Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Möjligt, men viktmässig landar man nog inte på mer än det dubbla mot dagens drivlina. 3–4 ton mot 1,5–2.
Tänkte nog primärt på utformningen, men kör man lite mer america style så skulle det nog funka bättre.

Tror som sagt att traktorer och snöskotrar kommer bli tuffa, det är maskiner som går väldigt tungt.
 
Batteribyte som på Nios bilar skulle lösa problemet med laddningen. Borde inte vara nån big deal i en snar framtid.
 
S
😲… känslan efter att ha läst några inlägg här.

Tror helt ärligt ni driver.
 
Ett annat sätt att se det är att om alla transporter som är enkla att köra på annat än fossilt också gör det så kan de transporter som är svåra att fixa få gå kvar med fossila bränslen eller förbränningsmotorer på förnybara bränslen (som inte räcker om alla ska köra på det).

Dvs djurtransporter, traktorer, snöskotrar etc kan fortsätta köras på förbränningsmotor längre om stadsbilar etc går över till alternativa bränslen / el. För många verkar ändå vara överens om att för majoriteten (svenne banan, inte en genomsnittlig afrikan) så funkar en elbil.

De som är beredda gå över på el kan alltså göra att ni skeptiker kan köra er fossilsläde längre... Låter det lite lockande?
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Ett annat sätt att se det är att om alla transporter som är enkla att köra på annat än fossilt också gör det så kan de transporter som är svåra att fixa få gå kvar med fossila bränslen eller förbränningsmotorer på förnybara bränslen (som inte räcker om alla ska köra på det).

Dvs djurtransporter, traktorer, snöskotrar etc kan fortsätta köras på förbränningsmotor längre om stadsbilar etc går över till alternativa bränslen / el. För många verkar ändå vara överens om att för majoriteten (svenne banan, inte en genomsnittlig afrikan) så funkar en elbil.

De som är beredda gå över på el kan alltså göra att ni skeptiker kan köra er fossilsläde längre... Låter det lite lockande?
Vettigt inlägg.
Persontrafiken kan utan större problem elekrifieras.

Bilen har varit en symbol för frihet sedan den kom. Bilen känns lite mindre som frihet med batteridrift.

Där skon klämmer, iaf för mig. Och ja, jag har erfarenhet av att bruka elbil.

Men den gör jobbet.
 
L lbgu skrev:
Tror du att ett traktorbatteri skulle räcka uppåt 12 timmars traktorkörande? Låter fullkomligt orealistiskt.
Oj vilken attack! Jag har inte påstått något sådant. Först ville jag förstå häraden av enegimängden som krävs. Gärna hur många kW som behövs kontinuerligt. Du kanske vet? Först efter det vill jag göra min egen bedömning om det är fantasier eller om det är rimligt att hitta lösningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Batteribyte som på Nios bilar skulle lösa problemet med laddningen. Borde inte vara nån big deal i en snar framtid.
Jag fnissar lite åt Nios batteribyte eftersom det löser ett problem som inte finns.

För en traktor som plöjer som jag antar är det mest eneergikrävande den kan göra tror jag däremot att batteribyten krävs. Fick inte de siffror jag frågade efter men det går väl att räkna ut ett prakiskt godtagbart bytesintervall, dvs hur många timmar. Samtidigt som ett det andra batteri laddar. Gårdens elanslutning måste då matcha traktorns effektförbrukning i kW. Hade varit intressant att se om det faller inom en normal avsäkringsstorlek.
 
S
W witten skrev:
Jag fnissar lite åt Nios batteribyte eftersom det löser ett problem som inte finns.

För en traktor som plöjer som jag antar är det mest eneergikrävande den kan göra tror jag däremot att batteribyten krävs. Fick inte de siffror jag frågade efter men det går väl att räkna ut ett prakiskt godtagbart bytesintervall, dvs hur många timmar. Samtidigt som ett det andra batteri laddar. Gårdens elanslutning måste då matcha traktorns effektförbrukning i kW. Hade varit intressant att se om det faller inom en normal avsäkringsstorlek.
Nu blir det lite intressant. Skulle säga att du behöver en dieseldriven traktor på ca:150 hk för att dra en 5-skärig växelplog.
 
S Snikholt skrev:
Nu blir det lite intressant. Skulle säga att du behöver en dieseldriven traktor på ca:150 hk för att dra en 5-skärig växelplog.
Nånstans runt 40 kW elmotor då. 63A säkring till gården och 2 batterier på cirkus 200 kWh för 5 timmar mellan byten. Låter nästan för enkelt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Max verkningsgrad på en bra diesel ligger runt 30% traktorer kör sällan i det optimala driftläget (max vridmoment)
Sen är moderna lastbilar ännu bättre.
Nu blev det inte många rätt, du som brukar ha koll på det mesta. Verkningsgraden är betydligt högre på en bra diesel och max verkningsgrad har den absolut inte vid max vridmoment.
 
Elkostnad några hundralapper till en tusing. Vad kostar dieseln att plöja i tio timmar?
 
P PHPersson skrev:
Nu blev det inte många rätt, du som brukar ha koll på det mesta. Verkningsgraden är betydligt högre på en bra diesel och max verkningsgrad har den absolut inte vid max vridmoment.
Jo, det är där du har högst fyllnadsgrad och ungefär där effektivast förbränning sker som då slås ut på pumpförluster och friktion, sen beror det ju på bränsleblandning och cykel.

Här är en typisk graf som exempel. En bra diesel är uppe i runt 45% verkningsgrad, men då får man ligga i sweetspot, som du ser är ganska liten. Men klart kör traktorn med hög belastning ligger man ju där. Jag får nog backa på mitt tidigare påstående

3D-graf som visar bränsleeffektivitet baserat på motorns vridmoment och varvtal. Den illustrerar toppområden för konverteringseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Bilen har varit en symbol för frihet sedan den kom. Bilen känns lite mindre som frihet med batteridrift.
Något, men ändå inte. Det är nog bara en vanesak och att systemen är mer mogna och utbyggda.
Framförallt, om vi ser till att fixa majoriteten av miljöproblemet så kan man troligen tillåta flyg och trafik med äldre entusiastbilar, specialfordon osv. Samt hantera länder som skiter i den globala miljön.

Om vi blundar är risken att smällen blir så hård att det verkligen kommer påverka våra liv till det negativa.

Jag tror på teknikutvecklingen, jag ser de som inte gör det som bakåtsträvare. Jag tänker fortfarande på nån film jag fick se när jag pluggade om hur man ändrade produktionen hos ABB. Några tanter skulle få mer komplexa arbetsuppgifter, istället för att typ trycka dit två sladdar skulle de arbetsrotera, beställa nytt material när det gamla tog slut osv. Några tvärvägrade. De ville inte ändra sig. När man sedan gick tillbaka så hade de som var villiga att anpassa sig ändrat uppfattning och tyckte jobbet blev roligare och mer varierat. Detta kommer pågå i alla tider. Några tycker allt var bättre förr och vill inte ta till sig det nya. Troligen finns inslag i det nya som skrämmer eller oroar, eller som man inte förstår. Men ofta när tekniken går framåt kommer andra fördelar man inte ville se där, bakåt i tiden.

Sen är jag nostalgiker. Jag gillar veteranbilar, köksspisar, kakelugnar, riktiga trägolv osv. Men jag tror man kan ta till sig ny teknik och ändå inte kasta allt gammalt fint överbord. Men en sur dieselvolvo från 2012, är det verkligen nåt att drömma om?
 
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
S
J JohanLun skrev:
Något, men ändå inte. Det är nog bara en vanesak och att systemen är mer mogna och utbyggda.
Framförallt, om vi ser till att fixa majoriteten av miljöproblemet så kan man troligen tillåta flyg och trafik med äldre entusiastbilar, specialfordon osv. Samt hantera länder som skiter i den globala miljön.

Om vi blundar är risken att smällen blir så hård att det verkligen kommer påverka våra liv till det negativa.

Jag tror på teknikutvecklingen, jag ser de som inte gör det som bakåtsträvare. Jag tänker fortfarande på nån film jag fick se när jag pluggade om hur man ändrade produktionen hos ABB. Några tanter skulle få mer komplexa arbetsuppgifter, istället för att typ trycka dit två sladdar skulle de arbetsrotera, beställa nytt material när det gamla tog slut osv. Några tvärvägrade. De ville inte ändra sig. När man sedan gick tillbaka så hade de som var villiga att anpassa sig ändrat uppfattning och tyckte jobbet blev roligare och mer varierat. Detta kommer pågå i alla tider. Några tycker allt var bättre förr och vill inte ta till sig det nya. Troligen finns inslag i det nya som skrämmer eller oroar, eller som man inte förstår. Men ofta när tekniken går framåt kommer andra fördelar man inte ville se där, bakåt i tiden.

Sen är jag nostalgiker. Jag gillar veteranbilar, köksspisar, kakelugnar, riktiga trägolv osv. Men jag tror man kan ta till sig ny teknik och ändå inte kasta allt gammalt fint överbord. Men en sur dieselvolvo från 2012, är det verkligen nåt att drömma om?
Jag håller med dig - ”the jantelag is strong” också.

Finns väl inget mer provocerande än nöjda människor. Sluta folk vara så nöjda med elbilar så ska ni se att den breda massan anammar tekniken vartefter.

Och de som predikar att elbilen är lösningen på global uppvärmning, håll truten. Det stämmer ej.
 
Från miljöbil till miljöskurk kan gå ganska snabbt.

"För tio femton år sedan sågs dieselbilar som miljöbilar eftersom de är bränslesnålare än bensinbilar. Men i dag har dieselbilen blivit en miljöskurk, i alla fall jämfört med elbilar, och har högre fordonsskatt."

https://www.nyteknik.se/fordon/vad-ar-en-miljobil-sa-har-det-andrats-over-tid/974383

Hur länge kommer Li-Ion batterier att vara omhuldade av politikerna tro? De kanske blir miljöskurkar innan vi anar, vem vet?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.