Storsockret Storsockret skrev:
Totalt sett kanske ID7 är större, men jag har för mig att när jag kollade måtten så är iaf bagaget djupare på en Passat (kollade pga plats för hundar, och redan Passat var lite snål).

Absolut, alltid bra att ha något nytt till nästa lansering. Lite Apple-style :)
Jag har väl mest kollat på yttermåtten, Passaten gick knappt in i garaget, och med ID7an blir det ännu tightare. Kändes som gott om plats när vi bytte till ID4an.
 
Storsockret
L Liljeros skrev:
Är inte plattformen från början för den kinesiska marknaden? Har förstått Mazda ännu inte har någon egen plattform färdigutvecklad? Vet inte hur detta spelar in men dom kinesiska märken har ju ibland haft lite udda specifikationer
Jo den bygger tydligen på en plattform som dom utvecklat tillsammans med CHANGAN, och bilen verkar inte varit tänkt för Europeiska markanden. Så det är väl inte omöjligt. Men vill dom inte ladda snabbt i Kina då? :)
 
Mazda 6 är ju den stora sedanen som ID7, A6 och i5.

Inget jag ser i den verkar imponerande utan mest ytterligare en medioker extra modell.

Tesla Model S är i mångt och mycket fortare en måttstock, bara lite för dyr.


I diskussionen om drivning har ju RWD bättre driv uppför backe än FWD om båda är 50/50 viktfördelning men om man nu behöver ställa sig frågan om betydelsen känns väl AWD givet?
 
Storsockret
Rabbithole Rabbithole skrev:
Inget jag ser i den verkar imponerande utan mest ytterligare en medioker extra modell.

Tesla Model S är i mångt och mycket fortare en måttstock, bara lite för dyr.
Den tillför ytterligare en "vanlig" bil som inte är en Tesla. Sen hur bra eller dålig den är återstår ju att se. Mjukvara verkar vara väldigt svårt för många tillverkare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja, det är ju trend i att helt plötsligt krångla till bilarna. Man kan ju hålla dom rätt basic om man vill.

Basic UX, typ som en 2018 Passat
Stort batteri
Vettig laddhastighet >1C
Lång räckvidd
AWD och bra dragvikt
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
AWD och bra dradragvik
Håller med, men verkar inte vad "marknaden" idag efterfrågar globalt. Och vår geografiska placering med vinter.
Du glömde stänkskydd😉
 
Annars har jag upplevt Mazda som prisvärda.
Hoppas lite att de kan ta den nischen även med en elbil.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Marknaden i stort verkar vilja ha små crossovers som VW T-Roc.

Skoda har ju precis släppt Elroq och Kia EV3, tror dessa kommer bli populära 2025.

I Sverige vill vi ju ha typ en eldriven XC70, och SUV ska man inte ha så Model Y, Enyaq och så där går bort och ID7 är för låg 😉
 
j.f.s
L Liljeros skrev:
Jo det finns 3 lägen för detta när den sista är helt utan motorbroms. Använder själv aldrig bromspedalen utom nån gång i månaden för att motionera eller när det skiter sig och någon framför tvärnitar. Men känslan är att bromspedalen på Tesla styr endast tradionella bromsarna. Om jag endast generatorbromsar så är det bara bakhjulen som bromsar, dock verkar det ändå vara ”ABS” så man har oftast drägligt grepp på bakhjulen även i hala utförsbackar.
Detta är tyvärr borta på M3 Highland. Dvs du kan inte styra regen alls.
 
Kul att tråden har återgått till att diskutera val av elbil. Jag har en Tesla model Y long range med AWD som jag är väldigt nöjd med men pga att Musk allt mer börjar blomma ut till megaloman fascist kommer jag inte att kunna välja Tesla vid nästa bilbyte om han är kvar i företaget. Tänkte därför höra om ngn har erfarenhet av Kia EV 9? Den verkar fin tycker jag, fyrhjulsdrift, 7-sits,snabb laddning, rel lång räckvidd
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror att det är en väldigt begränsad andel av befolkningen som är villiga att lägga sin fritid på att skriva bil, om man ens har tillgång till ett garage. Att ha flera bilar för att ställa på vid behov torde vara ännu färre?

Jag tror nog inte att det är det som är framtiden.
Då tror jag att du har fel. Det är ingen majoritet som mekar själva men en betydande andel och fler blir det ju fattigare Svenskarna blir.

Enligt den officiella statistiken så var i slutet av 2023 knappt 15% av alla personbilar i trafik från 2004 eller tidigare, 737 066 st av totalt 4 977 163 st.

Jag tror att merparten av dessa bilar som är 20 år eller äldre underhålls av ägarna och aldrig är i närheten av en verkstad.

Samtidigt så var 53% av alla personbilar i trafik från 2014 eller tidigare, 2 635 535 bilar. Jag gissar att en betydande andel av alla bilar som är 10 år eller äldre underhålls av ägarna, helt eller delvis.

Jag och många med mig trivs med att serva och reparera våra bilar. Det är nästan omöjligt att hitta en verkstad som alltid gör bra jobb och inte tar orimligt mycket betalt. När man mekar själv så gör man rent allt som behöver göras rent i samband med demontering, jag har aldrig upplevt en verkstad som lägger en minut extra på förebyggande jobb som inte syns, och hittar ibland andra potentiella framtida problem som man kan välja att reparera i förväg alternativt hålla under uppsikt.

I vårt villaområde finns allt från nyare leasingbilar till äldre bruksbilar som mina Saabar och även en inte obetydlig andel veteranbilar som vårdas ömt. Jag känner många som mekar själva och många som inte alls kan tänka sig att meka bil när man kan köpa en ny var 3:e eller 5:e år. Det finns ju gott om höginkomsttagare som är skuldfria och har svårt att göra av med alla pengar som strömmar in. Jag njuter mer av att att se pengar växa i fonder och aktier jämfört med att slösa bort dom på biltillverkare som tillhandahåller bilar av låg kvalité till för högt pris.

Om 5 år kanske det finns batterier som inte brinner, Tesla har lärt sig att rostskydda bilarna, monterat ihop dom som en gammal Tysk bil och minskat mängden usla konstruktioner i plast (dörrlås m m). Då köper jag nog en sån. Jag hoppas att det finns några Tyska premiumbilar kvar och då blir det kanske en sån istället. Jag hoppas innerligt att det inte bara finns junk från Kina att välja på.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
En kul detalj som vi som kört Tesla länge varit med om är att iaf Model S performance gick att simulera alla motoralternativ inkl. framhjulsdrift. Man kunde tex välja 85D så fick man 4wd och motsvarande effekt.
Eller så kanske man vill köra bakhjulsdrift då valde man bara 85 utan D. Gick tom att välja framhjulsdrift om man ville… hur länge det gick eller kanske fortfarande går vet jag inte.
 
A AndersS skrev:
Vilka krav har du på bilen?
Behöver du dra släpvagn, behöver du kombi, hur används bilen mestadels stad eller landsbygd, körsträcka per år, din ekonomi, har du egen laddplats, osv.

Själv håller jag koll på lämplig ny elbil kan finnas som ska vara kombi, kunna dra tyngre släpvagn, klara 40 mil utan laddning även vinter, osv, ska finnas till pris som jag tycker är acceptabelt för ett fordon och vår nytta och laddning kan göras hemma och privatköp.
Jag har väl motsvarande, med lägre kravet >30 mil vintertid och bara lätt släpvagn. Dock elsäte med minnesfunktion.
Behöver också en andrabil med mycket lägre krav, nåt billigt, pålitligt hållbart.

Problemet med båda har hittills varit prisvärdheten både för beg och nytt. Hoppas 2025 har något att komma med. 20k€-bilar har ju nämnts, men det är ju bara småbilar. Frågan är om liknande släpp med sänkningar sker på de större modellerna, och hur billiga nya små elbilar påverkar begmarknaden för små elbilar.

Har en laddhybrid med för kort räckvidd och inget akut behov av andrabil, så jag väntar ut marknaden för att byta ut mot hel-el. Frågan är hur länge.
 
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Kul att tråden har återgått till att diskutera val av elbil. Jag har en Tesla model Y long range med AWD som jag är väldigt nöjd med men pga att Musk allt mer börjar blomma ut till megaloman fascist kommer jag inte att kunna välja Tesla vid nästa bilbyte om han är kvar i företaget. Tänkte därför höra om ngn har erfarenhet av Kia EV 9? Den verkar fin tycker jag, fyrhjulsdrift, 7-sits,snabb laddning, rel lång räckvidd
Har inte testat EV9, men vad jag kunnat ta in så är det en genomgående bra bil. Lite törstig, men samtidigt större batteri än Model Y.
Audi Q6 har liknande pris om du inte behöver 7-sits
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Har inte testat EV9, men vad jag kunnat ta in så är det en genomgående bra bil. Lite törstig, men samtidigt större batteri än Model Y.
Audi Q6 har liknande pris om du inte behöver 7-sits
Vad jag förstår ingår det mesta hos Kia precis som hos Tesla. Hos Audi är typ ratt tillval. 7-sits är inget måste men ganska trevligt när man samåker till träningar med barnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.