55 886 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Nej, det verkade inte stämma att det sitter en inverter i den. Jag läste det som att den lämnade 3kw, men givetvis så är det ju vad den drar i elström...
.
Så det är nog rätt rimligt att anta att den helt enkelt är underdimensionerad tyvärr.
Så det är nog rätt rimligt att anta att den helt enkelt är underdimensionerad tyvärr.
Ja nä.den följer en kännare som mäter tempen ja så du har rätt..när jag sa 10 kw så menar jag i energi. 3 kw är el ja.mexitegel skrev:
men däremot höjs elströmmen till 5-6 kw när vi sänker flödetno framledningstempen blir mkt högre. .det fattar jag inte vf..tkr pumpen borde höja sig 5-6 kw nu o höja framledningstempen nu på dett högre flödet..ja då hade jag fått varmt på nolltid. Jag brhöver liksom detta flödet jag har nu menndå ligger framlednimgen emdast på 30..o det går ej vi nästan 0 grader.
Det är ingen elpatron som går igång då? Alternativ förklaring skulle vara att när du minskar flödet så jobbar kompressorn med högre temperaturer och då ökar elförbrukningen - men det låter som för stor ökning för att förklara det.kristofer12345 skrev:
Nej ingen elpatron igång nu.mexitegel skrev:
Jo lite så e det ju..hänger med ditt resonemang. .men hur gör dem kompressorer som måste punga ut 45-50 grader i framledningstemp? ! Ok dem kan också ligga på 4-5 kw men saken är den att när jag får dem temperaturerna så måste jag minska flödet vilket ej funkar för mitt system då flödet behövs..
Det hela kokar väl ner till att pumpen är för klen?
Jag känner inte till alla pumpar på marknaden, men vad jag vet så strävar man i de större märkena (NIBE,IVT, CTC, Thermia etc.)efter att ligga på en temperaturdiff(sk. delta) mellan framledning och retur på c:a 7 grader på värmekretsen. Det är då pumpen jobbar mest effektivt. Det är det som styr vilken hastighet som cirkulationspumpen ska gå på.
Jag vet inte riktigt vad man menar med här med "fullflödessystem", om det inte är så att man menar att du inte ska ha använda termostaterna på elementen?
Hade jag varit du så hade jag justerat in cirkulationspumpen så du får varmt i huset. Jag tycker att installatören har en lite märklig inställning också i att inte hjälpa dig mer. Vem är det som har dimensionerat och installerat anläggningen? Du bör ju vända dig dit i första läget och reklamera om det inte fungerar som du har rätt att förvänta dig.
Jag känner inte till alla pumpar på marknaden, men vad jag vet så strävar man i de större märkena (NIBE,IVT, CTC, Thermia etc.)efter att ligga på en temperaturdiff(sk. delta) mellan framledning och retur på c:a 7 grader på värmekretsen. Det är då pumpen jobbar mest effektivt. Det är det som styr vilken hastighet som cirkulationspumpen ska gå på.
Jag vet inte riktigt vad man menar med här med "fullflödessystem", om det inte är så att man menar att du inte ska ha använda termostaterna på elementen?
Hade jag varit du så hade jag justerat in cirkulationspumpen så du får varmt i huset. Jag tycker att installatören har en lite märklig inställning också i att inte hjälpa dig mer. Vem är det som har dimensionerat och installerat anläggningen? Du bör ju vända dig dit i första läget och reklamera om det inte fungerar som du har rätt att förvänta dig.
Jo men ser ut som pumpen ger vad den ska. Alltså för klen..visst cirkulationspump ger en del av jobbet men som du sa 7 graders skillnad delta,,jag har just nu 10 så inte så dåligt ändå trots utan elpatron vilket jag ska hämta imorgon o koppla på så får vi se vad som behövs göras efter. Kanske hjälper patronen en del, vill bara ej den ska gå in för mycket.mexitegel skrev:Det hela kokar väl ner till att pumpen är för klen?
Har fortfarande kontakt med säljare, vi provar oss fram. Huset är köpt och är byggt lite speciellt. Därav krävs justeringar ..pumpen ger mig ändå bra värme nu men frågan är hur det blir vid -15...måste planeras!
Jag får inte ihop dina siffror :x. Ett nybyggt hus i Skåne med max energiförbrukning på 21000 kWh borde klara sig med den pump du har med lite stöttning när det blir riktigt kallt. Din pump borde nu med den temperatur som råder, ge minst 6 kW om den är riktig. Om huset behöver mer än 6kW vid 0 grader så måste huset behöva betydligt mer än 21000 kWh per år?
Nej, det är som tidigare beskrivet i tråden en sammanblandning av vilken temperatur golvet får ha och framledningstemperaturen. Tillverkarna av trägolv brukar rekommendera att det inte ska bli varmare än 27-29 grader för att de ska kunna garantera golvet. Så något förbud handlar det inte om.
Men på grund av värmeförluster så måste framledningstemperaturen vara högre än 27-29 grader för att golvet ska nå denna temperatur. Det är heller inte särskilt trevligt att gå på golv som är så mycket varmare - så det är till stor del självreglerande
Men på grund av värmeförluster så måste framledningstemperaturen vara högre än 27-29 grader för att golvet ska nå denna temperatur. Det är heller inte särskilt trevligt att gå på golv som är så mycket varmare - så det är till stor del självreglerande
Det är helt riktigt men pumpen ger ej 6 kw endast 3kw. Alltså underdim.vi får den hur det blir med enn6 kw elpatron till...ska hämta idag jag återkommer..mexitegel skrev:Jag får inte ihop dina siffror :x. Ett nybyggt hus i Skåne med max energiförbrukning på 21000 kWh borde klara sig med den pump du har med lite stöttning när det blir riktigt kallt. Din pump borde nu med den temperatur som råder, ge minst 6 kW om den är riktig. Om huset behöver mer än 6kW vid 0 grader så måste huset behöva betydligt mer än 21000 kWh per år?