i marken.
- Inga krysstag i den bakre väggen .
- Vad jag och elektrikern kommer ihåg så satte de inte heller upp några krysstag i undertaket men när jag frågade dem framför deras chef så sade de att det är krysstag i taket. Detta får jag svar på imorgon när elektrikern kommer och kollar genom ta ner spotarna.
- När smiden kom (snickarna kallade hit honom när de märkte att carporten vinglade mkt) så såg smiden att det inte var några krysstag i det vänstra väggen (då var det redan paneler på den bakre väggen och undertaket). Då satte de upp skarvade krysstag.
Tom trähylla inomhus, omarkerade kablar, fotavtryck på mörkt golv, träbjälklag i taket, överexponerad, snedvinklad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De vill inte ta bort paneler i taket och i den bakre väggen och sätta upp krysstag. De säger att det vinglar ytterst lite och att takets tyngd gör att carporten blir mer stabil. Säger även att carporten ligger så lågt att vinden aldrig kunna ta tag i den. Vad kan jag kräva av dem? Hur lång garanti har man på en carport? Ta in en konstruktör eller besiktningsman?
 
M myrstack skrev:
Jag tror konstruktionen i övrigt med avsaknad av ordentlig krysstagning och där den är gjord rätt svagt infäst och i svagt material (tex dina uppdelade träreglar i vänstra väggen) talar mot att få något helt perfekt. Frågan är väl var du vill hamna mellan vad upplever som en vinglig konstruktion idag (dvs att inte göra något) och en perfekt lösning som förmodligen innebär ett större ingrep. Kanske en demontering av rätt mycket panel i väggar, tank och kombinera detta med en stålstolpe mm. Oavsett hur bra infäst din främre högra stolpe är så övergår likväl infästningen till trä och i och med att du säger att det högre främre hörnet och i djupled är där du upplever instabiliteten. Smeden ser ju ut att ha gjort ett bättre jobb än snickarna så här långt men helt problemfritt kommer det naturligtvis inte bli även med en stålstolpe.

Ett alternativ du kan överväga som kommer styva upp konstruktionen på högra sidan i djupled är om du kan tänka dig en kort vägg i bakkant enligt rött i min kladd med antingen krysstag i blått för uppstyvning alt skivmaterial. Du åker givetvis på ytterligare ett besök till smeden som måste dra igång svetsen igen....

[bild]
Elektrikern tog ner spoten vid stolpen och filmade var inga krysstag i taket (som de garanterade att de gjort). Så nu vet vi med säkerhet att det bara är krysstag i vänstra väggen (skarvade krysstag) men inga krysstag i bakre och taket.

Är det för mkt begärt att kräva att de ska plocka ner panelerna och sätta ditt krysstag? Om de använder samma paneler så kommer det väl finnas märken?
Konstruktion av skelett till vägg i hus, mellan bjälklag, oavslutad, träreglar syns, isoleringsmaterial täckt, mörka fotspår på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-renderad bild av hörnskrivbord med felaktigt placerad stödben markerad med rött kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErkPes och 2 till
  • Laddar…
För det du betalat ska den absolut inte röra sig nåt! Du hade ju fått en kallgarage för dom pengarna nästan...
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Elektrikern tog ner spoten vid stolpen och filmade var inga krysstag i taket (som de garanterade att de gjort). Så nu vet vi med säkerhet att det bara är krysstag i vänstra väggen (skarvade krysstag) men inga krysstag i bakre och taket.

Är det för mkt begärt att kräva att de ska plocka ner panelerna och sätta ditt krysstag? Om de använder samma paneler så kommer det väl finnas märken?
[video] [bild]
Tror i detta läget du bör ha en konstruktör inne som kollar på det. Det är svårt att hjälpa dig vidare även med flera bilder och videor. Vi har ju ingen möjlighet att hjälpa dig då man inte vet hur mycket det vinglar osv och vad du tycker är ostabilt.

Det man dock ser på videon är en rätt robust takkonstruktion omsluten av råspont både uppåt (förväntat) och nedåt (där det skulle kunna varit klenare panel). Utifrån videon ser man inget onormalt så en gissning utifrån denna info är inte att utmaningen sitter i taket utan väggar och stolpe. Givet mängden råspont och hur välpepprat det är med spik ser jag inte något uppenbart problem i det du visar och det jag tidigare tänkte mig med krysstag utifrån vad jag befarade vara en rätt klen konstruktion börjar jag ny tvivla på om de kommer bidra så mycket. Hade man själv stått och puttat på främre högra stolpen och sett vad som rört sig hade man kunnat resonera annorlunda och det är detta du bör ha en oberoende part till.

Hade man sett uppenbara spår av endast gles panel nedåt och klassiska tecken på "snabbt och billigt" inne kanske man hade tyckt annorlunda men beslag osv verkar rimligt infästa med ankarskruv och man ser spikningsplåtar som förväntat.

En sak som skaver är givetvis om firman medvetet säger att det är stagat medans det inte är detta oavsett behovet av detta.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
I början på filmen ligger det en bräda ovanpå "hanbjälken" ovanför en grå elslang, är det strävan?

Jag har en del stora garage med gavlarna i stort sett öppna och har gjort lite vinklar för att stabilisera.

Trätakstolar, vita stödbågar, en tänd lampa, kabeltråg, del av svart föremål i förgrunden, industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver ju inte vara med 45 grader om det får plats.
sätts mellan limträbalken och stolparna i framkant
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Tror i detta läget du bör ha en konstruktör inne som kollar på det. Det är svårt att hjälpa dig vidare även med flera bilder och videor. Vi har ju ingen möjlighet att hjälpa dig då man inte vet hur mycket det vinglar osv och vad du tycker är ostabilt.

Det man dock ser på videon är en rätt robust takkonstruktion omsluten av råspont både uppåt (förväntat) och nedåt (där det skulle kunna varit klenare panel). Utifrån videon ser man inget onormalt så en gissning utifrån denna info är inte att utmaningen sitter i taket utan väggar och stolpe. Givet mängden råspont och hur välpepprat det är med spik ser jag inte något uppenbart problem i det du visar och det jag tidigare tänkte mig med krysstag utifrån vad jag befarade vara en rätt klen konstruktion börjar jag ny tvivla på om de kommer bidra så mycket. Hade man själv stått och puttat på främre högra stolpen och sett vad som rört sig hade man kunnat resonera annorlunda och det är detta du bör ha en oberoende part till.

Hade man sett uppenbara spår av endast gles panel nedåt och klassiska tecken på "snabbt och billigt" inne kanske man hade tyckt annorlunda men beslag osv verkar rimligt infästa med ankarskruv och man ser spikningsplåtar som förväntat.

En sak som skaver är givetvis om firman medvetet säger att det är stagat medans det inte är detta oavsett behovet av detta.
STORT TACK, dina svar hjälpt mycket.
Har nu varit ute och ”puttat” på stolpen, vet inte om det beror på kylan eller att den satt sig men nu vinglar den ytterst ytterst lite
 
Låter bra att den känns bättre nu.

Min spontana känsla är att det viktigaste är att du får en bra känsla för det.
Om det innebär att du ska hitta en konstruktör/besiktningsman som du har fullt förtroende för som godkänner konstruktionen, om kryss-stag i taket ska monteras, om du ska ha något avtal med byggarna där de förlänger garantin eller om det är något annat som är vad som krävs för dig kan vi inte svara på, bara ge förslag.

Blir du inte nöjd kommer du gå och oroa dig/irritera dig över det varje dag och känna på stolpen varenda gång du passerar.

Visst, det går att få konstruktionen styvare. Men om du kollar så finns det gott om carports som har ännu klenare konstruktion och svajar till om man knuffar på dem i "rätt" riktning utan att ha rasat på 50 år.

Även om det är lite svårt att avgöra hur mycket svaj som är för mycket så tror jag nog att den kommer att stå kvar. Viss rörelse i träkonstruktioner sker ju alltid, utan att det förminskar livslängden.

Grannen har en carport med två stabila väggar (hus+garage) men utöver det enbart två 70x70 stolpar och takbalkar som gjorde att det såg ut som att han byggde en pergola.
Det såg inte ut som att den skulle klara av vikten när han la på råsponten, men den står fortfarande kvar några vintrar senare. :)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Låter bra att den känns bättre nu.

Min spontana känsla är att det viktigaste är att du får en bra känsla för det.
Om det innebär att du ska hitta en konstruktör/besiktningsman som du har fullt förtroende för som godkänner konstruktionen, om kryss-stag i taket ska monteras, om du ska ha något avtal med byggarna där de förlänger garantin eller om det är något annat som är vad som krävs för dig kan vi inte svara på, bara ge förslag.

Blir du inte nöjd kommer du gå och oroa dig/irritera dig över det varje dag och känna på stolpen varenda gång du passerar.

Visst, det går att få konstruktionen styvare. Men om du kollar så finns det gott om carports som har ännu klenare konstruktion och svajar till om man knuffar på dem i "rätt" riktning utan att ha rasat på 50 år.

Även om det är lite svårt att avgöra hur mycket svaj som är för mycket så tror jag nog att den kommer att stå kvar. Viss rörelse i träkonstruktioner sker ju alltid, utan att det förminskar livslängden.

Grannen har en carport med två stabila väggar (hus+garage) men utöver det enbart två 70x70 stolpar och takbalkar som gjorde att det såg ut som att han byggde en pergola.
Det såg inte ut som att den skulle klara av vikten när han la på råsponten, men den står fortfarande kvar några vintrar senare. :)
Utlåtande från konstruktör i inlägg #11, o helt gratis:p(y)
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fick dessa ritningar från Derome, där snickarna beställde taket från. Enligt snickarnas chef har de byggt exakt enligt konstruktionsritningarna från Derome. Han nästan ”skyllde” på att Derome borde sagt att EN stolpe inte skulle räcka utan behövde en till. Och att eftersom jag inte ville ha två stolpar så skulle vi gjort stolpen av metall. Snickarna påstår att jag sagt att jag absolut inte ville ha en metallstolpe, vilket jag inte sagt för det hade kvittat om de ändå ska klä in stolpen med paneler.
[bild]
Menar du att det står med skivmaterial i konstruktionsritningarna och att de har ”fuskat” och inte satt upp dem? Jag har ingen kontakt med Derome utan anlitat denna snickarfirma och de får hjälp av Derome med ritningarna. Enligt deras chef har de byggt exakt enligt ritningarna och att det är inga krysstag med på ritningarna
Derome dimensionerar i allmänhet inte sina leveranser för för vindlaster, totalstabilitet är något som ligger på beställaren. Det brukar framgå med tydlighet av deras bygghandlingar/montageinstruktioner. Du har fått bra tips om stärkning med t ex hålband. Dock ska dessa vara väl spända, annat fall fyller de ingen funktion. Det finns särskilda beslag för detta. Alternativ till hålband är att de monterar något skivmaterial innanför panelen. Även yttertaket måste fungera som en skiva för att det ska bli stabilt.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Jag har också frågat snickarna om risken med att pelarna ligger 1 cm över plattan och de svarade att de målat i ända för att skydda. Har även ställt denna fråga till andra byggare, flesta säger att det är ok men även två som säger att det är en stor risk. Vem ska man lita på?
Båda talar sanning. De som säger att det duger talar om ett perspektiv på några år. Så länge att byggföretaget kan undvika juridiskt ansvar. Det räcker för dem.
Vi som säger att det inte duger talar om ett tidsperspektiv på årtionden. Så länge att byggnaden har tjänat ut sitt syfte.
 
  • Gilla
Bart och 3 till
  • Laddar…
Enklaste är att riva ner alla panel invändigt, sätt 15mm plywood, kan limmas och skruvas om man vill lyxa till det. Hålband funkar också, men som tidigare nämnts måste dem vara spända!

Sen tillbaka me panelen, då kommer konstruktionen att vara så stabil som det går.

Grundvingligheten kommer med stor sannolikhet ifrån dem där ingjutba balkskorna. Hade dem använt plintjärn så hade konstruktionen varit mycket starkare. Nu ställs stora krav på väggarna krysstabilitet, och den uppnås inte med bara panel, typ så.

MVH Erik
 
  • Gilla
Uttern1 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Båda talar sanning. De som säger att det duger talar om ett perspektiv på några år. Så länge att byggföretaget kan undvika juridiskt ansvar. Det räcker för dem.
Vi som säger att det inte duger talar om ett tidsperspektiv på årtionden. Så länge att byggnaden har tjänat ut sitt syfte.
Vaaaa nu blir jag orolig igen. Menar du alla sex stolpar med trä som är en cm från marken kommer börja ruttna efter 5-10 år? Hur lång garanti har man i en carport som är byggd med totalentreprenad? Jag vill ha en carport som ska hålla i minst 15-20 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.