55 886 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Tror inte ispinnarna är gjorde för att gå hela tiden den behöver pauser så den tinar avoch med så underdimensionerad ispinne som du har kommer den inte stoppa i första taget. Kolla upp med tillverkarna vad dom tror nått verkar riktigt knas med dimensioneringen. Kanske en luft/vatten vp som står för grund värmen och ispinnen som spets ?kristofer12345 skrev:
Precis, helt riktigt. .låt oss då hoppas att tillskottet ej behöver gå hela tiden dådå! För som sagt det är meningen att ispinnarna skall vila ibland.smurfen72 skrev:
Aa precis..men då tror jag det räcker med en liten luft/vatten om jag ska vara ärlig. Inte mycket som saknas..eller dubbla mitt system då lär jag få ut ca 23 kw i energi. Det enligt räkning borde räcka för mitt.smurfen72 skrev:Tror inte ispinnarna är gjorde för att gå hela tiden den behöver pauser så den tinar avoch med så underdimensionerad ispinne som du har kommer den inte stoppa i första taget. Kolla upp med tillverkarna vad dom tror nått verkar riktigt knas med dimensioneringen. Kanske en luft/vatten vp som står för grund värmen och ispinnen som spets ?
Det är nog inte helt fel att dubbla vp effekten men det ska vara en ok reglering och vatten volym också så inte vp får massor med start stopp vid lite varmare väder när vp lämnar hög effekt och en reglering som gör att den startar tex ispinnarna varannan gång så dom hinner tina om du nu väljer en till ispinne.
Redigerat:
Något som är jävligt skumt när vi pratar flöde är att nät jag säker flödet till lite mindre så får jag över 40 grader i framledning..o det blir varmare i huset..visst pumpen jobbar då på nästan 6 kw istället för 3 kw men det är väl mitt problem. Dem.säger detta är fullflödessystem men den ger inhet resultat på fullt flöde o den jobbar dessutom iutan patron nu vilket är bra..dock vet jag ej hur flödet är på alla ställen...bifohar bildersmurfen72 skrev:Det är nog inte helt fel att dubbla vp effekten men det ska vara en ok reglering och vatten volym också så inte vp får massor med start stopp vid lite varmare väder när vp lämnar hög effekt och en reglering som gör att den startar tex ispinnarna varannan gång så dom hinner tina om du nu väljer en till ispinne.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja fullt ös på vattnet i slingorna..till skillnad från lk s system så är det lågflödessystem..vet ej riktigt vardör man ska ha det antagligen för värmen ska fördela sig jämt..men lk system satsar på o ha högre värme hela tiden i slingorna. Ispinnen är meningen den ska jobba upp till temp o sen vila..ja den ispinnen jag har hade funkat hur bra som helst i 100 kmvsmurfen72 skrev:
Men är det inte konstigt att pumpen inte går för fullt? TS säger ju att den bara går på 3kw trots att inomhustemperaturen inte har nått börvärdet. Den borde ju gå för fulla muggar med 10kw då. I den länkade manualen beskrivs hur det enkla styrsystemet fungerar och det är säkert tillräckligt men om det är en inverterpump (eftersom TS säger att den bara går på 3kw) så är ju frågan vad som styr när effekten ska trappas upp?)