149 918 läst · 3 063 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Verkar inte som att det kommer att bli något större problem i Sverige:N najaden skrev:
https://alltomelbil.se/jo-elen-racker-sa-alla-kan-kora-elbil-i-sverige-skapar-en-miljardindustri/
"Jo, elen räcker så alla kan köra elbil i Sverige – skapar en miljardindustri
Det påstås att elen inte räcker till om alla skulle börja köra elbilar i Sverige. Det är inte sant. I själva verket har vi en god tillgång på el och dessutom kan hela elektrifiering innebära en mångmiljardindustri samtidigt som Sverige blir mer självständigt.Låt oss ta ett räkneexempel på hur mycket el som Sveriges elbilar egentligen förbrukar. Idag finns det 375 000 elbilar i Sverige och i genomsnitt rullar en personbil 1200 mil per år. Med en genomsnittlig förbrukning på 2 kWh/mil skulle det innebära att varje elbil förbrukar 2400 kWh årligen.
Det ger en total energikonsumtion på 900 000 000 kWh på ett år, eller 0,9 TWh. Om vi ställer det till proportion till hela Sveriges energiproduktion som 2023 uppgick till 163 TWh så är det en försvinnande liten del. Och elen finns där, förra året hade Sverige en överproduktion på 28,5 TWh som vi då exporterade till andra länder (främst Finland).
Men 5 miljoner elbilar då?
Om vi spinner vidare på detta och låtsas att alla personbilar som finns i Sverige idag blev en elbil över en natt så innebär det att det skulle finnas runt fem miljoner elbilar. Om dessa i genomsnitt rullar 1200 mil per år ger det en total energikonsumtion på 12 000 000 000 kWh, eller 12 TWh. Fortfarande skulle alltså den elen vi producerar idag räcka till.Men elbristen då?
Att vi har en elbrist är en myt. Däremot finns det en kapacitetsbrist på vissa håll. Det är förenklat uttryckt trångt i elledningarna. Samtidigt så investeras det stora summer i elnätet av just denna anledningen. Ett konkret exempel är E.ON som investerar 23 miljarder med start i år och fram till 2027 för att öka kapaciteten. Fler nätägare gör liknande investeringar.Elnätet är inte något statiskt. Det är något som är i ständig förändring. Sveriges första elverk byggdes i Göteborg 1884 och kunde endast driva 1000 glödlampor. Tänk om det hade stannat där?
Det kommer inte bli fem miljoner elbilar över en natt, vi kommer kunna utöka elnätet över tid, precis som vi gjort de senaste 140 åren. Energi i dess olika former (elektricitet och olja) är en hårdvaluta och kanske en av de viktigaste handelsvarorna i modern tid. Det är en förutsättning för hela det moderna samhället. Elproduktionen kommer inte prioriteras bort.
En miljardindustri
Att elbilarna skulle få hela Sveriges elnät att kollapsa är en ren och skär lögn. Elbilarna och batterilager kan snarare ha en stabiliserande effekt. Det finns ett brett utbud på smarta laddningstjänster som kan förbruka ström när kapaciteten finns och sänka effekten på laddningen när elen behövs på annat håll.Den som vill Sverige väl borde förespråka elbilar och stötta omställningen. Med hjälp av elbilarna kan vi bli självförsörjande på drivmedel. Vi slipper att vara beroende av andra energiproducenter (oljenationer) för att driva våra transporter.
Fortsatta investeringar i inhemsk elproduktion, elektrifiering, råvaruanskaffning, batteriutveckling och produktion kommer göra oss mer självförsörjande i framtiden och samtidigt skapa en miljardindustri. Bara under förra året uppgick intäkterna från Sveriges export av el till 35 miljarder kronor. Tänk vilka fler möjligheter elektrifieringen kan medföra.
-----------
https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivna-transporter/racker-elen-till-elbilarna/
"Vad händer om dagens fem miljoner bilar i Sverige kördes på el och behövde laddas istället för att tankas på macken? Har vi el så att det räcker till alla elbilar eller behöver vi bygga ut elproduktionen? Vi ställde frågan till Susanna Hurtig, expert inom elbilsladdning och nordenchef på Vattenfalls affärsenhet E-Mobility.
Räcker elen till alla elbilar?
2022 producerade Sverige 170 TWh el, och exporterade 33,5 TWh el till andra länder. Om vi låtsas att dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider skulle det behövas ungefär 12 TWh el/år för att ladda dem – vi har med andra ord tillräcklig inhemsk elproduktion för att försörja en ökad ebilsflotta. Frågan är dock om elnätet klarar av den ökade belastningen som omställningen till en eldriven personbilsflotta innebär.Så här räknar vi:
En bil kör i snitt 1200 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2400 kWh/år/bil.
2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh
Om vi i teorin ställer om alla bilar på en gång behöver vi inte bygga ut mer elproduktion. Vi har el så att det räcker men det frågan egentligen handlar om är om elnätet klarar av att leverera effekten som behövs för att ladda elbilarna.
Håller elnätet om alla laddar samtidigt?
Det är vanligt att ladda elbilen hemma under natten. Då räcker ofta en laddbox med en effekt på 3,7 kW. Om man jämför med andra apparater i hushållet, till exempel en torktumlare som använder effekten 2,3 kW, är detta för de flesta hushåll med andra ord inte ett problem.Men om alla elbilar i ett och samma bostadsområde startar sin laddning samtidigt får vi nya effekttoppar i systemet vilket kan vara utmanande. Här finns det redan smart teknik för att fördela effekten. De flesta laddboxar är idag uppkopplade vilket innebär att man kan styra dem så att laddningen sker automatiskt när man inte använder så mycket andra apparater i hemmet. På så vis undviker vi toppar i systemet.
På sikt kanske vi inte ens diskuterar om elbilar är en belastning utan snarare en tillgång. Elbilar med batterier som kan lagra el har potential att göra nytta genom att jämna ut effekttoppar och dalar. På så vis får vi ett mer stabilt elnät."
Verkligheten kommer nog i god tid innan 2035 tvinga politikerna att ändra sina gröna grillor.L Liljeros skrev:Du frågade varför man ska tvingas in i en fålla och jag svarade. Från 2035 är politiska linjen nu att det inte får ske försäljning av förbränningsmotorer.
Detta då man fastslagit att utsläppen från dessa är för stora. Man tar då inte hänsyn till enskilda individers behov av att köra skotersläp eller husvagn långa sträckor utan laddpaus. Det är ett faktum såsom politiken ser ut idag.
Tyskland lär få en regering med en nyktrare inställning till kärnkraft och vindkraft samtidigt som deras bilindustri är en krisbransch.
Idag är det hyfsat många som har dragkrok och får dra någonstans mellan löjligt lite och helt ok. I USA ligger ju normen lite annorlunda än här. Så om du till exempel väljer en Ford F150 lightning får du dra ett släp på 3500 kg om du har BE-kort.H Hybro skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Både Ioniq5, EV6 och MY har en dragvikt på 1600kg. Enyaq , ID4 och ID7 finns alla runt 1200-1400kg. Körde med ett fullastat boggisläp med grus i somras och behövde hålla igen på gasen vid rödljus och motorvägspåfarter. Då har jag endast RWD varianten med lite klenare effekt.H Hybro skrev:
Kollegan körde med en Model Y Long Range och kåpsläp, han kom till Hudiksvall från Stockholm innan laddning.
Alla dessa bilar har ett lägre inköpspris än dom flesta alternativen från Volvo och samtliga är billigare än Sverigefavoriten XC60 så det bör ändå vara definitionen av ett alternativ för Svensson.
Vad är det för verklighet som ska komma ikapp och tvinga politikerna till att ändra sig 300.000 huvagnsägare i Sverige? Ska europeiska bilindustrin krascha får vi bara ännu fler elbilar. Är ju i princip bara elbilar som matas in från Kina.P Peter787 skrev:
Men jag tror inte det, ganska stora fält med öppna ytor och mycket vind. Förlusterna på att transportera el är ändå en faktor också.L Liljeros skrev:
Hej
Jag hoppas det är några elbils människor kvar här för jag har en fråga som bara de som äger elller har ägt en elbil kan svara på. Jag har börjat titta efter en begagnad elbil och snabbt kan jag konstatera att de flesta tvåhjulsdrivna har drivningen på bakhjulen.
Hur tycker ni det funkar?
Jag bor i Jämtland med en lite vrång backe upp till huset så jag känner mig lite fundersam.
Nissan Ariya har ju framhjulsdrift men vilka andra?
Tänker mig en ganska stor bil i prisklass 350000-450000. I övrigt inga särskilda krav på dragkrok, kombi eller liknande. Laddning kommer mestadels att ske på hemmaplan.
Tacksam för lite input.
/LOB
Jag hoppas det är några elbils människor kvar här för jag har en fråga som bara de som äger elller har ägt en elbil kan svara på. Jag har börjat titta efter en begagnad elbil och snabbt kan jag konstatera att de flesta tvåhjulsdrivna har drivningen på bakhjulen.
Hur tycker ni det funkar?
Jag bor i Jämtland med en lite vrång backe upp till huset så jag känner mig lite fundersam.
Nissan Ariya har ju framhjulsdrift men vilka andra?
Tänker mig en ganska stor bil i prisklass 350000-450000. I övrigt inga särskilda krav på dragkrok, kombi eller liknande. Laddning kommer mestadels att ske på hemmaplan.
Tacksam för lite input.
/LOB
Funkar av egen erfarenhet rätt så dåligt, inga problem med stabilitet eftersom elektroniken ihop med motorerna reagerar så mycket snabbare än en fossilbil. Men framkomligheten är allt annat än bra, så satsa på fyrhjulsdrift är mitt råd.L lob skrev:Hej
Jag hoppas det är några elbils människor kvar här för jag har en fråga som bara de som äger elller har ägt en elbil kan svara på. Jag har börjat titta efter en begagnad elbil och snabbt kan jag konstatera att de flesta tvåhjulsdrivna har drivningen på bakhjulen.
Hur tycker ni det funkar?
Jag bor i Jämtland med en lite vrång backe upp till huset så jag känner mig lite fundersam.
Nissan Ariya har ju framhjulsdrift men vilka andra?
Tänker mig en ganska stor bil i prisklass 350000-450000. I övrigt inga särskilda krav på dragkrok, kombi eller liknande. Laddning kommer mestadels att ske på hemmaplan.
Tacksam för lite input.
/LOB
2021 när jag tittade på Volkswagen ID4 intalade jag mig att med en jämn viktfördelning och moderna antisladdsystem skulle det inte ha så stor betydelse. Efter 3 vintrar med ID4 stod framhjulsdrift högt på listan över egenskaper jag önskade av nästa bil.L lob skrev:
Kanske att andra tillverkare lyckats bättre. Men en bakhjulsdriven ID4 är ingen höjdare i halka.
Nissan Ariya har jag inte provat. Men jag har nu en Renault Megane som ligger på samma plattform. Den är betydligt bättre i halka. Mercedes har en del framhjulsdrivet också.
Har en ID4 med RWD funkar bra dock så har jag dubbdäck.L lob skrev:Hej
Jag hoppas det är några elbils människor kvar här för jag har en fråga som bara de som äger elller har ägt en elbil kan svara på. Jag har börjat titta efter en begagnad elbil och snabbt kan jag konstatera att de flesta tvåhjulsdrivna har drivningen på bakhjulen.
Hur tycker ni det funkar?
Jag bor i Jämtland med en lite vrång backe upp till huset så jag känner mig lite fundersam.
Nissan Ariya har ju framhjulsdrift men vilka andra?
Tänker mig en ganska stor bil i prisklass 350000-450000. I övrigt inga särskilda krav på dragkrok, kombi eller liknande. Laddning kommer mestadels att ske på hemmaplan.
Tacksam för lite input.
/LOB