N najaden skrev:
Jag vill fortsätta köra fossilt om mina behov kräver det
Gör det då, jag rullar en V90CC diesel och fortsätter, har även andra bensinfordon.
Vad hindrar dig att fortsätta och fortsätta följa elbilsutvecklingen?
Men det finns många som kan och byter till elbil, inget konstigt.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kia Niro EV
Även Volvo XC40 (inte alla årsmodeller).

Jo då jag följer elbilsutvecklingen.
Med risk att upprepa mig..igen.
Jag vill kunna välja även i framtiden.

L lob skrev:
Ja det tål verkligen att fundera på. Om man kollar på Blocket så är det i runda slängar 50 kkr som skiljer på en EV6(som jag kollar mest på) med AWD och RWD. Det är kanske värt merkostnaden ÄVEN om man inte får tillbaka varje krona i nästa affär.
Ja det skulle jag gissa, beror såklart på hur länge du har bilen men tror inte det är så mycket du tappar.

L lob skrev:
Ja det tål verkligen att fundera på. Om man kollar på Blocket så är det i runda slängar 50 kkr som skiljer på en EV6(som jag kollar mest på) med AWD och RWD. Det är kanske värt merkostnaden ÄVEN om man inte får tillbaka varje krona i nästa affär.
Då hade jag definitivt siktat på AWD. EV6 med 2WD är lite klen effektmässigt tycker jag personligen. Den gynnas definitivt av lite extra effekt. Desamma gäller ID4/Enyaq som ligger runt 200hk utan AWD.

Tesla har ju redan som 2WD 300hk, 450 som i AWD behöver man egentligen inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Då hade jag definitivt siktat på AWD. EV6 med 2WD är lite klen effektmässigt tycker jag personligen. Den gynnas definitivt av lite extra effekt. Desamma gäller ID4/Enyaq som ligger runt 200hk utan AWD.

Håller inte med tycker skillnaden på Teslan är i känslan större än på de andra bilarna, det är inte så att du säger det eftersom du själv sitter på en 2wd Tesla ;)

Vad menar ni är svårt i vinterväglag med bakhjulsdrift? Undrar verkligen. Har haft bakhjulsdriven bil nu min första vinter och ser verkligen noll skillnad mot framhjulsdrift. Åker alltid på bra dubbdäck. Vid normal körning märks knappt vilka hjul som driver? Är det lite brant uppförsbacke är det ju bättre med balhjulsdrift pga mycket högre vikt på backdäcken och jag upplever att det slirar betydligt mindre än vid framhjulsdrift? Körde fast en gång nu i dagarna när det kom 30cm snö på en dag och jag skulle in på en lite knepig parkeringslucka i fjällen med stora snövallar åt alla håll, men det hade ju inte hjälpt ett dugg med framhjulsdrift.
Är det att man kan vrida på ratten och därmed vrida de drivande däcken, om man sitter fast, som gör att ni tycker framhjulsdrift är bättre?

P PHPersson skrev:
Spretigheten beror nog på personlig preferens, breds odubbade däck har en viss friktion som inte går att förändra med elektronik så varför inte passa på att provköra nu när det är vinter? Glöm inte bort andrahandsvärdet då fyrhjulsdrift brukar stå sig minst liks bra som skillnaden i nypris.

P PHPersson skrev:
Jag funderar på en sak… varför sätter man inte vindkraft i centrala Stockholm? Tex Djurgården har ju gott om plats eller gärdet? Borde vara smart att placera dem nära förbrukarna?
Jag förstår att det är en retorisk fråga men svaret är att det är nationalpark och på Gärdet finns även en landningsplats för helikopter.

V varpan1 skrev:
Vad menar ni är svårt i vinterväglag med bakhjulsdrift? Undrar verkligen. Har haft bakhjulsdriven bil nu min första vinter och ser verkligen noll skillnad mot framhjulsdrift. Åker alltid på bra dubbdäck. Vid normal körning märks knappt vilka hjul som driver? Är det lite brant uppförsbacke är det ju bättre med balhjulsdrift pga mycket högre vikt på backdäcken och jag upplever att det slirar betydligt mindre än vid framhjulsdrift? Körde fast en gång nu i dagarna när det kom 30cm snö på en dag och jag skulle in på en lite knepig parkeringslucka i fjällen med stora snövallar åt alla håll, men det hade ju inte hjälpt ett dugg med framhjulsdrift.
Är det att man kan vrida på ratten och därmed vrida de drivande däcken, om man sitter fast, som gör att ni tycker framhjulsdrift är bättre?
Är man van vid awd som kanske man kan tycka att det är lurigt, men fwd eller rwd så föredrar jag tveklöst bakhjulsdrivet när det är vinter.

Tycker de framförallt är mindre ormiga när man kör igenom modden mellan filerna på motorvägar etc. Lite enklare att hålla kontrollen med när det väl släpper också.

L Liljeros skrev:

Hehe. 228 hp. Måste vara en generationsfråga. Började själv i en VW 1200 på 34 hp och har nu nått 163 hp D3. Men jag förstår hur du tänker….

L Liljeros skrev:

Kom igen, man behöver ju verkligen inte mer än 200hk. Funkar 150hk i en ICE så funkar det bra i en elbil också.

Jag har kört alla modeller du pratar om i båda utföranden och visst är awd och mer effekt kul, men knappast nödvändigt vid vanlig körning.

Har 170hk i min bakhjulsdrivna dieselmerca och 550hk i Teslan, men när jag bara ska till ica och tillbaka kan jag inte påstå att det spelar någon roll.
Men visst kan det vara kul om man har intresset.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Är man van vid awd som kanske man kan tycka att det är lurigt, men fwd eller rwd så föredrar jag tveklöst bakhjulsdrivet när det är vinter.

Tycker de framförallt är mindre ormiga när man kör igenom modden mellan filerna på motorvägar etc. Lite enklare att hålla kontrollen med när det väl släpper också.
Här skulle jag ville säga: ”Du måste skoja” men jag antar att man har olika preferenser. Med gamla bilar så är det precis tvärtom skulle jag påstå.

P PHPersson skrev:
Håller inte med tycker skillnaden på Teslan är i känslan större än på de andra bilarna, det är inte så att du säger det eftersom du själv sitter på en 2wd Tesla ;)
Skillnaden blir kanske större med Tesla då 2WD ligger runt 7 sek på 0-100 medans AWD är 5sek, det är få renodlade sportbilar som gjorde det för ett par år sedan. Att gå från 8,5 till 7 kanske inte blir lika markant då gränsen för det karaktäristiska elbilsrycket går runt 6-7 sek. 7 sek är ungefär vad man fick från en 9-5 Aero, inte på något sätt extremt men bilen känns pigg.

L lob skrev:
Här skulle jag ville säga: ”Du måste skoja” men jag antar att man har olika preferenser. Med gamla bilar så är det precis tvärtom skulle jag påstå.
Du tycker bakhjulsdrivna är svårare i vinterväglag?

Ja, då är det nog mycket en smakfråga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.