M maria01 skrev:
den första ska ju sitta fast i betong under finns det ens betong under? och den andra ska ju vara bultad i betong
Det är 10 cm tjock betong i uppfarten och under stolparna är det 30 cm
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
[bild]
Jag lämnade bara denna bild till byggfirman och de beställde taket och material av Derome. När carporten blev vinglig sade chefen att de byggt enligt Deromes ritningarna och att den lilla vingligheten som är kvar, efter smiden satte dit fyra metallfötter, är ok.
[bild] [bild] [bild]
Jag kontaktade Derome och bad om ritningarna, och de sade att det står klart och tydligt att de endast ritade taket och att snickarna själva ansvarar för de övriga
Fast ritningarna längre upp från Derome visar förutom takstolar även både pelare och balkar.
3D bilden har ju även ingående bakar och pelare med.

Det är egentligen ett otyg att som Derome leverera FKS (färdigkapade stomme) och frånskriva sig ansvaret för totalstabiliteten. Sen säljer man det som en enkel lösning till diverse snickare som inte alla gånger förstår att ingen har tagit hänsyn till att byggnaden är stabil. Nu vet jag inte om det var så det gick till här, men det ser misstänkt ut.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Fast man bör väl förutsätta att det företag som åtar sig att sätta upp ett färdigritat och -kapat tak kan sätta upp en enkel carport? Att de fått hjälp med den lite svårare delen dvs taket bör bara ge en extra säkerhet. Så jag vet inte om de som konstruerat taket gör något fel utan felet ligger snarare hos en byggfirma som antingen inte vet bättre eller ville spara tid och material.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.