167 982 läst · 3 276 svar
168k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
Borde gå att komma upp i runt 90% verkningsgrad på omvägen via elektrifieringen(generator - batteri - elmotor). Sen är en Bensinare mer lämpad än en diesel då den går att göra så mycket enklare och billigare. Man kan t.ex. skippa turbo och gå all in på hög kompression för att spara pengar och komplexitet. Kanske en avgasgenerator är smart så kan man ha en mindre motor. 30kW klarar man med en encylindrig motor om man vill men jag tror en 2 cylindrig blir rimligare med lägre vibrationer, 0,8 borr slag förhållande och runt 16 i kompression. Kugghjulsdriven kamaxel och lite annat trix så har du en kompakt enhet som får plats i frunken på en Model Y.L Liljeros skrev:Jo, en liten dieselmotor på konstant varv optimerad mot en generator bör kunna ha högre verkningsgrad än så, även om det såklart blir lite laddningsförluster. Har sett siffror uppåt 55-60% för förbränningsmotor vid optimerade förhållanden. Behövs ju inte särskilt stort batteri då heller, och förbrukningen borde alltså ligga runt 0,35L / mil vid 50% verkningsgrad för laddningen för att hålla en bil i mellanklassen runt 2 ton rullande i motorvägsfart. Det är siffror som dagens hybrider med växellåda har väldigt svårt att ens komma nära över långa sträckor.
Utsläppen borde också kunna optimeras på ett väldigt bra sätt vid konstant varv, ska man tänka fritt vore det ypperligt med en sån här motor och generator monterad på släpvagnar och husvagnar som kan anslutas till elbilen när man drar tungt.
Bensinare kan nå upp till 50% idag, men en förenklad variant kanske maxar 40% om man då tar det via elkonvertering på 87,5% har vi 35% i totala systemet vilket känns rimligt. ca 3kWh/l ut (8,7kWh/l i bensin)
Model Y snittar 1,8kWh/mil -> 0,6l/mil
Model Y med släp på vintern 3kWh/mil -> 1l/milen
Kan man då ha ett hyggligt batteri på t.ex. 30kWh klarar man redan det mesta från hemmet och kan då dra under 0,6l/mil på långkörning
Hur mycket tror du en modern diesel på låt säga 190 hästar drar per mil?Rabbithole skrev:Borde gå att komma upp i runt 90% verkningsgrad på omvägen via elektrifieringen(generator - batteri - elmotor). Sen är en Bensinare mer lämpad än en diesel då den går att göra så mycket enklare och billigare. Man kan t.ex. skippa turbo och gå all in på hög kompression för att spara pengar och komplexitet. Kanske en avgasgenerator är smart så kan man ha en mindre motor. 30kW klarar man med en encylindrig motor om man vill men jag tror en 2 cylindrig blir rimligare med lägre vibrationer, 0,8 borr slag förhållande och runt 16 i kompression. Kugghjulsdriven kamaxel och lite annat trix så har du en kompakt enhet som får plats i frunken på en Model Y.
Bensinare kan nå upp till 50% idag, men en förenklad variant kanske maxar 40% om man då tar det via elkonvertering på 87,5% har vi 35% i totala systemet vilket känns rimligt. ca 3kWh/l ut (8,7kWh/l i bensin)
Model Y snittar 1,8kWh/mil -> 0,6l/mil
Model Y med släp på vintern 3kWh/mil -> 1l/milen
Kan man då ha ett hyggligt batteri på t.ex. 30kWh klarar man redan det mesta från hemmet och kan då dra under 0,6l/mil på långkörning
Då menar jag verkligt uppmätt förbrukning, inte något idealiskt som mätts upp i lab-miljö?
Min dieseldrivna s.k. SUV med dragvikt 2700 kg drar typiskt 0,5 liter mil vid vanlig landsvägskörning, t.ex. när man ska åka till tätorten 5 mil bort för att göra ärenden.
Med släp lastat till ca 2500 kg kommer jag upp i 0,85 l/mil
Du har lite märkliga uppfattningar om hur mycket bränsle verkliga bilar förbrukar.
Är det uppmätt vid pump eller med hjälp av bilens guess-o-meter?S skogaliten skrev:Hur mycket tror du en modern diesel på låt säga 190 hästar drar per mil?
Då menar jag verkligt uppmätt förbrukning, inte något idealiskt som mätts upp i lab-miljö?
Min dieseldrivna s.k. SUV med dragvikt 2700 kg drar typiskt 0,5 liter mil vid vanlig landsvägskörning, t.ex. när man ska åka till tätorten 5 mil bort för att göra ärenden.
Med släp lastat till ca 2500 kg kommer jag upp i 0,85 l/mil
Du har lite märkliga uppfattningar om hur mycket bränsle verkliga bilar förbrukar.
En fyrhjulsdriven v90 drar ju 0,6-0,7L/mil som jämnförelse.
Min framhjulsdrivna 9-sitsiga dieselbuss med 3 tons tjänstevikt och dubbelt så stor frontarea som gängse småbilar drar 0,6 l/mil vid långkörning. Gubbkör man och undviker att överskrida 100 km/h kan man komma ner i 0,57-0,58.
Det är uppmätt och verifierat med GPS.
Det är uppmätt och verifierat med GPS.
Därav är den globala marknaden för en sån lösning noll och intet?L lbgu skrev:Kommer inte att funka i verkligheten. Som jag skrev innan så är jordbruket så utrustningskrävande att olika bönder oftast bara har viss utrustning som behövs. Till det andra så anlitas andra bönder som då har kanske plog, balmaskin eller vad som behövs. Så en bonde är ofta långt från hemgården och arbetar. Finns även bönder som har vitt spridda ägor. Så då ska bonden köra hem med traktorn och byta batteri och sen tillbaka och fortsätta arbetet. Sen lär det vara rätt krångligt/tidskrävande att byta batteri i en traktor med tanke på vad dessa batterier väger + att de är rätt ömtåliga. Krävs garanterat ett extrafordon som flyttar på batteriet. Sen lär dessa batterier vara svindyra så ett extrabatteri är en extrainvestering som måste göras, antagligen på bekostnad av något annat.
Sen inser man att traktorn är på väg att dö som vi känner den.L lbgu skrev:Kommer inte att funka i verkligheten. Som jag skrev innan så är jordbruket så utrustningskrävande att olika bönder oftast bara har viss utrustning som behövs. Till det andra så anlitas andra bönder som då har kanske plog, balmaskin eller vad som behövs. Så en bonde är ofta långt från hemgården och arbetar. Finns även bönder som har vitt spridda ägor. Så då ska bonden köra hem med traktorn och byta batteri och sen tillbaka och fortsätta arbetet. Sen lär det vara rätt krångligt/tidskrävande att byta batteri i en traktor med tanke på vad dessa batterier väger + att de är rätt ömtåliga. Krävs garanterat ett extrafordon som flyttar på batteriet. Sen lär dessa batterier vara svindyra så ett extrabatteri är en extrainvestering som måste göras, antagligen på bekostnad av något annat.
2030 kommer ingen köra traktor i produktion längre.
Tidigare har det blivit större och större maskiner men framtiden ser ut att bli mindre och lättare maskiner som går autonomt dvs utan förare. Att då ha 3st såna ekipage som går bredvid varandra och av sig själv för att sen rulla hemåt och ladda när det behövs.
De går tystare, de går utan krav på varken dagsljus eller övriga livspussel.
Dessutom blir de mindre känsliga för regn. Dvs de står redo att ge sig ut när det är rätt förutsättningar och med mindre marktryck så har de lättare för att klara sig undan mark som inte riktigt bär pga nederbörd.
Bonden måste bli klar med jobbet för att kunna leva, maskinerna lever för att jobba...
Titta på vad "jobbet" idag består av som odlande bonde så inser man att bonden behövs inte som dölast i traktorn utan som servicepersonal för maskinerna
Mätt själva via körjournal och tankningar.C Cerb skrev:
Vi behöver skilja noga mellan privat körning, och körning för företaget, och "någon" i familjen fick för sig att lägga in det hela i ett excelark...
Redigerat:
Var ska kapitalet för de här lösningarna komma ifrån tror du?A Alexn72 skrev:Sen inser man att traktorn är på väg att dö som vi känner den.
2030 kommer ingen köra traktor i produktion längre.
Tidigare har det blivit större och större maskiner men framtiden ser ut att bli mindre och lättare maskiner som går autonomt dvs utan förare. Att då ha 3st såna ekipage som går bredvid varandra och av sig själv för att sen rulla hemåt och ladda när det behövs.
De går tystare, de går utan krav på varken dagsljus eller övriga livspussel.
Dessutom blir de mindre känsliga för regn. Dvs de står redo att ge sig ut när det är rätt förutsättningar och med mindre marktryck så har de lättare för att klara sig undan mark som inte riktigt bär pga nederbörd.
Bonden måste bli klar med jobbet för att kunna leva, maskinerna lever för att jobba...
Titta på vad "jobbet" idag består av som odlande bonde så inser man att bonden behövs inte som dölast i traktorn utan som servicepersonal för maskinerna
Att traktorn är så framgångsrik, beror på att man har en (ja, många har två eller fler) kapitaltung motordriven maskin, som kan dra ett mångtal icke-motordrivna redskap.
Att ha små specialiserade maskiner för varje tillämpning är oerhört resurs- och kapitalkrävander. Fär att inte nämna behovet av maskinhallar, och kunskapen om att vårda och serva varje maskin.
Det går måttligt bra i de praktiska försöken med autonoma jordbruksmaskiner.
Det går hyfsat i ett extremt storskaligt industriellt jordbruk under perfekta förhållanden, men så snart det blir komplicerat, oregelbundna fält, varierande underlag, komplexa ogräsförhållanden, komplexa väderförhållanden, så går det betydligt sämre.
Men visst, ser man ett jordbruk framför sig där man enbart odlar på mycket stora ytor med regelbunden form, ingen sten finns, och jordarten är lika över hela fältet, samt att man använder ökande mängder växtskyddsmedel så kanske man kan få till något.
Annars så är det lika svårt med autonomt jordbrukande, som med autonoma fordon i komplexa trafiksituationer.
Verklighetsförankringen till naturlagarna har vissa men inte andra.S skogaliten skrev:Var ska kapitalet för de här lösningarna komma ifrån tror du?
Att traktorn är så framgångsrik, beror på att man har en (ja, många har två eller fler) kapitaltung motordriven maskin, som kan dra ett mångtal icke-motordrivna redskap.
Att ha små specialiserade maskiner för varje tillämpning är oerhört resurs- och kapitalkrävander. Fär att inte nämna behovet av maskinhallar, och kunskapen om att vårda och serva varje maskin.
Det går måttligt bra i de praktiska försöken med autonoma jordbruksmaskiner.
Det går hyfsat i ett extremt storskaligt industriellt jordbruk under perfekta förhållanden, men så snart det blir komplicerat, oregelbundna fält, varierande underlag, komplexa ogräsförhållanden, komplexa väderförhållanden, så går det betydligt sämre.
Men visst, ser man ett jordbruk framför sig där man enbart odlar på mycket stora ytor med regelbunden form, ingen sten finns, och jordarten är lika över hela fältet, samt att man använder ökande mängder växtskyddsmedel så kanske man kan få till något.
Annars så är det lika svårt med autonomt jordbrukande, som med autonoma fordon i komplexa trafiksituationer.
Är det en åldersfråga detta med att tekniken ska lösa allt..🤔
Intressant med ett uttalande om noll koll.L lbgu skrev:
Att där är en maskin som är den drivande och olika redskap som den drar tror jag säkert men inte med förare som dölast och inte med förbränningsmotor.
En så enkel men komplex sak som att spruta ogräsmedel inte får göras när det blåser eller på natten. Blir precis tvärt om den bästa tiden att bekämpa ogräs med autonoma verktyg som istället spränger plantanscellväggar antingen med vågteknik eller laser.
0 utsläpp i naturen dessutom.
Larvigt.A Alexn72 skrev:
Det du pratar ät motsvarigheten till en tvättmaskin som själv hittar, hämtar och laddar tvättmaskinen med sorterad smutstvätt efter tvättprogram, och som sedan ser till att tvätten blir torkad på rätt sätt, och vikt, struken eller manglad, samt insorterad i rätt skåp och lådor när det hela blir färdigt.
Inse att jordbruk är komplext, och att den digitalisering som pågår, huvudsakligen handlar om att traktorn blir mer och mer datoriserad, samt att maskinerna man använder också har komplexa styrsystem.
https://tele2iot.com/sv/article/autonomous-vehicles-self-driving-cars-beyond/S skogaliten skrev:
Tror att det 2030 redan är dyrare att köra själv än att låta bilen köra i bara försäkringskostnad...