E erikjakan skrev:
Det är en stor bil (vilket är en förutsättning) med "litet" batteri på 92kwh, sen är det en billig lowtech v6a på 3.6 liter och en 130kw generator, 1100km kombinerad räckvidd. Batteriet räcker väl till kanske 25-30 mil motorväg/landsväg, sen kan du välja att ladda eller köra medebatter bensingeneratorn aktiverad.
Men jag tror, läs tror, att dessa lösningar kommer vara parenteser i utvecklingen av BEV. Skulle hellre ha den med 800km wltp och jättebatteri men först efter ett par halveringar av batteripriset, vilket vi lär se på sikt.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Både Nissan och Aurobay har en del offentliga siffror och över 40% peak på bensin. Sen finns det en del att läsa på ingenjörsforum
Har du några länkar? Pratar vi om samma storhet? Jag hittar den här:
https://global.nissannews.com/en/releases/210226-01-e
Där pratar de om 50% termisk verkningsgrad. Det är bra i och för sig. Men för dina exempelberäkningar måste man ju även ta med förluster i motorn.
 
C Cerb skrev:
Alltså helt allvarligt, kan vi lämna snacket om jordbruk nu?

Tanken är att man ska diskutera valet av elbil i denna tråd, och vill ni gärna diskutera elektrifierat jordbruk så går det alltid starta en ny tråd om det som säkert många skulle delta i.
Ironisk nog är det fossilmotor och autonomi i båda ämnena.
När det ena löst sig så löser sig de andra mer eller mindre med...
S skogaliten skrev:
Kan du beskriva vad du menar med "produktion"?

Är det endast jordbrukare som odlar på minst 250 hektar mark som du vill räkna?

Eller mjölkgårdar som har minst 200 mjölkande kor?

Alla som har en omsättning om sådär 500.000 upp till ett par-tre-fyra miljoner ska läggas ner, så att vi gör oss ändå mer beroende av import av mat?
Produktion menar jag dem som helt livnär sig på jordbruket.
Dvs bruka marken till att så olika grödor.
Sen skörda för att sälja och på den vägen tjäna pengar.

De som får in 500-3000k om året på sin skörd brukar inte klara sig enbart på denna verksamhet utan brukar jobba med annat vid sidan om.
Såklart finns det dem som gör det och de finns dem som inte gör det.
Men då kommer frågan, gör man de för att tjäna pengar så det går runt eller har man ändå ärvt gården så man kan blunda för att de egentligen inte går ihop sig.

Jag hoppas att ingen bonde i Sverige lägger ner. Varken spannmål, gurka, kor eller för den delen biobränsle.
Men att inte hänga med i utvecklingen blir tyvärr dyrköpt.

Titta bara på hur mycket diesel som den som omsätter x kr behöver köpa in
 
A Avemo skrev:
Har du några länkar? Pratar vi om samma storhet? Jag hittar den här:
[länk]
Där pratar de om 50% termisk verkningsgrad. Det är bra i och för sig. Men för dina exempelberäkningar måste man ju även ta med förluster i motorn.
Ja, men 50% då är det diesel vi pratar, Nissan påstår att dom når 43% i e-Power som finns i produktion. Aurobay hade någon pressrelease med verkningsgrad med, men hittar inte den nu.

Söker man på brake specific fuel consumption så hittar man lite grafer och så för en rimlighetsbedömning

https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/E_POWER50/

Jag tänker att det i huvudsak är en elbil med lite mindre batteri man kör och en range extender löser driftsfallen med hög belastning som tungt släp, husvagn, husbilar
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Både Nissan och Aurobay har en del offentliga siffror och över 40% peak på bensin. Sen finns det en del att läsa på ingenjörsforum
När man tittar på verkningsgraden på motorn så får man inte glömma vad som kommer till hjulen i slutändan...
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, men 50% då är det diesel vi pratar, Nissan påstår att dom når 43% i e-Power som finns i produktion. Aurobay hade någon pressrelease med verkningsgrad med, men hittar inte den nu.
Nissan skriver för att framhäva sin egen produkt och sina egna framsteg. Det gäller att hålla reda på begreppen. Även när man följer din länk så skriver Nissan om termisk verkningsgrad. Pumpförluster, virvelförluster, friktion mot cylinderväggar och i oljan, oljepumpens effekt, el till tändning, bränslepump och motorstyrsystem är sådant som i högsta grad påverkar motorns verkningsgrad från bränsle till vevaxel. Men det påverkar inte den termiska verkningsgraden. Visst är det intressant att diskutera framsteg i termisk verkningsgrad. Men för dina räkneexempel angående förbrukning av en räckviddsförlängare blir det helt fel att bara titta på den termiska verkningsgraden.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag tänker att det i huvudsak är en elbil med lite mindre batteri man kör och en range extender löser driftsfallen med hög belastning som tungt släp, husvagn, husbilar
Visst är det intressant. Men det är viktigt att komma ihåg att vinsten blir av att man laddar bilen från nätet. De gånger man kör på bensin blir förbrukningen oftast högre än om man haft en vanlig växellåda. Och så blir det inte alltid med en parallellhybrid.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Borde gå att komma upp i runt 90% verkningsgrad på omvägen via elektrifieringen(generator - batteri - elmotor). Sen är en Bensinare mer lämpad än en diesel då den går att göra så mycket enklare och billigare. Man kan t.ex. skippa turbo och gå all in på hög kompression för att spara pengar och komplexitet. Kanske en avgasgenerator är smart så kan man ha en mindre motor. 30kW klarar man med en encylindrig motor om man vill men jag tror en 2 cylindrig blir rimligare med lägre vibrationer, 0,8 borr slag förhållande och runt 16 i kompression. Kugghjulsdriven kamaxel och lite annat trix så har du en kompakt enhet som får plats i frunken på en Model Y.

Bensinare kan nå upp till 50% idag, men en förenklad variant kanske maxar 40% om man då tar det via elkonvertering på 87,5% har vi 35% i totala systemet vilket känns rimligt. ca 3kWh/l ut (8,7kWh/l i bensin)

Model Y snittar 1,8kWh/mil -> 0,6l/mil
Model Y med släp på vintern 3kWh/mil -> 1l/milen

Kan man då ha ett hyggligt batteri på t.ex. 30kWh klarar man redan det mesta från hemmet och kan då dra under 0,6l/mil på långkörning
De 10% som försvinner i förluster kanske också delvis kan användas på vintern.
Saab gjorde en motor för många år sedan med variabel kompression. Bensinmotorn hade på den tiden 30% bättre verkningsgrad vid hög belastning än låg. Så man sänkte kompressionen för att motorn skulle gå på max men gav mindre effekt och trots det högre verkningsgrad. Så kanske tom låg konpression kan vara att föredra om inte detta ändrats sedan dess.
 
P PHPersson skrev:
De 10% som försvinner i förluster kanske också delvis kan användas på vintern.
Saab gjorde en motor för många år sedan med variabel kompression. Bensinmotorn hade på den tiden 30% bättre verkningsgrad vid hög belastning än låg. Så man sänkte kompressionen för att motorn skulle gå på max men gav mindre effekt och trots det högre verkningsgrad. Så kanske tom låg konpression kan vara att föredra om inte detta ändrats sedan dess.
Högre kompression ger effektivare förbränning. Men dom sänker kompressionen för att kunna fylla mer luft i cylindern. Så nära självantändning det går utan att det blir okontrollerat
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…

Svenskt hembygge
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Polestar 4 hade varit en trevlig elbil 2025. Men ännu hellre Volvo EX90, den ser väldigt trevlig ut. Även Polestar 3.

Den ett år gamla ID4 GTX jag kör idag känns redan gammal jämfört med dem, även om den är trevlig att köra.

Tesla tappar för min del, men Model S håller fortfarande tycker jag. Nya Model Y blev lite av en besvikelse. Fast en RWD Long Range hade kunnat funka ändå, men helst Volvo alt Polestar.

Renault 5 är ju grymt fin som en stadsbil också!
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Polestar 4 hade varit en trevlig elbil 2025. Men ännu hellre Volvo EX90, den ser väldigt trevlig ut. Även Polestar 3.

Den ett år gamla ID4 GTX jag kör idag känns redan gammal jämfört med dem, även om den är trevlig att köra.

Tesla tappar för min del, men Model S håller fortfarande tycker jag. Nya Model Y blev lite av en besvikelse. Fast en RWD Long Range hade kunnat funka ändå, men helst Volvo alt Polestar.

Renault 5 är ju grymt fin som en stadsbil också!
EX90 känns väl gammal om något, eller tidlös kanske är bättre.

Audi Q6 ligger högt i ranking hos mig, verkar genomgående bara en grym bil.

Model Y hade väl varit spännande om dom utökat batteriet till 95kWh men så verkar inte ske
 
Ex90 tappade sig prismässigt tycker jag.
Hade dom kunnat lägga sig under 900k så kanske men nu på en mille respektive 1,3 så tror jag att det blir tufft. Men jättefin bil!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
EX90 känns väl gammal om något, eller tidlös kanske är bättre.

Audi Q6 ligger högt i ranking hos mig, verkar genomgående bara en grym bil.

Model Y hade väl varit spännande om dom utökat batteriet till 95kWh men så verkar inte ske
Volvo ex90 2,0kwh /mil
Audi q6 1,98kwh/mil
Model y 1,57kwh per mil
 
Kretikos Kretikos skrev:
Ex90 tappade sig prismässigt tycker jag.
Hade dom kunnat lägga sig under 900k så kanske men nu på en mille respektive 1,3 så tror jag att det blir tufft. Men jättefin bil!
Jo den är dyr helt klart. Men den ligger i ungefärlig prisparitet med XC90 T8 så det om något är en bra utveckling. Den om någon känns dyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.