151 579 läst · 3 073 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Nu var det inte tal om småbonde utan i produktion såklart finns det dem som odlar för det är "kul" men redan idag så är det tufft för bönderna med priset på mark. Vilket ger större och större aktörer med mer och mer mark.useless skrev:
Bonde idag är inte vad det var igår.
Dyra maskiner.... Idag... dyrt bränsle idag.
Imorgon dyra maskiner som går på el.
Elen på sommaren kan man producera från solen...
Vi ses om 5 år
Redigerat:
1 % är det snarare idag... 2025...L lbgu skrev:Du skrev att alla skulle göra så år 2030. Alltså om 5-6 år. Att det kan gå till på något liknande sätt någon gång i en avlägsen framtid har jag ingen aning om. Men när du påstår att alla kommer att använda människolösa maskiner på åkrarna om 6 år så står jag fast vid att du har noll koll. Snarare kommer det att vara <1 % av bönderna som håller på med något sådant då.
Du tror uppenbarligen det. Tror inte att det finns någon bonde idag som plöjer sina fält med någon automatisk 'liten' maskin. Någon kan säkert ha nån självkörande traktor, men enligt dig skulle traktorerna bort och det skulle vara små maskiner som skulle ersätta de olika momenten på åkern.A Alexn72 skrev:
Alltså helt allvarligt, kan vi lämna snacket om jordbruk nu?
Tanken är att man ska diskutera valet av elbil i denna tråd, och vill ni gärna diskutera elektrifierat jordbruk så går det alltid starta en ny tråd om det som säkert många skulle delta i.
Tanken är att man ska diskutera valet av elbil i denna tråd, och vill ni gärna diskutera elektrifierat jordbruk så går det alltid starta en ny tråd om det som säkert många skulle delta i.
Både fossilbilar och traktorer kommer vandra ner i ledet.useless skrev:
Och när det sen är dags att skrota så är det.
Att skrota i förtid hoppas jag inte nån gör
Ang dyra traktorsystem idag... tekniken är nu tillgänglig för vem som helst till bråkdelen av priset de kostade en gång i tiden.
Vilket kommer ge billigare system.
En dator kostade en gång i tiden miljoner... Idag har du en dator i handen till bråkdelen av de priset i din hand.
Var har du hittat dessa siffror? Uppgifter om verkningsgrad är väl inte de vanligaste att hitta hos tillverkare. Men jag hade sagt att 40% kanske en bra personbilsdiesel kommer upp i. Men aldrig en bensinare.Rabbithole skrev:
Det finns ju några seriehybrider som tillverkats. Opel Ampera, Chevrolet Volt, BMW I3 REX, Ford Transit, Mazda MX-30 till exempel. Jag har uppfattat att ingen av dessa rosats för sin bensinförbrukning. Seriehybriden är den allra enklaste hybridbilen att bygga. Men sedan tar fördelarna slut.Rabbithole skrev:
Förbränningsmotorer har sin maximala verkningsgrad i närheten av sitt maximala vridmoment inom ett begränsat varvtalsspann. Men om man låter den gå på ett lägre varvtal sjunker det inte så mycket som om man sänker momentet. Med en mekanisk växellåda kan man inte optimera driftpunkten lika bra som med en elektrisk transmission. Men det mer än kompenseras av att den mekaniska växellådan i sig har så mycket högre verkningsgrad än en elektrisk transmission.
Biltillverkare gör inte parallellhybrider trots att seriehybriderna är enklare för att de är dumma. De gör det för att de kan få en lägre bränsleförbrukning med parallellhybriden.
Min frus kusiner driver Medelpads tredje största mjölkgård. Jag är tämligen övertygad om att dom inte har ersatt sina traktorer med autonoma maskiner om fem år. Men vi får väl se vem som har rätt...A Alexn72 skrev:Nu var det inte tal om småbonde utan i produktion såklart finns det dem som odlar för det är "kul" men redan idag så är det tufft för bönderna med priset på mark. Vilket ger större och större aktörer med mer och mer mark.
Bonde idag är inte vad det var igår.
Dyra maskiner.... Idag... dyrt bränsle idag.
Imorgon dyra maskiner som går på el.
Elen på sommaren kan man producera från solen...
Vi ses om 5 år
Läser mycket om bilar, tester, utlåtande från folk som äger bilarna, ser filmer från verkstäder mm, även sånt jag inte själv är intresserad av, tex elbilar.
BYD verkar vara ett riktigt bottennapp, dålig kvalitet och dåliga egenskaper för svenskt klimat.
BYD verkar vara ett riktigt bottennapp, dålig kvalitet och dåliga egenskaper för svenskt klimat.
Kan du beskriva vad du menar med "produktion"?A Alexn72 skrev:Nu var det inte tal om småbonde utan i produktion såklart finns det dem som odlar för det är "kul" men redan idag så är det tufft för bönderna med priset på mark. Vilket ger större och större aktörer med mer och mer mark.
Bonde idag är inte vad det var igår.
Dyra maskiner.... Idag... dyrt bränsle idag.
Imorgon dyra maskiner som går på el.
Elen på sommaren kan man producera från solen...
Vi ses om 5 år
Är det endast jordbrukare som odlar på minst 250 hektar mark som du vill räkna?
Eller mjölkgårdar som har minst 200 mjölkande kor?
Alla som har en omsättning om sådär 500.000 upp till ett par-tre-fyra miljoner ska läggas ner, så att vi gör oss ändå mer beroende av import av mat?
Det är en stor bil (vilket är en förutsättning) med "litet" batteri på 92kwh, sen är det en billig lowtech v6a på 3.6 liter och en 130kw generator, 1100km kombinerad räckvidd. Batteriet räcker väl till kanske 25-30 mil motorväg/landsväg, sen kan du välja att ladda eller köra med bensingeneratorn aktiverad.Kretikos skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Både Nissan och Aurobay har en del offentliga siffror och över 40% peak på bensin. Sen finns det en del att läsa på ingenjörsforumA Avemo skrev:Var har du hittat dessa siffror? Uppgifter om verkningsgrad är väl inte de vanligaste att hitta hos tillverkare. Men jag hade sagt att 40% kanske en bra personbilsdiesel kommer upp i. Men aldrig en bensinare.
Det finns ju några seriehybrider som tillverkats. Opel Ampera, Chevrolet Volt, BMW I3 REX, Ford Transit, Mazda MX-30 till exempel. Jag har uppfattat att ingen av dessa rosats för sin bensinförbrukning. Seriehybriden är den allra enklaste hybridbilen att bygga. Men sedan tar fördelarna slut.
Förbränningsmotorer har sin maximala verkningsgrad i närheten av sitt maximala vridmoment inom ett begränsat varvtalsspann. Men om man låter den gå på ett lägre varvtal sjunker det inte så mycket som om man sänker momentet. Med en mekanisk växellåda kan man inte optimera driftpunkten lika bra som med en elektrisk transmission. Men det mer än kompenseras av att den mekaniska växellådan i sig har så mycket högre verkningsgrad än en elektrisk transmission.
Biltillverkare gör inte parallellhybrider trots att seriehybriderna är enklare för att de är dumma. De gör det för att de kan få en lägre bränsleförbrukning med parallellhybriden.
Ah, hamnade på den rena elbilen. Då är jag med.E erikjakan skrev:Det är en stor bil (vilket är en förutsättning) med "litet" batteri på 92kwh, sen är det en billig lowtech v6a på 3.6 liter och en 130kw generator, 1100km kombinerad räckvidd. Batteriet räcker väl till kanske 25-30 mil motorväg/landsväg, sen kan du välja att ladda eller köra med bensingeneratorn aktiverad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
En Golf 1,6d drar runt 0,5 lite större bilar 0,6+ Men jag räknar på bensin som har lite lägre energiinnehåll och verkningsgrad.S skogaliten skrev:Hur mycket tror du en modern diesel på låt säga 190 hästar drar per mil?
Då menar jag verkligt uppmätt förbrukning, inte något idealiskt som mätts upp i lab-miljö?
Min dieseldrivna s.k. SUV med dragvikt 2700 kg drar typiskt 0,5 liter mil vid vanlig landsvägskörning, t.ex. när man ska åka till tätorten 5 mil bort för att göra ärenden.
Med släp lastat till ca 2500 kg kommer jag upp i 0,85 l/mil
Du har lite märkliga uppfattningar om hur mycket bränsle verkliga bilar förbrukar.
Går ju att räkna på certifierad förbrukning WLTP så kan man jämföra modeller.