151 579 läst · 3 072 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 981 inlägg
Jo en Model Y med lite större batteri skulle man komma långt med, men i ärlighetens namn ser jag inte behovet att släpa runt på så stort batteri, jag klarar 95% av mina bilresor utan laddstopp. Resterande 4% går på ett laddstopp och kanske 1% av resorna kräver mer än 1 laddstopp.A Alexn72 skrev:
Och då har jag ändå lilla batteriet...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
EV Database uppskattar snittet till (AWD modeller):A Alexn72 skrev:
Volvo EX90 Twin motor 2,3kwh /mil
Audi Q6 Quattro 1,98kwh/mil
Model Y LR AWD 1,69kwh per mil
Känns mer rimligt, EX90 är stor och har inte imponerande aerodynamik. Kom ihåg att Audi Q6 är en 2 år nyare modell än EX90
Roliga är att dom kommer nästan lika långt på motorväg vintertid, lägre förbrukning med mindre batteri eller större batteri... och laddar fullt snabbt allihop (-10 110km/h 320/335/345km)
Innan tråden drog iväg i traktorprat så nämnde någon att snöskoter skulle vara en utmaning med batteridrift. Här är några tillverkare av dylika, varav flera redan levererar. Jag vill minnas att jag såg en Taiga i Vemdalen förra säsongen. Jag är själv intresserad, men priset avskräcker än så länge. Några skyltar med 10 mils räckvidd. Även om vi bara skulle få ut en tredjedel av det i verkligheten så täcker det våra behov.
Taiga
Lynx
Vidde
eSled
Taiga
Lynx
Vidde
eSled
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Och gillar man Enduro så har Stark Varg släppt sin gatlagliga variantB bakterie skrev:Innan tråden drog iväg i traktorprat så nämnde någon att snöskoter skulle vara en utmaning med batteridrift. Här är några tillverkare av dylika, varav flera redan levererar. Jag vill minnas att jag såg en Taiga i Vemdalen förra säsongen. Jag är själv intresserad, men priset avskräcker än så länge. Några skyltar med 10 mils räckvidd. Även om vi bara skulle få ut en tredjedel av det i verkligheten så täcker det våra behov.
Taiga
Lynx
Vidde
eSled
Skulle jag köpa elbil nu skulle nog listan se ut såhär.
1. MY
2. I5 m60
3. Någon av Polestar 3/4. Förmodligen den mindre.
4. En beg S Plaid kanske. Även gamla S en känns modernare än många nyare elbilar. Tesla är bra på att bevara känslan av att bilen är modern.
Q6 faller för mig för jag tycker Audis skärm är bland det fulaste jag sett. Vet att åsikten är kluven men den delen längst till höger ser för j%#<> ut.
Men i ärlighetens namn kommer alla nya elbilar bli så sjukt dyra att äga så jag tycker inte det är värt det.
En beg Y nu när juniper visats kanske blir vettigt.
1. MY
2. I5 m60
3. Någon av Polestar 3/4. Förmodligen den mindre.
4. En beg S Plaid kanske. Även gamla S en känns modernare än många nyare elbilar. Tesla är bra på att bevara känslan av att bilen är modern.
Q6 faller för mig för jag tycker Audis skärm är bland det fulaste jag sett. Vet att åsikten är kluven men den delen längst till höger ser för j%#<> ut.
Men i ärlighetens namn kommer alla nya elbilar bli så sjukt dyra att äga så jag tycker inte det är värt det.
En beg Y nu när juniper visats kanske blir vettigt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 046 inlägg
Håller med om inredningen på Audin. Jag gillar faktiskt den befintliga Model Y, enkel, basic och inget konstigt fippel någonstans. Tråkig kanske men det passar väl, får se hur Juniper ser ut "IRL"P PHPersson skrev:Skulle jag köpa elbil nu skulle nog listan se ut såhär.
1. MY
2. I5 m60
3. Någon av Polestar 3/4. Förmodligen den mindre.
4. En beg S Plaid kanske. Även gamla S en känns modernare än många nyare elbilar. Tesla är bra på att bevara känslan av att bilen är modern.
Q6 faller för mig för jag tycker Audis skärm är bland det fulaste jag sett. Vet att åsikten är kluven men den delen längst till höger ser för j%#<> ut.
Men i ärlighetens namn kommer alla nya elbilar bli så sjukt dyra att äga så jag tycker inte det är värt det.
En beg Y nu när juniper visats kanske blir vettigt.
Jag tycker också det är bilen för mig. Kommer inte ifrån att jag rör mig i arktiskt klimat och drar stort släp då och då.S Snikholt skrev:
Jag frågade därför istället chatgpt om förbrukningen med EV6 som dragbil eftersom här här i tråden pratas bara traktorer, robotar, beteendevetenskap, kompressionstryck osv. Som vanligt va?
Hur mycket ström per mil drar en KIA EV6 AWD med ett 5,5 meters kåpsläp som väger 1100 kilo inklusive last?
Energiförbrukningen för en KIA EV6 AWD som drar ett kåpsläp på 1100 kg kan variera kraftigt beroende på flera faktorer, såsom hastighet, väderförhållanden, terräng och släpets aerodynamik. Dock kan vi göra en uppskattning baserat på kända siffror och typiska förhållanden.
Basförbrukning utan släp
• En KIA EV6 AWD har en normalförbrukning på cirka 18-20 kWh/100 km (0,18-0,2 kWh per km) vid blandad körning utan släp.
Tillägg för kåpsläp
Att dra ett kåpsläp ökar energiförbrukningen betydligt, ofta med:
1. Vikten: Ett släp på 1100 kg ökar rullmotståndet.
2. Aerodynamiken: Ett kåpsläp skapar mycket mer luftmotstånd, särskilt vid högre hastigheter.
Uppskattad ökning
• Vid 90 km/h, vilket är en vanlig hastighet för att dra släp, kan energiförbrukningen öka med 60-100% beroende på aerodynamiken hos släpet.
• Med en ökning på 70% kan förbrukningen hamna på 30-35 kWh/100 km (0,3-0,35 kWh per km).
Förbrukning med släp
Med dessa uppskattningar skulle KIA EV6 AWD dra ungefär:
• 0,3-0,35 kWh per km med kåpsläpet vid landsvägshastighet (90 km/h).
Omräkning till mil
Eftersom 1 mil = 10 km:
• Förbrukningen blir då 3-3,5 kWh per mil.
Slutsats
En KIA EV6 AWD som drar ett kåpsläp på 1100 kg förbrukar uppskattningsvis 3-3,5 kWh per mil under normala förhållanden vid landsvägskörning.
Justera uträkningen för -15 grader utomhus och lätt snöfall.
Vid -15 grader och lätt snöfall ökar förbrukningen för en elbil som KIA EV6 AWD ytterligare, eftersom kalla temperaturer påverkar både batteriets effektivitet och bilens energianvändning. Låt oss justera uppskattningen.
Påverkan av kallt väder
1. Effekt av temperaturen på batteriet:
• Vid -15 °C minskar batteriets effektivitet med cirka 10-20%, beroende på hur bilen värms och hur batteriet hanterar kylan.
2. Värmeförbrukning:
• Värmepumpen eller värmesystemet kan dra 1-2 kW extra kontinuerligt under körning.
3. Snö och vägförhållanden:
• Lätt snöfall ökar rullmotståndet, vilket kan höja förbrukningen med ytterligare 5-10% beroende på väglag och däcktyp.
Uppdaterad beräkning
1. Grundförbrukning med släp vid 90 km/h:
• Som tidigare beräknat ligger förbrukningen på 0,3–0,35 kWh/km utan hänsyn till kyla.
2. Påverkan av kyla och snö:
• Batteriförluster (10-20%): Lägg till 0,03–0,07 kWh/km.
• Värmesystem: Lägg till 0,01–0,02 kWh/km.
• Snö och vägfriktion: Lägg till 0,02–0,03 kWh/km.
Total justerad förbrukning
• Den nya förbrukningen blir:
0,38–0,45 kWh/km (med hänsyn till kyla och lätt snöfall).
Omräkning till mil
• Per mil: 3,8–4,5 kWh/mil.
Slutsats
Vid -15 grader och lätt snöfall uppskattas KIA EV6 AWD:s förbrukning med ett 1100 kg kåpsläp vara 3,8–4,5 kWh per mil vid 90 km/h. Om väglaget blir sämre (exempelvis tung snö eller is) kan förbrukningen bli ännu högre.
Ta också hänsyn till 4 personer med packning i bilen.
Om vi inkluderar 4 personer med packning i bilen, ökar bilens vikt och därmed energiförbrukningen ytterligare. Låt oss justera beräkningen för den extra belastningen.
Vikt av passagerare och packning
1. Vikt för passagerare:
• Genomsnittlig vikt per person: 75 kg (inklusive kläder och personliga föremål).
• Totalt: 4 × 75 kg = 300 kg.
2. Packning:
• Anta cirka 20–30 kg per person i packning.
• Totalt: 80–120 kg.
3. Extra vikt totalt:
• 300 kg (personer) + 100 kg (packning) = 400 kg extra last.
Påverkan av extra vikt
För varje 100 kg extra vikt ökar energiförbrukningen med ungefär 3–5%, beroende på körstil och vägförhållanden. Vid 400 kg extra last:
• Förbrukningsökningen blir cirka 12–20%.
Uppdaterad beräkning med alla faktorer
1. Grundförbrukning med släp och kyla:
• Tidigare beräknad: 0,38–0,45 kWh/km.
2. Tillägg för 400 kg extra vikt:
• 12–20% ökning: Lägg till 0,045–0,09 kWh/km.
Total förbrukning med alla faktorer
• Den justerade förbrukningen blir:
0,43–0,54 kWh/km.
Omräkning till mil
• Per mil: 4,3–5,4 kWh/mil.
Slutsats
Med ett 1100 kg kåpsläp, 4 personer med packning, och vid -15 grader och lätt snöfall, uppskattas förbrukningen för en KIA EV6 AWD vara mellan 4,3 och 5,4 kWh per mil vid 90 km/h. Detta är en ganska hög förbrukning, och faktorer som sämre vägunderlag eller stark motvind kan öka siffran ytterligare.
Vad blir förbrukningen om jag istället kör 70km/h?
Att sänka hastigheten från 90 km/h till 70 km/h minskar luftmotståndet avsevärt, vilket är en stor faktor för energiförbrukningen, särskilt när du drar ett kåpsläp. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, så en lägre hastighet gör en märkbar skillnad i förbrukningen.
Luftmotståndets påverkan
Luftmotstånd står för en betydande del av förbrukningen vid högre hastigheter:
• Vid 70 km/h är luftmotståndet ungefär 40% lägre än vid 90 km/h.
• Detta kan minska totalförbrukningen med cirka 20-30%, beroende på släpets aerodynamik.
Rullmotstånd och vikt
Rullmotståndet påverkas inte lika mycket av hastigheten utan är direkt kopplat till vikt och vägfriktion. Därför bidrar vikten från passagerare, packning och släp med en liknande belastning som tidigare.
Uppdaterad förbrukning vid 70 km/h
Utgångspunkten vid 90 km/h med släp, kyla, snöfall och passagerare var 4,3–5,4 kWh/mil.
Minskning för lägre hastighet:
• Luftmotståndsreduktion (20–30%): Minskar förbrukningen med 0,9–1,6 kWh/mil.
Ny uppskattning:
• 4,3–5,4 kWh/mil − 0,9–1,6 kWh/mil = 3,4–3,8 kWh/mil.
Slutsats
Vid 70 km/h, med ett 1100 kg kåpsläp, 4 personer med packning, och i -15 grader med lätt snöfall, beräknas förbrukningen för en KIA EV6 AWD vara mellan 3,4 och 3,8 kWh per mil.
Denna hastighet är mer energieffektiv och kan även öka den totala räckvidden avsevärt.
Hur många gånger måste jag då ladda om jag startar med 90% batterikapacitet och vill ha 15% batterikapacitet när jag kommer fram? Sträckan som avses är mellan Umeå och Hemavan.
Låt oss räkna ut hur många laddningar som behövs för sträckan mellan Umeå och Hemavan med de angivna förutsättningarna. Avståndet mellan Umeå och Hemavan är cirka 360 km (36 mil).
Förutsättningar
1. Batterikapacitet för KIA EV6 AWD:
• 77,4 kWh (nettokapacitet, användbart batteri).
2. Startkapacitet:
• 90% av batteriet:

3. Slutkapacitet:
• 15% av batteriet:

4. Användbar energi under resan:
• 58,1 kWh
5. Förbrukning:
• Vid 70 km/h, med släp och väderförhållandena:
. 3,4-3,8 kWh /mil
Total energiförbrukning för resan
• Sträcka: 36 mil.
• Total förbrukning: 122-136kWh

Antal laddningar
1. Energibehov per körning:
• Tillgänglig energi per laddning: 58,1 kWh.
2. Antal laddningar:

• Vid 122,4 kWh:  2,1
• Vid 136,8 kWh: 2,4
Slutsats
För att köra från Umeå till Hemavan med dessa förutsättningar måste du:
• Ladda 2 gånger om förbrukningen är i den lägre delen av intervallet (3,4 kWh/mil).
• Eventuellt göra en tredje kort laddning om förbrukningen ligger i den högre delen (3,8 kWh/mil), beroende på exakt förhållanden och laddstationernas placering.
Planera laddstopp vid snabbladdare längs vägen för att optimera resan.
Förvånar mig att AI inte har koll på att luft har högre densitet ju kallare det är = större luftmotstånd.BigR skrev:Jag tycker också det är bilen för mig. Kommer inte ifrån att jag rör mig i arktiskt klimat och drar stort släp då och då.
Jag frågade därför istället chatgpt om förbrukningen med EV6 som dragbil eftersom här här i tråden pratas bara traktorer, robotar, beteendevetenskap, kompressionstryck osv. Som vanligt va?
Hur mycket ström per mil drar en KIA EV6 AWD med ett 5,5 meters kåpsläp som väger 1100 kilo inklusive last?
Energiförbrukningen för en KIA EV6 AWD som drar ett kåpsläp på 1100 kg kan variera kraftigt beroende på flera faktorer, såsom hastighet, väderförhållanden, terräng och släpets aerodynamik. Dock kan vi göra en uppskattning baserat på kända siffror och typiska förhållanden.
Basförbrukning utan släp
• En KIA EV6 AWD har en normalförbrukning på cirka 18-20 kWh/100 km (0,18-0,2 kWh per km) vid blandad körning utan släp.
Tillägg för kåpsläp
Att dra ett kåpsläp ökar energiförbrukningen betydligt, ofta med:
1. Vikten: Ett släp på 1100 kg ökar rullmotståndet.
2. Aerodynamiken: Ett kåpsläp skapar mycket mer luftmotstånd, särskilt vid högre hastigheter.
Uppskattad ökning
• Vid 90 km/h, vilket är en vanlig hastighet för att dra släp, kan energiförbrukningen öka med 60-100% beroende på aerodynamiken hos släpet.
• Med en ökning på 70% kan förbrukningen hamna på 30-35 kWh/100 km (0,3-0,35 kWh per km).
Förbrukning med släp
Med dessa uppskattningar skulle KIA EV6 AWD dra ungefär:
• 0,3-0,35 kWh per km med kåpsläpet vid landsvägshastighet (90 km/h).
Omräkning till mil
Eftersom 1 mil = 10 km:
• Förbrukningen blir då 3-3,5 kWh per mil.
Slutsats
En KIA EV6 AWD som drar ett kåpsläp på 1100 kg förbrukar uppskattningsvis 3-3,5 kWh per mil under normala förhållanden vid landsvägskörning.
Justera uträkningen för -15 grader utomhus och lätt snöfall.
Vid -15 grader och lätt snöfall ökar förbrukningen för en elbil som KIA EV6 AWD ytterligare, eftersom kalla temperaturer påverkar både batteriets effektivitet och bilens energianvändning. Låt oss justera uppskattningen.
Påverkan av kallt väder
1. Effekt av temperaturen på batteriet:
• Vid -15 °C minskar batteriets effektivitet med cirka 10-20%, beroende på hur bilen värms och hur batteriet hanterar kylan.
2. Värmeförbrukning:
• Värmepumpen eller värmesystemet kan dra 1-2 kW extra kontinuerligt under körning.
3. Snö och vägförhållanden:
• Lätt snöfall ökar rullmotståndet, vilket kan höja förbrukningen med ytterligare 5-10% beroende på väglag och däcktyp.
Uppdaterad beräkning
1. Grundförbrukning med släp vid 90 km/h:
• Som tidigare beräknat ligger förbrukningen på 0,3–0,35 kWh/km utan hänsyn till kyla.
2. Påverkan av kyla och snö:
• Batteriförluster (10-20%): Lägg till 0,03–0,07 kWh/km.
• Värmesystem: Lägg till 0,01–0,02 kWh/km.
• Snö och vägfriktion: Lägg till 0,02–0,03 kWh/km.
Total justerad förbrukning
• Den nya förbrukningen blir:
0,38–0,45 kWh/km (med hänsyn till kyla och lätt snöfall).
Omräkning till mil
• Per mil: 3,8–4,5 kWh/mil.
Slutsats
Vid -15 grader och lätt snöfall uppskattas KIA EV6 AWD:s förbrukning med ett 1100 kg kåpsläp vara 3,8–4,5 kWh per mil vid 90 km/h. Om väglaget blir sämre (exempelvis tung snö eller is) kan förbrukningen bli ännu högre.
Ta också hänsyn till 4 personer med packning i bilen.
Om vi inkluderar 4 personer med packning i bilen, ökar bilens vikt och därmed energiförbrukningen ytterligare. Låt oss justera beräkningen för den extra belastningen.
Vikt av passagerare och packning
1. Vikt för passagerare:
• Genomsnittlig vikt per person: 75 kg (inklusive kläder och personliga föremål).
• Totalt: 4 × 75 kg = 300 kg.
2. Packning:
• Anta cirka 20–30 kg per person i packning.
• Totalt: 80–120 kg.
3. Extra vikt totalt:
• 300 kg (personer) + 100 kg (packning) = 400 kg extra last.
Påverkan av extra vikt
För varje 100 kg extra vikt ökar energiförbrukningen med ungefär 3–5%, beroende på körstil och vägförhållanden. Vid 400 kg extra last:
• Förbrukningsökningen blir cirka 12–20%.
Uppdaterad beräkning med alla faktorer
1. Grundförbrukning med släp och kyla:
• Tidigare beräknad: 0,38–0,45 kWh/km.
2. Tillägg för 400 kg extra vikt:
• 12–20% ökning: Lägg till 0,045–0,09 kWh/km.
Total förbrukning med alla faktorer
• Den justerade förbrukningen blir:
0,43–0,54 kWh/km.
Omräkning till mil
• Per mil: 4,3–5,4 kWh/mil.
Slutsats
Med ett 1100 kg kåpsläp, 4 personer med packning, och vid -15 grader och lätt snöfall, uppskattas förbrukningen för en KIA EV6 AWD vara mellan 4,3 och 5,4 kWh per mil vid 90 km/h. Detta är en ganska hög förbrukning, och faktorer som sämre vägunderlag eller stark motvind kan öka siffran ytterligare.
Vad blir förbrukningen om jag istället kör 70km/h?
Att sänka hastigheten från 90 km/h till 70 km/h minskar luftmotståndet avsevärt, vilket är en stor faktor för energiförbrukningen, särskilt när du drar ett kåpsläp. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten, så en lägre hastighet gör en märkbar skillnad i förbrukningen.
Luftmotståndets påverkan
Luftmotstånd står för en betydande del av förbrukningen vid högre hastigheter:
• Vid 70 km/h är luftmotståndet ungefär 40% lägre än vid 90 km/h.
• Detta kan minska totalförbrukningen med cirka 20-30%, beroende på släpets aerodynamik.
Rullmotstånd och vikt
Rullmotståndet påverkas inte lika mycket av hastigheten utan är direkt kopplat till vikt och vägfriktion. Därför bidrar vikten från passagerare, packning och släp med en liknande belastning som tidigare.
Uppdaterad förbrukning vid 70 km/h
Utgångspunkten vid 90 km/h med släp, kyla, snöfall och passagerare var 4,3–5,4 kWh/mil.
Minskning för lägre hastighet:
• Luftmotståndsreduktion (20–30%): Minskar förbrukningen med 0,9–1,6 kWh/mil.
Ny uppskattning:
• 4,3–5,4 kWh/mil − 0,9–1,6 kWh/mil = 3,4–3,8 kWh/mil.
Slutsats
Vid 70 km/h, med ett 1100 kg kåpsläp, 4 personer med packning, och i -15 grader med lätt snöfall, beräknas förbrukningen för en KIA EV6 AWD vara mellan 3,4 och 3,8 kWh per mil.
Denna hastighet är mer energieffektiv och kan även öka den totala räckvidden avsevärt.
Hur många gånger måste jag då ladda om jag startar med 90% batterikapacitet och vill ha 15% batterikapacitet när jag kommer fram? Sträckan som avses är mellan Umeå och Hemavan.
Låt oss räkna ut hur många laddningar som behövs för sträckan mellan Umeå och Hemavan med de angivna förutsättningarna. Avståndet mellan Umeå och Hemavan är cirka 360 km (36 mil).
Förutsättningar
1. Batterikapacitet för KIA EV6 AWD:
• 77,4 kWh (nettokapacitet, användbart batteri).
2. Startkapacitet:
• 90% av batteriet:

3. Slutkapacitet:
• 15% av batteriet:

4. Användbar energi under resan:
• 58,1 kWh
5. Förbrukning:
• Vid 70 km/h, med släp och väderförhållandena:
. 3,4-3,8 kWh /mil
Total energiförbrukning för resan
• Sträcka: 36 mil.
• Total förbrukning: 122-136kWh

Antal laddningar
1. Energibehov per körning:
• Tillgänglig energi per laddning: 58,1 kWh.
2. Antal laddningar:

• Vid 122,4 kWh:  2,1
• Vid 136,8 kWh: 2,4
Slutsats
För att köra från Umeå till Hemavan med dessa förutsättningar måste du:
• Ladda 2 gånger om förbrukningen är i den lägre delen av intervallet (3,4 kWh/mil).
• Eventuellt göra en tredje kort laddning om förbrukningen ligger i den högre delen (3,8 kWh/mil), beroende på exakt förhållanden och laddstationernas placering.
Planera laddstopp vid snabbladdare längs vägen för att optimera resan.
Klart det går att bygga men utmaningen för en Skoter är att ”rullmotståndet” är extremt högt. Det gör att man får väldigt kort räckvidd. Det i kombination med att tillgången på laddning är näst intill obefintlig. Räckvidd verkar typiskt ligga runt 5 mil, kanske 2-3 mil om vädret är blöt och snön tung.B bakterie skrev:Innan tråden drog iväg i traktorprat så nämnde någon att snöskoter skulle vara en utmaning med batteridrift. Här är några tillverkare av dylika, varav flera redan levererar. Jag vill minnas att jag såg en Taiga i Vemdalen förra säsongen. Jag är själv intresserad, men priset avskräcker än så länge. Några skyltar med 10 mils räckvidd. Även om vi bara skulle få ut en tredjedel av det i verkligheten så täcker det våra behov.
Taiga
Lynx
Vidde
eSled
Motorcyklar som är närmast jämförbara fordon ligger snarare runt 15-20mil
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 981 inlägg
Jo, ganska mycket större är det i bilar mätt. Tesla MX är väl den närmaste modellen om man ska jämföra, och den ligger på 1.91 kWh/10 km. Men den har bättre aerodynamik och en bättre drivlina. Men jag slår vad om att Volvon är mer bekväm.C Cerb skrev:
Är det samma som för bilar att den uppgivna räckvidden gäller sommar och den blir kortare på vintern?B bakterie skrev:Innan tråden drog iväg i traktorprat så nämnde någon att snöskoter skulle vara en utmaning med batteridrift. Här är några tillverkare av dylika, varav flera redan levererar. Jag vill minnas att jag såg en Taiga i Vemdalen förra säsongen. Jag är själv intresserad, men priset avskräcker än så länge. Några skyltar med 10 mils räckvidd. Även om vi bara skulle få ut en tredjedel av det i verkligheten så täcker det våra behov.
Taiga
Lynx
Vidde
eSled