Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att argumentet är att man själv inte tror att människan påverkar klimatet eller åtminstone inte negativt. Att då inte få välja att köpa en ny fossildriven bil skulle på något oklart sätt vara odemokratiskt, även om det beslutats helt demokratiskt. Om man inte uppskattar besluten så är de odemokratiska...

Själv tror jag inte att vare sig DDT eller senapsgas är det minsta skadligt så jag förstår inte varför jag inte får använda det. Odemokratiskt! 😉
Tråden spårar ut igen
Det är ju andra som svarat på det där.
Men elbilsfantasterna är nog dom som har mest tunnelseende.
Racka ner på folk verkar ju vara ett annat argument..men alla kanske inte läser allt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att argumentet är att man själv inte tror att människan påverkar klimatet eller åtminstone inte negativt. Att då inte få välja att köpa en ny fossildriven bil skulle på något oklart sätt vara odemokratiskt, även om det beslutats helt demokratiskt. Om man inte uppskattar besluten så är de odemokratiska...

Själv tror jag inte att vare sig DDT eller senapsgas är det minsta skadligt så jag förstår inte varför jag inte får använda det. Odemokratiskt! 😉
På samma tema... Om jag inte tror jag kommer att krocka tycker jag det är odemokratiskt att jag måste ha hjälm / bälte och respektera rödljus och väjningsplikt... :)

Eller för all del betala skatt, varför kan man inte få välja att slippa det.

Håller med om att när man ser att något kan skada samhället eller andra individer så tvingas man att begränsa individens val. Även om några individer inte tror som politiker eller majoriteten/ forskningen så innebär inte det att det man inte tror på slipper man respektera...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
På samma tema... Om jag inte tror jag kommer att krocka tycker jag det är odemokratiskt att jag måste ha hjälm / bälte och respektera rödljus och väjningsplikt... :)

Eller för all del betala skatt, varför kan man inte få välja att slippa det.

Håller med om att när man ser att något kan skada samhället eller andra individer så tvingas man att begränsa individens val. Även om några individer inte tror som politiker eller majoriteten/ forskningen så innebär inte det att det man inte tror på slipper man respektera...
Ni verkar tappat det helt.
Jag har inga problem med det där.
Men då folk har den uppfattningen att andra inte kan idka sina fritidsintressen för att dom inte har råd så är det tuff luck..så i klimatets namn kommer en massa folk sluta med sina intressen ..det finner jag ingen demokrati i.

Fairlane
N najaden skrev:
Tråden spårar ut igen
Det är ju andra som svarat på det där.
Men elbilsfantasterna är nog dom som har mest tunnelseende.
Kanske, kanske inte. Tunnelseende kan nog drabba alla fanatiker, vare sig det är de som anser att elbilar är det enda rätta eller de som är fanatiska motståndare till elbilar.
Generellt skulle jag nog säga att fanatism ofta hänger ihop med tunnelseende.
N najaden skrev:
Racka ner på folk verkar ju vara ett annat argument..men alla kanske inte läser allt.
Ja, tacka ner på folk behöver man inte göra. Om det uppfattades som att jag gjorde det ber jag om ursäkt. Jag känner ändå att ett demokratiskt fattat beslut inte är odemokratiskt för att jag inte uppskattar det eller för att det delvis inskränker en annan människas rättigheter.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med om att när man ser att något kan skada samhället eller andra individer så tvingas man att begränsa individens val.
Antar att du vill förbjuda innebandy då. Såg någon uppgift om sjukvårdskostnader orsakade av idrott och innebandy stack ut rejält. Förbjud allt som är riskabelt gör världen väldigt tråkig.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N najaden skrev:
Ni verkar tappat det helt.
Jag har inga problem med det där.
Men då folk har den uppfattningen att andra inte kan idka sina fritidsintressen för att dom inte har råd så är det tuff luck..så i klimatets namn kommer en massa folk sluta med sina intressen ..det finner jag ingen demokrati i.
Det har väl aldrig varit någon rättighet att få göra saker man tycker är kul fast man inte har råd? Vänder man på det, som säkert redan gjorts flera gånger i tråden, så är det väl väldigt märkligt att man ska kunna fortsätta skita ner sin närmiljö och idka aktiviteter som är långsiktigt dåliga för klimatet utan att det kostar?
Och igen, folk kommer fortsatt kunna köra runt släp efter fossilbilar i många år. Och om 8-10 år kommer det finnas massa elbilar som drar släp långt att hitta begagnat. Men om man bara har råd med 10k bilar så kanske steg ett är att sälja skotrarna, hästen och fiska från land istället?

• Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
Nu när ni ändå är OT, vad sägs om att påbjuda användning av dobbar för fotgängare när det är halt. Den överbelastade sjukvården kan användas bättre. Många andra sporter kostar troligen mycket mer än de smakar också. De drar förutom vårdkostnader med sig en massas onödiga transporter till ingen nytta.

Majoritetens tyrrani kan förbjuda sånt som minoriteter håller på med med alla möjliga argument som att rädda klimatet. Frihet, åsiktsfrihet, yttrandefrihet någon? Eller förbjuda yttrandefrihet på X för att Musk är ond och inte vänster.

Kretikos Kretikos skrev:
Det har väl aldrig varit någon rättighet att få göra saker man tycker är kul fast man inte har råd? Vänder man på det, som säkert redan gjorts flera gånger i tråden, så är det väl väldigt märkligt att man ska kunna fortsätta skita ner sin närmiljö och idka aktiviteter som är långsiktigt dåliga för klimatet utan att det kostar?
Och igen, folk kommer fortsatt kunna köra runt släp efter fossilbilar i många år. Och om 8-10 år kommer det finnas massa elbilar som drar släp långt att hitta begagnat. Men om man bara har råd med 10k bilar så kanske steg ett är att sälja skotrarna, hästen och fiska från land istället?
Mjo.
Men för många så kan det vara en livsstil som dom måste försaka.
Men har fattat att många inte inser hur en del andra lever.

S
Elbilsåkare som svamlar om miljön och samtidigt nöjesflyger kors och tvärs i världen är märkliga individer.
En fattiglapp som kör en skruttbil och inte har råd med flygsemester är snällare mot miljön än vad de är.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Mjo.
Men för många så kan det vara en livsstil som dom måste försaka.
Men har fattat att många inte inser hur en del andra lever.
Jag köper att en del kan känna så. Men det är ändå upp till en själv att kratta för den livsstilen och man måste bära sina egna kostnader.

S Snikholt skrev:
Elbilsåkare som svamlar om miljön och samtidigt nöjesflyger kors och tvärs i världen är märkliga individer.
En fattiglapp som kör en skruttbil och inte har råd med flygsemester är snällare mot miljön än vad de är.
Precis.
Dom mest utsatta kommer fortsatt vara utsatta dom rika kommer fortsätta vara rika och bli rikare medans dom i mitten får det allt sämre (ekonomiskt) till vilken nytta ?
Tro då inte att det gör någon skillnad på klimatet.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
S
A Avemo skrev:
Är det inte så att Tesla har möjligheten att välja bort generatorbroms? När det är ordentligt halt får ID4 egenskapen att den alltid börjar med att motorbromsa med bakhjulen tills de släpper innan den börjar bromsa med framhjulen också. Det kan vara ganska störande.
A Avemo skrev:
2021 när jag tittade på Volkswagen ID4 intalade jag mig att med en jämn viktfördelning och moderna antisladdsystem skulle det inte ha så stor betydelse. Efter 3 vintrar med ID4 stod framhjulsdrift högt på listan över egenskaper jag önskade av nästa bil.

Kanske att andra tillverkare lyckats bättre. Men en bakhjulsdriven ID4 är ingen höjdare i halka.

Nissan Ariya har jag inte provat. Men jag har nu en Renault Megane som ligger på samma plattform. Den är betydligt bättre i halka. Mercedes har en del framhjulsdrivet också.
Jag tycker vår bakhjulsdrivna Ioniq 5 funkar bra på vintern. Lite svansande om man gasar på men det finns ett snö-läge som funkar väldigt bra. Då begränsas regenereringen och accelerationen och jag tror att antisladdsystemet går in tidigare än vanligt. Har man fyrhjulsdrift så blir det i snöläget drivning på alla hjulen upp till en viss hastighet.

Väldigt mycket bättre framkomlighet på snö än med min förra bil (framhjulsdriven Passat).

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Du visar prov på enfald och okunnighet som tycks bero på begränsat umgänge och begränsad livsföring, antagligen huvudsakligen i Stockholms medelklass.

Stanna där.

Du saknar fullständigt koll på verkligheten utanför Stockholm.

Om du inbillar dig att man kör hästar, får, kor eller grisar för att tävla, så säger det också hur väldigt lite du känner till om världen utanför din bubbla.

Hört talas om veterinär? Hämta foder? Slakteri? Betäckning? Sommarbete? Köp och försäljning? Det är inte huvudsakligen för tävling man kör runt med hästar.

Men det kan man ju tro, om man befinner sig långt ifrån den värld där var och varannan har hästar. Alltså utanför Stockholm.

Fritidsfiskare kör faktiskt runt med sina fiskbåtar mellan fiskevattnen, och många gör några resor per år mellan södra Sverige och norra Sverige (eller vice versa), för att ägna sig åt sådant fiske som inte finns tillgängligt på hemmaplan.

Att tro på elbilar som den enda frälsningen för alla transporter, är ungefär lika enögt som att vägra eldrift för några transporter.

Just nu fungerar eltekniken bäst för kortare distanser där laddinfrastrukturen är väl utbyggd, kryddat med något färre långresor, samtidigt som lasten är liten.

Sedan så ska man komma ihåg att förbränningsmotorer kan drivas av annat än fossila oljederivat.
Nu vet jag inte vad jag bor har för relevans, men för information är jag uppväxt på landet där mina föräldrar har en gård med både 3-4 hästar och diverse djur (tro det eller ej, detta har dom lyckats med trots att dom inte ens har en egen hästtransport). Min barndomsvän har en lantbruk med 80-tal kor, dom har mig veterligen inte heller en hästtransport.

Jag betvivlar inte att det finns fiskare som åker med sin egen båt från Skåne till Norrbotten men det är nog att beteckna som en parantes i sammanhanget.

Det är en försvinnande liten andel av befolkningen där detta ens blir reelt ett problem, dessa hörs dock väldigt mycket i debatten. Förstår heller inte varför det gapas så mycket, det är inte förbjudet att köpa fossilbilar ännu men man har politiskt satt slutdatum och kommer successivt fasa ut tillgången till fossilalternativ vartefter elalternativen blir fler.

Det går utmärkt att driva fossilmotorer med alternativa drivmedel men det räcker inte till hela fordonsflottan så lämpligtvis nyttjas det för dom som verkligen behöver det.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag tycker vår bakhjulsdrivna Ioniq 5 funkar bra på vintern. Lite svansande om man gasar på men det finns ett snö-läge som funkar väldigt bra. Då begränsas regenereringen och accelerationen och jag tror att antisladdsystemet går in tidigare än vanligt. Har man fyrhjulsdrift så blir det i snöläget drivning på alla hjulen upp till en viss hastighet.

Väldigt mycket bättre framkomlighet på snö än med min förra bil (framhjulsdriven Passat).
Somliga tillverkare har förmodligen lyckats bättre med bakhjulsdrift än Volkswagen. Snöläget hade säkert varit användbart på ID4 också. Det var inte så mycket framkomligheten som den yviga bakvagnen som störde mig. Jag är i alla fall nöjd med att vara tillbaka vid framhjulsdrivet nu.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:
Så är det precis. Två sorters personer är det som finns i Sverige.

Rika typer som kör elbil och flyger till Thailand etc flera gånger om året och så fattiglappar som kör skruttbil. Fattiglappar har hästar, hästsläp, skoter och skotersläp etc.

Själv känner jag mig inte hemma i någon av grupperna, men jag är nog undantaget som bekräftar regeln.

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.