44 209 läst · 487 svar
44k läst
487 svar
Villaägarnas och Äntligen Hemma i tvist om elektroosmos
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fysikaliska förutsättningar, kan du utveckla vad du menar med det?tommib skrev:Det finns inga bra studier som visar att det fungerar som Arid påstår. Anledningen till att jag är kritisk är att det helt enkelt saknas fysikaliska förutsättningar för att det ska fungera som de påstår.
Jag struntar i vad Ulf på villaägarna säger, det är inte relevant för mig. Vad som är relevant är att Arid påstår saker som de saknar belägg för.
Vi kan väl diskutera det.
Låt oss höra om förslaget. Akta så att det inte förenkling, kontrol provet ska exakt ha samma förutsättningar som test provet. Shoot, jag lyssnar.f91jsw skrev:Du menar att det är antalet argument som har betydelse, inte argumentens tyngd? Det finns ett begrepp för det: intellektuell härdsmälta.
När man hör detta argument kan man nästan vara säker på att det handlar om pseudovetenskap. I stort sett alla diskussioner med homeopater, alternativmedicinare, förespråkare av manicker som ger gratis energi etc. slutar med att de drar fram argumentet att just i deras fall är det omöjligt att göra en studie med kontroll som jämförelse. Det finns ingen grund för detta, det går alltid att göra korrekt utförda studier med kontroll om man anstränger sig. I det här fallet är det inte ens speciellt svårt, jag har kommit med ett förslag hur det kan göras.
Mycket bra skriven harry. Han som är jurist måste begripa att när det inte finns tillräcklig med bevis då ska man hellre fria än fälla, inte tvärtom.harry73 skrev:Just i denna tråden är det mycket relevant vaf Ulf på villaägarna säger.
Och att diskutera om Arid funkar är såklart intressant, men här borde diskussionen egentligen handla om hur mycket belägg Ulf har att det inte funkar.
Att det inte finns vetenskaplig belägg är kanske en bra anledning för att avvakta med att köpa deras system, men det är absolut ingen bra anledning för den häxjakt de driver.
Men i det här fallet man skjuter först sen frågar !
Chalmers test kanske inte är tillräcklig men definitiv inte ovetenskaplig. Villaägarna tar stöd från en som heter Hanno Essén som påstår att vara expert i området.Odjuret skrev:
Bla vinnare av utmärkelsen åretsförvillare:
http://aretsforvillare.nu/2011/05/hanno-essen-blev-arets-forvillare-2011/
Hur kommer det sig att de som låtsas jaga bluffmakare använder sig av en sån expert ?
Tacksam för svar.
Redigerat:
Det är ungefär vad jag föreslog, men mitt förslag var att man redan vid tillverkningen skulle göra en av apparater ofungerande, så att den som bor i huset inte kan se utanpå vilken av apparaterna som fungerar.tommib skrev:Montera det på en hel vägg med två separata sektioner (med inbördes avstånd som dikteras av effekträckvidden, en parameter som t.ex. styr avstånd mellan elektroder och som Arid bör kunna hosta upp). Slå på den ena, låt den andra vara avstängd, Arid får inte veta vilken. Testa fukthalt i väggen efter x dagar / månader / år beroende på exakt hur fort de hävdar att det ska fungera. Klart. Upprepa i ett antal fastigheter.
Dessutom skulle man efter halva tiden kunna byta plats på dem och se om det blev skillnad.
Det var nån annan som istället tyckte man skulle bygga in en Arduino som slumpat slår på och av apparaten.
Det har ju nämnts många ggr tidigare, kan du inte försöka tillämpa grundläggande termodynamik, sätt dig också lite in i de klassiska konservationslagarna så ska du se att det klarnar efterhand. Allt därifrån är en bra rimlighets-, verklighetskontroll när man låter fantasier skena lite väl långt.Matstj skrev:
Och när du nämner Essen passa på att kika lite på olika frågor som tas upp i Folkvett, det finns mycket där som passar in här. Och han är ingen förvillare tvärtom, tyvärr kanske han trampade lite snett häromåret gällande Ecat. Men det visar åtminstone på ett öppet sinne och med fysiken som måttstock, det var ju uppskruvat via Ny Teknik och med den kanske lite väl ålderstigne men respekterade Kullander i bakgrunden.
Vetenskap utövas inte som en rättegång.Matstj skrev:
Att ifrågasätta tveksamheter i rapporter och studier är hur man tar sig framåt.
Det finns lite för många tveksamheter här för att man ska kunna utgå från att allt bara är några dokumentationsmissar.
Har du läst det han har sagt ?! Man kan utan att anstränga sig hitta flera grova felaktigheter bara genom att skumma igenom texten.GK100 skrev:Och när du nämner Essen passa på att kika lite på olika frågor som tas upp i Folkvett, det finns mycket där som passar in här. Och han är ingen förvillare tvärtom, tyvärr kanske han trampade lite snett häromåret gällande Ecat. Men det visar åtminstone på ett öppet sinne och med fysiken som måttstock, det var ju uppskruvat via Ny Teknik och med den kanske lite väl ålderstigne men respekterade Kullander i bakgrunden.
Hanno tillägger även följande.
Jag instämmer i kritiken. Som fysiker med inriktning mot elektromagnetism, och tidigare mot kemisk fysik och molekylteori, kan jag inte se annat än att elektroosmos är trams. Vattenmolekylen är en dipol och påverkas av en nettokraft endast i ett inhomogent elektriskt fält. För att få en vandring av molekylerna i kapillära utrymmen måste man kräma på rejält med fältgradient (fält av varierande styrka). Att vattnet skulle vara positivt laddat på grund av joner, som det påstås, tvivlar jag mycket på. Elektronerna, eller negativa joner, kommer alltid att finnas kvar i materialet så någon nettoladdning som skulle påverkas att ett homogent elektriskt fält finns inte att utnyttja.
Det hela påminner mycket om de allsköns elektriska och magnetiska vattenrenare som marknadsförts genom åren, men som alla saknar dokumenterad effekt.
Hanno tillägger även följande.
- Mina synpunkter är baserade på teoretiska insikter och sådan är naturligtvis inte ofelbara. Chalmersrapporten (och eventuellt en del utländska rapporter som jag ej läst) kan uppfattas som viss empirisk evidens för att det fungerar, men det rapporterade tillvägagångssättet är alltför ovetenskapligt för att inge förtroende. Man måste göra sådana prov med mycket bättre kontroll på olika inverkande faktorer.
Kan man vara säker på att temperatur, ventilation och yttre vattentillförsel varit konstanta? Jag kan inte se att sådant alls diskuteras i rapporten. Företaget Arid säger att deras "asymmetriska bipolära pulser" sätter igång en process. Detta låter avancerat och tekniskt men säger åtminstone mig ingenting som skulle förklara den eventuella funktionen. Varför skulle en process sättas igång och vad är det för process? Går den utan tillförsel av elektrisk energi? Frågorna hopar sig
Med stor sannolikhet vederbörande har ingen anning vad han pratar om. Det skulle vara bra om han kunde förbereda sig inför ien interview och läsa de grundläggande principerna om Elektroosmos.
Du kan inte hitta en enda skribent i den här lilla tråden varken de som är för eller emot produkten som kan hålla med om att Elektroosmos är trams !
att vattnet skulle vara positivt laddat på grund av joner, det är en riktig trams. Det finns faktiskt en definition för Elektroosmos som vederbörande har ingen susning om.
Redigerat:
Jag svarar gärna: du har blandat ihop två förvillelsepriser.Matstj skrev:Chalmers test kanske inte är tillräcklig men definitiv inte ovetenskaplig. Villaägarna tar stöd från en som heter Hanno Essén som påstår att vara expert i området.
Bla vinnare av utmärkelsen åretsförvillare:
[länk]
Hur kommer det sig att de som låtsas jaga bluffmakare använder sig av en sån expert ?
Tacksam för svar.
Utmärkelsen Årets förvillare delas ut av skeptikerföreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) till personer eller organisationer som sprider pseudovetenskap. Hanno Essén är professor i fysik på KTH och har tidigare varit ordförande i VoF. VoF och dess styrelse är allmänt hatade av alternativrörelsen, och i ett försök att slå tillbaka har de skapat en skuggsajt med en snarlik logga som VoF och en egen Årets Förvillare-utmärkelse som är motsatsen till vad VoF står för.
Du har alltså länkat till en bluffsida som drivs av charlataner som har försökt kapa den riktiga utmärkelsen Årets Förvillare. Hanno Essén är en erkänd professor i fysik. Den riktiga utmärkelsen 2011 gick till miljönämnden i Orsa "för att de bortsett från vetenskaplig kunskap i hanteringen av så kallad elöverkänslighet":
http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/
#Hanno Essén är en erkänd professor i fysik.f91jsw skrev:Jag svarar gärna: du har blandat ihop två förvillelsepriser.
Utmärkelsen Årets förvillare delas ut av skeptikerföreningen Vetenskap och Folkbildning (VoF) till personer eller organisationer som sprider pseudovetenskap. Hanno Essén är professor i fysik på KTH och har tidigare varit ordförande i VoF. VoF och dess styrelse är allmänt hatade av alternativrörelsen, och i ett försök att slå tillbaka har de skapat en skuggsajt med en snarlik logga som VoF och en egen Årets Förvillare-utmärkelse som är motsatsen till vad VoF står för.
Du har alltså länkat till en bluffsida som drivs av charlataner som har försökt kapa den riktiga utmärkelsen Årets Förvillare. Hanno Essén är en erkänd professor i fysik. Den riktiga utmärkelsen 2011 gick till miljönämnden i Orsa "för att de bortsett från vetenskaplig kunskap i hanteringen av så kallad elöverkänslighet":
[länk]
Är det därför han skriver''vattnet skulle vara positivt laddat på grund av joner** är det det som Elektroosmos går ut på ?
Vet han vad han pratar om egentligen eller pratar han utöver sin insikt ?
Jobbigt läge.... Nu har du hänvisat till en bluffsajt... Du missade den där källgranskningen.Matstj skrev:
Nästa gång kan det vara bra att läsa på!
Hmmm att kommuner skulle göra saker seriösare?Matstj skrev:Alltså, jag tycker det är helt tragisk att en diskussion som började med vetenskaplig bedömning av en teknik med höga krav på belägg och bevismaterial slutar med grundlösa anklagelser och påhittat strunt.
Man jämför ett företag som säljer över 6 milj per år och har kundstock som sträcker sig från stadsdelsnämder, fastighetsförvantare, bostadrättsföreningar mm med vägpirater, falska skinnjackor säljare, falska asfaltläggare och dy lik.
Sist men inte minst anklaga mig att vara ute efter att tjäna pengar på det !
saknar man bevisföringsförmåga och förmåga att utföra en saklig diskussin med riktiga argument då brukar resultera i att man börjar skriva istället kvalificerade struntsnack.
Riskdagen köpte in en vattenvirvlare....
http://www.dagen.se/riksdagen-kopte-vattenvirvlare-av-new-age-firma-1.267412