167 982 läst · 3 276 svar
168k läst
3,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Leaf skulle ju behöva gå som mest max räckvidd från hemmet, ja. Antagligen den perfekta pendlarbilen om man har lagom långt till jobbet.Rabbithole skrev:MG5 är riktigt billig kombi. Seat har Cupra som finvariant, ska väl komma nån Seat framöver med inget skarpt i dagsläget. Opel Corsa-e är ganska billiga begagnade också.
Kom ihåg att t.ex. Leaf och Soul har Chademo kontakt så lite bökigare att ladda utanför hemmet och vissa tidiga modeller inte har snabbladdning. Om det har betydelse.
Jag funderar också om det är värt med en eldriven andrabil/pendlingsbil eller om man istället ska lägga minsta möjliga kapital på en snål bensinare och satsa mer på huvudbilen som då kanske blir en större elbil eller PHEV
Mg5 hade ju en del dåliga recensioner både gällande komfort, laddhastighet och säkerhet. Kommer det nåt från MG i förbättrad version?
Cupra verkar ju lika prisovärt som Skoda/VW hittils.
Japp, det är stor skillnad mot att tvinga in eldrift.Dan_Johansson skrev:Jag tror heller inte att batterier är lösningen för bönder idag, men det finns ju mer miljövänliga alternativ som man kan köra maskinerna på redan idag... Och ju mindre fossila bränslen vi använder för onödiga saker (såsom att flytta en båt, häst eller snöskoter) ju mer finns det ju i budgeten för livsnödvändiga saker.... Såsom mat..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 440 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
Traktorer med eldrift är ju typ perfekt. Elmotorn är grym för körmönstret och dom åker ju runt med ballast ändå på sina 8 ton lätta traktorer. Det börjar komma eldrivna traktorer och dom verkar bra, även här är det en långsam och stadig övergång. Kan även tänka mig att det blir bättre ekonomi på lite mindre traktorerDan_Johansson skrev:Jag tror heller inte att batterier är lösningen för bönder idag, men det finns ju mer miljövänliga alternativ som man kan köra maskinerna på redan idag... Och ju mindre fossila bränslen vi använder för onödiga saker (såsom att flytta en båt, häst eller snöskoter) ju mer finns det ju i budgeten för livsnödvändiga saker.... Såsom mat..
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
Ja, det är ju i stort sätt samma bil så inte så många ställen att spara kostnad på. Tesla t.ex. blev ju ordentligt bra 2021. Och då va dom en bit före i utvecklingen så vi har ett tag till innan vi har bra och prisvärda begagnade elbilar.N nevinator skrev:Leaf skulle ju behöva gå som mest max räckvidd från hemmet, ja. Antagligen den perfekta pendlarbilen om man har lagom långt till jobbet.
Mg5 hade ju en del dåliga recensioner både gällande komfort, laddhastighet och säkerhet. Kommer det nåt från MG i förbättrad version?
Cupra verkar ju lika prisovärt som Skoda/VW hittils.
Finns det ens någon eldriven traktor att köpa?Rabbithole skrev:Traktorer med eldrift är ju typ perfekt. Elmotorn är grym för körmönstret och dom åker ju runt med ballast ändå på sina 8 ton lätta traktorer. Det börjar komma eldrivna traktorer och dom verkar bra, även här är det en långsam och stadig övergång. Kan även tänka mig att det blir bättre ekonomi på lite mindre traktorer
Fendt hade en "demo" för några år sedan men om jag minns rätt hade den lite underliga specifikationer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
CASE har nån och John Deere är på g. Säkert fler. Det jag såg i Italien för drygt ett år sedan var att mindre kompakta eltraktorer börjar ploppa upp på vingårdar och frukt/grönsaksodlingar.Rabbithole skrev:
Det kan ju vara så att man i framtiden inser att människans påverkan på klimatet inte är sådan som de flesta forskarna verkar tro nu. Klimatet har åkt jojo förr i tiden utan att människan kan anklagas för det.L Liljeros skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 440 inlägg
Så vad du menar är att man kan lita på forskningen när den säger att klimatet förändrats hit och dit för miljontals år sedan, men inte på samma forskning som säger att vi påverkar klimatet här och nu?L lbgu skrev:
Det kan ju också vara så att man i framtiden inser att vi levt i "the matrix", men inte tänker jag göra mina val av livsstil de närmaste 10 åren baserat på det?
Du behöver inte gå miljontals år tillbaka. På bronsåldern var det medelhavstemperatur i Sverige. För ca 400 år sedan hade vi något som kallas lilla istiden.Dan_Johansson skrev:
Sen har klimatforskare haft fel förr. Bara se allt de trott de senaste 50 åren så inser man att deras träffsäkerhet inte är bättre än de som praktiserar yrket med en viss koppling till deras forskning, nämligen meteorologerna.
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Nja, jag tycker de är rätt dyra.13th Marine skrev:
Dock synnerligen trevliga bilar. Jag har haft två stycken 6r. En -08, som var den absolut bästa bil jag någonsin ägt, och en -15, som var trevlig men tyvärr med dieselmotor( var enda som gick att kombinera med AWD).
Värmen under bronsåldern finns det naturliga förklaringar till, även lilla istiden som du nämner berodde på flertalet vulkanutbrott under en period. Varför ska det vara så svårt att kolla upp de påståenden man kommer med? Det måste vara väldigt enkelt att förneka den globala uppvärmningen när man aldrig behöver kolla upp fakta, men vad vet jag, jorden är kanske platt också? Finns det ens hästar eller är det bara en frukt?L lbgu skrev:Du behöver inte gå miljontals år tillbaka. På bronsåldern var det medelhavstemperatur i Sverige. För ca 400 år sedan hade vi något som kallas lilla istiden.
Sen har klimatforskare haft fel förr. Bara se allt de trott de senaste 50 åren så inser man att deras träffsäkerhet inte är bättre än de som praktiserar yrket med en viss koppling till deras forskning, nämligen meteorologerna.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 440 inlägg
Hur vet du det? Mätningar i Sverige började 1722 ...L lbgu skrev:Du behöver inte gå miljontals år tillbaka. På bronsåldern var det medelhavstemperatur i Sverige. För ca 400 år sedan hade vi något som kallas lilla istiden.