Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
thomas33 skrev:
Priset 20.000 Kr är vad paketet kostar efter att moms o tull betalats, när det skickats till Sverige.
Jag är övertygad om att värdet på själva prylen är nog snarare 2% av priset från Norge:D

Odjuret skrev:
Jag är övertygad om att värdet på själva prylen är nog snarare 2% av priset från Norge:D
Det är jag också, men eftersom norrmännen säljer den utan montering får man ett ungefärligt pris på Arids montering. 40.000 Kr för en dags arbete är då räknat i underkant. Mer troligt blir det över 55.000 Kr för att borra hål i källarväggar! :wow:

thomas33 skrev:
Det är jag också, men eftersom norrmännen säljer den utan montering får man ett ungefärligt pris på Arids montering. 40.000 Kr för en dags arbete är då räknat i underkant. Mer troligt blir det över 55.000 Kr för att borra hål i källarväggar! :wow:
Varför min fiber kostade 25 papp, plus 3500kr rotavdrag Det var ju grävning 4 meter vilket tog 4 timmar plus ett par boxar ut och in och lite fiber sladdar ?!
Det undrar jag !

Nå den funkar ju åtminståne

Matstj skrev:
En intressant info som jag såg på ARN,s beslut var det här:
''Att installationen av utrustningen har lett till en sänkning av
fuktkvoten i betongväggarna framgår av ett ingivet mätprotokoll, vars riktighet nämnden inte
finner anledning att ifrågasätta
.''
Det är väl den kunden som har stämt Arid eftersom de kan bevisa att Arid inte kan ha gjort mätningen det datum som står i protokollet, eftersom de var utomlands då och Arid alltså inte kan ha gjort mätningen utan att göra inbrott?

Matstj skrev:
Mina har inte hög standard heller som du säger. Anledningen är att det fanns inga bättre rapporter. Men de är betydligt bättre än de som Villaägarna hänvisar till.
Den tyska rapporten har inga påvisbara fel, de har mätt fukttransporten och presenterar mätresultat.

Dina rapporter om dränering med elektroosmos däremot har ett uppenbart generalfel: de saknar kontrollfall. Sannolikheten att de skulle kunna publiceras i en vetenskaplig tidskrift är noll. Redaktörerna skulle skratta åt dem och inte ens skicka ut dem för peer review.

De andra rapporterna som har någon vetenskaplig höjd handlar om andra saker än dränering (konsolidering av lerjord). Du har inte framfört några argument varför konsolidering av lerjord skulle vara relevant för frågan om dränering, och särskilt inte med Arids apparat.

Matstj skrev:
Varför min fiber kostade 25 papp, plus 3500kr rotavdrag Det var ju grävning 4 meter vilket tog 4 timmar plus ett par boxar ut och in och lite fiber sladdar ?!
Det undrar jag !
Nu betalade du inte enbart för dina fyra meter, utan även för en del av kostnaden för det som läggs mellan ditt hus och nätet. Hade du enbart fått fiberkabel till din tomtgräns, skulle du blivit grundlurad.

Matstj skrev:
Det undrar jag !
Har du bara 4 meter till närmaste fiberswitch är det bara att gratulera. De flesta fiberkunder är inte så intresserade av att ha en fiber som tar slut ute i gatan, de vill gärna att fibern går hela vägen till anslutningspunkten. Och då blir det mer än 4 meter grävning.

4 timmar för 4 meters grävning, sen är det kanske 200 meter grävning i gatan så att du har fått 204 timmars jobb för 25 000 är ju rätt billigt (122 spänn timmen).

Nerre skrev:
Det är väl den kunden som har stämt Arid eftersom de kan bevisa att Arid inte kan ha gjort mätningen det datum som står i protokollet, eftersom de var utomlands då och Arid alltså inte kan ha gjort mätningen utan att göra inbrott?
Det är vad de säger. De säger ytterliggare att Arid tagit svarta pengar vilket Arid förnekar. Att Arn beskriver att'' vars riktighet nämnden inte finner anledning att ifrågasätta'' har med det att göra att inte uttala sig om saker och ting som man inte har belägg för. Jag är övertygad om att hela den här tråden handlar just om detta !
Det vet vi ingenting om, vi har inte varit i deras källare, denna dag. Det finns ett påskrivet protokell däremot som den som har skrivit under ska ha koll på sin signatur och innehållet av protokollet.

Nerre skrev:
Har du bara 4 meter till närmaste fiberswitch är det bara att gratulera. De flesta fiberkunder är inte så intresserade av att ha en fiber som tar slut ute i gatan, de vill gärna att fibern går hela vägen till anslutningspunkten. Och då blir det mer än 4 meter grävning.

4 timmar för 4 meters grävning, sen är det kanske 200 meter grävning i gatan så att du har fått 204 timmars jobb för 25 000 är ju rätt billigt (122 spänn timmen).
Ja, som tur var det var inte mer än 4 meter. Jag skrev på papprena på fradag och det var kopplad nästa tisdag, fort gick det oxå. Så det kanske var värt ändå pengarna.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jisses, ja det gick undan :)
Här tog det från augusti till april men många får vänta mycket längre än så.

Matstj skrev:
Det finns ett påskrivet protokell däremot som den som har skrivit under ska ha koll på sin signatur och innehållet av protokollet.
Enligt kunden så lurades hennes man att skriva på ett icke ifyllt protokoll, som Arid sen fyllde i efteråt.

Vi får väl invänta domen i tingsrätten helt enkelt.

G
GK100 skrev:
Det är bara för dig okände gäst att läsa innantill den trådlösa varianten finns upptagen som ett alternativ, och den typen är i princip bluff om man är så vänlig att tillerkänna den andra typen åtminstone en verkan dock i fallet ineffektiv.
Missade ditt inlägg. Kan du lägga upp en länk till den sida som handlar om trådlösa system?

G
Ulf Stenberg skrev:
Hej, Matstj.

Den mening som du refererar till lyder enligt följande på tyska. "Die durch einen durchfeuchteten Baustoff mit angelegter elektrischer Feldstärke durchströmende Flüssigkeitsmenge mit der Dimension [kg/m2s] ist unter bestimmten Bedingungen meßbar."

Villaägarna har inte funnit skäl att reklamera Teknotrans översättning av rapporten. Oavsett vilken översättning som skulle göras av rapporten, så är det viktiga slutsatsen på sidan 10.

"De uppmätta fukttransporteffekternas storleksordningar är obetydliga. De kan
knappast användas som understöd vid dräneringsåtgärder. I bästa fall kan obetydliga
och i praktiken knappast märkbara effekter i den maximala kapillära stighöjdens
omgivning åstadkommas."

Ulf Stenberg
Chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund
Jag undrar hur mycket värde det finns i en rapport som skrevs 1999? Dessutom är ju detta bara ett sammandrag som använts vid ett föredrag - var är själva forskningsrapporten??

Matstj skrev:
Ja, som tur var det var inte mer än 4 meter. Jag skrev på papprena på fradag och det var kopplad nästa tisdag, fort gick det oxå. Så det kanske var värt ändå pengarna.
Dock är det väl så att ROT-avdrag enbart får göras för arbete på den egna fastigheten. Så arbetskostnad på 7000 kr för att gräva 4 m och installera en liten dosa låter lite väl mycket. Nu antar jag att det gjordes innan årsskiftet, annars är den ursprungliga arbetskostnaden ännu högre. Så det verkar som att både du och skattebetalarna blivit blåsta på din installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.