149 753 läst · 3 063 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Tänkte nog primärt på utformningen, men kör man lite mer america style så skulle det nog funka bättre.Nötegårdsgubben skrev:
Tror som sagt att traktorer och snöskotrar kommer bli tuffa, det är maskiner som går väldigt tungt.
Ett annat sätt att se det är att om alla transporter som är enkla att köra på annat än fossilt också gör det så kan de transporter som är svåra att fixa få gå kvar med fossila bränslen eller förbränningsmotorer på förnybara bränslen (som inte räcker om alla ska köra på det).
Dvs djurtransporter, traktorer, snöskotrar etc kan fortsätta köras på förbränningsmotor längre om stadsbilar etc går över till alternativa bränslen / el. För många verkar ändå vara överens om att för majoriteten (svenne banan, inte en genomsnittlig afrikan) så funkar en elbil.
De som är beredda gå över på el kan alltså göra att ni skeptiker kan köra er fossilsläde längre... Låter det lite lockande?
Dvs djurtransporter, traktorer, snöskotrar etc kan fortsätta köras på förbränningsmotor längre om stadsbilar etc går över till alternativa bränslen / el. För många verkar ändå vara överens om att för majoriteten (svenne banan, inte en genomsnittlig afrikan) så funkar en elbil.
De som är beredda gå över på el kan alltså göra att ni skeptiker kan köra er fossilsläde längre... Låter det lite lockande?
Vettigt inlägg.J JohanLun skrev:Ett annat sätt att se det är att om alla transporter som är enkla att köra på annat än fossilt också gör det så kan de transporter som är svåra att fixa få gå kvar med fossila bränslen eller förbränningsmotorer på förnybara bränslen (som inte räcker om alla ska köra på det).
Dvs djurtransporter, traktorer, snöskotrar etc kan fortsätta köras på förbränningsmotor längre om stadsbilar etc går över till alternativa bränslen / el. För många verkar ändå vara överens om att för majoriteten (svenne banan, inte en genomsnittlig afrikan) så funkar en elbil.
De som är beredda gå över på el kan alltså göra att ni skeptiker kan köra er fossilsläde längre... Låter det lite lockande?
Persontrafiken kan utan större problem elekrifieras.
Bilen har varit en symbol för frihet sedan den kom. Bilen känns lite mindre som frihet med batteridrift.
Där skon klämmer, iaf för mig. Och ja, jag har erfarenhet av att bruka elbil.
Men den gör jobbet.
Oj vilken attack! Jag har inte påstått något sådant. Först ville jag förstå häraden av enegimängden som krävs. Gärna hur många kW som behövs kontinuerligt. Du kanske vet? Först efter det vill jag göra min egen bedömning om det är fantasier eller om det är rimligt att hitta lösningar.L lbgu skrev:
Jag fnissar lite åt Nios batteribyte eftersom det löser ett problem som inte finns.Kretikos skrev:
För en traktor som plöjer som jag antar är det mest eneergikrävande den kan göra tror jag däremot att batteribyten krävs. Fick inte de siffror jag frågade efter men det går väl att räkna ut ett prakiskt godtagbart bytesintervall, dvs hur många timmar. Samtidigt som ett det andra batteri laddar. Gårdens elanslutning måste då matcha traktorns effektförbrukning i kW. Hade varit intressant att se om det faller inom en normal avsäkringsstorlek.
Nu blir det lite intressant. Skulle säga att du behöver en dieseldriven traktor på ca:150 hk för att dra en 5-skärig växelplog.W witten skrev:Jag fnissar lite åt Nios batteribyte eftersom det löser ett problem som inte finns.
För en traktor som plöjer som jag antar är det mest eneergikrävande den kan göra tror jag däremot att batteribyten krävs. Fick inte de siffror jag frågade efter men det går väl att räkna ut ett prakiskt godtagbart bytesintervall, dvs hur många timmar. Samtidigt som ett det andra batteri laddar. Gårdens elanslutning måste då matcha traktorns effektförbrukning i kW. Hade varit intressant att se om det faller inom en normal avsäkringsstorlek.
Nu blev det inte många rätt, du som brukar ha koll på det mesta. Verkningsgraden är betydligt högre på en bra diesel och max verkningsgrad har den absolut inte vid max vridmoment.Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 044 inlägg
Jo, det är där du har högst fyllnadsgrad och ungefär där effektivast förbränning sker som då slås ut på pumpförluster och friktion, sen beror det ju på bränsleblandning och cykel.P PHPersson skrev:
Här är en typisk graf som exempel. En bra diesel är uppe i runt 45% verkningsgrad, men då får man ligga i sweetspot, som du ser är ganska liten. Men klart kör traktorn med hög belastning ligger man ju där. Jag får nog backa på mitt tidigare påstående
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Något, men ändå inte. Det är nog bara en vanesak och att systemen är mer mogna och utbyggda.S Snikholt skrev:
Framförallt, om vi ser till att fixa majoriteten av miljöproblemet så kan man troligen tillåta flyg och trafik med äldre entusiastbilar, specialfordon osv. Samt hantera länder som skiter i den globala miljön.
Om vi blundar är risken att smällen blir så hård att det verkligen kommer påverka våra liv till det negativa.
Jag tror på teknikutvecklingen, jag ser de som inte gör det som bakåtsträvare. Jag tänker fortfarande på nån film jag fick se när jag pluggade om hur man ändrade produktionen hos ABB. Några tanter skulle få mer komplexa arbetsuppgifter, istället för att typ trycka dit två sladdar skulle de arbetsrotera, beställa nytt material när det gamla tog slut osv. Några tvärvägrade. De ville inte ändra sig. När man sedan gick tillbaka så hade de som var villiga att anpassa sig ändrat uppfattning och tyckte jobbet blev roligare och mer varierat. Detta kommer pågå i alla tider. Några tycker allt var bättre förr och vill inte ta till sig det nya. Troligen finns inslag i det nya som skrämmer eller oroar, eller som man inte förstår. Men ofta när tekniken går framåt kommer andra fördelar man inte ville se där, bakåt i tiden.
Sen är jag nostalgiker. Jag gillar veteranbilar, köksspisar, kakelugnar, riktiga trägolv osv. Men jag tror man kan ta till sig ny teknik och ändå inte kasta allt gammalt fint överbord. Men en sur dieselvolvo från 2012, är det verkligen nåt att drömma om?
Jag håller med dig - ”the jantelag is strong” också.J JohanLun skrev:Något, men ändå inte. Det är nog bara en vanesak och att systemen är mer mogna och utbyggda.
Framförallt, om vi ser till att fixa majoriteten av miljöproblemet så kan man troligen tillåta flyg och trafik med äldre entusiastbilar, specialfordon osv. Samt hantera länder som skiter i den globala miljön.
Om vi blundar är risken att smällen blir så hård att det verkligen kommer påverka våra liv till det negativa.
Jag tror på teknikutvecklingen, jag ser de som inte gör det som bakåtsträvare. Jag tänker fortfarande på nån film jag fick se när jag pluggade om hur man ändrade produktionen hos ABB. Några tanter skulle få mer komplexa arbetsuppgifter, istället för att typ trycka dit två sladdar skulle de arbetsrotera, beställa nytt material när det gamla tog slut osv. Några tvärvägrade. De ville inte ändra sig. När man sedan gick tillbaka så hade de som var villiga att anpassa sig ändrat uppfattning och tyckte jobbet blev roligare och mer varierat. Detta kommer pågå i alla tider. Några tycker allt var bättre förr och vill inte ta till sig det nya. Troligen finns inslag i det nya som skrämmer eller oroar, eller som man inte förstår. Men ofta när tekniken går framåt kommer andra fördelar man inte ville se där, bakåt i tiden.
Sen är jag nostalgiker. Jag gillar veteranbilar, köksspisar, kakelugnar, riktiga trägolv osv. Men jag tror man kan ta till sig ny teknik och ändå inte kasta allt gammalt fint överbord. Men en sur dieselvolvo från 2012, är det verkligen nåt att drömma om?
Finns väl inget mer provocerande än nöjda människor. Sluta folk vara så nöjda med elbilar så ska ni se att den breda massan anammar tekniken vartefter.
Och de som predikar att elbilen är lösningen på global uppvärmning, håll truten. Det stämmer ej.
Från miljöbil till miljöskurk kan gå ganska snabbt.
"För tio femton år sedan sågs dieselbilar som miljöbilar eftersom de är bränslesnålare än bensinbilar. Men i dag har dieselbilen blivit en miljöskurk, i alla fall jämfört med elbilar, och har högre fordonsskatt."
https://www.nyteknik.se/fordon/vad-ar-en-miljobil-sa-har-det-andrats-over-tid/974383
Hur länge kommer Li-Ion batterier att vara omhuldade av politikerna tro? De kanske blir miljöskurkar innan vi anar, vem vet?
"För tio femton år sedan sågs dieselbilar som miljöbilar eftersom de är bränslesnålare än bensinbilar. Men i dag har dieselbilen blivit en miljöskurk, i alla fall jämfört med elbilar, och har högre fordonsskatt."
https://www.nyteknik.se/fordon/vad-ar-en-miljobil-sa-har-det-andrats-over-tid/974383
Hur länge kommer Li-Ion batterier att vara omhuldade av politikerna tro? De kanske blir miljöskurkar innan vi anar, vem vet?