N najaden skrev:
Verklighetsförankringen till naturlagarna har vissa men inte andra.
Är det en åldersfråga detta med att tekniken ska lösa allt..🤔
Teknik har löst de flesta problem människan har ställts inför. 😃
Men det är väl sällan vi (säger vi då jag får en känsla av att medelåldern i tråden är en bra bit över 50) gamlingar som står för nuvarande och kommande innovation. Med undantag såklart. Men det är dom som är yngre än oss som kommer se till att vi och jorden hankar sig fram vilket känns tryggt. Bara vi inte lägger för många krokben på de yngre generationerna.

S skogaliten skrev:
Larvigt.

Det du pratar ät motsvarigheten till en tvättmaskin som själv hittar, hämtar och laddar tvättmaskinen med sorterad smutstvätt efter tvättprogram, och som sedan ser till att tvätten blir torkad på rätt sätt, och vikt, struken eller manglad, samt insorterad i rätt skåp och lådor när det hela blir färdigt.

Inse att jordbruk är komplext, och att den digitalisering som pågår, huvudsakligen handlar om att traktorn blir mer och mer datoriserad, samt att maskinerna man använder också har komplexa styrsystem.

Nä du har rätt, jag får nog fortsätta drömma

A Alexn72 skrev:
[media][media][media]

Du tittar på marknadsföringsmaterial.

Den där rensmaskinen fungerar utmärkt på ett regelbundet format fält med korrekt avstånd mellan raderna.

Skala nu upp det till andra grödor och oregelbundna fält, och mindre precision med radavståndet.

Man har ju inte ens lyckats få till fungerande planteringsautomater till skogsbruket, som alltså ska plantera på markberedda ytor.

Hur var det nu: en robot som plockar upp smutstvätt även i tonårsrum, plockar ner handdukar som behöver tvättas, som sorterar efter material och smutsighetsgrad, vränger sådant som behöver tvättas ut-och-in till avigan, tvättar med för sorteringen lämplig temperatur och program med lämpligt tvättmedel, torkar och ser till att sådant som måste hängas eller flattorkas torkas på korrekt sätt, vänder rätt det som behövde vändas ut-och -in, manglar, stryker skjortor etc, och sorterar in i rätt skåp och lådor...

Alltså inte en robot som kan göra en sak, nämligen vika en sorts plagg.

S
A Alexn72 skrev:
[media][media][media]

Haha, dream on.
Cirkusgrejer.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Absolut kommer autonoma maskiner att ta över en stor del av jordbruket. Men hur många tror på allvar att varenda småbonde har bytt bort sin traktor om fem år?

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Absolut kommer autonoma maskiner att ta över en stor del av jordbruket. Men hur många tror på allvar att varenda småbonde har bytt bort sin traktor om fem år?
Det tror förmodligen ingen hoppas jag.

S
Kretikos Kretikos skrev:
Från Sverige 2022
[länk]

Från Sverige 2023
[länk]
Man använder redan idag styrsystem och GPS-assistans.
Funkar bra när det funkar.

Ett stort bekymmer är att det är extremt stöldbegärliga saker.

Kretikos Kretikos skrev:
Det tror förmodligen ingen hoppas jag.
Alexn72 verkar tro det.

A Alexn72 skrev:
2030 kommer ingen köra traktor i produktion längre.

• Wow
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Intressant med ett uttalande om noll koll.
Att där är en maskin som är den drivande och olika redskap som den drar tror jag säkert men inte med förare som dölast och inte med förbränningsmotor.
En så enkel men komplex sak som att spruta ogräsmedel inte får göras när det blåser eller på natten. Blir precis tvärt om den bästa tiden att bekämpa ogräs med autonoma verktyg som istället spränger plantanscellväggar antingen med vågteknik eller laser.
0 utsläpp i naturen dessutom.
Du skrev att alla skulle göra så år 2030. Alltså om 5-6 år. Att det kan gå till på något liknande sätt någon gång i en avlägsen framtid har jag ingen aning om. Men när du påstår att alla kommer att använda människolösa maskiner på åkrarna om 6 år så står jag fast vid att du har noll koll. Snarare kommer det att vara <1 % av bönderna som håller på med något sådant då.

S Snikholt skrev:
Ett stort bekymmer är att det är extremt stöldbegärliga saker.
Till stor del beror det på att det är eftermonterade prylar som är relativt lätta att skruva bort och återanvända. Om/när dessa system är integrerade i maskinen så blir det inte lika enkelt längre.
Av samma anledning är det ingen som stjäl bilstereoapparater längre...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alexn72 verkar tro det.
Missade det. 2030 tror jag det kommer finnas en mindre del av våra storjorbruk i slättlandskapen som körs autonomt för vissa moment. Men vi kan ju bara gissa.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Till stor del beror det på att det är eftermonterade prylar som är relativt lätta att skruva bort och återanvända. Om/när dessa system är integrerade i maskinen så blir det inte lika enkelt längre.
Av samma anledning är det ingen som stjäl bilstereoapparater längre...
Näe, det är i och för sig sant.
Sen är det som sagt "när det väl funkar"

De där kolosserna i Agro-videon lär ju kräva sin bemanning att övervaka och hantera oavsett.
Så jag är inte så säker på att man kan frigöra så mycket arbetskraft till annat.

Rätt najs att sitta och harva med stereon på om du frågar mig.

Ska nog till ganska stor effektiviseringspotential för att det där ska slå.

S Snikholt skrev:
Näe, det är i och för sig sant.
Sen är det som sagt "när det väl funkar"

De där kolosserna i Agro-videon lär ju kräva sin bemanning att övervaka och hantera oavsett.
Så jag är inte så säker på att man kan frigöra så mycket arbetskraft till annat.

Rätt najs att sitta och harva med stereon på om du frågar mig.

Ska nog till ganska stor effektiviseringspotential för att det där ska slå.
I en framtid kommer det nog frigöra tid att fokusera på fler inkomstkällor etc. Vi får se!
Skärmdump av en kalenderanteckning om ett samtal angående autonomt jordbruk, med en länk till en diskussion om elbilar, planerat till 15 januari 2030.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
S
Kretikos Kretikos skrev:
I en framtid kommer det nog frigöra tid att fokusera på fler inkomstkällor etc. Vi får se!
[bild]
Sant :)
Kia EV6, om man nu tycker elbil är bra.

Mitt bidrag ONT

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.