Status
Tråden går ej att kommentera.
Jo, korrekt utförd vanlig dränering idag har lösning för det. Precis som Demppa har beskrivit.

De hus som har problem idag byggdes under en period där man inte riktigt trodde att det behövdes dränering även under grundmuren.

Problemet är att med ett befintligt hus kan man inte åtgärda den biten genom att göra om dräneringen, eftersom det skulle krävas att man lyfter upp huset för att fixa till underlaget under det.

Arid påstår att deras lösning hjälper mot detta, men det finns inga direkta bevis för det.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
tommib
Matstj skrev:
Ja, percis, fukt underifrån dvs kapillärstigande markfukt vilken vanlig dränering har ingen lösning för det har däremot EOP.
Så enkelt är det, face the facts.
Du beskriver ju i ett par inlägg högre upp exakt det som är lösningen, dvs kapillarbrytande skikt under huset. Så enkelt är det!
 
O
Arids system tror jag inte fixar det... Eftersom monteringen inte sker i golvet utan i väggen, snett ner. De ska enligt deras uppgifter täcka 2m av golvet... Alltså inte hela golvet.... så enkelt är det... enligt deras egen utsago... Thats the fact!
Sedan så handlar det hela om Arids system ens fungerar.... Det är en väldigt bra fråga. Som ingen har lyckats bevisa.
 
O
Matstj skrev:
Jag vill inte styra diskussionen dit. Jag berättar av min egrn erfarenhet. Senaste huset jag byggde har ingen dränering förutom kappilärbrytande skikt och avledning av daggvatten. Funkar mycket bra utan dränering. De flesta fuktproblem är markfukt relaterade som sugs upp av kapillärkrafter, inte fukt som kommer in genom väggar. Håller du med?
Är du medveten om att du har dränering?
Förresten, eftersom du tror på Arid, du kanske ska låta installera det?
 
Det här verkar vara ett svårt fall ! Det går icke att övertyga er inte.
Jag vill helst se Martin och installera den live på TV innan fortsätter vidare.
Villaägarna har sen 2013 gjort negativ reklam för tekniken och påstått att den är bluff. Trots allt försäljningen fortsätter att öka.
Så att säga de är inte bättre än jag att övertyga folk !
Den slutgilltiga bedömningen kommer efter TV programmet.
 
Du menar reklamfilmen?
 
Det kanske redan nämnts, men när sänds programmet?
 
Det är inte bestämt, bara att det blir någon gång under detta år.

Längst ner i denna artikel
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22727708.ab
"Avsnittet av Äntligen Hemma där elektroosmos testas kommer att sändas under vår- eller höstsäsongen i år, meddelar programmets producent Daniel Röös."
 
Redigerat:
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
O
Matstj skrev:
Det här verkar vara ett svårt fall ! Det går icke att övertyga er inte.
Jag vill helst se Martin och installera den live på TV innan fortsätter vidare.
Villaägarna har sen 2013 gjort negativ reklam för tekniken och påstått att den är bluff. Trots allt försäljningen fortsätter att öka.
Så att säga de är inte bättre än jag att övertyga folk !
Den slutgilltiga bedömningen kommer efter TV programmet.
Jag tycker faktiskt att du sänker dina krav mer och mer.... När du nu ställer allt på ett betalt tv-program?
Du tjatar om antal referenser i rapporter du letar upp... Sen är du övertygad om att Martin Timell kommer att rädda dig? Glöm inte bort att tv4 är en reklamfinansierad kanal.

Det verkar inte gå att övertyga dig om att tekniken med största sannolikhet inte fungerar.
Så case closed. Saliga är vi i vår tro! Din gud heter Arid... :p vår gud heter skepsis:p
 
Redigerat:
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
harry73
Oj vad mycket ni skriver, jag missade hela tråden. Hinner nog inte läsa ikapp er heller. Någon som har lust att dra en kort sammanfattning?

Själv tycker jag i alla fall att det borde anses vara bevisad att elektroosmos funkar och att den även gör det i betong.
Det betyder så klart inte per automatik att Arids system funkar, eller funkar i alla deras projekt.
Det som jag däremot tycker är konstig är Villaägarens hets mot Aris eller allt som luktar elektroosmos. Är det verkligen så de ska använda medlemmarnas avgifter?
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag tycker faktiskt att du sänker dina krav mer och mer.... När du nu ställer allt på ett betalt tv-program?
Du tjatar om antal referenser i rapporter du letar upp... Sen är du övertygad om att Martin Timell kommer att rädda dig? Glöm inte bort att tv4 är en reklamfinansierad kanal.

Det verkar inte gå att övertyga dig om att tekniken med största sannolikhet inte fungerar.
Så case closed. Saliga är vi i vår tro! Din gud heter Arid... :p vår gud heter skepsis:p
Jag lägger ut pålitiliga rapporter som visar EOP funkar på betong men acceptabelt energi förbrukning. Men ni säger hela tiden att det är inte Arid,s produkt. Visa oss Arid,s produkt funkar. Nu har vi ett TV program som ska testa deras produkt. Enligt de preliminära uppgifterna den ska vara en fungerande produkt.
TV 4 är reklam TV, det är sant. Men varför ska de göra reklam för en bluff produkt ?!
Det är väldigt långsökt att anta TV4 ska ge sig in i kriminalitet för lite reklam pengar. Det tror jag inte på.
 
J
Matstj skrev:
Jag lägger ut pålitiliga rapporter som visar EOP funkar på betong men acceptabelt energi förbrukning. Men ni säger hela tiden att det är inte Arid,s produkt. Visa oss Arid,s produkt funkar. Nu har vi ett TV program som ska testa deras produkt. Enligt de preliminära uppgifterna den ska vara en fungerande produkt.
TV 4 är reklam TV, det är sant. Men varför ska de göra reklam för en bluff produkt ?!
Det är väldigt långsökt att anta TV4 ska ge sig in i kriminalitet för lite reklam pengar. Det tror jag inte på.
Men nu driver du allt in absurdum igen. Var i ligger det kriminella att göra reklam eller framställa en produkt som bra eller i ett positivt sammanhang? Nu är du mer än lovligt naiv. Det är ju inte kriminellt att påstå att man har så kul med Tofifee heller, eller att grabbarna på bygget håller sig lugna bara man tar sig en Riesen på rasten. Du tror väl inte att The undercover boss är på riktigt heller?
 
harry73 skrev:
Det som jag däremot tycker är konstig är Villaägarens hets mot Aris eller allt som luktar elektroosmos. Är det verkligen så de ska använda medlemmarnas avgifter?
För mig är oxå en gåta. Hur kan de spendera tid o resurser mot ett enda företag. Risken finns att de förlorar sin kredibilitet om det visar sig att Arid har faktiskt en fungerande produkt.
 
Matstj skrev:
Villaägarna har sen 2013 gjort negativ reklam för tekniken och påstått att den är bluff. Trots allt försäljningen fortsätter att öka.
Så bara för att flera blir lurade, förbättras funktionen på produkten?

Du har inte tänkt på att Arid har ett överpris som ger stora marginaler att dels få stora vinster och även pengar att marknadsföra sin produkt.Men eftersom du nu sätter din tillit till ett TV program i TV4 så är det svårt att övertyga dig att du också blivit lurad av Arids marknadsföring.

Man brukar säga "1 miljard flugor kan inte ha fel - Ät skit!" :D
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Vet ni vad. Nu hann jag läsa en rapport av Norges forskningsinstitut. Vad ska man annars göra en regnig söndag kväll.
Det var en trevlig läsning. De har provat tekniken i källarlokaler för Sparbanken med väldigt god resultat !
Odjur, du var uteefter temoeratur mätning under test tiden. Här finns det fina garfer sim plottar temp samt Rf i mätpunkterna.
Vad sägs om det då, är det fortfarande inte övertygande ?
Jag är dålig på Norska, det enda jag kan är guleböj. Om det är nån som kan Nordka då jan han/hon berätta om detaljerna.
http://arid.se/wp-content/uploads/2016/05/Byggforskrapport6.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.