S Skandiamannen skrev:
Vad jag förstår ingår det mesta hos Kia precis som hos Tesla. Hos Audi är typ ratt tillval. 7-sits är inget måste men ganska trevligt när man samåker till träningar med barnen
Ja, jag jämförde Q6 AWD, Och EV9 AWD Plus, dvs 95kWh och AWD. Man får lusläsa specen.
Sen kommer BMW med iX3 under året som ska finnas med upp till 105kWh.

Blir väl en avvägning vilka parametrar som är viktiga, men på långresa lär väl en EV9 ha samma körmönster som en Model Y ungefär. Törstigare men laddar snabbare.

Som vanligt med nya bilar, förboka inget och beställ så sent du kan. Provkör och acceptera bilen som den är vid provkörning
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vid normal körning märks det knappt vilka hjul som driver. Där är vi helt överens. Sedan har jag inte haft en bakhjulsdriven bil sedan jag hade en Volvo 245. Så det jag pratar om gäller specifikt min erfarenhet av ID4.

1. På motorväg när det är halt börjar den lätt vifta ganska ouppfostrat på svansen när man försöker hålla farten i en uppförsbacke.

2. I situationer när det är halt och vägen lutar åt sidan så halkar bakvagnen i sidled om man tappar greppet en aning. Om detta händer med framvagnen går det genast att parera med ratten. Den möjligheten saknas när det är bakhjulen som släpper och det blir mycket större sladdar.

3. Som du säger. Står man och spinner kan man inte rikta driften åt olika håll. Det var nog bara en gång jag fastnade med ID4:n och störde mig på detta.

4. När man bromsar börjar bilen med att generatorbromsa tills bakhjulen släpper innan den börjar bromsa med framhjulen. Detta upprepas alltså varje gång man vill sakta farten på is. Givetvis blir det mer en svaghet med ID4 specifikt snarare än bakhjulsdrift.
Misstänker att detta har mer med ID4ans brister, dåliga däck eller dina brister som förare att göra, än bakhjulsdriften i sig. Eller har du inte antispinn? Känner verkligen inte igen mig alls i det du beskriver. Körde om många gånger nu på fjällturen senast, igenom snömodden mellan filerna, eller ut i vänsterfil i lite djupare snö, och bilen låg stabilt som tusan varje sekund. Höll också för hög fart i en vänsterkurva och alla fyra hjul höll precis lagom med jämn sladd och gick lätt att parera igenom hela svängen. Skulle det släppa på drivhjulen föredrar jag att dessa är bak då jag ju i så fall har kvar styrförmågan, så förstår inte riktigt hur du menar?

När du säger att du inte gillar släppet i backe på motorväg i halka så låter det som att du kanske är lite ovan att köra på vinterväg? För när det släpper vid framhjulsdrift vid gaspådrag så upplevs det ju nog mer odramatiskt än när det släpper bak om man är ovan, även om det är lika ofarligt när man har antispinn, som ju fungerar lika väl fram som bak.
 
L lob skrev:
Okej. Det blir lite spretiga svar. Har dock litegrann möjlighet att anpassa fordon efter väder eftersom jag planerar att behålla min fossilVolvo så då kanske man törs testa bakhjulsdrift. Förra fordonet med bakhjulsdrift var en 144:a.
Jag antar att den relativt stora tyngden på en elbil gör att man även med 255 kan få ett bra grepp.
Vi har en id.4 med bakhjulsdrift. Hade Kia E-Niro innan som hade framhjulsdrift.

Friktionsdäck på båda bilarna och vi upplever id.4 som stabilare och bättre grepp på halt väglag.

Som det är nu kommer vi inte vilja ha framhjulsdrift igen.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Jag har väl motsvarande, med lägre kravet >30 mil vintertid och bara lätt släpvagn. Dock elsäte med minnesfunktion.
Behöver också en andrabil med mycket lägre krav, nåt billigt, pålitligt hållbart.

Problemet med båda har hittills varit prisvärdheten både för beg och nytt. Hoppas 2025 har något att komma med. 20k€-bilar har ju nämnts, men det är ju bara småbilar. Frågan är om liknande släpp med sänkningar sker på de större modellerna, och hur billiga nya små elbilar påverkar begmarknaden för små elbilar.

Har en laddhybrid med för kort räckvidd och inget akut behov av andrabil, så jag väntar ut marknaden för att byta ut mot hel-el. Frågan är hur länge.
Leaf är ju en otroligt prisvärd andra bil, har sett flertalet köra den för löjligt lite pengar per mil. Man kan till och med privatleasa en beggad för runt 25kr/mil i totalkostnad. Det är ändå helt ok för en ett par år gammal bil med lite appstyrning och hyfsad utrustningsnivå.

Skulle tippa att det nog bara är Model S som fixar huvudbilskravet, kanske en Model Y Long range RWD men det är nog på gränsen. Vet inte vad ID7 drar med släp?
 
V varpan1 skrev:
Misstänker att detta har mer med ID4ans brister, dåliga däck eller dina brister som förare att göra, än bakhjulsdriften i sig. Eller har du inte antispinn?
ID4 är väl generellt inte rosad för sina vinteregenskaper. Några nya bilar utan antispinn finns mig veterligen inte.

V varpan1 skrev:
Skulle det släppa på drivhjulen föredrar jag att dessa är bak då jag ju i så fall har kvar styrförmågan, så förstår inte riktigt hur du menar?
Att det släpper är ju inte något digitalt till eller från. Det kommer litet i taget. Börjar framhjulen spinna och krypa i sidled går det att kompensera med ratten samtidigt som man släpper på gasen. Den möjligheten är mycket mindre när bakhjulen börjar krypa i sidled.

V varpan1 skrev:
För när det släpper vid framhjulsdrift vid gaspådrag så upplevs det ju nog mer odramatiskt än när det släpper bak om man är ovan, även om det är lika ofarligt när man har antispinn, som ju fungerar lika väl fram som bak.
Antisladdsystemet lindrar ju kraftigt problemen med bakhjulsdrift. Det minskar även understyrningen som kan följa om man gör bort sig med framhjulsdrift. Visst är skillnaden mindre än innan antisladdsystemen fanns. Men min erfarenhet efter tre vintrar med ID4 är att framhjulsdrift fortfarande är att föredra även om jag vet att inte alla håller med.
 
A Avemo skrev:
ID4 är väl generellt inte rosad för sina vinteregenskaper. Några nya bilar utan antispinn finns mig veterligen inte.


Att det släpper är ju inte något digitalt till eller från. Det kommer litet i taget. Börjar framhjulen spinna och krypa i sidled går det att kompensera med ratten samtidigt som man släpper på gasen. Den möjligheten är mycket mindre när bakhjulen börjar krypa i sidled.


Antisladdsystemet lindrar ju kraftigt problemen med bakhjulsdrift. Det minskar även understyrningen som kan följa om man gör bort sig med framhjulsdrift. Visst är skillnaden mindre än innan antisladdsystemen fanns. Men min erfarenhet efter tre vintrar med ID4 är att framhjulsdrift fortfarande är att föredra även om jag vet att inte alla håller med.
Statistik har visat att framhjulsdrift är klart säkrare på vintern, det är nog de flesta överens om så inget konstigt med det. Orsaken enligt, biltester är att när sladd uppkommer så är det oftast mer konsekvent och enklare att hantera. Sedan varierar det såklart med däck, bil etc. Så den som säger att bakhjulsdrift är bättre gör det förmodligen för att man måste försvara sitt eget köp… kommer alltid finnas den typen av människor som aldrig kan erkänna att den produkten jag har är sämre än något annat.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vi har en id.4 med bakhjulsdrift. Hade Kia E-Niro innan som hade framhjulsdrift.

Friktionsdäck på båda bilarna och vi upplever id.4 som stabilare och bättre grepp på halt väglag.

Som det är nu kommer vi inte vilja ha framhjulsdrift igen.
Man skall nog inte baserat på 2 bilmodeller avgöra vilket drivsätt som är bäst. Lite som att köra en Tesla Plaid med allvädersdäck mot en ID4 GTX med Michelin sommardäck och säga att jag skall alltid ha allvädersdäck för då accelererar bilen snabbare…
 
P PHPersson skrev:
Statistik har visat att framhjulsdrift är klart säkrare på vintern, det är nog de flesta överens om så inget konstigt med det. Orsaken enligt, biltester är att när sladd uppkommer så är det oftast mer konsekvent och enklare att hantera. Sedan varierar det såklart med däck, bil etc. Så den som säger att bakhjulsdrift är bättre gör det förmodligen för att man måste försvara sitt eget köp… kommer alltid finnas den typen av människor som aldrig kan erkänna att den produkten jag har är sämre än något annat.
När är denna statistik ifrån? Före eller efter antispinn? Låter som något från 80-talet. Jag har aldrig kört bakhjulsdrivet innan jag skaffade denna bilen och trodde det skulle vara sämre för att man hört det nån gång genom åren. Men upplever det verkligen inte sämre med bakhjulsdrift. Något eget val för mig är det inte eftersom jag verkligen inte bryr mig om vilka hjul som driver, valde mellan 4wd eller rwd och valde rwd pga större bagageutrymme och färre motorer och delar som kan gå sönder. Hade gärna även valt bort luftfjädring, taklucka, elbaklucka, 19" fälgar och elektrisk P-broms av liknande skäl, men det är tydligen saker folk uppskattar och som är "premium" och man betalar till och med extra för det men jag ser bara nackdelar och dyra reparationer.
 
L Liljeros skrev:
För majoriteten är det inte ett problem att köra elbil, det är en ganska begränsad skara som får lite utmaningar. Därav ser jag inte att det skulle bli ett problem att genomföra detta. Av dom som kör elbil så verkar dom flesta ändå vara ganska nöjda, dom som skriker högst om alla problem kör oftast fossilt.

Det finns knappt 300.000 skotrar och ungefär lika många husvagnar. Misstänker att det finns en ganska stor korrelation här, dvs att har man skoter har man också husvagn. Det är nog också ganska många som inte kör runt på sin skoter eller husvagn så allt som allt kanske detta berör 3-400.000 bilar som nyttjas till att dra dessa släp regelbundet. Det handlar då om under 10% av den svenska bilparken… på kontinenten är stora släp betydligt mer ovanligt så där pratar vi nog snarare 5%. Tror inte att det således kommer vara ett problem att genomföra detta. Det är en ganska låg andel av det totala antalet väljare så bör inte vara så het potatis politiskt.
...Det finns också 300.000 tusen sisådär hästar i Sverige, med kanske 200.000 tusen ägare/tränare som behöver köra hästen i hästtransport.

En häst är väldigt mycket tyngre än en snöskoter. Uppåt 600 kg eller mer.

Husvagnar finns det kanske 200.000 tusen stycken.

Terrängskotrar 300.000 som används för jakt och nöje.

Det finns också fritidsfiskare, som åker runt med båtar på släp. Antalet fritidsfiskare i Sverige antas vara någonstans mellan 1 miljon och 1,5 miljon. Ska vi tro att 300.000 av dessa regelbundet släpar med sig sin fiskebåt.

Hm, låt oss summera: 200.000 + 200.000 + 300.000 + 300.000 = 1 miljon!

Hoppsan, det finns alltså runt 1 miljon bilförare som väljer bil utifrån möjligheten att dra tyngre släp.

Och då är lantbrukare, skogsbrukare och en räcka hantverkare som också behöver dra tunga släp lite längre sträckor, vinter som sommar, inte medräknade.

Så bara för att det i din bubbla inte finns så många som drar tunga släp långa sträckor, så är de som har det behovet betydligt större än du tror.

I synnerhet de som drar hästar, eller för den delen andra djur, vill absolut inte ha några laddstopp.

Det finns maxtider för hur länge djur får vara i transporten, så att kunna köra i ett sträck utan långvariga stopp utan att behöva lasta av djuret/djuren är oerhört viktigt för den kategorin.

Det blir också fort väldigt varmt på sommaren i en stillastående djurtransport - de saknar annat än möjligen en enkel fläkt, vanligast är tilluft via öppna ventilationsluckor, så laddstopp skulle alltså ofta innebära att hästen/hästarna måste lastas av.

Jag ser fram emot laddstationer, som är kompletterade med uppstallningsmöjligheter, samt medhjälpare som kan hantera både hästar, kor, får och grisar!

Men som det ser ut nu, så är inte eldrift riktigt gångbart för alla.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Storsockret
j.f.s j.f.s skrev:
Detta är tyvärr borta på M3 Highland. Dvs du kan inte styra regen alls.
Det försvann tidigare än Highland, är väl typ bara 19 och 20 som har det? Även på dom var det borta ett tag, men kom tillbaka. Men som så mycket annat på Tesla går det att lösa med tredjepartsprodukter. S3XY commander och/eller buttons/knob i det här fallet.

Har börjat testa ”offroad” läget som egentligen bara finns till Model Y och 3 Performance på vår LR. Riktigt trevligt, mer konstant fördelad drivning mellan fram och bak samt regen som även den fördelas så inbromsning känns stabilare. Även detta tack vare samma pryl.

Ger också funktionen continuos autopilot som gör att den återupptar AP efter omkörning (vilket såklart borde funka vettigt till att börja med.. men here we are.). Tar bort oljudet när man kör för fort i nyare bilar. Skaffar man tesla tycker jag man ska kika på en sån också. Ja, sakerna borde vara på sätt X eller Y redan, men det är ändå nice att dom är såpass öppna att det finns produkter för det.
 
  • Älska
Rabbithole
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Elhusbil tror jag blir kanon, längtar efter att få ta en europatur… tillsammans med alla traktorer och jordbruksmaskiner som skall bytas ut ser framtiden ljus ut för matpriserna ockaå.
Hur menar du?

Tror du maten blir billigare om varje lantbrukare tvingas byta ut sina befintliga traktorer, lastmaskiner, tröskor och grävmaskiner mot nya?

Det finns ett problem med just eldrift och traktorer, som handlar om hur mycket de väger. En eldriven traktor (det finns inte så många i verkligheten än) väger mångdubbelt mer än motsvarande bränsledrivna.

Man riskerar att förstöra odlingsjorden genom markpackning.

Eldrift riskerar också att bli vansinningt dyrt, inte p.g.a. av kostnaden för elen utan därför att kaptalkostnaden för varje lantbruk skulle bli orimlig.

Om jag skulle byta mina befintliga motordrivna lantbruksmaskiner mot senaste årsmodell, skulle jag behöva betala 6-8 miljoner.
Dom pengarna finns inte, och då har jag bara ett litet lantbruk, och relativt få maskiner.

För jordbrukets dieselmaskiner, så är konvertering av befintliga maskiner till RME eller HVO ett mycket klokare val.
 
L Liljeros skrev:
För att det vore direkt olämpligt i tätbebyggda områden?

Man vill väl också sätta dom på platser med så god tillgång på vind som möjligt för att maximera elproduktionen. Detta är överlag på berg, större slätter eller till havs.

Även om jag själv tror kärnkraft är en lämpligare lösning
Kan du definiera tätbebyggda områden?

Hur stor täthet ska det vara, för att vindkraft borde byggas någon annanstans?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
...Det finns också 300.000 tusen sisådär hästar i Sverige, med kanske 200.000 tusen ägare/tränare som behöver köra hästen i hästtransport.

En häst är väldigt mycket tyngre än en snöskoter. Uppåt 600 kg eller mer.

Husvagnar finns det kanske 200.000 tusen stycken.

Terrängskotrar 300.000 som används för jakt och nöje.

Det finns också fritidsfiskare, som åker runt med båtar på släp. Antalet fritidsfiskare i Sverige antas vara någonstans mellan 1 miljon och 1,5 miljon. Ska vi tro att 300.000 av dessa regelbundet släpar med sig sin fiskebåt.

Hm, låt oss summera: 200.000 + 200.000 + 300.000 + 300.000 = 1 miljon!

Hoppsan, det finns alltså runt 1 miljon bilförare som väljer bil utifrån möjligheten att dra tyngre släp.

Och då är lantbrukare, skogsbrukare och en räcka hantverkare som också behöver dra tunga släp lite längre sträckor, vinter som sommar, inte medräknade.

Så bara för att det i din bubbla inte finns så många som drar tunga släp långa sträckor, så är de som har det behovet betydligt större än du tror.

I synnerhet de som drar hästar, eller för den delen andra djur, vill absolut inte ha några laddstopp.

Det finns maxtider för hur länge djur får vara i transporten, så att kunna köra i ett sträck utan långvariga stopp utan att behöva lasta av djuret/djuren är oerhört viktigt för den kategorin.

Det blir också fort väldigt varmt på sommaren i en stillastående djurtransport - de saknar annat än möjligen en enkel fläkt, vanligast är tilluft via öppna ventilationsluckor, så laddstopp skulle alltså ofta innebära att hästen/hästarna måste lastas av.

Jag ser fram emot laddstationer, som är kompletterade med uppstallningsmöjligheter, samt medhjälpare som kan hantera både hästar, kor, får och grisar!

Men som det ser ut nu, så är inte eldrift riktigt gångbart för alla.
Det där kvalar nog in som årets rekord när det kommer till cherrypickin, vad är det för svammel?

Du får det som att låta att nästan alla hästägare sitter och åker runt med sina hästar för jämnan och dessutom över hela landet? Det genomförs ca 300.000 tävling starter i Sverige totalt. Och antalet tävlingsryttare/kuskar är typ 25.000, hur får det till att 200.000 personer har hästtransportbehov längre än till veterinären?Tar övriga med sig hästen på semestern ?

Skulle 300.000 fiskare åka runt med sin båt regelbundet och långa sträckor? Underlag på den siffran tack, går för övrigt utmärkt att dra båt med elbil…

Skulle samtliga av landets 300.000 skotrar behöva flyttas med släp regelbundet menar du?

Poängen är fortfarande att allt du raddar upp är rekreation för nöjes skull och summerar man behovet rör det sig knappast om fler än 10% av landets befolkning, det är knappast så dom behoven ska styra den globala klimatpolitiken.

Sen kan det självklart finnas behov av transporter som behöver göras med bilar med högre dragkapacitet, marknaden för elbilar finns inte där ännu då denna kundgrupp är dom som kommer kramla sig fast vid fossila drivmedel så absolut länge dom kan.
 
  • Gilla
ajn82 och 7 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Kan du definiera tätbebyggda områden?

Hur stor täthet ska det vara, för att vindkraft borde byggas någon annanstans?
Platser inom tätbebyggda samhällen (definionen tätort i Sverige) för bostäder, industri, sjukhus skolor parker mm.

Jag är inget fan av vindkraft men ska den byggas så är det där man får ut mest av den per vindsnurra. Runt 8m/s verkar vara en tröskelsiffra för vettig produktion och ska det ske hyfsat frekvent. Jag personligen fördrar vatten och kärnkraft även om vindkraft kan ha sin plats i elmixen. Solceller ger jag inte mycket för på våra breddgrader, det är något för länder närmre ekvatorn.
 
S skogaliten skrev:
Hur menar du?

Tror du maten blir billigare om varje lantbrukare tvingas byta ut sina befintliga traktorer, lastmaskiner, tröskor och grävmaskiner mot nya?

Det finns ett problem med just eldrift och traktorer, som handlar om hur mycket de väger. En eldriven traktor (det finns inte så många i verkligheten än) väger mångdubbelt mer än motsvarande bränsledrivna.

Man riskerar att förstöra odlingsjorden genom markpackning.

Eldrift riskerar också att bli vansinningt dyrt, inte p.g.a. av kostnaden för elen utan därför att kaptalkostnaden för varje lantbruk skulle bli orimlig.

Om jag skulle byta mina befintliga motordrivna lantbruksmaskiner mot senaste årsmodell, skulle jag behöva betala 6-8 miljoner.
Dom pengarna finns inte, och då har jag bara ett litet lantbruk, och relativt få maskiner.

För jordbrukets dieselmaskiner, så är konvertering av befintliga maskiner till RME eller HVO ett mycket klokare val.
Det är väl ingen som pratat om att byta ut alla lantrbruksmaskiner? Vi har tillgång till restavfall för produktion av biodiesel och är det något det ska nyttjas till är det nog traktorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.