useless useless skrev:
Absolut kommer autonoma maskiner att ta över en stor del av jordbruket. Men hur många tror på allvar att varenda småbonde har bytt bort sin traktor om fem år?
Nu var det inte tal om småbonde utan i produktion såklart finns det dem som odlar för det är "kul" men redan idag så är det tufft för bönderna med priset på mark. Vilket ger större och större aktörer med mer och mer mark.
Bonde idag är inte vad det var igår.

Dyra maskiner.... Idag... dyrt bränsle idag.

Imorgon dyra maskiner som går på el.
Elen på sommaren kan man producera från solen...

Vi ses om 5 år
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
Du skrev att alla skulle göra så år 2030. Alltså om 5-6 år. Att det kan gå till på något liknande sätt någon gång i en avlägsen framtid har jag ingen aning om. Men när du påstår att alla kommer att använda människolösa maskiner på åkrarna om 6 år så står jag fast vid att du har noll koll. Snarare kommer det att vara <1 % av bönderna som håller på med något sådant då.
1 % är det snarare idag... 2025...
 
A Alexn72 skrev:
1 % är det snarare idag... 2025...
Du tror uppenbarligen det. Tror inte att det finns någon bonde idag som plöjer sina fält med någon automatisk 'liten' maskin. Någon kan säkert ha nån självkörande traktor, men enligt dig skulle traktorerna bort och det skulle vara små maskiner som skulle ersätta de olika momenten på åkern.
 
Alltså helt allvarligt, kan vi lämna snacket om jordbruk nu?

Tanken är att man ska diskutera valet av elbil i denna tråd, och vill ni gärna diskutera elektrifierat jordbruk så går det alltid starta en ny tråd om det som säkert många skulle delta i.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Absolut kommer autonoma maskiner att ta över en stor del av jordbruket. Men hur många tror på allvar att varenda småbonde har bytt bort sin traktor om fem år?
Både fossilbilar och traktorer kommer vandra ner i ledet.
Och när det sen är dags att skrota så är det.
Att skrota i förtid hoppas jag inte nån gör


Ang dyra traktorsystem idag... tekniken är nu tillgänglig för vem som helst till bråkdelen av priset de kostade en gång i tiden.
Vilket kommer ge billigare system.
En dator kostade en gång i tiden miljoner... Idag har du en dator i handen till bråkdelen av de priset i din hand.

 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bensinare kan nå upp till 50% idag, men en förenklad variant kanske maxar 40% om man då tar det via elkonvertering på 87,5% har vi 35% i totala systemet vilket känns rimligt. ca 3kWh/l ut (8,7kWh/l i bensin)
Var har du hittat dessa siffror? Uppgifter om verkningsgrad är väl inte de vanligaste att hitta hos tillverkare. Men jag hade sagt att 40% kanske en bra personbilsdiesel kommer upp i. Men aldrig en bensinare.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Kan man då ha ett hyggligt batteri på t.ex. 30kWh klarar man redan det mesta från hemmet och kan då dra under 0,6l/mil på långkörning
Det finns ju några seriehybrider som tillverkats. Opel Ampera, Chevrolet Volt, BMW I3 REX, Ford Transit, Mazda MX-30 till exempel. Jag har uppfattat att ingen av dessa rosats för sin bensinförbrukning. Seriehybriden är den allra enklaste hybridbilen att bygga. Men sedan tar fördelarna slut.

Förbränningsmotorer har sin maximala verkningsgrad i närheten av sitt maximala vridmoment inom ett begränsat varvtalsspann. Men om man låter den gå på ett lägre varvtal sjunker det inte så mycket som om man sänker momentet. Med en mekanisk växellåda kan man inte optimera driftpunkten lika bra som med en elektrisk transmission. Men det mer än kompenseras av att den mekaniska växellådan i sig har så mycket högre verkningsgrad än en elektrisk transmission.

Biltillverkare gör inte parallellhybrider trots att seriehybriderna är enklare för att de är dumma. De gör det för att de kan få en lägre bränsleförbrukning med parallellhybriden.
 
A Alexn72 skrev:
Nu var det inte tal om småbonde utan i produktion såklart finns det dem som odlar för det är "kul" men redan idag så är det tufft för bönderna med priset på mark. Vilket ger större och större aktörer med mer och mer mark.
Bonde idag är inte vad det var igår.

Dyra maskiner.... Idag... dyrt bränsle idag.

Imorgon dyra maskiner som går på el.
Elen på sommaren kan man producera från solen...

Vi ses om 5 år
Min frus kusiner driver Medelpads tredje största mjölkgård. Jag är tämligen övertygad om att dom inte har ersatt sina traktorer med autonoma maskiner om fem år. Men vi får väl se vem som har rätt...
 
Läser mycket om bilar, tester, utlåtande från folk som äger bilarna, ser filmer från verkstäder mm, även sånt jag inte själv är intresserad av, tex elbilar.
BYD verkar vara ett riktigt bottennapp, dålig kvalitet och dåliga egenskaper för svenskt klimat.
 
A Alexn72 skrev:
Nu var det inte tal om småbonde utan i produktion såklart finns det dem som odlar för det är "kul" men redan idag så är det tufft för bönderna med priset på mark. Vilket ger större och större aktörer med mer och mer mark.
Bonde idag är inte vad det var igår.

Dyra maskiner.... Idag... dyrt bränsle idag.

Imorgon dyra maskiner som går på el.
Elen på sommaren kan man producera från solen...

Vi ses om 5 år
Kan du beskriva vad du menar med "produktion"?

Är det endast jordbrukare som odlar på minst 250 hektar mark som du vill räkna?

Eller mjölkgårdar som har minst 200 mjölkande kor?

Alla som har en omsättning om sådär 500.000 upp till ett par-tre-fyra miljoner ska läggas ner, så att vi gör oss ändå mer beroende av import av mat?
 
E erikjakan skrev:
Det här blir en jäkligt intressant bil.

[länk]

BMW i3REX Visade vägen, Dodge fixar biffen. Om denna teknik fanns i en vanlig bil hade jag varit glad 😊
Vad är det för teknik du syftar på? 🫣
Ligger här i feberyra och försöker läsa och fatta..
 
Kretikos Kretikos skrev:
Vad är det för teknik du syftar på? 🫣
Ligger här i feberyra och försöker läsa och fatta..
Det är en stor bil (vilket är en förutsättning) med "litet" batteri på 92kwh, sen är det en billig lowtech v6a på 3.6 liter och en 130kw generator, 1100km kombinerad räckvidd. Batteriet räcker väl till kanske 25-30 mil motorväg/landsväg, sen kan du välja att ladda eller köra med bensingeneratorn aktiverad.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Var har du hittat dessa siffror? Uppgifter om verkningsgrad är väl inte de vanligaste att hitta hos tillverkare. Men jag hade sagt att 40% kanske en bra personbilsdiesel kommer upp i. Men aldrig en bensinare.


Det finns ju några seriehybrider som tillverkats. Opel Ampera, Chevrolet Volt, BMW I3 REX, Ford Transit, Mazda MX-30 till exempel. Jag har uppfattat att ingen av dessa rosats för sin bensinförbrukning. Seriehybriden är den allra enklaste hybridbilen att bygga. Men sedan tar fördelarna slut.

Förbränningsmotorer har sin maximala verkningsgrad i närheten av sitt maximala vridmoment inom ett begränsat varvtalsspann. Men om man låter den gå på ett lägre varvtal sjunker det inte så mycket som om man sänker momentet. Med en mekanisk växellåda kan man inte optimera driftpunkten lika bra som med en elektrisk transmission. Men det mer än kompenseras av att den mekaniska växellådan i sig har så mycket högre verkningsgrad än en elektrisk transmission.

Biltillverkare gör inte parallellhybrider trots att seriehybriderna är enklare för att de är dumma. De gör det för att de kan få en lägre bränsleförbrukning med parallellhybriden.
Både Nissan och Aurobay har en del offentliga siffror och över 40% peak på bensin. Sen finns det en del att läsa på ingenjörsforum
 
E erikjakan skrev:
Det är en stor bil (vilket är en förutsättning) med "litet" batteri på 92kwh, sen är det en billig lowtech v6a på 3.6 liter och en 130kw generator, 1100km kombinerad räckvidd. Batteriet räcker väl till kanske 25-30 mil motorväg/landsväg, sen kan du välja att ladda eller köra med bensingeneratorn aktiverad.
Ah, hamnade på den rena elbilen. Då är jag med.
 
S skogaliten skrev:
Hur mycket tror du en modern diesel på låt säga 190 hästar drar per mil?

Då menar jag verkligt uppmätt förbrukning, inte något idealiskt som mätts upp i lab-miljö?

Min dieseldrivna s.k. SUV med dragvikt 2700 kg drar typiskt 0,5 liter mil vid vanlig landsvägskörning, t.ex. när man ska åka till tätorten 5 mil bort för att göra ärenden.

Med släp lastat till ca 2500 kg kommer jag upp i 0,85 l/mil

Du har lite märkliga uppfattningar om hur mycket bränsle verkliga bilar förbrukar.
En Golf 1,6d drar runt 0,5 lite större bilar 0,6+ Men jag räknar på bensin som har lite lägre energiinnehåll och verkningsgrad.

Går ju att räkna på certifierad förbrukning WLTP så kan man jämföra modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.