55 894 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
smurfen72 skrev:Vad hade du i delta när vp lämnade bra med effekt om du har 10 grader nu så blir det riktigt högt om vp lämnar 1/3 del extra i effekt. Nu är det antagligen inte det som gör att det inte blir varmt eftersom det är effekt som saknas men deltat bör åtgärdas men 1000 liter tim bör vara ok till runt 12 kw lite beroende på vilket delta vp är byggd för ?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Har en 12 fördelare ner o en 18 uppe..?! Kanske här nått tokar..har bara en cirkelpump?! Kamske måste ha 2
Seriöst? Är det tillverkaren som levererat kopplingsskåpet i det skicket? Det ser ju ut som ett ormbo av värsta klass! 
Vidare, det ser ut som en shunt på din sista bild. Har du kollat så den är fullt öppen?
Vidare, det ser ut som en shunt på din sista bild. Har du kollat så den är fullt öppen?
Håller med dig om ormbo men vi som har öppnat o rört till.mexitegel skrev:
Aa den är helt öppen.
Saken e den: har klinker uppe o ner likaså lamimat jag vet det ärnstor skillnad ca 3 grader när jag mäter med kamera men golvtemp borde ändå va samma som den där nere på dem olika golven uppe som nere det är här det är konstigt..det är 4 graders skillnad här o det gör jevligt mkt i rumstemp...vf?!

Logga in
Skapa konto
Det låter som att golvvärmeslingorna inte är injusterade korrekt. Det ska finnas injusteringsvärden från den som planerade in golvvärmen. Ta dit en rörmokare som får kika på det så ordnar sig den delen säkerligen.
Har ju inte direkt några injusteringsvärden på dessa slingorna tänker mer att några returslingor sitter kopplade på inlopp osv..kanske eller? Annars skulle väl inte skillnaden finnas på första plan s golv o andra plan?!mexitegel skrev:
Vattnet tar lättaste vägen, det är därför systemet måste justeras in korrekt. Finns det inga framräknade injusteringsvärden så får man göra det manuellt vilket är ett metodiskt arbete och brukar ta ett tag att få till. Har du heller inte någon dokumentation på hur lång respektive slinga är?
Förväxlat inlopp och retur bör inte ge dessa fenomen, det är sannolikt avsaknaden av korrekt injustering som är problemet med din ojämna värme.
Förväxlat inlopp och retur bör inte ge dessa fenomen, det är sannolikt avsaknaden av korrekt injustering som är problemet med din ojämna värme.
Aha hänger med. Nej det har jag ej fått men tänker såhär då..om mitt tak kanske läcker värme låt säg läcker ut dem 3 graderna..märker jag verkligen detta på golvtemp. Då?! Jag menar på bilden jag bifogar är de olika golven båda på ovanvåning o klinkergolvet håller samma tempm som både lamimat o klinker nere ..så tänker jag att det det är skumt ..för om taket ovan gör skillnad borde klinker golvet uppe osså va kass vilket det ej är bara laminat. Men sedan ligger klinker golvet upp närmast fördelare så vet ej Heller om något spökar där..mexitegel skrev:Vattnet tar lättaste vägen, det är därför systemet måste justeras in korrekt. Finns det inga framräknade injusteringsvärden så får man göra det manuellt vilket är ett metodiskt arbete och brukar ta ett tag att få till. Har du heller inte någon dokumentation på hur lång respektive slinga är?

Logga in
Skapa konto
För att ta det till en extrem: Ja, en golvvärmeslinga som ligger infrusen i is är kallare än en som ligger i ett duntäcke om du skickar in samma mängd värme i dem.
Så, ja ditt golv blir kallare om du har dålig isolering, dvs. större energibehov. Värmen måste ju ta vägen någonstans.
Det är just därför man justerar in systemet, så värmen fördelas jämnt. I ditt fall med en troligt underdimensionerad värmepump kommer det innebär att temperaturen är för låg i hela huset men den är lika mycket för låg i hela huset. Det innebär i sin förlängning att när du byter till en större VP eller kopplar in en elpatron så kommer du få rätt temperatur i HELA huset.
Återigen så råder jag dig att ta dig en rörmokare som går igenom systemet och justerar in det åt dig.
Så, ja ditt golv blir kallare om du har dålig isolering, dvs. större energibehov. Värmen måste ju ta vägen någonstans.
Det är just därför man justerar in systemet, så värmen fördelas jämnt. I ditt fall med en troligt underdimensionerad värmepump kommer det innebär att temperaturen är för låg i hela huset men den är lika mycket för låg i hela huset. Det innebär i sin förlängning att när du byter till en större VP eller kopplar in en elpatron så kommer du få rätt temperatur i HELA huset.
Återigen så råder jag dig att ta dig en rörmokare som går igenom systemet och justerar in det åt dig.
Är slingorna lika långa?
Eftersom det inte ser ut att vara någon justering på fördelaren av slingorna så kommer det cirkulera olika mycket vatten i olika långa slingor.
Om en slinga är 40m och en annan 60, med så tunna slangar som 10mm(?), så spelar längen och justeringen stor roll.
Eftersom det inte ser ut att vara någon justering på fördelaren av slingorna så kommer det cirkulera olika mycket vatten i olika långa slingor.
Om en slinga är 40m och en annan 60, med så tunna slangar som 10mm(?), så spelar längen och justeringen stor roll.
Även om det är fullflödessytem? Jag ska fråga om detta!tack.corre skrev:
Dom har nog lurat in dig på full flödes system ska vara nått extra men i dag finns inga andra system i stort sett alla kör med ganska höga flöden och lågt delta och framförallt vid golvvärme. Varför valde ni lägga så veka slangar som 10 mm blir ju grymt många slingor då eller vid normal långa slingor högt flödes motstånd.kristofer12345 skrev:
Då får det alltså vara varmare än 27-29 grader.mexitegel skrev:Nej, det är som tidigare beskrivet i tråden en sammanblandning av vilken temperatur golvet får ha och framledningstemperaturen. Tillverkarna av trägolv brukar rekommendera att det inte ska bli varmare än 27-29 grader för att de ska kunna garantera golvet. Så något förbud handlar det inte om.
Men på grund av värmeförluster så måste framledningstemperaturen vara högre än 27-29 grader för att golvet ska nå denna temperatur. Det är heller inte särskilt trevligt att gå på golv som är så mycket varmare - så det är till stor del självreglerande![]()
Man får passa sig när man skriver på internet.
Folk kan faktiskt tro på det man skriver...
Problemet är garanterat balansen nellan de olika slingorna. När det ser ut dom det gör i det fallet med de svarta slangarna så är det omöjligt att veta vilka slangar dom faktiskt får flödet. Och förmodligen har du fruktansvärt värt mycket luft ochså då det inte varit möjligt att spola slingorna individuellt. Här har någon förmodligen fyllt systemet med påfyllning och inte spolat igenom det ordentligt, detta leder till att vattnet bara cirkulerar genom vissa slingor.
Sen beträffande cp så använd dig av högra sidans siffror för konstant drift, fungerar bäst mot golvvärme. Men bara för att du har 1000liter från pumpen inställning betyder inte det att du har 1000 liter som cirkulerar, gör mycket motstånd så snurrar bara det som orkar övervinna.
Edit: ska man lägga slang på det där viset då måste alla slingor vara mer eller mindre lika långa.
Sen beträffande cp så använd dig av högra sidans siffror för konstant drift, fungerar bäst mot golvvärme. Men bara för att du har 1000liter från pumpen inställning betyder inte det att du har 1000 liter som cirkulerar, gör mycket motstånd så snurrar bara det som orkar övervinna.
Edit: ska man lägga slang på det där viset då måste alla slingor vara mer eller mindre lika långa.
Redigerat: