55 894 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Man bygger väl inte bastu med tätskikt på väggarna, och golvet uppnår sällan den temperaturen. Hemma går bastun inte mer än 2-3h som mest?
På gymmet är den däremot 80c 16h om dygnet, så där lär det spela viss roll.
På gymmet är den däremot 80c 16h om dygnet, så där lär det spela viss roll.
okej så det är alltså för att skydda tätskiktet?corre skrev:
då förstår jag även att det bara är SKA krav i våtutrymmen,
Förlåt . Stämmer 1-3 delta mellan slingorna .jag prata om inlopp o utlopp.smurfen72 skrev:Delta på 10 grader är för mycket lär ge lågt flöde i slingorna om vp är direkt kopplad dvs använder samma cp till golvvärmen som genom vp. Skulle gissa på att du kan köra med 5 graders delta utan problem. Man brukar ligga runt 3 grader ofta lägre på en golvvärme slinga så att man får jämn fördelning av värmen i golvet.
Just nu ute är det 7 gradersmurfen72 skrev:
vp kör ut 30 o får tillbaka 20
graderna på 1 plan är 20 o uppe 17
Golven nere är runt 21-22 o uppe 17-18..just detta nu pumpen är endast inställd på 18,5
Inställningarna på pumpen är egentligen inte hastigheten på pumpen utan vilken differenstryck den ska hålla. Och jag tror inte den står på max, jag tror den står på 1 för konstant differenstryck. Det är nämligen den typ av reglering som rekommenderas för golvvärme. Prova att ändra den till 2 så får vi se vad som händer. Tänk på att det tar en stund innan ändringen märks.
Här är manualen till en liknande pump, http://productfinder-wilo.cdn.media...92/110975/wilo_f_0200002b00010b8200010092.pdf
Här är manualen till en liknande pump, http://productfinder-wilo.cdn.media...92/110975/wilo_f_0200002b00010b8200010092.pdf
Redigerat:
Fotot är då den står på 1 i vanliga fall står den på 6an...i läge 6 så därför undrar jag om jag ska ha en större cp?! Eller mer flöde än 1 kubik i timmen. Tack för manualen!mexitegel skrev:Inställningarna på pumpen är egentligen inte hastigheten på pumpen utan vilken differenstryck den ska hålla. Och jag tror inte den står på max, jag tror den står på 1 för konstant differenstryck. Det är nämligen den typ av reglering som rekommenderas för golvvärme. Prova att ändra den till 2 så får vi se vad som händer. Tänk på att det tar en stund innan ändringen märks.
Här är manualen till en liknande pump, [länk]
Vad hade du i delta när vp lämnade bra med effekt om du har 10 grader nu så blir det riktigt högt om vp lämnar 1/3 del extra i effekt. Nu är det antagligen inte det som gör att det inte blir varmt eftersom det är effekt som saknas men deltat bör åtgärdas men 1000 liter tim bör vara ok till runt 12 kw lite beroende på vilket delta vp är byggd för ?
Delta nu från vp är 26 ut o 18 grader in..så ca 8 ..men 1000 liter h kör jag nu ca .men fattar ej vf golbet uppe bara är 16 grader när 1 plan har 21 nåhot med flödet eller..kan ej förstår dettasmurfen72 skrev:Vad hade du i delta när vp lämnade bra med effekt om du har 10 grader nu så blir det riktigt högt om vp lämnar 1/3 del extra i effekt. Nu är det antagligen inte det som gör att det inte blir varmt eftersom det är effekt som saknas men deltat bör åtgärdas men 1000 liter tim bör vara ok till runt 12 kw lite beroende på vilket delta vp är byggd för ?