V varpan1 skrev:
Vad menar ni är svårt i vinterväglag med bakhjulsdrift? Undrar verkligen. Har haft bakhjulsdriven bil nu min första vinter och ser verkligen noll skillnad mot framhjulsdrift. Åker alltid på bra dubbdäck. Vid normal körning märks knappt vilka hjul som driver? Är det lite brant uppförsbacke är det ju bättre med balhjulsdrift pga mycket högre vikt på backdäcken och jag upplever att det slirar betydligt mindre än vid framhjulsdrift? Körde fast en gång nu i dagarna när det kom 30cm snö på en dag och jag skulle in på en lite knepig parkeringslucka i fjällen med stora snövallar åt alla håll, men det hade ju inte hjälpt ett dugg med framhjulsdrift.
Är det att man kan vrida på ratten och därmed vrida de drivande däcken, om man sitter fast, som gör att ni tycker framhjulsdrift är bättre?
Vid normal körning märks det knappt vilka hjul som driver. Där är vi helt överens. Sedan har jag inte haft en bakhjulsdriven bil sedan jag hade en Volvo 245. Så det jag pratar om gäller specifikt min erfarenhet av ID4.

1. På motorväg när det är halt börjar den lätt vifta ganska ouppfostrat på svansen när man försöker hålla farten i en uppförsbacke.

2. I situationer när det är halt och vägen lutar åt sidan så halkar bakvagnen i sidled om man tappar greppet en aning. Om detta händer med framvagnen går det genast att parera med ratten. Den möjligheten saknas när det är bakhjulen som släpper och det blir mycket större sladdar.

3. Som du säger. Står man och spinner kan man inte rikta driften åt olika håll. Det var nog bara en gång jag fastnade med ID4:n och störde mig på detta.

4. När man bromsar börjar bilen med att generatorbromsa tills bakhjulen släpper innan den börjar bromsa med framhjulen. Detta upprepas alltså varje gång man vill sakta farten på is. Givetvis blir det mer en svaghet med ID4 specifikt snarare än bakhjulsdrift.
 
Storsockret
Tycker kommande Mazda 6e ser riktigt trevlig ut

https://www.mazda.se/modeller/all-new-mazda6e/

Men hur tusan man tänkte när man satte 200kW laddning på standard range och 95(!)kW på long range vet jag inte. Det är väl LR man borde kolla på om man vet med sig att man åker längre turer och således kommer bli utsatt för laddning på vägen 🤔
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Du tycker bakhjulsdrivna är svårare i vinterväglag?

Ja, då är det nog mycket en smakfråga :)
Fast min sista bakhjulsdrivna var en 144:a med B18 som sedan byttes ut mot SAAB 99 så, som jag skrev så har vi olika preferenser. Kan dock tänka att många upplever bakhjulsdrivna bilar, i synnerhet utan säkerhetssystem, svårare att köra i vinterväglag. Å andra sidan finns det inga sådana längre så det är mer anekdotiskt.
 
L lob skrev:
Fast min sista bakhjulsdrivna var en 144:a med B18 som sedan byttes ut mot SAAB 99 så, som jag skrev så har vi olika preferenser. Kan dock tänka att många upplever bakhjulsdrivna bilar, i synnerhet utan säkerhetssystem, svårare att köra i vinterväglag. Å andra sidan finns det inga sådana längre så det är mer anekdotiskt.
Ok, ja det är ju skillnad på en såpass gammal och en mera modern.

Min närmsta referens är vår Mercedes c-klass som jag upplever som extremt stabil i vinterväglag.
Är länge sedan jag körde en bil som är äldre än ~2010, så kan inte säga att jag minns hur jag upplevde dem tidigare.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
L lob skrev:
Fast min sista bakhjulsdrivna var en 144:a med B18 som sedan byttes ut mot SAAB 99 så, som jag skrev så har vi olika preferenser. Kan dock tänka att många upplever bakhjulsdrivna bilar, i synnerhet utan säkerhetssystem, svårare att köra i vinterväglag. Å andra sidan finns det inga sådana längre så det är mer anekdotiskt.
Jag har aldrig själv ägt bakhjulsdrivet tidigare. Men i ungdomen så avverkades många varv runt åkern i en gammal Volvo 340 om vintrarna.

Framhjulsdrivna må vara bättre på att tugga sig upp för en moddig backe men när det släpper på en framhjulsdriven har man ju betydligt sämre möjligheter att kontrollera bilen. Ska villigt erkänna att det det kan vara lite tvålkopp ibland med bakhjulsdrift men det är lättare att parera och man har fortfarande styrförmågan kvar, jag upplever att det sitter betydligt bättre i muskelminnet hur jag ska parera dessa sladdar.

Kommer jag inte upp så brukar det ofta hjälpa att backa upp istället.
 
P Pin skrev:
Jag förstår att det är en retorisk fråga men svaret är att det är nationalpark och på Gärdet finns även en landningsplats för helikopter.
Sådana triviala saker är aldrig ett problem på landsbygden;)
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Ok, ja det är ju skillnad på en såpass gammal och en mera modern.

Min närmsta referens är vår Mercedes c-klass som jag upplever som extremt stabil i vinterväglag.
Är länge sedan jag körde en bil som är äldre än ~2010, så kan inte säga att jag minns hur jag upplevde dem tidigare.
Fast det var inte
L Liljeros skrev:
Jag har aldrig själv ägt bakhjulsdrivet tidigare. Men i ungdomen så avverkades många varv runt åkern i en gammal Volvo 340 om vintrarna.

Framhjulsdrivna må vara bättre på att tugga sig upp för en moddig backe men när det släpper på en framhjulsdriven har man ju betydligt sämre möjligheter att kontrollera bilen. Ska villigt erkänna att det det kan vara lite tvålkopp ibland med bakhjulsdrift men det är lättare att parera och man har fortfarande styrförmågan kvar, jag upplever att det sitter betydligt bättre i muskelminnet hur jag ska parera dessa sladdar.

Kommer jag inte upp så brukar det ofta hjälpa att backa upp istället.
Backa upp med bakhjulsdrift?! Det är det jag alltid praktiserat med framhjulsdrivna bilar som inte klarat backtagningen. Nu börjar jag känna mig för gammal för denna diskussion😀.
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Kom igen, man behöver ju verkligen inte mer än 200hk. Funkar 150hk i en ICE så funkar det bra i en elbil också.

Jag har kört alla modeller du pratar om i båda utföranden och visst är awd och mer effekt kul, men knappast nödvändigt vid vanlig körning.

Har 170hk i min bakhjulsdrivna dieselmerca och 550hk i Teslan, men när jag bara ska till ica och tillbaka kan jag inte påstå att det spelar någon roll.
Men visst kan det vara kul om man har intresset.
Jo nödvändigt skulle jag inte säga att det är men min preferens är att runt 7 sek är lagom, bilen känns då ändå relativt rapp och korta påfarter på Autobahn kan hanteras utan hjärtat i halsgropen, hade en 9-5 Aero som låg däromkring. Sen körde jag VW och Volvo som snarare låg runt 8-9 och dom gjorde det dom skulle men är alltid svårt att gå ner i effekt när man vant sig.

Som sagt runt 5 sek är ju helt klart mest för att det är kul, under 4 sek som dom flesta tillverkarna nu har som relativt ordinära tillval är ju absurt igentligen. Fick provköra EV6 GT på Hedin, det var en ganska magstark upplevelse och jag insåg ganska snabbt att det inte var en bil för mig… såg körkorten återkallas framför mig .
 
BigR
Storsockret Storsockret skrev:
Tycker kommande Mazda 6e ser riktigt trevlig ut

[länk]

Men hur tusan man tänkte när man satte 200kW laddning på standard range och 95(!)kW på long range vet jag inte. Det är väl LR man borde kolla på om man vet med sig att man åker längre turer och således kommer bli utsatt för laddning på vägen
Storsockret Storsockret skrev:
Tycker kommande Mazda 6e ser riktigt trevlig ut

[länk]

Men hur tusan man tänkte när man satte 200kW laddning på standard range och 95(!)kW på long range vet jag inte. Det är väl LR man borde kolla på om man vet med sig att man åker längre turer och således kommer bli utsatt för laddning på vägen 🤔
Ja det kan man undra. LFP-batteri vs NMC-batteri spelar väl in.
 
L lob skrev:
Backa upp med bakhjulsdrift?! Det är det jag alltid praktiserat med framhjulsdrivna bilar som inte klarat backtagningen. Nu börjar jag känna mig för gammal för denna diskussion😀.
I motförslut och snömodd upplever jag att det går lättare att ”dra” upp bilen.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Tycker kommande Mazda 6e ser riktigt trevlig ut

[länk]

Men hur tusan man tänkte när man satte 200kW laddning på standard range och 95(!)kW på long range vet jag inte. Det är väl LR man borde kolla på om man vet med sig att man åker längre turer och således kommer bli utsatt för laddning på vägen 🤔
Får inte ihop att dom riktar in sig på att konkurrera med ID7 och Model 3 och BMW I5. Model 3 är väl en betydligt mindre bil än VW och BMW. Vilken storlek är det på Mazdan?
 
Storsockret
BigR BigR skrev:
Ja det kan man undra. LFP-batteri vs NMC-batteri spelar väl in.
Kanske, men det är väl NMC-batterier i "alla" andra elbilar också? T.ex LR varianterna av Teslorna och där har du ju 250kW. Att komma 2025 med en elbil som laddar under 100kW på pappret känns svagt.
L Liljeros skrev:
Får inte ihop att dom riktar in sig på att konkurrera med ID7 och Model 3 och BMW I5. Model 3 är väl en betydligt mindre bil än VW och BMW. Vilken storlek är det på Mazdan?
Nu var det längesen jag körde en men nog har jag för mig att Mazda 6 är en lite större bil ändå, men inte fullt så stor som ID7. Kanske något mellan en passat och en golf? Det är en väldigt låg lastvolym i bagaget på 6e, men måtten kändes inte alls så små. Något som även kommenterades av Christoffer på elbilsmagasinet i förhandstitten.
 
Jag var inne på att skaffa en Mazda 6 innan vi gick på en Passat 2019.
Den är något mindre än passaten, och id7an ska väl vara större än Passaten?

Ja, den låga snabbladdningen känns som en miss.
Men det kanske de löser tills de släpper kombin 😉
 
Storsockret Storsockret skrev:
Kanske, men det är väl NMC-batterier i "alla" andra elbilar också? T.ex LR varianterna av Teslorna och där har du ju 250kW. Att komma 2025 med en elbil som laddar under 100kW på pappret känns svagt.
Är inte plattformen från början för den kinesiska marknaden? Har förstått Mazda ännu inte har någon egen plattform färdigutvecklad? Vet inte hur detta spelar in men dom kinesiska märken har ju ibland haft lite udda specifikationer
 
Storsockret
13th Marine 13th Marine skrev:
Den är något mindre än passaten, och id7an ska väl vara större än Passaten?

Ja, den låga snabbladdningen känns som en miss.
Men det kanske de löser tills de släpper kombin 😉
Totalt sett kanske ID7 är större, men jag har för mig att när jag kollade måtten så är iaf bagaget djupare på en Passat (kollade pga plats för hundar, och redan Passat var lite snål).

Absolut, alltid bra att ha något nytt till nästa lansering. Lite Apple-style :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.