kristofer12345
corre skrev:
Pumpen är antagligen OK när resten av anläggingen är intrimmad och luftad.
Börja med att ordna luftningen, själv eller med hjälp, så den delen är fixa.

Efter det kan du börja kolla på intrimmning av styret så den reglerar lämpligt.
Ett sätt är att vrida innegivaren på 30c och tvinga pumpen att köra max, men utan elpatronen inkopplad, då får du en bild av om pumpen klarar att ge något.
Jo ska kolla luftningsläget men vrida givaren 30 c hur menar du där?!
 
Luften kommer förmodligen att fastna i slingorna och sänka flödet genom dem allt beror på hur det är draget. Men en sak är alltid konstant och det är att på alla högpresterande samlas luft. Och om det dessutom är ovanför automatiskt luftning långt bort då skulle jag säga att det löser sig aldrig av sig själv, för luften blir statisk och fastnar på högpunkter, ibland genom att helt blockera flödet, och ibland kan vattnet passera förbi vilket gör att det blir väldig obalans och svårt att felsöka.
De är därför som jag tycker du måste se till att allt är luftar ordentligt innan du bränner ner anläggningen i frustration.
Pumpen kan vara för liten men mest troligt räcker den för att cirkulera golvärmesystemet.
Vad är det för pump?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Blund skrev:
Luften kommer förmodligen att fastna i slingorna och sänka flödet genom dem allt beror på hur det är draget. Men en sak är alltid konstant och det är att på alla högpresterande samlas luft. Och om det dessutom är ovanför automatiskt luftning långt bort då skulle jag säga att det löser sig aldrig av sig själv, för luften blir statisk och fastnar på högpunkter, ibland genom att helt blockera flödet, och ibland kan vattnet passera förbi vilket gör att det blir väldig obalans och svårt att felsöka.
De är därför som jag tycker du måste se till att allt är luftar ordentligt innan du bränner ner anläggningen i frustration.
Pumpen kan vara för liten men mest troligt räcker den för att cirkulera golvärmesystemet.
Vad är det för pump?
Ja, ska ta lite bilder med värme kameran så ni kan se vad jag menar med slingorna. .
Det är IS 81
Ispinnen, läs på
octo.se
 
Jag menar att du ställer upp BÖR-värdet på den vänstra kontrollern till 30c, då borde pumpen pressa max under 30-40min innan ett avfrostningsprogram körs.


Var är din innegivare placerad?
Den är ÄR värde i tempraturregleringen. BÖR styr man mot, och jämnför mot ÄR.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Får du cirk överallt brukar luften försvinna efter en tid om avluftaren funkar som det ska. Lägre temp i vissa slingor kan bero på att den slingan är längre.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
corre skrev:
Jag menar att du ställer upp BÖR-värdet på den vänstra kontrollern till 30c, då borde pumpen pressa max under 30-40min innan ett avfrostningsprogram körs.


Var är din innegivare placerad?
Den är ÄR värde i tempraturregleringen. BÖR styr man mot, och jämnför mot ÄR.
Jaha, ja men bör värdet kan jag ej ställa in..faktist om jag förstår dig rätt.
Innegivaren är placerad på första plan, i hallen.
Sedan kom jag på en grej , har ju faktist så jag kan förstå lufta på fördelarna..på vänster sida,, kanske går det att lufta här först då dem sitter mkt närmare dessa slingor?! Vad säger du
 
kristofer12345
smurfen72 skrev:
Får du cirk överallt brukar luften försvinna efter en tid om avluftaren funkar som det ska. Lägre temp i vissa slingor kan bero på att den slingan är längre.
Aha ja ,,men lägre temp i dessa rummen är ej bra, kan säga det gör mkt stor skillnad i tempraturregleringen. Nästan 2-3 grader. .;/ inte bra, hur kan jag lösa detta nu i efterhand .?!
 
Vad har du för temperatur i hallen? Den kommer styra effekten för hela huset, så är det varmare där kommer ovanvåningen ha det svalare.

Om hallen är mindre, och med mindre luftcirkulation och mindre fönster så värms den snabbae än övriga delar av huset, så då kommer pumpstyrningen köra ut mindre värme från pumpen för den tror att BÖR är uppfyllt.


Jämfört med liknande andra system så reglerar man tempen (flödet) per slinga, per rum eller en uppsättning rum, för att anpassa efter olika behov.
I ditt fall kommer hallen vara styrningen för hela huset.
 
kristofer12345
corre skrev:
Baserat på manualen och bilderna från #37 så funderar jag om anläggningen är rätt trimmad i kontrollsystemet.

Den högra styrningen anger skyddstempraturen på kondensatorn som värmer vatten, och i #37 är den ställd till 43grader. Rätt lågt.
Manualen anger 55c som standardvärde.

Sid:12
[länk]
Som svar på frågan så har du rätt, men det är inte vad den är inställd på du ser där..utan vad vattengraderna faktist är på höger o husets grader på vänster, sedan kw mätning ännumer till vänster.
Den är inställd på 55 c i programmet.
 
Är det rum med mycket yta av ytterväggar som är kallare ?
 
kristofer12345
corre skrev:
Jag menar att du ställer upp BÖR-värdet på den vänstra kontrollern till 30c, då borde pumpen pressa max under 30-40min innan ett avfrostningsprogram körs.


Var är din innegivare placerad?
Den är ÄR värde i tempraturregleringen. BÖR styr man mot, och jämnför mot ÄR.
Menar du att om jag höjer bör värdet så jobbar pumpen eventuellt högre eller? Förstår jag dig rätt. För just nu är bör värdet på 21 c o då är även elpatronen påkoppla.d ?!
 
Har du bra temp i hallen?? Isåfall har du ju inget problem kanske.....
Flytta givaren provisoriskt till kallaste rummet och se vad som händer, skarva på en kabel och kolla om det funkar då. Eller koppla bort runsstyrning.
Du bör flytta den mer centralt i vilket fall.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Då ska den styra ut mer värme om du inte har 20-21c i hallen.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
BÖRvärde= önskad rumstemperatur eller framledningstemp
ÄRvärde= uppmätt värde på givaren som känner av temperaturen.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.