55 894 läst · 153 svar
56k läst
153 svar
Vilken framledningstemp skall man ha för sitt golvvärmesystem?
Nä inte direkt mer akillnaf mellan första plan o andra med 3 grader o alla slingor ska va likjämnacorre skrev:
Nä här är det ej meningen tydligen o göra det manuellt. Det går ej..det ska vara fullt flöde o likjämna slingor så sköter sig resten.mexitegel skrev:Vattnet tar lättaste vägen, det är därför systemet måste justeras in korrekt. Finns det inga framräknade injusteringsvärden så får man göra det manuellt vilket är ett metodiskt arbete och brukar ta ett tag att få till. Har du heller inte någon dokumentation på hur lång respektive slinga är?
Förväxlat inlopp och retur bör inte ge dessa fenomen, det är sannolikt avsaknaden av korrekt injustering som är problemet med din ojämna värme.
Helt riktigt finns ingen justering på slingorna nä.?!corre skrev:
Aa säg det..nu är patronen kopplad iaf..så får se hur den tar sig närmsta dygnet här.smurfen72 skrev:Dom har nog lurat in dig på full flödes system ska vara nått extra men i dag finns inga andra system i stort sett alla kör med ganska höga flöden och lågt delta och framförallt vid golvvärme. Varför valde ni lägga så veka slangar som 10 mm blir ju grymt många slingor då eller vid normal långa slingor högt flödes motstånd.
Saken är den att det är nog som du säger för när jag mäter med värmekamera på golvet kan jag se vilka värmeslingor som är varmare än andra i golvet asså..så detta lär ju vara big problem hur gör man dådå?! Slinhorna skall vara lika långa säger dem sen om.dem är det mjaa..flödet japp är på 6 på högra sidan. Men om jag har auto luftning?! O om jag nu har luft inne i slanharna o det bara cirkulerar runt sånär det ju problem hur löser man det med dessa slangar..Blund skrev:Problemet är garanterat balansen nellan de olika slingorna. När det ser ut dom det gör i det fallet med de svarta slangarna så är det omöjligt att veta vilka slangar dom faktiskt får flödet. Och förmodligen har du fruktansvärt värt mycket luft ochså då det inte varit möjligt att spola slingorna individuellt. Här har någon förmodligen fyllt systemet med påfyllning och inte spolat igenom det ordentligt, detta leder till att vattnet bara cirkulerar genom vissa slingor.
Sen beträffande cp så använd dig av högra sidans siffror för konstant drift, fungerar bäst mot golvvärme. Men bara för att du har 1000liter från pumpen inställning betyder inte det att du har 1000 liter som cirkulerar, gör mycket motstånd så snurrar bara det som orkar övervinna.
Edit: ska man lägga slang på det där viset då måste alla slingor vara mer eller mindre lika långa.
Du kan koppla vattenslangen på primärsidan, och tappa sekundären till avloppet.
Sen klämmer du slangarna med tvingar eller kopplar loss änden och pluggar den.
Då kan du spola igenom resp slinga så den är luftfri.
Sen klämmer du slangarna med tvingar eller kopplar loss änden och pluggar den.
Då kan du spola igenom resp slinga så den är luftfri.
Aha, men menar du att det kan bli luft även fast jag har automatiskt lutning? ?!corre skrev:
Och menar du att jag får ut mindre grader då i slingorna..?!
Nu är patronen på 6 kw igång. Då borde jag ha runt 12 kw energi, om vi räknat rätt o då borde huset bli varmt närmaste dagarna. Om inte vad är fel då...?@ ;! Någon fundering..isolering. .slingor,,tryck/flöde..Ekström ligger på 9 just nu..mexitegel skrev:
Yes. Autoluftare fungerar bara om luften kommer dit, vilket kräver stort flöde och bra tryck i slanganra.
Det uppnår antaligen inte din anläggning om man inte tvångskör den lite.
På andra golvvärmesystem finns det ventiler för varje slinga, och då kan man stänga alla, öppna en i taget och lufta varje för sig.
Din fördelare en är en billigare/enklare utan den möjligheten, och då är det lite krångligare att lufta systemet ordentligt.
Det är möjligt att det räcker med 3bar slangtryck från vattenslangen, men eftersom det är jobbigt att rigga en avluftning så vill man göra det ordentligt när man väl gör det.
På andra golvvärmesystem finns det ventiler för varje slinga, och då kan man stänga alla, öppna en i taget och lufta varje för sig.
Din fördelare en är en billigare/enklare utan den möjligheten, och då är det lite krångligare att lufta systemet ordentligt.
Det är möjligt att det räcker med 3bar slangtryck från vattenslangen, men eftersom det är jobbigt att rigga en avluftning så vill man göra det ordentligt när man väl gör det.
Hmm.. ok, detta låter ju ej bra,,nä för värmekamera visar tydligt hur vissa slingor i golvet är kallare än andra. O har annan temperatur. Så kanske detta som är problemet dådå...corre skrev:Yes. Autoluftare fungerar bara om luften kommer dit, vilket kräver stort flöde och bra tryck i slanganra.
Kan man inte byta fördelade bara med ventiler o sedan lufta?@!
Vem har konstruerat anläggningen har du gjort det själv eller har du haft nån firma som gjort det ? Det är flera saker som är konstigt dels golvvärmen men sen effekt behovet som verkar vara högt för ett nytt bygge samt vp som istället är klen byggreglarna har ju krav på max installerad eleffekt vilket brukar göra att man dimensionerar med ganska kraftiga vp numera. Hur som helst den som om det är en firma bör kolla över hela systemet för även om du får till tempen så verkar det underdimensionerar och kommer kräva stor del elspets vilket jag antar inte var meningen.
Nä det är firma. Man har själv sagt att systemet tappar kraft under vintern tydligen o plus is pinnarna kräver mycket blåst, vilket inte är alla dagar. Ja håller med..ska se hur den gått nu med elspets mm,,återkommersmurfen72 skrev:Vem har konstruerat anläggningen har du gjort det själv eller har du haft nån firma som gjort det ? Det är flera saker som är konstigt dels golvvärmen men sen effekt behovet som verkar vara högt för ett nytt bygge samt vp som istället är klen byggreglarna har ju krav på max installerad eleffekt vilket brukar göra att man dimensionerar med ganska kraftiga vp numera. Hur som helst den som om det är en firma bör kolla över hela systemet för även om du får till tempen så verkar det underdimensionerar och kommer kräva stor del elspets vilket jag antar inte var meningen.
Det borde i teorin inte vara något problem att sätta in en tex LK fördelare till dina slangar och sedan balansera upp det därefter. Det kan vara lite bök att hitta rätt kopplingar mot din slang dock, blir mest troligt att bygga ihop nått från flera olika fabrikat.
Och jag skulle börja med det omg, för oavsett om din utrustning är feldimensionerad eller ej så är det ett ingrepp som du har nytta av i framtiden. Och om du har tur och jag är inne på rätt spår kanske ditt problem löser sig av de ingreppet och en ordentlig luftning.
Beträffande luftningsläget på cirkulationspumpen. När du ställer vredet rakt upp så går pumpen i ett intermittent läge under ca 10 min för att sedan gå in på normaldrift utan att du gör något. Detta innebär att det inte är säkert att luften kommer till pumpen överhuvudtaget. Sedan är det nästintil rent omöjligt för den att lufta ut luft från slingor som ligger långbord och högre placerade än cirkulationspumpen.
Jag tycker du ska kräva att firman som installerat detta kommer och fixar det åt dig, för det är fel i anläggningen och den är inte i full funktion.
Men vill du fixa det själv så bör du låna/köpa en avluftningsmaskin med pump och kärl och koppla in den på ledningarna och spola slingorna individuellt. Med vattentryck kan funka men du vill ju återcirkulera vattnet så du får lite koll på hur mycket nytt vatten du är tvungen skicka in. Och för att få en uppfattning om hur mycket luft det faktiskt finns i systemet. Ett annat plus är att det är väldigt smidigt att köra med de maskinerna som är till för detta ingrepp.
Och jag skulle börja med det omg, för oavsett om din utrustning är feldimensionerad eller ej så är det ett ingrepp som du har nytta av i framtiden. Och om du har tur och jag är inne på rätt spår kanske ditt problem löser sig av de ingreppet och en ordentlig luftning.
Beträffande luftningsläget på cirkulationspumpen. När du ställer vredet rakt upp så går pumpen i ett intermittent läge under ca 10 min för att sedan gå in på normaldrift utan att du gör något. Detta innebär att det inte är säkert att luften kommer till pumpen överhuvudtaget. Sedan är det nästintil rent omöjligt för den att lufta ut luft från slingor som ligger långbord och högre placerade än cirkulationspumpen.
Jag tycker du ska kräva att firman som installerat detta kommer och fixar det åt dig, för det är fel i anläggningen och den är inte i full funktion.
Men vill du fixa det själv så bör du låna/köpa en avluftningsmaskin med pump och kärl och koppla in den på ledningarna och spola slingorna individuellt. Med vattentryck kan funka men du vill ju återcirkulera vattnet så du får lite koll på hur mycket nytt vatten du är tvungen skicka in. Och för att få en uppfattning om hur mycket luft det faktiskt finns i systemet. Ett annat plus är att det är väldigt smidigt att köra med de maskinerna som är till för detta ingrepp.
Hänger med på vad du säger. Men angående lutningen då som kan vara en bov i det hela..låt säga lutningen ej kommit till automatiskt luftre. .pumpen.., löser sig DETTA aldrig sig själv då? Jag menar det är på vissa slingor som jag kan se tempen är lägre..resten är ok o plus det är mest på ovanvåning. Sen är rummen längst upp o längst bort kallare.. har jag då kanske för liten cirkelpumpen då?@Blund skrev:Det borde i teorin inte vara något problem att sätta in en tex LK fördelare till dina slangar och sedan balansera upp det därefter. Det kan vara lite bök att hitta rätt kopplingar mot din slang dock, blir mest troligt att bygga ihop nått från flera olika fabrikat.
Pumpen är antagligen OK när resten av anläggingen är intrimmad och luftad.
Börja med att ordna luftningen, själv eller med hjälp, så den delen är fixa.
Efter det kan du börja kolla på intrimmning av styret så den reglerar lämpligt.
Ett sätt är att vrida innegivaren på 30c och tvinga pumpen att köra max, men utan elpatronen inkopplad, då får du en bild av om pumpen klarar att ge något.
Börja med att ordna luftningen, själv eller med hjälp, så den delen är fixa.
Efter det kan du börja kolla på intrimmning av styret så den reglerar lämpligt.
Ett sätt är att vrida innegivaren på 30c och tvinga pumpen att köra max, men utan elpatronen inkopplad, då får du en bild av om pumpen klarar att ge något.