@
A Alex Holmén skrev:
De har velat att sätta upp en stolpe till i det högra sidan men jag sade nej. Det är bara 60 cm mellan carporten och huset och att sätta upp en vägg där blir väldigt trångt att gå emellan.
[bild]
Att jag har ställt så många frågor är för att få veta ifall snickarna har byggt fel. Jag har redan betalt 35k och en faktura på 227k är på väg. De säger att arbetet är klart och att carporten aldrig kommer rasa. Jag vill inte betala 227k förrän jag är hundra på att inget kan hända med carporten om 15-20 år.

Enligt vad vi kommit fram till här är att snickarna har missat:
- Dålig förankring i marken.
- Inga krysstag i den bakre väggen .
- Vad jag och elektrikern kommer ihåg så satte de inte heller upp några krysstag i undertaket men när jag frågade dem framför deras chef så sade de att det är krysstag i taket. Detta får jag svar på imorgon när elektrikern kommer och kollar genom ta ner spotarna.
- När smiden kom (snickarna kallade hit honom när de märkte att carporten vinglade mkt) så såg smiden att det inte var några krysstag i det vänstra väggen (då var det redan paneler på den bakre väggen och undertaket). Då satte de upp skarvade krysstag.
[bild]
De vill inte ta bort paneler i taket och i den bakre väggen och sätta upp krysstag. De säger att det vinglar ytterst lite och att takets tyngd gör att carporten blir mer stabil. Säger även att carporten ligger så lågt att vinden aldrig kunna ta tag i den. Vad kan jag kräva av dem? Hur lång garanti har man på en carport? Ta in en konstruktör eller besiktningsman?
Garanti å garanti? Se till att det blir rätt innan du betalar fakturan. Även om de har någon "garanti" så är den inte värd något då företaget går i konkurs eller om de inte vill åtgärda felen i framtiden...
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Enklaste är att riva ner alla panel invändigt, sätt 15mm plywood, kan limmas och skruvas om man vill lyxa till det. Hålband funkar också, men som tidigare nämnts måste dem vara spända!

Sen tillbaka me panelen, då kommer konstruktionen att vara så stabil som det går.

Grundvingligheten kommer med stor sannolikhet ifrån dem där ingjutba balkskorna. Hade dem använt plintjärn så hade konstruktionen varit mycket starkare. Nu ställs stora krav på väggarna krysstabilitet, och den uppnås inte med bara panel, typ så.

MVH Erik
Tack Erik men byggfirman säger att de redan gjort snedstag i den vänstra väggen (eftersom de liggande reglarna redan var uppe innan de kom på det så är snedstagen ”skarvade”).
Inbyggd trästege på en isolerad vägg i ett oslipat rum, fuktiga fotspår på golvet, byggplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och eftersom den rör sig i djupled så kommer snedsträvan inte hjälpa/behövas i den bakre väggen (panelerna var redan uppe när snedsträvan kom på tal).
Med andra ord så vill de inte göra något. Sen är jag rädd att om de nu vill plocka ner panelerna och sätta plywood så kommer de sätta upp samma paneler igen och det kommer att synas tror jag.
En fråga till - behövs det plywood på ena sida av väggen eller behövs det på båda sidor? Om det behövs på en, då bättre på utsidan för då syns skadorna på panelerna minst
 
@ @ndreas skrev:
Garanti å garanti? Se till att det blir rätt innan du betalar fakturan. Även om de har någon "garanti" så är den inte värd något då företaget går i konkurs eller om de inte vill åtgärda felen i framtiden...
Du har rätt, jag inte säker hur länge firman är kvar. Har nu kommit överens med dem om att jag ska ta in en besiktningsman och de åtgärdar OM han hittar fel.
Jag är tycker att jag då borde kunna dra av kostnaden för besiktningsmannen på slutfakturan om besiktningsmannen hittar fel. Har jag rätt till det?
 
E erikjakan skrev:
Enklaste är att riva ner alla panel invändigt, sätt 15mm plywood, kan limmas och skruvas om man vill lyxa till det. Hålband funkar också, men som tidigare nämnts måste dem vara spända!

Sen tillbaka me panelen, då kommer konstruktionen att vara så stabil som det går.

Grundvingligheten kommer med stor sannolikhet ifrån dem där ingjutba balkskorna. Hade dem använt plintjärn så hade konstruktionen varit mycket starkare. Nu ställs stora krav på väggarna krysstabilitet, och den uppnås inte med bara panel, typ så.

MVH Erik
Den långa skarvade snedsträvan ligger inte helt i linje eftersom det är kortare snedstag i hörnen.
Tom trähylla i förråd, isolering synlig, skruvmejsel i hållare, fotavtryck på golvet, tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex Holmén skrev:
Vaaaa nu blir jag orolig igen. Menar du alla sex stolpar med trä som är en cm från marken kommer börja ruttna efter 5-10 år? Hur lång garanti har man i en carport som är byggd med totalentreprenad? Jag vill ha en carport som ska hålla i minst 15-20 år
Min bedömning är att om 15-20 år är de sannolikt så genomruttna att takhöjden börjar minska. Redan om 5-10 år kan de vara ganska ruttna om det vill sig illa.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
har dom bultat fast stolparna i platorna bara?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Jag har också frågat snickarna om risken med att pelarna ligger 1 cm över plattan och de svarade att de målat i ända för att skydda. Har även ställt denna fråga till andra byggare, flesta säger att det är ok men även två som säger att det är en stor risk. Vem ska man lita på?
Då litar man på målaren, det ska vara 17mm från mark för att stolpen inte ska riskera att suga upp vatten.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
I princip håller jag med heimlaga, men det finns också exempel på riskkonstruktioner som mot förmodan hållit alldeles utmärkt i mååånga år. Hela vår gamla gård är full med riskkonstruktioner och tokiga lösningar. I stort sett samtliga har tillkommit av den föregående ägaren vid renovering och utbyggnad på 80-t. Modernisering ska jag kanske säga. :rolleyes:

T ex finns det på baksidan mot hästhagen några fasadbrädor som inte kapats av utan går rätt ner i backen. Detta på en tillbyggnad gjord på 80-t. De brädorna är naturligtvis lite ankomna nertill, dvs från marken och kanske 5 cm upp. I övrigt kärnfriska. Kan tillägga att det finns inga hängrännor där heller... Så, trots markkontakt i snart 40 år så har bara ca 5 cm längst ner ruttnat. Får jag bara tummen ur :oops: och sågar av dem där fasaden slutar (ska sluta) så är allt ok.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Fick dessa ritningar från Derome, där snickarna beställde taket från. Enligt snickarnas chef har de byggt exakt enligt konstruktionsritningarna från Derome.
Deromes ritningar är nog bara för taket, de visar vilket stöd takkonstruktionen behöver, men kan inte ses som konstruktionsritningar för byggnaden som helhet. Oroande att byggaren hänvisar till dem på detta sätt...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har dom bultat fast stolparna i platorna bara?
De satte fast med dessa först
Metallstolpe med skruvgänga och två plattor för montering eller fästning, isolerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästruktur, rostig metall, smält snö, mörka fläckar på ett skitigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och när det blev vingligt förstärkte de med dessa i de fyra hörnen
Två svarta metallstolpar monterade på en plattform mot en trävägg, med snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästolpe monterad på svart gjuten bas, våt betonggolv, stänk av vit färg, grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A arkTecko skrev:
Deromes ritningar är nog bara för taket, de visar vilket stöd takkonstruktionen behöver, men kan inte ses som konstruktionsritningar för byggnaden som helhet. Oroande att byggaren hänvisar till dem på detta sätt...
Ringt till Derome och de säger som du. Tror mer att snickarna vill skylla ifrån sig. Chefen säger hela tiden att de byggt enligt konstruktionsritningarna från Derome
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Då litar man på målaren, det ska vara 17mm från mark för att stolpen inte ska riskera att suga upp vatten.
Vad menar ni med lira på målaren? Vad kan man göra nu? Får riva nästan hela carporten om dessa sex stolpar ska höjas
 
Enligt mig så är det fel från början. Konstruktionen i denna ritning har tyvärr inga stabiliserande delar, ser mest ut som ett korthus. Om byggaren följer ritningen så är det svårt att få ersättning från byggaren såvida det inte är byggaren som också gjort ritningen.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
Enligt mig så är det fel från början. Konstruktionen i denna ritning har tyvärr inga stabiliserande delar, ser mest ut som ett korthus. Om byggaren följer ritningen så är det svårt att få ersättning från byggaren såvida det inte är byggaren som också gjort ritningen.
Två sammanlänkade skrivbord med underförvaring, ritade i 3D-designprogram, inomhus möbleringsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lämnade bara denna bild till byggfirman och de beställde taket och material av Derome. När carporten blev vinglig sade chefen att de byggt enligt Deromes ritningarna och att den lilla vingligheten som är kvar, efter smiden satte dit fyra metallfötter, är ok.
Två tekniska ritningar visar dimensioner och layout för konstruktionselement, möjligtvis för byggnadsarbete eller maskinteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, balkongkonstruktion, mått, lastberäkningar, konstruktionsdetaljer, svenska texter, ingenjörsvetenskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett träbord med genomskinlig överdel och stadig ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kontaktade Derome och bad om ritningarna, och de sade att det står klart och tydligt att de endast ritade taket och att snickarna själva ansvarar för de övriga
 
A Alex Holmén skrev:
De satte fast med dessa först
[bild] [bild]
Och när det blev vingligt förstärkte de med dessa i de fyra hörnen
[bild] [bild]
den första ska ju sitta fast i betong under finns det ens betong under? och den andra ska ju vara bultad i betong
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.