55 884 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Här har jag hittat manualen
https://www.slideshare.net/mobile/guestcb6ad00/octupus
https://www.slideshare.net/mobile/guestcb6ad00/octupus
Skillnad på yttemp och framledningstemp. På vårt parkettgolv från Kährs får inte yttempen vara högre än 27 men det innebär att framledningstempen, beroende på hur kallt det är ute, lätt kan vara 35-40 grader.
Med nedanstående graf kan man få en uppfattning av förhållandet mellan olika temperaturer i golvet. Enligt exemplet i grafen håller golvets yta 25,5 grader vid 37,3 graders framledningstemp.
Med nedanstående graf kan man få en uppfattning av förhållandet mellan olika temperaturer i golvet. Enligt exemplet i grafen håller golvets yta 25,5 grader vid 37,3 graders framledningstemp.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle tro att framledningen måste vara högre än 28 grader för att få rätt värme inne om inte huset är grymt bra isolerat däremot brukar det rekommenderas att golv tempen ska vara under 28 grader och det är nog inget problem om inte huset är grymt dåligt isolerat. Blir inte framledningen tillräckligt hög är det effekt som saknas om det inte sitter nån shunt och stryper.Robban_C skrev:
Håller med. Kan jag bara komma dit så törs man sedan titta på detaljerna men som sagt är ej där på långa vägar..Robban_C skrev:Jag hittar inte det där med 28 grader här och nu och har inte tid att sitta och googla om det så jag backar på den punkten just nu. Däremot finns det gränser för hur varm ytan på ett golv får bli, bland annat för att trägolv inte ska torka sönder och spricka men där är ju inte du, inte på långa vägar.
Men huset och systemet är ju nytt och du har ju rätt att reklamera jobbet. Gör det, det är ju den absolut enklaste lösningen.
Lite mer än 10 graders skillnad emellan..o det kan stämma det har jag även. .fast då jag har 25 i framledningen..:/ så det stämmer det du säger. Plus att ivt har ett liknande mkt bra visat diagram för deras värmekurvor.hellgun skrev:Skillnad på yttemp och framledningstemp. På vårt parkettgolv från Kährs får inte yttempen vara högre än 27 men det innebär att framledningstempen, beroende på hur kallt det är ute, lätt kan vara 35-40 grader.
[bild]
Aa precis..det är effekten som det troligt vis är fel på..jag har mellan 17-20 i Golvet! O då snackar vi att det ger mig 19 grader på första plan o 17 på andra plan så jag menar att 25-30 grader i golvet hade gett mig 21-23 grader i huset! 100%smurfen72 skrev:Skulle tro att framledningen måste vara högre än 28 grader för att få rätt värme inne om inte huset är grymt bra isolerat däremot brukar det rekommenderas att golv tempen ska vara under 28 grader och det är nog inget problem om inte huset är grymt dåligt isolerat. Blir inte framledningen tillräckligt hög är det effekt som saknas om det inte sitter nån shunt och stryper.
Åh, så det var en ispinne. Jag funderade just på det 
Anläggningen är ju enkel och därmed är felkällorna få. Spontant har jag två saker som jag tror kan vara orsaken:
1. Fel i styrsystemet. Systemet tror att rätt temperatur är uppnådd men så är inte det riktiga utfallet. Detta kan beror på antingen fel på temperaturgivare eller ett elektronikfel i styrmodulen. Har du provat att höja önskad inomhustemperatur? Enligt manualen är den som standard satt till 21 grader. Vad händer om du ökar den till säg 25 grader? Ökar framledningstemperaturen då?
2. Fel på kompressorn eller läckage/för lite kylmedia, är detta orsaken borde kompressorn gå konstant eftersom den då inte orkar jobba upp den temperatur som styrsystemet önskar.
Kan du kolla upp dessa saker tror du?
Ps.
Du har kollat så det inte är luft i dina golvvärmeslingor?
Ds.
Anläggningen är ju enkel och därmed är felkällorna få. Spontant har jag två saker som jag tror kan vara orsaken:
1. Fel i styrsystemet. Systemet tror att rätt temperatur är uppnådd men så är inte det riktiga utfallet. Detta kan beror på antingen fel på temperaturgivare eller ett elektronikfel i styrmodulen. Har du provat att höja önskad inomhustemperatur? Enligt manualen är den som standard satt till 21 grader. Vad händer om du ökar den till säg 25 grader? Ökar framledningstemperaturen då?
2. Fel på kompressorn eller läckage/för lite kylmedia, är detta orsaken borde kompressorn gå konstant eftersom den då inte orkar jobba upp den temperatur som styrsystemet önskar.
Ps.
Ds.
Om du får ut 10 kw och kompressorn drar 4-5 kw har du ju cop 2 vilket inte är så uselt men effekten är helt enkelt för låg och behöver ersättas med annan värme källa elpatron eller annat passande. Får man fråga varför du valde en ispinne ?kristofer12345 skrev:Ja precis, så i detta fallet måste det vara fel på pumpen som jag ser det.
Saken är den att ispinnen ska jobba mot ett fullflöde system vilket gör att kompressorn går så lågt som möjligt på ca 3,5 kw . Nät vi sänket flödet får vi högre framledningstemp men får fortfarande inte varmt. Vilket vi ser på som att dem ytorna o höjdskillnaderna behöver full flöde.
Som sagt allt detta ska ispinnen sköta själv. Men ispinnen tappar också effekt på vintern som nu o kommer då ej upp i så hög framledning som vid +10 därför har man elpatton på 6 kw som ska hjälpa till. Den pumpen jag har skall ge en 17-18 kw energi men detta behöver vi nu i vintern till o med upo til 21 men det sista hade elpatronen gjort men nu ger pumpen endast runt ca 10 som mätt av systemet.
Ja ni hör ju..kass
Okej såhär:mexitegel skrev:Åh, så det var en ispinne. Jag funderade just på det
Ps.
Ds.
visst fel i styrsystemet kan det vara men då skulle det endast kunna vara som du nämner att jag ökar till 25 grader men saken är den att kompressorn jobbar hela tiden..den står inställd på 21 grader nu o den orkar ej upp. .så som kännare verkar dessa fungera då dem står jämt med andra termometers.
kylmedie är kollat och det var mycket till en början men är nu korrigerat till rätt mängd.
Luft i systemet är kollat..vi har automatiskt lyftning även.
Det roliga här är den ..att om vi höjer graderna på styrsystemet så ökar ej framledning men däremot om.vi sänker flödet på cirk. Pump ja då jävla ökar framledning. .men då har vi nog annat dilemma..flödet räcker ej till.
Så ja..bra frågor men jag blir inte klok på det hela..det finns 48/61/81 modell jag har 81 den skall ge 17/18 kw energi vilket skall klara lätt 500 kvm medan jag har 300 så..just nu enligt mätning ger cirkpump 1 kubik i timmen i flöde..o inlopp 30 o utlopp 20 liye drygt under dessa förhållanden her pumpen just nu bara 10/11 kw..!?!?
Mvh
Ja du svarade lite själv på frågansmurfen72 skrev:
Mvh
En annan fundering ni alla gärna få hjälpa mig med är att..när jag sänker flödet på cirkulationspumpen ökar framledningen..men jag tror jag förlorar för mycket av flödet som ä räknat på o den får ej värmen med sig..det stryps..hur kan man åtgärda detta för jag tror visst jag måste ha högre framledning men behöver också max flöde så visst får se vad elpatronen gör men av erfarenhet behövs fortfarande större temp av framledning från pump!?!
Flödet bör du ha det som vp behöver finns säkert angivet önskat delta. Även om framledningen stiger med lägre flöde så lämnar inte vp högre effekt eftersom returen blir lägre också efter en tid. Vilken isolerings standard har dina 300 m2 eftersom du behöver mera än 10 kw redan nu innan vintern har börjat. Den som påstår att vp ska klara 500 m2 pratar strunt rätt stor skillnad på 500 m2 lada eller 500 m2 väl isolerade.
aha, okej jag hänger med, ja men då får vi köra på fullt flöde och försöka få in mer effekt på detta.smurfen72 skrev:Flödet bör du ha det som vp behöver finns säkert angivet önskat delta. Även om framledningen stiger med lägre flöde så lämnar inte vp högre effekt eftersom returen blir lägre också efter en tid. Vilken isolerings standard har dina 300 m2 eftersom du behöver mera än 10 kw redan nu innan vintern har börjat. Den som påstår att vp ska klara 500 m2 pratar strunt rätt stor skillnad på 500 m2 lada eller 500 m2 väl isolerade.
ja dem säger det ska gå o värma upp så pass mkt vilket låter lite mkt ja.. men läs gärna deras brochyr..
http://octo.se/
på deras sida o skrolla ner så kan man se lite info om deras modeller..