55 894 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Men det vet du själv att det inte finns så det är ju inget mer att diskutera. Klart att det är bör- och riktvärden och kan ju på sin höjd hänga ihop med en tillverkares garanti osv.camaro1969 skrev:
Det är ju väldigt enkelt, golvtillverkarna lämnar garantier på sitt golv. För att garantin ska gälla ska golvet vara lagt och användas enligt deras anvisningar. Om de i sina anvisningar har angett att maximal temperatur på golvet vid golvvärme är 27 grader så är det en friskrivning som gör att de kan neka dig reklamation om du haft högre temperatur.camaro1969 skrev:
Så det är inte förbjudet på något sätt, du kan skicka ut precis vilken temperatur du vill till ditt trägolv. Du kommer inte hamna i fängelse eller få böter men du kan få problem vid en reklamation.
nej hur skulle jag kunna veta det?hellgun skrev:
för varmt var tydligen farligt för hjärtat eller vad det står några inlägg tillbaka. klart det kan finnas regler, vi bor ju i demokraturen sverige
jo det kan jag köpa, och sa det något inlägg upp..mexitegel skrev:Det är ju väldigt enkelt, golvtillverkarna lämnar garantier på sitt golv. För att garantin ska gälla ska golvet vara lagt och användas enligt deras anvisningar. Om de i sina anvisningar har angett att maximal temperatur på golvet vid golvvärme är 27 grader så är det en friskrivning som gör att de kan neka dig reklamation om du haft högre temperatur.
Så det är inte förbjudet på något sätt, du kan skicka ut precis vilken temperatur du vill till ditt trägolv. Du kommer inte hamna i fängelse eller få böter men du kan få problem vid en reklamation.
men golvtillverkaren kan ju inte heller veta om golvet blir 27 eller 28 grader...
samt det jag skrivit om solinstrålning/varma sommardagar.
Mitt cop ska vara 5/35 o ge ett cop på 3,7 kan det stämma..mexitegel skrev:COP värdet är en kvalificerad gissning från min sida. Hos t.ex. NIBE ligger COP på 3-4 under samma driftsförhållanden så om vi då antar att din pump inte är riktigt lika effektiv så är COP 2 i vart fall inte i underkant.
En 6kW elpatron ger 6kW (minus lite förlust till omgivningen, men det är försumbart) . Den kan inte ge mer än 6kW, det är en fysikalisk omöjlighet.
pumpen ska ge 8-13 kw energi. Kolla nu
Vid 5 graders utetemp och att den producerar 35 gradigt vatten så har du COP på 3,7. Då ger pumpen 3x3,7 = 11 kW och det ska ju räcka under alla omständigheter för ditt hus. säg att COP sjunker till 3 vid 0 gradigt. Då har du fortfarande 9 kW från pumpen och det ska också räcka för att värma ditt hus om det inte är tvärdrag i det.
Återigen, det är något som inte stämmer. Pumpen lämnar inte effekt enligt vad som anges i databladet. Att den inte räcker till när det blir riktigt kallt är en annan femma. Men den borde utan problem klara av det ner till 0-gradig utomhustemp.
Återigen, det är något som inte stämmer. Pumpen lämnar inte effekt enligt vad som anges i databladet. Att den inte räcker till när det blir riktigt kallt är en annan femma. Men den borde utan problem klara av det ner till 0-gradig utomhustemp.
Ja okej är med dig. Då är det nått annat som ej stämmer. .antingen har dem gett mig en mindre kompressor..eller så är något annat tokigt. .men en fundering vf får jag bara 25-30 i framledningstemp på det flödet jag behöver det räcker ju liksom ej?!?!mexitegel skrev:Vid 5 graders utetemp och att den producerar 35 gradigt vatten så har du COP på 3,7. Då ger pumpen 3x3,7 = 11 kW och det ska ju räcka under alla omständigheter för ditt hus. säg att COP sjunker till 3 vid 0 gradigt. Då har du fortfarande 9 kW från pumpen och det ska också räcka för att värma ditt hus om det inte är tvärdrag i det.
Hade nog mera räknat med att det skulle finnas nån angivelse för olika flöden vid de olika metoderna. Idag är det ju i stort sett endast högflödes metoden som används i villor förutom i vissa vedanläggningar där man vill ha låg retur temp. Skulle vara intressant att veta hur dom lyckades spara 30% energi på uppvärmningen så vitt jag vet kan inte energi förstöras så spar man energi hade dom tidigare övertemp i vissa delar.kristofer12345 skrev:
Om huset är nytt med golvvärme på 300 m2 så bör du ha fått en kalkyl med beräknat flöde om du håller dig till det flödet kommer troligtvis vp få alldeles tillräckligt flöde eftersom golvvärme brukar ha ganska höga flöden och din vp är ganska svag och en svagare vp behöver lägre flöde. Vet inte vilket delta som är önskvärt på en propan vp som jag tror ispinnen är men 7 graders delta är ganska vanlig på mera normala vp men gissar att propan går att köra med lägre delta.
Här står det ska om 27c, om det nu passar dig bättre 
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvvarme
Här är det istället 26c (vid DVUT).
http://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/Keramik-pa-golvvarme.pdf
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvvarme
Här är det istället 26c (vid DVUT).
http://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/Keramik-pa-golvvarme.pdf
Redigerat:
Aa håller med. Hade vatt kul o veta.smurfen72 skrev:Hade nog mera räknat med att det skulle finnas nån angivelse för olika flöden vid de olika metoderna. Idag är det ju i stort sett endast högflödes metoden som används i villor förutom i vissa vedanläggningar där man vill ha låg retur temp. Skulle vara intressant att veta hur dom lyckades spara 30% energi på uppvärmningen så vitt jag vet kan inte energi förstöras så spar man energi hade dom tidigare övertemp i vissa delar.
Ja. Har en kalkyl ska försöka få ner den här senare idag..jag har ett delta värde runt 10 ca o min flödes pump ger 1 kubik i timmen.smurfen72 skrev:Om huset är nytt med golvvärme på 300 m2 så bör du ha fått en kalkyl med beräknat flöde om du håller dig till det flödet kommer troligtvis vp få alldeles tillräckligt flöde eftersom golvvärme brukar ha ganska höga flöden och din vp är ganska svag och en svagare vp behöver lägre flöde. Vet inte vilket delta som är önskvärt på en propan vp som jag tror ispinnen är men 7 graders delta är ganska vanlig på mera normala vp men gissar att propan går att köra med lägre delta.
så ja..
Delta på 10 grader är för mycket lär ge lågt flöde i slingorna om vp är direkt kopplad dvs använder samma cp till golvvärmen som genom vp. Skulle gissa på att du kan köra med 5 graders delta utan problem. Man brukar ligga runt 3 grader ofta lägre på en golvvärme slinga så att man får jämn fördelning av värmen i golvet.
Det kan ju vara så att 27/28 grader inkluderar en viss säkerhetsmarginal.camaro1969 skrev:
Det kan även vara så att den angivna temperaturen (säkerhetsmarginalen) tar hänsyn till eventuell solinstrålning. Det kan ju vara så att termostaten är monterad så att den inte alls påverkas av solinstrålning och golvet då blir ex vis 40 gr varmt just där solen lyser. Inga problem om golvet tål 40 gr i verklig temperatur om man anger 27 gr.
Men anger man 40 gr och golvet blir 40 gr plus ytterligare 13 gr solinstrålning, då har man ett läge där kunden kaske anser sig ha gjort rätt men trägolvet trots detta spricker, eller i alla fall överstiger det tillverkaren har tänkt sig.