A Alex Holmén skrev:
Tack Bosse! Den bakre väggen har bara reglar och paneler medan den vänstra har reglar, dubbla gipsskivor och paneler.
[bild]
I början låg limträbalken bara PÅ pelaren med några skruvar dragna från sidan av pelaren upp. Jag frågade dem i början varför de inte sågade ur en bit av limträbalken och pelaren går längre upp, då satte de ditt två metallstänger. Nu hävdar de att dessa två metallstänger är ännu bättre stabilitet.
[bild]
Smiden inne på det du säger, att göra en metallfot som går ända upp till limträbalken. Tror du det räcker? Snickarna vill inte plocka ner paneler och sätta krysstag på den bakre väggen. Taket håller vi på att kolla upp ifall krysstag finns, snickarna säger de finns medan elektrikern säger att han inte såg några när han drog kablarna
Ligger det råspont på taket samt att du sätter en panel på undersidan behöver du inte kryssa taken. Jag tycker heller inte att man behöver kryssa de väggar som finns utan pelaren och dess infästningar bör åtgärdas. Sen kommer det självklart bli lite gung efter åtgärderna men inte i den mån så att man reagerar på att det skulle va nått konstigt.
Smedens beslag på bilden borde räcka i underkant förutsatt att fundamentet är ”ok utfört”, att förlänga upp den till limträbalken ger inget ytterligare. Jag tror mer på att förlänga pelaren och sätta takstol och limträbalk i sidan av pelaren så att man får en liten inspänning samt att gå upp i dimension på pelaren.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Ligger det råspont på taket samt att du sätter en panel på undersidan behöver du inte kryssa taken. Jag tycker heller inte att man behöver kryssa de väggar som finns utan pelaren och dess infästningar bör åtgärdas. Sen kommer det självklart bli lite gung efter åtgärderna men inte i den mån så att man reagerar på att det skulle va nått konstigt.
Smedens beslag på bilden borde räcka i underkant förutsatt att fundamentet är ”ok utfört”, att förlänga upp den till limträbalken ger inget ytterligare. Jag tror mer på att förlänga pelaren och sätta takstol och limträbalk i sidan av pelaren så att man får en liten inspänning samt att gå upp i dimension på pelaren.
Enligt snickarnas chef kommer längre pelare inte hjälpa mkt mer eftersom de redan skruvat ditt två metallskenor. Han tycker jag är lite petig och säger att alla carport rör sig lite. Innan vi satte upp metallfötter så svajade carporten rejält. När pappläggaren skulle upp på taket reagerade han hur den svajade men nu gungar den bara lite när man tar i hårt i stolpen.

Du säger att det blir lite gung. Blir det i alla carport? Kanske jag som är för petig och oroar mig i onödan?
 
Bowser
Måste bara fråga då du skriver att de byggt EXAKT enligt de ritningar du lägger upp.
På dessa ritningar är det ju 7st pelare men bara 6 på färdiga carporten. Nån ändring måste ni väl gjort för att inte ha stolpen i mitten
Typ större limträbalk över pelarna?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fick dessa ritningar från Derome, där snickarna beställde taket från. Enligt snickarnas chef har de byggt exakt enligt konstruktionsritningarna från Derome. Han nästan ”skyllde” på att Derome borde sagt att EN stolpe inte skulle räcka utan behövde en till. Och att eftersom jag inte ville ha två stolpar så skulle vi gjort stolpen av metall. Snickarna påstår att jag sagt att jag absolut inte ville ha en metallstolpe, vilket jag inte sagt för det hade kvittat om de ändå ska klä in stolpen med paneler.
[bild]
Menar du att det står med skivmaterial i konstruktionsritningarna och att de har ”fuskat” och inte satt upp dem? Jag har ingen kontakt med Derome utan anlitat denna snickarfirma och de får hjälp av Derome med ritningarna. Enligt deras chef har de byggt exakt enligt ritningarna och att det är inga krysstag med på ritningarna
Den inringade mittenstolpen birar inget till stabilitet mot att det vinglar. (om man inte kryss-stagar mot den förstås)
Den är till för att avlasta vikt uppifrån så att balken inte böjs ned för mycket vid kraftig snölast.

Om det inte sitter undertak så är det enklast att kryssstaga taket.
Sen måste man på något sätt staga upp i väggarna du har i de ledder det vinglar.
Måste också säga att de snedstag som sitter där ser ut att vara alldeles för korta. Ju längre snedstag ju lättare att få stabilt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Måste bara fråga då du skriver att de byggt EXAKT enligt de ritningar du lägger upp.
På dessa ritningar är det ju 7st pelare men bara 6 på färdiga carporten. Nån ändring måste ni väl gjort för att inte ha stolpen i mitten
Typ större limträbalk över pelarna?
Väldigt uppmärksam av dig. Så fort jag så ritningarna så sade jag till dem att det inte ska vara en pelare i mitten på de öppna sidorna. De svarade mig att Derome ritat fel och att de ska få nya ritningarna. Ska på måndag fråga Derome om de nya ritningar
 
A Alex Holmén skrev:
Enligt snickarnas chef kommer längre pelare inte hjälpa mkt mer eftersom de redan skruvat ditt två metallskenor. Han tycker jag är lite petig och säger att alla carport rör sig lite. Innan vi satte upp metallfötter så svajade carporten rejält. När pappläggaren skulle upp på taket reagerade han hur den svajade men nu gungar den bara lite när man tar i hårt i stolpen.

Du säger att det blir lite gung. Blir det i alla carport? Kanske jag som är för petig och oroar mig i onödan?
Det blir alltid lite gung iom hur konstruktionen är utformad som den är men det ska inte svaja såpass mycket att man reagerar på det.
Utförandet idag är fel och ”metallskenorna” ger inget. Förlänger man pelaren och sätter fast takstol och balk i ök och uk i sidan av pelare kommer det hjälpa mycket.
 
  • Gilla
Knoparen och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Det blir alltid lite gung iom hur konstruktionen är utformad som den är men det ska inte svaja såpass mycket att man reagerar på det.
Utförandet idag är fel och ”metallskenorna” ger inget. Förlänger man pelaren och sätter fast takstol och balk i ök och uk i sidan av pelare kommer det hjälpa mycket.
Stort tack till alla, vet nu hur jag ska gå vidare
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Jättestort tack för du tar dig tid och svarar så utförligt. Jag kommer lyda ditt råd och ta in en expert. Det är en mindre firma som har funnits länge och de anser sig vara klara, säger att carporten aldrig kommer rasa. Jag tror inte heller att carporten kommer rasa men är för okunnig på hur den blir efter 10-15 år av gungning vid hård vind.

[bild] [bild]
Hur viktiga är det med i krysstag i alla väggar och undertak? Kan man kräva att de är ett måste? När smiden kom med de förstärkande metallfötterna till stolparna såg han att väggen till vänster inte hade krysstag (paneler redan på i bortre väggen och undertaket) och då ”skarvade” de krysstagen där. Men snickarna hävdar att det är krysstag i taket medan jag och elektrikern är ganska säkra på att de inte gjort där. Nästa vecka kommer snickaren och ta ner en spot och kollar.

Smiden inne på att göra en 2,40 lång metallfot (fyrkantig som är öppen i tre sidor) och klä den runt den högra stolpen ända upp till undertaket. Smiden säger att det kommer stabilisera upp ännu mer men garanterar inte att vingligheten försvinner, säger att med rätt infästning från början och krysstag så hade carporten aldrig blivit vinglig.
känns jobbigare för smeden att göra en så lång förstärkning till stolpen än för smeden att göra en ny stolpe som utesluter trä i främre högra hörnet helt. Förvisso måste snickarna då in och montera den men de kanske de likväl måste. En stolpe i tex 120x120 stål med en ordentligt svetsad fläns nedåt som du fäster med expanderbult ned i plattan. Om du dessutom kan acceptera en rektangulär stolpe med den större dimensionen i djupled. Tex något i stil med 100x200 fäst nedåt med M12 expander eller liknande och 2 fästpunkter på respektive sida så kommer det bli vridstyvt.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Cheesen
A Alex Holmén skrev:
Menar du att det står med skivmaterial i konstruktionsritningarna och att de har ”fuskat” och inte satt upp dem? Jag har ingen kontakt med Derome utan anlitat denna snickarfirma och de får hjälp av Derome med ritningarna. Enligt deras chef har de byggt exakt enligt ritningarna och att det är inga krysstag med på ritningarna
Du har då inte lagt upp någon konstruktionsritning på väggarna ännu. Men som väggarna är konstruerade så behövs det skivmaterial för att få styvhet i konstruktionen. Fackverket på väggarna är liggande och är i princip bara skruvreglar för panelen.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 2 till
  • Laddar…
Det är mycket tokerier i det bygget. Till att börja med så kommer ju stolparna att ruttna bort i nederändan då de står bara 1 cm över plattan. Litet löv och litet regnstänk och nedersta 20cm av stolpen försvinner på några år.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du har då inte lagt upp någon konstruktionsritning på väggarna ännu. Men som väggarna är konstruerade så behövs det skivmaterial för att få styvhet i konstruktionen. Fackverket på väggarna är liggande och är i princip bara skruvreglar för panelen.
Jag har bara fått dessa ritningar av dem. Ska kolla med Derome imorgon
 
  • Gilla
Dunnar
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är mycket tokerier i det bygget. Till att börja med så kommer ju stolparna att ruttna bort i nederändan då de står bara 1 cm över plattan. Litet löv och litet regnstänk och nedersta 20cm av stolpen försvinner på några år.
Jag har också frågat snickarna om risken med att pelarna ligger 1 cm över plattan och de svarade att de målat i ända för att skydda. Har även ställt denna fråga till andra byggare, flesta säger att det är ok men även två som säger att det är en stor risk. Vem ska man lita på?
 
M myrstack skrev:
känns jobbigare för smeden att göra en så lång förstärkning till stolpen än för smeden att göra en ny stolpe som utesluter trä i främre högra hörnet helt. Förvisso måste snickarna då in och montera den men de kanske de likväl måste. En stolpe i tex 120x120 stål med en ordentligt svetsad fläns nedåt som du fäster med expanderbult ned i plattan. Om du dessutom kan acceptera en rektangulär stolpe med den större dimensionen i djupled. Tex något i stil med 100x200 fäst nedåt med M12 expander eller liknande och 2 fästpunkter på respektive sida så kommer det bli vridstyvt.
Om man gör en stolpe i stål. Kan limträbalken bara ligga på stolpen (som det är nu) eller måste man inte såga ur limträbalken och har en längre stolpe? Jag frågade dem från början varför de inte bygger som på bilden, för det känns som en mycket stabilare fäste.
Delvis suddig bild av byggnadsdetaljer med träkonstruktion och tätskikt, markerat område med röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med en stålstolpe tror jag det spelar mindre roll om du går upp till underkant av limträbalken eller om du går vidare. Det senare starkare för rörelser i sidled men du du säger att din rörelse är mer i djupled adderar du inte så mycket styrka i den ledden. Då kan det vara viktigare att ersätta dina stag i djupled med tex metall istället.

Om, och med stor betoning på OM, ni går vidare med en smed och gör en stolpe så är infästningen kritisk för att minska rörelser så mycket som går. Även om bilden visar en IPE-balk ger den en uppfattning om behov av expanderbult alt infäst gängstång. En smed kan även förstärka stolpens infästning ytterligare vilket bilden tyvärr inte har
Metallpelare förstärkt med träplank och förankringsbultar, grått grusunderlag, konstruktionsdetaljer, byggarbetsplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Med en stålstolpe tror jag det spelar mindre roll om du går upp till underkant av limträbalken eller om du går vidare. Det senare starkare för rörelser i sidled men du du säger att din rörelse är mer i djupled adderar du inte så mycket styrka i den ledden. Då kan det vara viktigare att ersätta dina stag i djupled med tex metall istället.

Om, och med stor betoning på OM, ni går vidare med en smed och gör en stolpe så är infästningen kritisk för att minska rörelser så mycket som går. Även om bilden visar en IPE-balk ger den en uppfattning om behov av expanderbult alt infäst gängstång. En smed kan även förstärka stolpens infästning ytterligare vilket bilden tyvärr inte har
[bild]
Återigen ett stort tack.
Har nu kollat med smiden som säger att han redan gjort metallfötter till stolparna i de fyra hörnen och förankrat dem väl, därför tror han inte att byta till en metallstolpe skulle lösa problemet helt.
 
  • Träpelare fixerad i svart metallbas på betonggolv, våta fläckar, reflektion, smuts och nötning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två svarta metallstolpar nära en trävägg, snö och våt mark nära. Solbelysta och stabila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.