151 928 läst · 3 077 svar
152k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Men jag tror, läs tror, att dessa lösningar kommer vara parenteser i utvecklingen av BEV. Skulle hellre ha den med 800km wltp och jättebatteri men först efter ett par halveringar av batteripriset, vilket vi lär se på sikt.E erikjakan skrev:Det är en stor bil (vilket är en förutsättning) med "litet" batteri på 92kwh, sen är det en billig lowtech v6a på 3.6 liter och en 130kw generator, 1100km kombinerad räckvidd. Batteriet räcker väl till kanske 25-30 mil motorväg/landsväg, sen kan du välja att ladda eller köra medebatter bensingeneratorn aktiverad.
Har du några länkar? Pratar vi om samma storhet? Jag hittar den här:Rabbithole skrev:
https://global.nissannews.com/en/releases/210226-01-e
Där pratar de om 50% termisk verkningsgrad. Det är bra i och för sig. Men för dina exempelberäkningar måste man ju även ta med förluster i motorn.
Ironisk nog är det fossilmotor och autonomi i båda ämnena.C Cerb skrev:
När det ena löst sig så löser sig de andra mer eller mindre med...
Produktion menar jag dem som helt livnär sig på jordbruket.S skogaliten skrev:Kan du beskriva vad du menar med "produktion"?
Är det endast jordbrukare som odlar på minst 250 hektar mark som du vill räkna?
Eller mjölkgårdar som har minst 200 mjölkande kor?
Alla som har en omsättning om sådär 500.000 upp till ett par-tre-fyra miljoner ska läggas ner, så att vi gör oss ändå mer beroende av import av mat?
Dvs bruka marken till att så olika grödor.
Sen skörda för att sälja och på den vägen tjäna pengar.
De som får in 500-3000k om året på sin skörd brukar inte klara sig enbart på denna verksamhet utan brukar jobba med annat vid sidan om.
Såklart finns det dem som gör det och de finns dem som inte gör det.
Men då kommer frågan, gör man de för att tjäna pengar så det går runt eller har man ändå ärvt gården så man kan blunda för att de egentligen inte går ihop sig.
Jag hoppas att ingen bonde i Sverige lägger ner. Varken spannmål, gurka, kor eller för den delen biobränsle.
Men att inte hänga med i utvecklingen blir tyvärr dyrköpt.
Titta bara på hur mycket diesel som den som omsätter x kr behöver köpa in
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 050 inlägg
Ja, men 50% då är det diesel vi pratar, Nissan påstår att dom når 43% i e-Power som finns i produktion. Aurobay hade någon pressrelease med verkningsgrad med, men hittar inte den nu.A Avemo skrev:
Söker man på brake specific fuel consumption så hittar man lite grafer och så för en rimlighetsbedömning
https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/E_POWER50/
Jag tänker att det i huvudsak är en elbil med lite mindre batteri man kör och en range extender löser driftsfallen med hög belastning som tungt släp, husvagn, husbilar
Nissan skriver för att framhäva sin egen produkt och sina egna framsteg. Det gäller att hålla reda på begreppen. Även när man följer din länk så skriver Nissan om termisk verkningsgrad. Pumpförluster, virvelförluster, friktion mot cylinderväggar och i oljan, oljepumpens effekt, el till tändning, bränslepump och motorstyrsystem är sådant som i högsta grad påverkar motorns verkningsgrad från bränsle till vevaxel. Men det påverkar inte den termiska verkningsgraden. Visst är det intressant att diskutera framsteg i termisk verkningsgrad. Men för dina räkneexempel angående förbrukning av en räckviddsförlängare blir det helt fel att bara titta på den termiska verkningsgraden.Rabbithole skrev:
Visst är det intressant. Men det är viktigt att komma ihåg att vinsten blir av att man laddar bilen från nätet. De gånger man kör på bensin blir förbrukningen oftast högre än om man haft en vanlig växellåda. Och så blir det inte alltid med en parallellhybrid.Rabbithole skrev:
De 10% som försvinner i förluster kanske också delvis kan användas på vintern.Rabbithole skrev:Borde gå att komma upp i runt 90% verkningsgrad på omvägen via elektrifieringen(generator - batteri - elmotor). Sen är en Bensinare mer lämpad än en diesel då den går att göra så mycket enklare och billigare. Man kan t.ex. skippa turbo och gå all in på hög kompression för att spara pengar och komplexitet. Kanske en avgasgenerator är smart så kan man ha en mindre motor. 30kW klarar man med en encylindrig motor om man vill men jag tror en 2 cylindrig blir rimligare med lägre vibrationer, 0,8 borr slag förhållande och runt 16 i kompression. Kugghjulsdriven kamaxel och lite annat trix så har du en kompakt enhet som får plats i frunken på en Model Y.
Bensinare kan nå upp till 50% idag, men en förenklad variant kanske maxar 40% om man då tar det via elkonvertering på 87,5% har vi 35% i totala systemet vilket känns rimligt. ca 3kWh/l ut (8,7kWh/l i bensin)
Model Y snittar 1,8kWh/mil -> 0,6l/mil
Model Y med släp på vintern 3kWh/mil -> 1l/milen
Kan man då ha ett hyggligt batteri på t.ex. 30kWh klarar man redan det mesta från hemmet och kan då dra under 0,6l/mil på långkörning
Saab gjorde en motor för många år sedan med variabel kompression. Bensinmotorn hade på den tiden 30% bättre verkningsgrad vid hög belastning än låg. Så man sänkte kompressionen för att motorn skulle gå på max men gav mindre effekt och trots det högre verkningsgrad. Så kanske tom låg konpression kan vara att föredra om inte detta ändrats sedan dess.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 050 inlägg
Högre kompression ger effektivare förbränning. Men dom sänker kompressionen för att kunna fylla mer luft i cylindern. Så nära självantändning det går utan att det blir okontrolleratP PHPersson skrev:De 10% som försvinner i förluster kanske också delvis kan användas på vintern.
Saab gjorde en motor för många år sedan med variabel kompression. Bensinmotorn hade på den tiden 30% bättre verkningsgrad vid hög belastning än låg. Så man sänkte kompressionen för att motorn skulle gå på max men gav mindre effekt och trots det högre verkningsgrad. Så kanske tom låg konpression kan vara att föredra om inte detta ändrats sedan dess.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 981 inlägg
Polestar 4 hade varit en trevlig elbil 2025. Men ännu hellre Volvo EX90, den ser väldigt trevlig ut. Även Polestar 3.
Den ett år gamla ID4 GTX jag kör idag känns redan gammal jämfört med dem, även om den är trevlig att köra.
Tesla tappar för min del, men Model S håller fortfarande tycker jag. Nya Model Y blev lite av en besvikelse. Fast en RWD Long Range hade kunnat funka ändå, men helst Volvo alt Polestar.
Renault 5 är ju grymt fin som en stadsbil också!
Den ett år gamla ID4 GTX jag kör idag känns redan gammal jämfört med dem, även om den är trevlig att köra.
Tesla tappar för min del, men Model S håller fortfarande tycker jag. Nya Model Y blev lite av en besvikelse. Fast en RWD Long Range hade kunnat funka ändå, men helst Volvo alt Polestar.
Renault 5 är ju grymt fin som en stadsbil också!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 050 inlägg
EX90 känns väl gammal om något, eller tidlös kanske är bättre.Onsalakorven skrev:Polestar 4 hade varit en trevlig elbil 2025. Men ännu hellre Volvo EX90, den ser väldigt trevlig ut. Även Polestar 3.
Den ett år gamla ID4 GTX jag kör idag känns redan gammal jämfört med dem, även om den är trevlig att köra.
Tesla tappar för min del, men Model S håller fortfarande tycker jag. Nya Model Y blev lite av en besvikelse. Fast en RWD Long Range hade kunnat funka ändå, men helst Volvo alt Polestar.
Renault 5 är ju grymt fin som en stadsbil också!
Audi Q6 ligger högt i ranking hos mig, verkar genomgående bara en grym bil.
Model Y hade väl varit spännande om dom utökat batteriet till 95kWh men så verkar inte ske
Vem köper en EX90 för ca 1-1.2 mille som är halvfärdig mängder med funktioner som inte fungerar utan sägs uppdateras längre fram..
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-ex90-levereras-utan-viktiga-funktioner
https://alltomelbil.se/volvo-ex90-klar-for-leverans-men-utan-manga-utlovade-funktioner-forsenas/
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-ex90-levereras-utan-viktiga-funktioner
https://alltomelbil.se/volvo-ex90-klar-for-leverans-men-utan-manga-utlovade-funktioner-forsenas/
Volvo ex90 2,0kwh /milRabbithole skrev:
Audi q6 1,98kwh/mil
Model y 1,57kwh per mil
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 981 inlägg
Jo den är dyr helt klart. Men den ligger i ungefärlig prisparitet med XC90 T8 så det om något är en bra utveckling. Den om någon känns dyrKretikos skrev: