Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B
Det tragiska är ju att folk är så jädra korkade så de går på detta... (ja, jag kan säga så och står för det...) Att de sen också kallar det "dränering", vilket är helt felaktigt. Dränering är ju att transportera bort vatten som finns i mark.

Har någon sett bönder sätta ner elektroder på åkrarna och förvänta sig att vattnet ska rinna bort? ;)

Folk i allmänhet är så lättlurade för de vill ju tro att det ska fungera.

liknande är ju den krypgrundstork, som är en värmekabel som sätts runt i grunden och en "magiskt" box som reglerar värmen. Skulle anta de har lite villkor kopplat till en fuktmätare som reglerar. (OBS, jag har inte gjort närmare koll på detta, det är kanske seriöst, men det låter lite som samma härad som detta med "elektroosmos-dränering"..
 
O
Matstj skrev:
Mina har inte hög standard heller som du säger. Anledningen är att det fanns inga bättre rapporter. Men de är betydligt bättre än de som Villaägarna hänvisar till.
Antal eeferenser är stöd till det man skriver om. Helst 10 ref till varje fras vill jag ha för en riktig bra rapport men det kanske är omöjligt.
Villaägarna hänvisar till rapporter som är bara från Tyskland. Det finns en viss samband mellan författarna fast inte så stark. Men sambandet kanske är starkare än jag ser.
Hur som helst det låter skumt att alla rapporter är på Tyska !
Finns det ett lik i garderoben?
Kanske !
[länk]
Varför är tyska rapporter mindre seriösa än amerikanska? Lik i garderoben? Det har Arid garanterat....
 
En märklig sak är Arids pris för denna sak.
De tar omkring 60.000 Kr för den, monterad och driftklar. Den norska konkurrenten säljer en liknande utrustning för 20.000 Kr och då skall man kunna montera den själv på en dag.
Nu är säkert 20.000 kr också ett överpris, men accepterar vi det, så tar då Arid 40.000 Kr för EN DAGS ARBETE!
En timpeng på 5000 Kr/timme!!! Känner man sig inte lurad av produkten så blir man det likväl av företagets monteringskostnad, för att borra några hål i källarväggarna och dra sladd mellan dem.
 
thomas33 skrev:
En märklig sak är Arids pris för denna sak.
De tar omkring 60.000 Kr för den, monterad och driftklar. Den norska konkurrenten säljer en liknande utrustning för 20.000 Kr och då skall man kunna montera den själv på en dag.
Nu är säkert 20.000 kr också ett överpris, men accepterar vi det, så tar då Arid 40.000 Kr för EN DAGS ARBETE!
En timpeng på 5000 Kr/timme!!! Känner man sig inte lurad av produkten så blir man det likväl av företagets monteringskostnad, för att borra några hål i källarväggarna och dra sladd mellan dem.
Jag tycker oxå att 60 tkr är dyrt för det jobbet. De kanske inte har rot avdrag i Norge. Garantin: torrt på 30 dagar annars pengarna tillbaka känns bra iaf. J*vlar om det inte blir torrt ! Garantin känns för bra för att vara sant. En traditionel dräneringsfirma skulle aldrig lämna såna garantier. Som bekant en dränering trots att den blir gjord enligt konstens alla regler har ändå 30% chans att misslyckas. Beroende av husetskonstruktion, marken, grundvatten och dy lik.
Jag har en ide, vi samlar pengar 60 pers, 500kr var, övertygar Arid att göra det för halvapriset i reklam syfte för en som behöver det. Efter 30 dagar om det inte blir torrt får vi ändå 500 hundringen tillbaka, eller blir vi blåsda och förlorar den. Men då har vi svar på frågan.
 
R
Matsj, så om EN ENDA installation av Arids system gör en vägg torrare så är det helt plötsligt tillräckligt med bevis för dig för att det fungerar? Och så sitter du här och hojtar om vetenskapliga undersökningar hit och dit? Du är precis den typ av lättlurad kund som oseriösa företag älskar. Om du kunde något om ämnet så skulle du förstå att det finns hundra olika anledningar till att en vägg kan vara torrare vid ena tidpunkten än den andra.

Vi kan samtidigt göra ett annat test. Vi köper ett plåster med lille skutt på, och klistrar mitt på en slumpmässigt utvald källarvägg. Sen väntar vi 30 dagar. Exempelvis under en solig period utan nederbörd för det spelar ju ändå ingen roll. Om väggen är torrare efter 30 dagar så vet vi att plåster med Lille skutt på fungerar för att torka ut källarväggar. Vi kan sen göra samma test med Skalman.
 
Jag insåg precis en sak... i beskrivningen hos Arid nämns såvitt jag kan se bara elektroder som placeras i väggen? Var är katoden, elektroden som ska sitta i marken utanför huset, dit fukten skall dras?

Elektroosmos bygger ju på två poler där fukten dras mot den ena polen. Men om det bara sitter i väggen så kan ju fukten aldrig försvinna från väggen?

Tittar man på de artiklar som handlar om elektroosmos i lera så är ju dränering av katoden en viktig aspekt.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
R
thomas33 skrev:
En märklig sak är Arids pris för denna sak.
De tar omkring 60.000 Kr för den, monterad och driftklar.
I såna här scams gör en sådan prissättning att kunden upplever det som mer seriöst och trovärdigt. Hade det kostat 3000:- (förmodligen en rimlig prissättning för vad man får) så hade det varit uppenbart att det var en bluff. 3000:- jämfört med en riktigt dränering för 150k, då börjar många tänka "för bra för att vara sant".

Om det däremot kostar 60k istället för 150k så upplevs det istället som att man hittat världens deal. Hade man lagt 3000 på en magisk produkt som inte fungerar så hade man reklamerat direkt. Har man däremot lagt ut 60k så är man så hängiven att man verkligen tror stenhårt på produkten och man vill så gärna att den ska fungera. Då upplever man också att den fungerar bara därför.

Jag skulle vilja sammanfatta hela den här soppan med att själva metoden/produkten är 90% bluff (de 10% är att det i grunden finns någon teori som eventuellt skulle kunna ha en mätbar effekt under gynsamma förhållanden, även om den i sammanhanget är försumbar). Företagen som marknadsför det som en fullvärdig dränering är däremot givetvis 100% ren bluff. Vissa har svalt båda delarna med hull och hår och hävdar med en dåres envishet att allt är rätt och riktigt bara pga det nånstans i bakgrunden finns de 10%.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Varför är tyska rapporter mindre seriösa än amerikanska? Lik i garderoben? Det har Arid garanterat....
Det är de inte. Men alla källor är från Tyskland vilket låter mystisk. Arid gör samma misstag och lägger upp bara rapporter från US army vilket gör bevisföringen mindre värt.
 
Nerre skrev:
Jag insåg precis en sak... i beskrivningen hos Arid nämns såvitt jag kan se bara elektroder som placeras i väggen? Var är katoden, elektroden som ska sitta i marken utanför huset, dit fukten skall dras?

Elektroosmos bygger ju på två poler där fukten dras mot den ena polen. Men om det bara sitter i väggen så kan ju fukten aldrig försvinna från väggen?

Tittar man på de artiklar som handlar om elektroosmos i lera så är ju dränering av katoden en viktig aspekt.
Beskrivning från Arids hemsida
''Hur fungerar det egentligen?

Systemet bygger på ett kemiskt-fysiskt fenomen som kallas elektroosmos (även elektrisk osmos. Genom att montera elektroder i murverket bildas en pluspol (anod). Jordspett monteras i den omgivande marken och bildar en katod. Fukten innehåller både vatten och saltmolekyler vilket gör vattnet ledande för elektrisk ström. Genom att sända pulser av likström genom det porösa materialet binder vattenmolekylerna positiva joner. Eftersom positiva joner dras till en minuspol (katod) som placeras utanför byggnaden får man en uttorkning kring pluspolen (anoden) i väggen. ''
 
Var på Arid,s hemsida och leta efter svar på nerre,s fråga då såg att de har svarat på anklagelserna om den kunden som inte var nöjd och klagat hos ARN.
En intressant info som jag såg på ARN,s beslut var det här:
''Att installationen av utrustningen har lett till en sänkning av
fuktkvoten i betongväggarna framgår av ett ingivet mätprotokoll, vars riktighet nämnden inte
finner anledning att ifrågasätta
.''
ARN,s beslut:
http://arid.se/wp-content/uploads/2016/04/044-Beslut-2015-01595.pdf
Arid,s kommentar:
http://www.mynewsdesk.com/se/arid/blog_posts/villaaegarna-drar-sig-inte-foer-att-utnyttja-aningsloesa-konsumenter-som-spraakroer-foer-sina-loegner-om-elektroosmos-45855
 
Vad har följande produkter gemensamt ?
Torktumlarbollar
Avkalkaren Aqua 2000
Grow Pro Hair
Valkee 2 ljuslurar
Slick 50
Bionicband
Arid
Magnetarmband
Vitaepro

Alla fungerar på samma sätt...
1/ Stor inkomstkälla för producent / försäljare
2/ En produkt med påstådd funktion som ingen tjänar pengar på att motbevisa
3/ Skapar så länge "tron" finns, en psykiskt "friskare" människa genom placeboeffekt



Rent fyskiskt/vetenskapligt tror inte jag att någon av produkterna har någon påvisbar funktion.
 
O
Matstj skrev:
Det är de inte. Men alla källor är från Tyskland vilket låter mystisk. Arid gör samma misstag och lägger upp bara rapporter från US army vilket gör bevisföringen mindre värt.
Varför är det mystiskt? Är det för att de rapporter som kommer från Tyskland inte stödjer din teori?
 
Matstj skrev:
Jag tycker oxå att 60 tkr är dyrt för det jobbet. De kanske inte har rot avdrag i Norge.
Priset 20.000 Kr är vad paketet kostar efter att moms o tull betalats, när det skickats till Sverige.
 
O
Matstj skrev:
Var på Arid,s hemsida och leta efter svar på nerre,s fråga då såg att de har svarat på anklagelserna om den kunden som inte var nöjd och klagat hos ARN.
En intressant info som jag såg på ARN,s beslut var det här:
''Att installationen av utrustningen har lett till en sänkning av
fuktkvoten i betongväggarna framgår av ett ingivet mätprotokoll, vars riktighet nämnden inte
finner anledning att ifrågasätta
.''
ARN,s beslut:
[länk]
Arid,s kommentar:
[länk]
Tänka sig.... De drar sig inte heller för att utnyttja dig som talesperson för företaget. Utan att du får betalt för det!

Dock inser man att Arid inte är speciellt proffsiga... För när det går emot dom så börjar de låta som små barn.
 
O
largab skrev:
Vad har följande produkter gemensamt ?
Torktumlarbollar
Avkalkaren Aqua 2000
Grow Pro Hair
Valkee 2 ljuslurar
Slick 50
Bionicband
Arid
Magnetarmband
Vitaepro

Alla fungerar på samma sätt...
1/ Stor inkomstkälla för producent / försäljare
2/ En produkt med påstådd funktion som ingen tjänar pengar på att motbevisa
3/ Skapar så länge "tron" finns, en psykiskt "friskare" människa genom placeboeffekt



Rent fyskiskt/vetenskapligt tror inte jag att någon av produkterna har någon påvisbar funktion.
Jag är övertygad om dessa produkter har en påvisbar funktion... Att de fyller företagens plånböcker med pengar :p
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.