55 886 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Titta igen hela denna så förstår du! Bra förklaratsmurfen72 skrev:
https://youtu.be/LZPkJfLvzLo
Mvh
Vi kom ju fram till att den drog 3kW elström nyss, du bör ha ett COP på minst 2 under rådande förhållanden och då levererar pumpen 3x2 = 6 kW. Den hämtar alltså då lika mycket ur luften via ispinnen. Annars är det ju ingen idé att ha pumpen, då kunde du ju lika gärna ha en elpatron på 3 kW...kristofer12345 skrev:
Robban_C skrev
Framledningstempen FÅR inte vara högre än 28 grader, i alla fall tid trägolv. Det kanske är tillåtet med högre tem´p vid betonggolv, det vet inte jag.
Men det borde väl räcka om du får 28 grader varma golv, det är ju den största radiator du kan ha.
då gäller det att dra ner rullgardinerna när solen ligger på. eller köra AC när utetemperaturen blir runt 30 på sommaren
Framledningstempen FÅR inte vara högre än 28 grader, i alla fall tid trägolv. Det kanske är tillåtet med högre tem´p vid betonggolv, det vet inte jag.
Men det borde väl räcka om du får 28 grader varma golv, det är ju den största radiator du kan ha.
det undrar jag med, vart kan jag hitta den informationen?Andreas_Hansson skrev:
då gäller det att dra ner rullgardinerna när solen ligger på. eller köra AC när utetemperaturen blir runt 30 på sommaren
Läs ordentligt så ser ni att jag har backat på uppgiften om 28 gr framledningstemperatur. 
Men jag har kollat upp lite närmre. Det som gäller är 27 gr temperatur på golvytorna. Där är ju tyvärr inte TS som det ser ut idag.
Motivet till att begränsa är dels att förhindra sprickbildning i trämaterial (men en bastu spricker ju inte???). Dels att människan inte mår bra i långa loppet av att ha alltför varmt om tassarna. Det ger tydligen lägre hjärtfrekvens vilket i sig i värsta fall kan vara skadligt.
Men jag har kollat upp lite närmre. Det som gäller är 27 gr temperatur på golvytorna. Där är ju tyvärr inte TS som det ser ut idag.
Motivet till att begränsa är dels att förhindra sprickbildning i trämaterial (men en bastu spricker ju inte???). Dels att människan inte mår bra i långa loppet av att ha alltför varmt om tassarna. Det ger tydligen lägre hjärtfrekvens vilket i sig i värsta fall kan vara skadligt.
så på sommarn när temperaturen är över 27 grader är det skadligt för golvet?Robban_C skrev:Läs ordentligt så ser ni att jag har backat på uppgiften om 28 gr framledningstemperatur.
eller när solen ligger på? kan ju säkert vara 40-50 grader då på ett mörkt golv
Men snälla du, anklaga inte mig. Det är ju inte jag som sätter reglerna. Ge dig på Boverket och golvtillverkarna istället.camaro1969 skrev:
Edit:
Och solvärme på golvet kan man inte göra så mycket åt. Det kan man däremot vad gäller GV.
Och det kan ju vara så att det är skillnad på några timmars solvärme när solen lyser in en förmiddag och konstant hög GV-temperatur dygnet runt.
Redigerat:
nej men länka gärna till dessa reglarRobban_C skrev:Men snälla du, anklaga inte mig. Det är ju inte jag som sätter reglerna. Ge dig på Boverket och golvtillverkarna istället.
Edit:
Och solvärme på golvet kan man inte göra så mycket åt. Det kan man däremot vad gäller GV.
Och det kan ju vara så att det är skillnad på några timmars solvärme när solen lyser in en förmiddag och konstant hög GV-temperatur dygnet runt.
Två snabba resultat av en snabb googling:
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/tragolv/tragolv-pa-golvvarme/
http://forum.golvvarmebutiken.se/allmanna-golvvarmefragor-f16/topic6.html
https://www.golvbranschen.se/rad-riktlinjer/tragolv/tragolv-pa-golvvarme/
http://forum.golvvarmebutiken.se/allmanna-golvvarmefragor-f16/topic6.html
Aha du menar så..ja hut fick vi fram cop värdet? Glömt ..får kolla mer noga på cop tror det står i deras broschyr ska leta..men ska hämta elpatron idag o koppla. Undrar vad en 6 kw patron ger i energi? 6 eller mermexitegel skrev:
Precis där är jag långt ifrån idag..har man mimst 27 i golven hade jag haft varmt garanterat..låter rimligt detta är gräns för trägolv absolut. Framledning är ju något helt annatRobban_C skrev:Läs ordentligt så ser ni att jag har backat på uppgiften om 28 gr framledningstemperatur.
såg bara BÖR där... hittar inte heller någon länk till boverket, du får gärna komplettera.Robban_C skrev:
jaa ja vet att jag är jobbig, men tror inte golvet bryr sig om det är 20 eller 30 grader... så finns det bestämmelser så tar jag gärna del av dessa...
COP värdet är en kvalificerad gissning från min sida. Hos t.ex. NIBE ligger COP på 3-4 under samma driftsförhållanden så om vi då antar att din pump inte är riktigt lika effektiv så är COP 2 i vart fall inte i underkant.kristofer12345 skrev:
En 6kW elpatron ger 6kW (minus lite förlust till omgivningen, men det är försumbart) . Den kan inte ge mer än 6kW, det är en fysikalisk omöjlighet.
Ja men det låter bra! Jag återkomma med riktiga cop värde på pumpen.mexitegel skrev:COP värdet är en kvalificerad gissning från min sida. Hos t.ex. NIBE ligger COP på 3-4 under samma driftsförhållanden så om vi då antar att din pump inte är riktigt lika effektiv så är COP 2 i vart fall inte i underkant.
En 6kW elpatron ger 6kW (minus lite förlust till omgivningen, men det är försumbart) . Den kan inte ge mer än 6kW, det är en fysikalisk omöjlighet.
Återkommet även efter instalation mel elpatron..tekniskt sätt ska den tsm med pumpen ge värmen men vi får se.
Ja, du är faktiskt jobbig.camaro1969 skrev:
Jag fick uppgifterna när jag igår pratade med en av mina vänner om framledningstemperatur.
Han är besiktningsman och mycket vass sådan. Det är sällan han har fel, framförallt om sånt här grundläggande.
Att hitta något på Boverkets hemsida är ett heltidsuppdrag och det har inte jag tid med.
Men här kan du få ytterligare en bekräftelse:
http://www.viivilla.se/energi/energiberakning/snabba-svar-om-varmegolv/
"Trägolv får ha en maxtemperatur på 27 grader på ytan"
Sen är det givetvis så att värdet 27 inte är skrivet i sten. Golvet håller säkert för 29 och 30 också men ska man ha en skriftlig bestämmelse eller rekommendation som innehåller orden bör, skall, får, max eller nåt liknande ord så måste man även ha en angivelse av ett mätbart värde.
Är du inte nöjd nu så får du leta på nåt som motsäger mig för jag har inte tid med det här. Jag ångrar att jag överhuvudtaget la mig i från början, det här tar alldeles för mycket tid.
tyvärr inte nöjd, men du behöver inte anstränga dig mer.Robban_C skrev:Ja, du är faktiskt jobbig.
Jag fick uppgifterna när jag igår pratade med en av mina vänner om framledningstemperatur.
Han är besiktningsman och mycket vass sådan. Det är sällan han har fel, framförallt om sånt här grundläggande.
Att hitta något på Boverkets hemsida är ett heltidsuppdrag och det har inte jag tid med.
Men här kan du få ytterligare en bekräftelse:
[länk]
"Trägolv får ha en maxtemperatur på 27 grader på ytan"
Sen är det givetvis så att värdet 27 inte är skrivet i sten. Golvet håller säkert för 29 och 30 också men ska man ha en skriftlig bestämmelse eller rekommendation som innehåller orden bör, skall, får, max eller nåt liknande ord så måste man även ha en angivelse av ett mätbart värde.
Är du inte nöjd nu så får du leta på nåt som motsäger mig för jag har inte tid med det här. Jag ångrar att jag överhuvudtaget la mig i från början, det här tar alldeles för mycket tid.
även jag har hört 27, och vissa golvtillverkare skriver ju vad deras golv tål.
men skulle gärna vilka ha uppgift från någon riktig källa på att det är förbjudet, eller vad det nu är, att ha varmare än 27 grader på golvet